ett lite större akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    #31
    Ursprungligen postat av felix_ragnar
    Filtret sköter nog cirkulationen tillräckligt bra för att du inte ska behöva ha någon cirkulationspump. Ser fram emot bilder
    Ok, för jag läste att malawiciklider behöver stark cirkulation Tänkte köra malawiciklider med mycket stenar och mycket växter lr vill dom inte ha mycket växter? Aja funderar iaf på att bli guldmedlem har du vart de nån gång? verkar kul iaf

    Kommentar

    • felix_ragnar
      • August 2006
      • 1424

      #32
      Ursprungligen postat av viktor333
      Ok, för jag läste att malawiciklider behöver stark cirkulation Tänkte köra malawiciklider med mycket stenar och mycket växter lr vill dom inte ha mycket växter? Aja funderar iaf på att bli guldmedlem har du vart de nån gång? verkar kul iaf
      Har inte varit guldmedlem än men även jag funderar på att bli det. I Malawisjön finns det inte växter mer än inne i dyiga bukter där brukar växterna var vallisneria samt Anubias(?!). Så du skulle kunna ha t.ex. Vallisneria och någon anubias, kom ihåg att anubias inte vill ha så starkt ljus där för är det bra om du skulle kunna skugga dem med t.ex. Vallisneria.
      Ps. Det stämmer det du säger att Malawiciklider vill ha stark cirkulation.

      Ser fram emot bilder
      Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #33
        Ni som har Malawi biotoper, kör ni 4 månaders regnperiod också?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #34
          Ursprungligen postat av viktor333
          Ja de låter ju som ett smidigt sätt ytterligare en grej att tänka på då. Men när man byter vatten så så häller man ner alla vattenpreparat i akvariumet då eller?
          Om du har bra kranvatten behöver du inte använda så mycket preparat. Men OM du vill använda till exempel vattenberedningsmedel (Aquasafe, Aquaplus, Aquatan, tex) som ska göra kranvattnet "bra för fiskar", så ska detta egentligen tillsättas till det vatten du ska hälla i akvariet... Men om du gör detta från vattenkranen så går ju inte det, då får du hälla det direkt i akvariet.

          Men jag har 110-liters-akvarium där jag använder en vanlig sughävert som finns i djuraffär och fyller 2 hinkar med gammalt akvarievatten, sen fyller jag på två hinkar i kranen, häller vattenberedningsmedel där (så mycket som det står att det ska vara för 10 liter), och rör runt det i någon minut, sen ner i akvariet.

          När akvariet är nystartat är det som någon kanske sade bra att ha i lite Nitrivec eller någon annan bakteriekultur de första 2-3 veckorna. Den kan du hälla direkt i akvariet, men då är det bra att hälla där pumpen sprutar ut vattnet så att det blandas ut snabbt.
          / Ebba

          Kommentar

          • Koksalt
            • November 2007
            • 498

            #35
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Ni som har Malawi biotoper, kör ni 4 månaders regnperiod också?
            Japp, jag ställer ut akvariet på gräsplätten utanför på hösten. Eftersom det ändå inte kommer nån snö utan bara regn så blir det ungefär 4 månaders regnperiod!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #36
              Absentem laedit, qui cum ebrio litigat..

              Ursprungligen postat av Koksalt
              Japp, jag ställer ut akvariet på gräsplätten utanför på hösten. Eftersom det ändå inte kommer nån snö utan bara regn så blir det ungefär 4 månaders regnperiod!
              Absentem laedit, qui cum ebrio litigat..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Koksalt
                • November 2007
                • 498

                #37
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Absentem laedit, qui cum ebrio litigat..
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                Kommentar

                Arbetssätt...