112 L vad passar där?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cajsa
    • January 2008
    • 17

    112 L vad passar där?

    Jag tror jag ska börja om från början med mitt akvarium, och fråga nån som kan istället för hopplösa djuraffärer.
    Vad kan jag ha för fiskar ihop med mina guramina, hur många fiskar funkar i ett 112 L? Förslag på inredning, växter? Hur ofta och hur mycket vatten ska bytas? Det var många frågor....
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Vilken sorts guramis har du?
    Dvärguramis?
    Mina erfarenheter av dvärg är att de är extremt känsliga och kräver frekventa små vattenbyten. Ca en ggr i veckan. Missade jag ett vattenbyte så dog dom. Men det låter som att du redan har dem och att det funkar bra eller?

    När du säger "börja om", vad menar du då? Skall du tömma tanken på vatten?
    Om du fått balans i tanken med rätt bakterier osv är det ju ingen bra idé. Det tar ju ett tag innan man får igång ett akvarium riktigt.

    Det finns en tumregel för antal fiskar och den är 1 cm fullvuxen fisklängd per 1 liter vatten. Dock är det bara en tumregel och inget annat. Vissa fiskar kräver mer och andra mindre. Dessutom kan olika fiskar konkurrera på olika områden i tanken. Men som tumregel funkar den väl.

    Kom ihåg när du väljer fiskar att ta med nyttofiskar också. Algätare mm. Kanske räkor o malar. Sedan finns det massor av literatur om vilka som är fredliga o vilka som är revirfiskar mm, bla här under avdelningar - sötvattensfiskar där du kan ange hur stort akvarium du har och svårighetsgrad mm. Dvärguramihannen min blev lite kinkig när han byggt skumbo. Har du andra guramisar än dvärg och fler än en kan det väl vara snyggt att ha ett guramikar med ålar, räkor, malar o grejjer. Kanske ngn krabba? Vad säger ni andra som vet? Står guramin nere vid botten på natten o blir krabbmat?

    I mitt 112 byter jag kanske 10% 1 ggr i veckan. Jag kör då också i en dos pmdd. Sedan jag började med det har jag aldrig nåra algproblem och hejsan vad det växer. Jag har en rot och en döskalle mina söner valt. Sedan är det vallisneria, och vattenpest i bakkant, tre låga förgrundsplantor och en tigerlotus som egentligen behöver mer utrymme enl. spec. den växer iofs dåligt så den förblir en färgklick i mitten. Jag införskaffade även några utricularia graminifolia som precis hade börjat breda ut sig som en gräsmatta (bara det tog ju 6 veckor) när dvärgurtamihannen tog allting och gjorde skumbo av....Hmmm... 70 spänn per planta...
    Valisnerian förökar ju sig väldigt om den trivs och är tacksam på det viset. Kanske för tacksam...

    Hoppas du får många svar och lycka till.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      I 112 liter kan du ha ganska många olika fiskar. En tumregel är 1 cm fullvuxen fisk per liter, men då får man också tänka på att vissa fiskar vill ha lite svängrum.
      Till dina guramis...hmm...om man ska hålla sig till bara Asien så kommer jag att tänka på kuhli-ålar, tryngrönligar, något rasbora-stim (det finns en väldigt fin som kallas för "galaxy", bl a). Siamesiska algätare är aldrig fel.
      Om du inte bryr dig om att bara ha asien-fiskar, så finns ju alla fina tetror att välja mellan också, plus algätande L-malar, som Ancistrus.
      Gå in på den avdelning härinne som heter "artbeskrivningar", och spana runt lite.
      Du bör iallafall ha ganska mycket växter i ett sådant akvarium och gärna en och annan rot.
      Vattenbyten brukar efter uppstarten röra sig om 30-40 % av vattnet varje eller varannan vecka.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • cajsa
        • January 2008
        • 17

        #4
        Tacka för ditt svar, men jag måste fråga; vad är pmdd?

        Kommentar

        • cajsa
          • January 2008
          • 17

          #5
          Jaha jag missa dina frågor.... Jo jag har 2 blå och 2 guld gurami, och akvariet är i gång men jag får ingen ordning på det. först fick jag en mass död pga nån svamp eller nåt, så tillsist sluta de dö och stimfiskarna som tetror av olika slag och barber blev kvar plus malarna. Detta var i sommras, så gjorde jag försäkerhets skull rent hela akvariet, grus, rötter bytte ut växter, (de få som överlevt de med) och startade om. så köpte jag nu mina 4 gurami och 6 guppy och nu dör "små" fiskarna som flugor! så jag börjar tappa tålamodet. Tänkte att jag kanske skulle börja om från början och utgå bara från mina gurami och göra ett "nytt" akvarium. Jag fattar inte varför de börjar dö nu igen! Är det guramins fel? Djuraffären skiter i vilket de vill bara sälja! Suck!

          Kommentar

          • Aquario
            • October 2007
            • 670

            #6
            Jag tror inte det är dina guramisarnas fel, men jag kan inte säga säkert. Jag har iaf en dvärggurami hane med mina guppys(guppysarna är dock av större formatet så där blir det lite osäkert) och dem samsas. Jag är rätt så nöjd med min vattenvän(växten), den köpte jag en platna av och den har verkligen brett ut sig nu. Men å andra sidan blir det mindre sim utrymme vid ytan på den delen av akvariet. PS. Min guramihane sover vid ytan.DS
            112L växt/sällskapsakvarium

            Kommentar

            • andersfiskar
              • March 2007
              • 384

              #7
              Ta det lugnt nu...
              Kolla om du kan se några symptom på fiskarna innan du i panik "börjar om" igen.
              Har fiskarna några prickar, fenröta, deformarade gälar, ser dom dammiga ut, slemmiga ut, trasiga ut, eller nåt? Står dom vid ytan eller botten och flämtar innan dom dör?
              Kolla med djuraffären om den kan analysera vattnet. Kan dom göra det så ta med dig ett vattenprov (Tex. en halvliter eller nåt i en ren plastpåse) Köp ett nitrittest och kolla själv lite då och då. Om du har obalans i vattnet kan du köra en nitrivec-behandling. även om ingen nitrit finns kanske du saknar viktiga bakterier. Skadar inte att nitrivecbehandla då. Rengör inte pumpen och byt inte för mycket vatten om du inte konstaterat att det är enda lösningen. Förgiftningar och sjukdomar kan ofta behandlas. Om du helatiden börjar om kommer du inte att få en riktig balans i tanken.
              Det kan ju vara så att platyna som du fått är av en taskig kvalitet eller nåt. Jag har kanonbalans nu och alla trivs men black molly dör för mig om jag försöker med den. Jag tror att det beror på att black molly är för hårt odlad och därför blivit för känslig.
              PMDD är ett gödningsmedel för växter som man köper på internet. Det innehåller ämnen som inte finns i "vanliga" akvarieväxtgödningar i affären. Den är dessutom mycket billigare.Jag har aldrig fått växter att fungera innan jag började med detta. Nu får jag slänga växter för att det växer för bra.
              //
              Mvh
              Anders

              Kommentar

              • cajsa
                • January 2008
                • 17

                #8
                Ok, jag stressar ner, andas. Nej jag kan inte se några fel på mina fiskar, inget som tyder på att de skulle vara sjuka. Det var förresten gurami jag köpte inte platy, och den ena gurami hannen verkar as nervös och bara står och trycker bakom pumpen, kommer fram en sväng på kvällen, men han missar det mesta av maten. Stackare!
                Ska in i morgon och kolla vattnet igen, varför ska jag ta med så mycket vatten, nåt speciellt? jag brukar bara ta med i ett urinrör (jobbar på sjukhuset), är det för lite? Var på internet kan jag köpa det där pmdd? lät ju jätte bra! Hur mycket vatten tycker du jag ska byta? Gör det där nitravec bakteriekulturen bättre också eller måste jag ha nåt annat medel till det? Jag har nåt bio bla bla bla som ska vara kultur men det gör bara vattnet grumligt.

                Kommentar

                • andersfiskar
                  • March 2007
                  • 384

                  #9
                  På djuraffären brukar de ju kunna göra en fullständig analys av vattnet så de mäter nitrit, nitrat, amonium, amoniac mm.
                  Jag vet inte allt de mäter men när jag gjorde det så tog de ju ett vattenprov för varje test. Vissa prov körde de både med stickor och dropptest. Räcker ett provrör då? Eller har dom ngn superapparat de använder som mäter allt?

                  Är det tetrorna eller guppysarna som dör?
                  Hade en massdöd på neontetror ett tag då dvärgisarna lekte. Tror det var hannen som blev lite stingslig under skumbobyggandet. Dog 1 - 2 om dagen. Annars kan det ju vara så att neontetror dör.

                  Kanske de blir stressade av nån annan fisk?
                  Vad är det för barber?

                  Har alltså tanken gått bra sedan rengöringen i somras?
                  Ni andra som vet - Kan man ha flera blågurami resp. guldguramihannar tillsammans? eller blirom sura på varann? (Kan det vara därför ena hannen gillar baksidan på pumpen?)

                  Nitrivec är bakteriekultur, men om karet gått bra sedan i somras borde ju det finnas tillräcklig bakteriekultur. Om du inte frekvent gjort för rent i pump o grus.

                  PMDD finns t.ex. på http://www.haack.se/pmdd.htm
                  //
                  Mvh
                  Anders

                  Kommentar

                  • cajsa
                    • January 2008
                    • 17

                    #10
                    Ok tack för svaret. blir lite klokare för varje gång. Det är både guppys och tetror som dör, både neontetra och fantomentetra, och så en barb (fembandsbarb tror jag den heter). Jag tar väl med en påse med vatten som du föreslog till djuraffären, ett rör blir väl för lite. Jag har oxå funderat på det där med guramina om det kan vara det som är orsaken. Jo jag tycker att akvariet har funkat bra sen rengörningen, de har verkat mycket gladare och det är ingen som dött, förrens nu efter sista inköpet. Nu dör det ju 2-3 om dagen, börjar bli tomt. Ska in i dag till stan och kolla vattnet så får vi väl se.

                    Men om nån vet nåt om hur det är med att ha 2 gurami hannar i samma så är jag tacksam för svar!

                    Ska införskaffa sånt där test och medel så jag har framöver, tack för tipset.

                    Jag brukar göra rent filtret när det verkar gå trögt i pumpen och då brukar jag skölja ur det rejält i varm vatten men efter vad jag förstod i går när jag läste på så ska man böra skölja av det yttersta slemmet i kallt vatten annars försörde man kulturen, har jag fattat rätt?

                    Och så ska jag börja med vattenbyte på 10-20% en gång i veckan, var det så?

                    TACK för alla tips jag får!

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      Bakterier är inte så lätta att bli av med bara för att du sköljer men du kan döda dem om du sköljer i för varmt vatten. Använd aldrig varmare än akvarievatten.

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        vattenbyte på ca 25-30% per vecka och gödning med pmdd direkt efter. när filtre behöver rengöras så gör det i lite akvarievatten som du sen kastar.
                        att ha flera gurami hanar funkar sällan bra har jag lärt mig den svåra vägen, har idag 2 kvar men den mindre ser man sällan och ibland flyttar jag över den till ett annat kar så den får äta upp sig lite, fråga om djuraffären inte kan byta din minsta hane mot en hona då dom sålt dig flera hanar utan att säga att det inte funkar nåt vidare, dom brukar dock bara jaga varandra så det är inte dom som tar kål på dina mindre fiskar.
                        var försiktig så du inte matar för mycket då det ofta resulterar i dåligt vatten som lätt kan döda av lite mindre fiskar om man inte har ett bra och stabilt kar, så mitt råd är inte ge så mycket mat att nån del av den nånsin sjunker till botten under ett par månader och bara en gång per dag.
                        guppies och barber är ofta en dålig kombination då särskilt guppy hanar lätt blir jagade och får en trasig sjärtfena och sen efter ett tag dör, har dina fiskar som dör trasiga saknade fenor eller är dom hela?
                        Hur ofta får du rengöra filtret? jag rengör mitt innerfilter var 4-6månader och vet att om man gör det kanske varje 2 veckor (som det lätt blir om man följer en del affärers råd vid inköp) så lär du få ett ostabilt akvarie som ofta krånglar, jag har själv gjort alla dessa nybörjarmisstag och va själv nära att ge upp innan jag hittade till den här sidan.
                        Kan man få veta vilket filter du har?

                        Kommentar

                        • cajsa
                          • January 2008
                          • 17

                          #13
                          Tack för rådet om guramina, ska höra med affären idag när jag ska dit och kolla vattnet. Fenorna på fiskarna ser hel ok ut så det verkar inte vara nån som "gnagt på dem".

                          Jag har en aqua El pump , var det vad du undrade?
                          Jag vet inte riktigt hur ofta jag gör rent filtret, inte så ofta, kan kanske vara nånstans mellan 3-4 mån , är det ok? Fast då har jag nog gjort fel när jag sköljt det jätte noga i varmt vatten. Ska ändra det. Bra det där att skölja i akvarie vatten...ska göra det nästa gång.

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #14
                            Vad jag läser så är det inget krig mellan dina guramis? Att en står och trycker under pumpen är inget ovanligt. Guramis är lite fega fiskar som inte gillar omställning. Så snart den börjar känna sig hemma, så kommer den troligen att morska upp sig.
                            Könsbestämning på guramis är inte helt enkelt eftersom de antar skepnad efter det kön som de är "statusmässigt". En dominant hona kan alltså se ut som en hane och en förtryckt hane kan se ut som en hona. Eftersom du just fått dem från djuraffären så kan det därför vara lite knivigt att se exakt vilket kön de är nu.
                            Eftersom de inte verkar ha krig i ditt kar (?) så tycker jag inte att du ska rusa och byta ut någon fisk. Låt dem acklimatisera sig.
                            Som flera sagt så lär inte guramisarna vara boven till dramat att fiskarna dör, mer än om det möjligen gjort att vattenvärde drastiskt försämras (pga belastningen). Så gör vattentestet och se vad det säger innan du gör några drastiska förändringar.

                            Hoppas det går bra!
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Att skilja guramis åt är väldigt enkelt om man kollar på ryggfenan för dom ändrar inte form, sen så står min ena hane efter ett år fortfarande bakom pumpen, hur många år tror du det tar för den att "morska" upp sig?
                              Men det kan väl va så att med nya tillskottet att det blir mycket mera skit i karet som måste brytas ner så om det inte är överbefolkat kan det behövas en period med mindre mat så karet kan anpassa sig.
                              undrade även vilken modell på filter inte bara märke, själv har jag ett aquael fan3plus till mitt 100liters kar och tycker det är ganska lagom storlek

                              Kommentar

                              Arbetssätt...