Har ni några förslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Har ni några förslag?

    Hejsan!
    Jag har ett ny startat akvarium sedan ca 3 veckor. Första veckan stod det med några växter och bara en Kilfläcksrasbora som är från det gamla akvariumet som gick sönder.

    Sedan fick jag lite andra fiskar av en kompis som inte kunde ha dem kvar + lite växter. Så nu har jag:

    1 Kilfläcksrasbora
    2 Guppy ( en hane och en hona)
    2 platy ( en hona och ett yngel)
    5 guppy-yngel
    1 sugmal som jag inte vet vad det är för stort. Den är väldigt gul eller sandgul, brun kan man säga. Är det nån som vet vad det kan vara för en?

    Nu funderar jag på vad mer jag kan ha. Vill helst inte ha överbefolkat med guppy och platy. Skulle vilja ha lite färgglad men inte allt för svårskötta fiskar. Funderade lite endler, men såg sen att de inte går ihop med guppy. Men är det svårskötta? Får se om jag kanske gör mig av med guppyserna då jag egentligen inte hade tänkt att ha de från början.Har en annan som ka ta dem i så fall.

    I Akvarieaffären sa de att jag skulle skaffa 6 pansarmalar. Är det bra?
    Jag har ett 54 L akvarium med finsand botten.

    Tack på för hand
    240L SA
    70L
    54L
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    #2
    Jag gillar verkligen pansarmalar, de är jättetrevliga fiskar som håller rent (och det passar ju jättebra om du har fin sand, de gräver omkring på botten). De blir typ 6-7 cm (beroende på sort) och vill ju vara i stim. Om du skaffar dem så kanske du inte ska ha så mycket mer, eftersom de vill vara minst sex.

    Kommentar

    • Millmir
      • February 2008
      • 266

      #3
      Tänker på denna malen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070 med din beskrivnng. Vad man har i sitt kar är ju väldigt induviduellt, men tänk på att pansarmalar är stimfiskar (och ska hållas 6+ individer). Själv tycker jag fler guppys hade varit fint, men jag vet faktiskt inte hur överbefolkat ditt kar är.

      Edit: Sorry Annatzk, läste bara första delen av ditt inlägg .
      Mvh Calle
      -------------------------------------------------
      720 SA 170 T 54 A

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #4
        Tack så mycke för svaren

        annatzk Finns det pansarmalar som inte blir så stora? Har sett en kompis som har sånna och de såg väldigt stora ut för mitt lilla akvarium.

        Millmir Tack för länken, men tyvärr så tror jag att de va fel sort. Min byter färg ibland till lite brunare, men inte ofta. Jag får leta vidare

        Ska jag leta efter nått annat som städar?Tycker inte att min mal gör så jättebra jobb, inte som dem jag har haft tidigare.Kan jag ha en till mal? De prata lite om räkor i affären, hur funkar de?
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Galaxyrasbora och räkor!
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #6
            Ursprungligen postat av Lilibet
            Galaxyrasbora och räkor!
            Den såg verkligen trevlig ut. Såg att den var svårskött på akvrielexikon, är det nått specielt med den? Kunde inte läsa om den här på zoopet då jag inte är guldmedlem.
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • Passat
              • February 2008
              • 611

              #7
              tänkte bara säga att jag har tagit kort på min sugmla nu så jag tänkte försöka lägga upp bilder på den imorn eller så. Så kanske det är någon som kan lista ut vad det är för en.
              240L SA
              70L
              54L

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Ursprungligen postat av Passat
                annatzk Finns det pansarmalar som inte blir så stora? Har sett en kompis som har sånna och de såg väldigt stora ut för mitt lilla akvarium.
                Det finns tex pygmépansarmal, de är jättesöta och blir inte alls lika stora (hörs kanske på namnet... ): http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310
                Min zoon

                Kommentar

                • Passat
                  • February 2008
                  • 611

                  #9
                  Tack Nitra98 pygmépansarmalarna ska jag fundera över

                  Nu har jag tagit kort på min sugmal, om det finns nån som kanske vet vad det är för någon sort så är väldigt jag tacksam för svar. Bilderna är inte de bästa. Men de går att se vilka färger den har. Den byter färgerna ibland men inte så ofta. Den är oftas som bild 1 den "Suddiga" bilden men är ibland som de andra två.





                  Senast redigerad av Passat; 17 February 2008, 22:03. Anledning: fick inte med de andra två länkaran jag skulle ha.
                  240L SA
                  70L
                  54L

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Chansen är stor att det är en sugmal som blir för stor för ditt akvarium, när den växer upp. De sugmalar som blir lagom stora för ditt akvarium är: Ancistrus (fast då kan du bara ha en, blir 12 cm) samt "Pitbull pleco" (blir cirka 5-6 cm).

                    Den vanligaste sugmalen, "Ancistrus", är det inte. Den är mörkare.
                    Det skulle kunna vara en pitbull pleco men jag tycker färgen ser lite konstig ut.

                    Väldigt många sugmalar blir 15-30 cm stora, så kanske är det en sådan du har råkat få tag i.

                    Men om malen är flera år gammal så är det kanske en pitbull pleco ändå! Den heter parotocinclus jumbo på latin. Så här ser den ut.

                    Just nu tycker jag du ska ta det väldigt lugnt med fiskköp, eftersom du först bara hade en fisk, och sen lade i så många på en gång. Nyttobakterierna i filtret måste hinna föröka sig mera, så att de klarar att bryta ner bajs och annat.

                    Vänta 2-3 veckor innan du köper någon mer fisk. Du kan börja med regelbundna delvattenbyten på 30% en gång i veckan redan nu. Gör inte rent filtret på flera månader, utan ge det chans att bli lite "kläggigt".

                    Jag älskar också pansarmalar, men dessa vill helst ha finkornig sand som de kan "böka" i, och sila i sina munnar. De är byggda för att leta mat på det viset... Så vill du se lyckliga pansarmalar behöver du ge dem riktigt finkornig sand. De äter heller inga alger, utan är köttätare och ska ha speciella fodertabletter gjorda för såna malar.

                    Jag tror nog "pitbull pleco" blir den bästa malen för ditt akvarium. Den är jättebra på att äta alger. Men det kan som sagt vara en sån du har redan! I så fall kan du kanske köpa 2 stycken till, för de tycker om att vara i en liten grupp.

                    Men var extremt noga med att köpa rätt mal i affären, för affärerna har ibland skrivit fel namn och är dåliga på att informera om hur stora malarna blir.

                    Lycka till
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      #11
                      Ursprungligen postat av toccata
                      Chansen är stor att det är en sugmal som blir för stor för ditt akvarium, när den växer upp. De sugmalar som blir lagom stora för ditt akvarium är: Ancistrus (fast då kan du bara ha en, blir 12 cm) samt "Pitbull pleco" (blir cirka 5-6 cm).

                      Den vanligaste sugmalen, "Ancistrus", är det inte. Den är mörkare.
                      Det skulle kunna vara en pitbull pleco men jag tycker färgen ser lite konstig ut.

                      Väldigt många sugmalar blir 15-30 cm stora, så kanske är det en sådan du har råkat få tag i.

                      Men om malen är flera år gammal så är det kanske en pitbull pleco ändå! Den heter parotocinclus jumbo på latin. Så här ser den ut.

                      Just nu tycker jag du ska ta det väldigt lugnt med fiskköp, eftersom du först bara hade en fisk, och sen lade i så många på en gång. Nyttobakterierna i filtret måste hinna föröka sig mera, så att de klarar att bryta ner bajs och annat.

                      Vänta 2-3 veckor innan du köper någon mer fisk. Du kan börja med regelbundna delvattenbyten på 30% en gång i veckan redan nu. Gör inte rent filtret på flera månader, utan ge det chans att bli lite "kläggigt".

                      Jag älskar också pansarmalar, men dessa vill helst ha finkornig sand som de kan "böka" i, och sila i sina munnar. De är byggda för att leta mat på det viset... Så vill du se lyckliga pansarmalar behöver du ge dem riktigt finkornig sand. De äter heller inga alger, utan är köttätare och ska ha speciella fodertabletter gjorda för såna malar.

                      Jag tror nog "pitbull pleco" blir den bästa malen för ditt akvarium. Den är jättebra på att äta alger. Men det kan som sagt vara en sån du har redan! I så fall kan du kanske köpa 2 stycken till, för de tycker om att vara i en liten grupp.

                      Men var extremt noga med att köpa rätt mal i affären, för affärerna har ibland skrivit fel namn och är dåliga på att informera om hur stora malarna blir.

                      Lycka till


                      Tack så mycke för hjälpen
                      Jag håller med om att färgerna ser lite annorlunda ut jämfört med pitbull plecon. Det svåra är att den byter färg en del nyss va den väldigt brun tyckte jag men oftats är den åt det gula hållet.
                      Jag vet inte alls hur gammal den kan vara. Jag får vänta och se hur stor den blir. Om jag märker att den växer för mycke får jag försöka hitta någon som kan ta den. Tror du att jag kan ha pitbulls pleco en då eller blir de för många då? eller ska jag satsa på pansarmalar? Men jag har inte riktit förstått vad de gör? För i affären när jag fråga hur jag skulle hålla just finsanden ren sa hon att pansarmalarna var bra för att det bökar runt i sanden.

                      Jag glömde att skriva de i mitt inlägg att jag hade tänkt att vänta ett par veckor till innan jag skaffar nått mer, men jag vill kolla runt lite nu redan och se vad jag ska skaffa för något.
                      Jag ska försöka lägga upp lite bilder på akvariumet när jag hinner. Har rätt mycket i skolan just nu, har flera seminarier den här veckan och en hemtenta.


                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Pansarmalar lever i naturen på små kräftdjur och sådant som finns i sanden. Så de är köttätare, men kanske kan de också någon gång äta lite förmultnande växtdelar, om man har tur. Men sådant ska man ju ta bort ur akvariet så fort man ser det.

                        Så OM du har finkornig sand är pansarmalar bra att ha, då de "luftar" lite på sanden vilket är bra för växterna. Dessutom är det ju svårare för alger att få fäste på sanden då, om någon hela tiden är där och bökar.

                        Jag vet inte hur pass fredliga "pitbull pleco" är, men du skulle kunna ha 5 små pansarmalar (kanske pygmépansarmal) och 1-2 pitbull pleco. Då får du ju både algätare och köttätare

                        Men akvariet är bara på 54 liter... Kanske borde du satsa endast på algätande fisk (pitbull pleco) och strunta i pansarmalarna. Pansarmalar är nämligen allra finast när de är riktigt många av samma sort, helst fler än 5, de älskar att simma i grupp på botten Det kan bli lite trångt i ditt akvarium.

                        Så om du klarar det, köp istället 2-3 små algätande malar, som pitbull pleco. Du kan ju börja med (om några veckor) att köpa en enda pitbull och se hur den reagerar med din nuvarande mal....

                        När det gäller platy och guppy så tycker jag du ska satsa på endast en av dessa, då båda ju förökar sig väldigt snabbt och det kan lätt bli "yngel-fisksoppa" i akvariet om du har båda arterna... Men det är ju upp till dig

                        Jag tycker det är bra att ha levandefödare som guppy tillsammans med någon yngelätande fisk, som till exempel någon tetra (ett stim). Dessutom är ett stim med tetror alltid väldigt vackert. Om du har mycket växter så överlever oftast något yngel, de starkaste individerna! Medan tetrorna tar sådana som i naturen inte skulle ha överlevt. Det tycker jag är det bästa sättet, då undviker du ett överbefolkat akvarium

                        Lycka till!
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Tack så mycke . Nu har jag lite att fundera över och jag ska kolla runt lite och se vad dom har i affären.
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          Arbetssätt...