Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #16
    Förutom allt det som sagt ovan så vill jag bara välkomna dig till Zoopet!

    Du har verkligen kommit till rätt ställe . Hit kan du vända dig med alla frågor du nånsin kan komma på om akvarier, för det är inte mycket som folket här inte kan svara på. Om det mot förmodan ändå skulle inträffa så finns det alltid någon som kan peka dig i rätt riktning för vidare utforskningar.

    Ta det lugnt, andas djupt och börja läs (om du nu bestämmer dig för att ha kvar akvariet). De små(?) vattenfyllda burkarnas värld är en högst beroendeframkallande hobby när man väl kommit över den första paniktröskeln. Det kommer lösa sig.
    Senast redigerad av ize; 17 January 2008, 11:31.
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #17
      du kanse borde städa i akvariet

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #18
        Simon H: Nej, städa ska man inte göra i ett sådant fall som det hon beskriver, då försvinner många av de nyttiga bakterierna. Man ska aldrig städa ett akvarium helt, om man inte har en smittsam sjukdom i det. Istället ska man ta det lugnt, se till att pumpen (filtret) är på, och byta lite vatten regelbundet, som många ovan har föreslagit, till slut tar nyttobakterierna hand om problemet. Man kan påskynda det genom att köpa en flaska Nitrivec och tillsätta, för det innehåller nyttiga bakterier.
        / Ebba

        Kommentar

        • Lijalo
          • January 2008
          • 39

          #19
          Tack för alla råd hörrni. Jag har gjort vattenbyta på ca 40% i två dagar nu och jag skaffade mig vattenberedningsmedel också. Vattnet ser redan mycket klarare ut och fiskarna är inte lika hängiga. Skulle tillochmed vilja säga att det verkar som om de är på topp humör allihopa. Det kanske inte var så farligt det här med att ha fiskar ändå. Men nu ska jag läsa på mer om akvarie skötsel! Tack igen så jättemycket!

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #20
            "Don't feed the trolls"..
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            Arbetssätt...