Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lijalo
    • January 2008
    • 39

    Hjälp!

    Jag har haft mitt akvarium i ca 2 veckor nu och jag kan INGENTING om akvarie/fiskskötsel. Jag fick mitt akvarium begagnat i present så jag måste få säga att det känns ganska påtvingat på mig att jag ska hålla det igång. Jag vill inte ta hand om fiskarna! Jag vet inte hur man gör! Jag vill inte att de ska dö på grund av mig

    Som sagt har jag haft det i ca 2 veckor och är väldigt okunnig. De första 2 fiskarna jag skaffade "räddade" jag från en vän, en är en slamsugare och den andra vet jag inte vad det är sort. Efter en vecka skaffade jag fler fiskar. 2 st ciklider och 2 st mussepigg (kommer inte ihåg rätta namnen). Allt såg bra ut ända tills akvariumet började bli grumligt, det är som om det vore dimma i vattnet. Det grumliga har varit där i ca 3 dagar nu och det luktar illa av vattnet. I morse hittade jag en av de "räddade" fiskarna (min favorit fisk faktiskt) ligga död i botten på akvariet. Och så pass tjejig som jag är har jag gråtit nästan hela dagen, panikslagen över om de andra fiskarna ska dö och fattar inte hur jag kunde ge mig in på det här med akvarieskötsel när jag inte vet ett skvatt om vad som ska till för att hålla allting friskt. Ena växten ser ut att dö snart också...

    Hur ska jag göra för att få bort det grumliga i vattnet?
    Hur ska jag få det luktfritt?

    Jag behöver så många råd ni bara kan vräka ur er så snälla hjälp mig!
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Kom ihåg aatt burken helst ska vara igång ett tag innan du tillsätter fiskar. Hur stor är burken?
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Det låter som du har nitrit i ditt akvarium, Nitrit är all skit i akvariet som ska brytas ner till nitrat, med hjälp av bakterierna som finns i filtret. Men på 2 veckor hinner inte dom bakterierna komma igång i ditt akvarium, man bör låta det stå i 3-4 veckor innan man tillsätter första fisken och då ska man mata mycket snålt.

      Jag tycker att du ska göra ett 50-70% vatten byte. Och tillsätta vattenberedningsmedel om du har det annars rekomenderar jag dig att skaffa det, Klor tar död på dom bakerier som finns där för att hjälpa till med nedbrytningen.

      Man kan inte kunna allt på en gång, tålamod så kommer du kunna massa om denna underbara hobby.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Lijalo
        • January 2008
        • 39

        #4
        Alltså, jag fattar nästan ingenting. Smegga: menar du att jag ska byta ut 50 till 70 % av vattnet? Vad gör vattenberedningsmedel? Är kloret i vattenberedningsmedlet?
        Jag är så rädd att mina bebisar ska dö

        Kommentar

        • Lijalo
          • January 2008
          • 39

          #5
          Var bara tvungen att tillägga att jag inte vet hur många liter det rymmer. När jag fick det så var det bara "här, här har du ett akvarium, have fun!" och jag är så dålig på att uppskatta saker som har med matte att göra.

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av Lijalo
            Alltså, jag fattar nästan ingenting. Smegga: menar du att jag ska byta ut 50 till 70 % av vattnet? Vad gör vattenberedningsmedel? Är kloret i vattenberedningsmedlet?
            Jag är så rädd att mina bebisar ska dö
            Kloret är i vattnet som vatten beredningsmedlet tar bort. Och ja du ska byta minst 50% vatten. Och det kommer du få göra ett par dar i rad för att få ordning på det.

            För att räkna ut volymen tar du L*H*B i Decimeter....
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • Lijalo
              • January 2008
              • 39

              #7
              Okej, men jag gjorde ett vattenbyte igår på ca 50 % för jag ville se om det grumliga försvann, trodde bara att det var mat som hade lösts upp och gjort det så grumligt men det blev lika grumligt på en gång igen. Och det var efter vatten bytet som en av fiskarna dog.

              Kommer lukten försvinna med vattenberedningsmedlet?

              Kommentar

              • Simon H
                • January 2008
                • 515

                #8
                de kanske var smutsigt vatten i kranen

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Det allra första du ska göra är att dra ner på matningen ordentligt. Nästan ingenting, var så snål som du bara pallar. Det är maten som inte blir uppäten som tillsammans med bajset bildar nitrit.
                  Du kan byta t. ex. 30 % vatten var tredje dag till grumligheten är borta. Tag kallt vatten från kranen, fyll gärna hinken med hjälp av duschen, om det går, då luftas en del klor bort. I zooaffären kan du köpa vattenberedningsmedel. Det tar bort metaller och klor som inte är bra att ha i ett akvarium.

                  Har du något filter i ditt akvarium. I ett filter finns det något sorts filtermaterial som samlar upp de grova partiklarna från vattnet. Där bildas en bakteriekultur som bryter ner avfallet, det är bra, samma bakterier bildas också i sanden/gruset. Därför ska man inte hålla på och tömma akvariet och skölja gruset. Köp en s.k. slamsug i djuraffären, de kostar mellan 50 och 100 och är jättebra. Då kan du suga bort det slam som ligger ovanpå gruset när du gör vattenbyten.
                  Men du ska inte göra det än, för då bildas inte bakteriekulturen som den ska.

                  Mät ditt akvarium på bredden, höjden och längden. Ta måtten i decimeter (t.ex 5,3 dm)
                  och multiplicera alla tre. Då får du literantalet.

                  En luftpump är inte samma sak som ett filter, utan för bara ner luft i vattnet som sen får bubbla upp i snygga bubblor.

                  Om du går in på artiklar här på Zoopet så finns det jättebra artiklar om hur man startar ett akvarium, liksom på forumet under "Mitt första akvarium". Ta dig tid och läs dem, där får du mycket nyttig information.

                  Akvarier har en egen doft, men det ska inte lukta illa om dem, snarare frisk damm, lite "grönt".

                  Om du berättar hur stort akvariet är och vad du har för utrustning till är det lättare att ge rätt råd.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • rödtoppen
                    • June 2006
                    • 3148

                    #10
                    här är en bra länk om akvarie för nybörjare http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
                    / dtoppen /

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #11
                      Lijalo!!! jag tycker du ska skänka/sälja akvariet om du känner att det är påtvingat, det är meningen att de ska vara lustfyllt och intressant annars är det ingen mening... säkert nån som kan ta över det om du lägger ut det på tex blocket eller sätter en lapp på ICA att du skänker det!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • BriljantTetra
                        • January 2008
                        • 45

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lijalo
                        Jag har haft mitt akvarium i ca 2 veckor nu och jag kan INGENTING om akvarie/fiskskötsel. Jag fick mitt akvarium begagnat i present så jag måste få säga att det känns ganska påtvingat på mig att jag ska hålla det igång. Jag vill inte ta hand om fiskarna! Jag vet inte hur man gör! Jag vill inte att de ska dö på grund av mig

                        Som sagt har jag haft det i ca 2 veckor och är väldigt okunnig. De första 2 fiskarna jag skaffade "räddade" jag från en vän, en är en slamsugare och den andra vet jag inte vad det är sort. Efter en vecka skaffade jag fler fiskar. 2 st ciklider och 2 st mussepigg (kommer inte ihåg rätta namnen). Allt såg bra ut ända tills akvariumet började bli grumligt, det är som om det vore dimma i vattnet. Det grumliga har varit där i ca 3 dagar nu och det luktar illa av vattnet. I morse hittade jag en av de "räddade" fiskarna (min favorit fisk faktiskt) ligga död i botten på akvariet. Och så pass tjejig som jag är har jag gråtit nästan hela dagen, panikslagen över om de andra fiskarna ska dö och fattar inte hur jag kunde ge mig in på det här med akvarieskötsel när jag inte vet ett skvatt om vad som ska till för att hålla allting friskt. Ena växten ser ut att dö snart också...

                        Hur ska jag göra för att få bort det grumliga i vattnet?
                        Hur ska jag få det luktfritt?

                        Jag behöver så många råd ni bara kan vräka ur er så snälla hjälp mig!
                        Jag vet inte så mycket om akvarier men kan ge dig ett bra råd. Gå till bibban och låna varenda akvariebok du kommer över, sätt dig ner bekvämt ovh börja läsa bok efter bok så är det också bra att gjöra antecknigar på det viktiga som är väldigt bra att minnas!

                        Mitt akaverie hade jätte grumlit vatten i nästan en vecka, har just startat mitt första, före det klarnade upp. Så är det jusåklart viktigt att ha ett fliter.

                        Lycka till!

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Allright, mät upp hur bredden, höjden och djupet är och skriv det här, så kan man räkna ut hur stort det är.
                          Köp sedan gärna någon bakteriekultur, som Nitrivec eller Baktozym och ös i vattnet och i pumpens filtermassa. Köp gärna ett nitittest också (NO2).
                          Byt sedan vatten upprepade gånger, gärna 30% en gång om dagen, tills inget nitrit finns kvar samtidigt som du öser i kulturen. Såsmåningom har du ett fungerande akvarium, men det tar ca en månad. Ha helst inte mera än kanske 2-3 fiskar under tiden och mata sparsamt.

                          Grumligheten brukar försvinna med tiden.

                          Läs gärna denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287.

                          Den är väldans bra.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Jag vill bara tillägga en sak:

                            Det enda jag undrar: Finns det något filter i akvariet? Det vill säga, en pump som pumpar runt vattnet så att det rör sig, med en filter-del som sitter på pumpen (där partiklar fastnar).

                            Om det inte gör det har vi förklaringen till varför dina fiskar dör.

                            Men om det finns ett filter, så stäng aldrig av det, ha det på högsta "sprutt" så att vattenytan rör sig mycket! Då kommer det ner syre till fiskarna. Och gör inte rent filtret heller. Inne i filtret sitter en massa viktiga bakterier.

                            Men jag håller med de andra som säger att du borde ringa runt till djuraffärer och säga att du har fiskar du måste bli av med. Hoppas det går bra, lycka till!
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Öronräv
                              • March 2007
                              • 754

                              #15
                              Gör som folk redan sagt här, gör ett vattenbyte på runt 50%, svält fiskarna lite, du kan gott låta dem gå helt utan mat ett par dagar och mata sedan väldigt lite.
                              gå och köp Nitrivec, finns i de flesta djuraffärer, och häll i enligt anvisningarna, och byt ca 20-30% om dagen dagarna som kommer. Och mät akvariet så vi vet hur stort det är, det är lättare att ge råd då

                              Sen finns det inte så jättemycket mer du kan göra för stunden, så stressa inte ihjäl dig över det här, det är väldigt många som gör misstag i början och det händer att fiskar dör även för de mest insatta.
                              Få inte panik utan sätt dig i lugn och ro och läs på lite om grundläggande skötsel, det finns mycket att läsa här på zoopet, kolla igenom artiklarna och leta i "mitt första akvarium"-forumet i synnerhet efter nybörjartips, i tråden Jens A länkade till har du nästan allt du behöver veta i nuläget
                              There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                              http://oeronraev.bilddagboken.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...