ett lite större akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    ett lite större akvarium!

    Det är egentligen inte mitt första akvarium, men jag är lite av en nybörjare och har bara erfarenhet av ett 50L akvarium.

    Så nu har jag funderat ett tag på att skaffa ett ca. 200-300L akvarium, tänkte inte börja med det riktigt än men man kan ju planera! Här har jag lite frågor och funderingar:

    Jag tänkte ha mycket växter och är rätt så inne på en ljus sandbotten. Jag skulle vilja ha några par av diskus, gurami, ciklid m.m. men jag har inte så bra koll på de sorterna så hoppades på lite hjälp och andra förslag där Vill även ha ett litet stim av någon fisk.

    Frågor:
    1. Vilket filter/pump behöver jag?
    2. Vad behöver jag till en början köpa mer än akvarium, pump/filter, doppvärmare och ljusramp?
    3. Vad skulle ni ha för fiskar?
    4. Behövs det mycket för att hålla växterna fräscha?
    5. Vad tycker ni om antalet liter?

    Jättetacksam över ALLA svar och funderingar!
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Jag kan svara på fiskarterna Skaffa ett större antal av discus om de är mindre eller ett mindre antal om de är större, kom ihåg att när de är fullvuxna kräver de 50 l per individ. Du skulle även kunna ha en eller två arter av någon dvärgciklid med ca 1+2/3 av varje art eller ett stimm med corydoras. Som en stimmfisk skulle du kunna ha rödmunstetror min personliga favorit av tetrorna du skulle även kunna ha kardinal tetror då även de blir lite större.Ps. Kom ihåg att discusarna gärna tar några tetror om de är små, så ha gärna i tetrorna före discusarna så att de hinner växa till sig och att det är så att fiskar ogärna går på fiskar som var i burken före dem som redan har skapat revirmm. Lycka till! Ser fram emot bilder
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3