112 L vad passar där?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #16
    Det är inte enkelt att skilja kön åt alltid. Sant att man ser det lättast på ryggfenan, men den kan absolut ändra form. En förtryckt hane _får_ ofta en rundad kortare ryggfena.
    Jag har varit med om "könsbyte" (dominansskifte) bland mina guramis och fått följa det på nära håll. Det finns en tråd om det här någonstans.
    Mina guramis är handtama (de simmar in i kupad hand och lägger sig när jag är i karet) och jag har haft dem länge, men likväl så blir de "hysteriska" när jag gör drastiska förändringar i karet. Upp till en vecka efteråt så känner jag inte igen mina guramis, eftersom de flyr fältet och ligger och trycker i hörnen. Detta är fullt naturligt för guramis.
    Hanar _kan_ bli gramse på varandra (men de kan lika gärna bli rabiata mot andra könet), men i detta fallet finns det ingenting som tyder på att det finns krig i karet.

    Vad som hänt med din hane borde du rimligen veta bättre än mig, då du följt honom i ett år. Alla föds inte med motivationen att gaska upp sig och detta garderade jag mig mot i mitt inlägg. "Så snart den börjar känna sig hemma, så kommer den troligen att morska upp sig". Alla fiskar är individer.
    Det jag ville ha fram är att det inte på något sätt är ett onormalt beteende hos en gurami och inte behöver tyda på något fel/sjukdom/fötryckthet etc.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #17
      Att fiskar är individer kan även jag skriva under på. Jag har haft flera dvärguramipar och sett ett sånt skiftande beteende hos dem. En hanne var skitfeg och vågade knappt aldrig komma fram. En annan var helt orädd och samlade växter till skumbot efter 5 minuter i tanken. Han gick in med attityd "här kommer jag och jag är bäst."

      Ang. rengöring av pumpen: Gör det så sällan det går. Bara när det blir så dåligt flås så
      att det är nödvändigt för cirkulationens skull. Jag hyar inte rengort pumpen på snart ett år. När du göre ren den så krama försiktigt ur filtret i en hink med akvarievatten, inget annat. En del brukar ta reda på det man får ur för att starta upp andra tankar. Den där mulmen är guld...
      Jag funderar på att ta reda på detta när jag rengör pumpen, sila av det, frysa in det och köra ned det i bottengruset igen. Inte för bakteriernas skull utan för växternas. Jag har läst att en här på forumet botade infusorier (grummelvatten pga obalans) genom att krama ur filtret i akvariet. Såg förj** ut först men tog hand om problemet.
      Leker guramin? Håller den på med skumbo? Den kan ibland stressa de andra fiskarna då.
      Jag förlorade 9 neontetror under dvärgisens lek. Även fembandsbarben kan vara känslig för stress...
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #18
        Lili76: bara en undran, hur lång tid tar ett sånt könsbyte om dom nu ägnar sig åt sånt? jag själv gjorde missen att köpa 1hona och 5hanar från en djuraffär där dom påstod motsatsen allså 5honor och en hane, men idag återstår bara den största och den skyggaste hanen, dom andra levde som längst 3 månader och kunde aldrig se nån sån förändring på dom så det kan knappast vara huvudregel iaf. Ursäkta att jag missade det där "troligen" morska upp sig, min hane va nog född urfeg

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #19
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          Lili76: bara en undran, hur lång tid tar ett sånt könsbyte om dom nu ägnar sig åt sånt? jag själv gjorde missen att köpa 1hona och 5hanar från en djuraffär där dom påstod motsatsen allså 5honor och en hane, men idag återstår bara den största och den skyggaste hanen, dom andra levde som längst 3 månader och kunde aldrig se nån sån förändring på dom så det kan knappast vara huvudregel iaf. Ursäkta att jag missade det där "troligen" morska upp sig, min hane va nog född urfeg
          Förändringen pågår fortfarande, så tillvida att dominanta hanen (som tidigare var maskerad till hona) fortfarande utvecklar ryggfenan. Men från början till nu har det pågått under ca 5 månaders tid. Den fd dominanta hanen närmast förintades så där gick det betydligt snabbare. Under ett par veckors tid var han ordentligt utstött och jag var beredd på att mista honom, men ville låta naturen ha sin gång. Och jodå, idag är han accepterad även om han (liksom de andra) blir föremål för den dominantas jakt för att hålla sina "undersåtar" i schack. Hans ryggfena är nu rundad och kort.
          Det har varit en intressant studie och på så sätt är jag glad att jag fick vara med om det, även om det sved att se min favorithane förtryckas...

          Det är väldigt vanligt att djuraffärerna har problem med könsbestämningen och det är delvis därför som jag tycker det är dumt att börja byta ut individer redan nu i TS akvarium.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • cajsa
            • January 2008
            • 17

            #20
            Väldigt tacksam för ditt svar lili76, och era andras oxå förståss. Nu har jag varit och kollat vattnet och det var åt h... med det, massa nitrit och för högt ph. Fick en kalksten att lägga i och så fick jag tag i det där nítrivec, men på flaskan står att jag först ska ha i 20ml och sen vänta 24 tim med att ha i fiskarna och sen ge dem 2msk om dagen i 10 dagar, måste jag alltså ta ur fiskarna nu eller vad? eller kan jag börja där det står ha i 2msk? Köpte dessutom nitrittest och phkoll, men det bör jag väl vänta med ett tag så grejerna hinner göra nytta? Köpte dessutom en massa(!) växter och en grotta så nu ska de ha lite gömställen, och det ser ut som om de gillar det. Jag fick komma in med min ena gurami hanne (den dominante) om jag ville och byta den mot en hona istället om jag ville, ska jag eller ska jag inte..... nu är ju även han bakom pumpen framme och inspekterar sitt nya landskap.

            Kommentar

            • cajsa
              • January 2008
              • 17

              #21
              Fuzzop, det är ett fan-plus2
              hej hopp

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #22
                Ursprungligen postat av cajsa
                Väldigt tacksam för ditt svar lili76, och era andras oxå förståss. Nu har jag varit och kollat vattnet och det var åt h... med det, massa nitrit och för högt ph. Fick en kalksten att lägga i och så fick jag tag i det där nítrivec, men på flaskan står att jag först ska ha i 20ml och sen vänta 24 tim med att ha i fiskarna och sen ge dem 2msk om dagen i 10 dagar, måste jag alltså ta ur fiskarna nu eller vad? eller kan jag börja där det står ha i 2msk? Köpte dessutom nitrittest och phkoll, men det bör jag väl vänta med ett tag så grejerna hinner göra nytta? Köpte dessutom en massa(!) växter och en grotta så nu ska de ha lite gömställen, och det ser ut som om de gillar det. Jag fick komma in med min ena gurami hanne (den dominante) om jag ville och byta den mot en hona istället om jag ville, ska jag eller ska jag inte..... nu är ju även han bakom pumpen framme och inspekterar sitt nya landskap.
                Ups...om du lägger i kalksten och värdet var för högt, så höjer du pH ännu mera. Högt pH = basiskt vatten, vilket är det man skall ha till Tanganyika- eller Malawiciklider.
                Du kan köra med ett fåtal fiskar redan från början, men mata väldigt sparsamt och håll koll på nitritnivåerna. Spruttla i Nitrivec enligt anvisningarna eller mera (man kan inte ta för mycket) och om nitriten blir alldeles för hög, byt 30% av vattnet.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  Ursprungligen postat av cajsa
                  Fuzzop, det är ett fan-plus2
                  hej hopp
                  Håller med, följ anvisningarna för nitrivec och mata sen fiskarna väldigt lite, kanske en pytteliten nypa 2ggr i veckan under dom närmaste veckorna så blir det nästan som att ta ut fiskarna, och oroa dig inte, dom behöver inte så mycket för att överleva
                  Sen filtret är kanske lagom när det gäller cirkulationen men jag tycker nog att du ska fundera över att byta upp dig då filtervolymen inte riktigt passar för ett välfyllt akvarium, själv har jag ju en fan-3 till ett akvarium på 12liter mindre än ditt.
                  Tror nog dina problem började med att ditt filter inte orkade med den extra belastningen som dom nya stora fiskarna innebar så om du villa ha så många fiskar så skaffa ett nytt filter och låt det bli inkört innan du skaffar nya fiskar igen
                  Och som jens skriver är nog inte en kalksten nån vidare bra ide, var det nåt som dom rekomenderade i djuraffären eller bara nåt som såg snyggt ut ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...