ett lite större akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    ett lite större akvarium!

    Det är egentligen inte mitt första akvarium, men jag är lite av en nybörjare och har bara erfarenhet av ett 50L akvarium.

    Så nu har jag funderat ett tag på att skaffa ett ca. 200-300L akvarium, tänkte inte börja med det riktigt än men man kan ju planera! Här har jag lite frågor och funderingar:

    Jag tänkte ha mycket växter och är rätt så inne på en ljus sandbotten. Jag skulle vilja ha några par av diskus, gurami, ciklid m.m. men jag har inte så bra koll på de sorterna så hoppades på lite hjälp och andra förslag där Vill även ha ett litet stim av någon fisk.

    Frågor:
    1. Vilket filter/pump behöver jag?
    2. Vad behöver jag till en början köpa mer än akvarium, pump/filter, doppvärmare och ljusramp?
    3. Vad skulle ni ha för fiskar?
    4. Behövs det mycket för att hålla växterna fräscha?
    5. Vad tycker ni om antalet liter?

    Jättetacksam över ALLA svar och funderingar!
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Jag kan svara på fiskarterna Skaffa ett större antal av discus om de är mindre eller ett mindre antal om de är större, kom ihåg att när de är fullvuxna kräver de 50 l per individ. Du skulle även kunna ha en eller två arter av någon dvärgciklid med ca 1+2/3 av varje art eller ett stimm med corydoras. Som en stimmfisk skulle du kunna ha rödmunstetror min personliga favorit av tetrorna du skulle även kunna ha kardinal tetror då även de blir lite större.Ps. Kom ihåg att discusarna gärna tar några tetror om de är små, så ha gärna i tetrorna före discusarna så att de hinner växa till sig och att det är så att fiskar ogärna går på fiskar som var i burken före dem som redan har skapat revirmm. Lycka till! Ser fram emot bilder
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      1.) Filter: Ytterfilter blir nog bäst, ett så stort och lyxigt som möjligt. Sök på ytterfilter som rubrik, i forumet (man kan ställa in att söka endast rubriker), så får du nog en massa tips. Ju mer filtermaterial, desto bättre vattenkvalitet och mindre underhåll

      2.) Du behöver inget mer än det. Men det kan vara bra att köpa uppstart-bakterier för att påskynda bakteriebyggnaden i filtret. Ännu bättre är om du kan krama ur filterskit från något annat akvarium rakt ner i det nya filtret.

      3.) Jag skulle inte ha BÅDE diskus, ciklider och gurami... Utan välja endast en av dessa och ha den tillsammans med något stim av mindre fiskar, typ tetror. Små fiskar får akvariet att se större ut. Diskus tycker jag är finast i kar över 500 liter. Ciklider och diskus kräver ju lite mer utrymme och är väl ganska revirhävdande? Finare att satsa på endast en av dessa enligt mig, jag skulle ha valt ciklider eller gurami. Och så lägga till något fint stim med tetror. Har du finkornig sand, riktigt finkornig, så är det ju perfekt för ett stooort stim med någon fin Corydoras-art! Kom ihåg att de inte äter alger utan behöver särskilda fodertabletter med animalisk föda i.

      4.) För att hålla växterna fräscha (dvs, växande!) behövs bra ljus, allra minst 0,3 Watt per liter (dela ljusrörens watt med totala akvarie-literstorleken så får du fram). Helst mycket mer. Sen är det smart att redan från början börja göda med PMDD, ett väldigt enkelt gödningsmedel som man blandar själv i tre vanliga plastflaskor, sen lägger man till lite när man byter vatten. Då får de makroämnen som de behöver, och risken är mycket mindre att du drabbas av alger

      5.) Jag har 110 liter idag, om jag skulle köpa nytt skulle jag köpa 300 liter, för det klarar man sig nog med ett tag. 200 liter kan nog kännas lite litet efter ett tag!
      / Ebba

      Kommentar

      • viktor333
        • August 2007
        • 221

        #4
        Ursprungligen postat av felix_ragnar
        Jag kan svara på fiskarterna Skaffa ett större antal av discus om de är mindre eller ett mindre antal om de är större, kom ihåg att när de är fullvuxna kräver de 50 l per individ. Du skulle även kunna ha en eller två arter av någon dvärgciklid med ca 1+2/3 av varje art eller ett stimm med corydoras. Som en stimmfisk skulle du kunna ha rödmunstetror min personliga favorit av tetrorna du skulle även kunna ha kardinal tetror då även de blir lite större.Ps. Kom ihåg att discusarna gärna tar några tetror om de är små, så ha gärna i tetrorna före discusarna så att de hinner växa till sig och att det är så att fiskar ogärna går på fiskar som var i burken före dem som redan har skapat revirmm. Lycka till! Ser fram emot bilder
        Ok, bra fakta du har så alla discusar blir så stora? tänkte ha lite olika par av färgglada fiskar så de kanske inte behöver bli discus. Det du sa med dvärgcikliden menar du 1-2/3 par lr kan dom gå själva?

        Kommentar

        • viktor333
          • August 2007
          • 221

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          1.) Filter: Ytterfilter blir nog bäst, ett så stort och lyxigt som möjligt. Sök på ytterfilter som rubrik, i forumet (man kan ställa in att söka endast rubriker), så får du nog en massa tips. Ju mer filtermaterial, desto bättre vattenkvalitet och mindre underhåll

          2.) Du behöver inget mer än det. Men det kan vara bra att köpa uppstart-bakterier för att påskynda bakteriebyggnaden i filtret. Ännu bättre är om du kan krama ur filterskit från något annat akvarium rakt ner i det nya filtret.

          3.) Jag skulle inte ha BÅDE diskus, ciklider och gurami... Utan välja endast en av dessa och ha den tillsammans med något stim av mindre fiskar, typ tetror. Små fiskar får akvariet att se större ut. Diskus tycker jag är finast i kar över 500 liter. Ciklider och diskus kräver ju lite mer utrymme och är väl ganska revirhävdande? Finare att satsa på endast en av dessa enligt mig, jag skulle ha valt ciklider eller gurami. Och så lägga till något fint stim med tetror. Har du finkornig sand, riktigt finkornig, så är det ju perfekt för ett stooort stim med någon fin Corydoras-art! Kom ihåg att de inte äter alger utan behöver särskilda fodertabletter med animalisk föda i.

          4.) För att hålla växterna fräscha (dvs, växande!) behövs bra ljus, allra minst 0,3 Watt per liter (dela ljusrörens watt med totala akvarie-literstorleken så får du fram). Helst mycket mer. Sen är det smart att redan från början börja göda med PMDD, ett väldigt enkelt gödningsmedel som man blandar själv i tre vanliga plastflaskor, sen lägger man till lite när man byter vatten. Då får de makroämnen som de behöver, och risken är mycket mindre att du drabbas av alger

          5.) Jag har 110 liter idag, om jag skulle köpa nytt skulle jag köpa 300 liter, för det klarar man sig nog med ett tag. 200 liter kan nog kännas lite litet efter ett tag!
          Ytterfilter är kanske det bästa men man behöver absoulut inte oroa sig för läcka, lr? Varför ska man skita ner det nya filtret?

          Angående fiskarna e du inne på helt rätt spår Som du säger får jag väl välja en av de sorterna.. när du tog upp maten undrar jag; när man har så många fiskar hur ser man till att alla får mat?,, jag tycker det verkar knepigt för i mitt 50L vräker alla fiskar i sig hur mkt som helst.. verkar inte ha några gränser. Hur vet man när det räcker?

          PMDD? E de bara att fråga i affären då lr?

          Tack för den jättefina infon

          Kommentar

          • felix_ragnar
            • August 2006
            • 1424

            #6
            Ursprungligen postat av viktor333
            Ok, bra fakta du har så alla discusar blir så stora? tänkte ha lite olika par av färgglada fiskar så de kanske inte behöver bli discus. Det du sa med dvärgcikliden menar du 1-2/3 par lr kan dom gå själva?
            Jag menade att du skulle kunna ha en ellr två arter med uppdelningen 1+2 eller 1+3 mellan könen
            Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




            Kommentar

            • viktor333
              • August 2007
              • 221

              #7
              Ursprungligen postat av felix_ragnar
              Jag menade att du skulle kunna ha en ellr två arter med uppdelningen 1+2 eller 1+3 mellan könen
              Ok på de viset men hur kommer det sig att alla e så imponerade av corydoras?

              Kommentar

              • felix_ragnar
                • August 2006
                • 1424

                #8
                Vet inte, det bara är så helt enkelt, de är ju rsukigt snygga också och det händer ju verkligen något i burken hela tiden
                Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                Kommentar

                • viktor333
                  • August 2007
                  • 221

                  #9
                  Ursprungligen postat av felix_ragnar
                  Vet inte, det bara är så helt enkelt, de är ju rsukigt snygga också och det händer ju verkligen något i burken hela tiden
                  OK, på de viset för de har ju inga direkta färger va?

                  Kommentar

                  • felix_ragnar
                    • August 2006
                    • 1424

                    #10
                    Njae de är lite diskreta i sina färger oftast ljusa färgor som vi, ljusgrå men också svart brun osv. Men det är mönstret med de mörka färgerna mot det ljusa som gör de så vackra enligt min mening.
                    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                    Kommentar

                    • viktor333
                      • August 2007
                      • 221

                      #11
                      Ursprungligen postat av felix_ragnar
                      Njae de är lite diskreta i sina färger oftast ljusa färgor som vi, ljusgrå men också svart brun osv. Men det är mönstret med de mörka färgerna mot det ljusa som gör de så vackra enligt min mening.
                      Ja de kanske du har rätt i, tror du att du kan svara på en fråga angående bottenmaterialet? iaf här kommer den; Om man har ljus sand blir den inte skiten, full av alger m.m?

                      Kommentar

                      • felix_ragnar
                        • August 2006
                        • 1424

                        #12
                        Det blir ju mörkt där det ligger skit precis som du säger men det blir ju en fördel då du ser vart all skit ligger, men jag tror att deflesta som har SA-burkar använder mörkare grus/sand medans de som har fiskar från afrika brukar använda ljusare.
                        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                        Kommentar

                        • viktor333
                          • August 2007
                          • 221

                          #13
                          Ok, men tycker ljus sand ser så fin ut Men får väl se vad andra säger å tycker.

                          Kommentar

                          • felix_ragnar
                            • August 2006
                            • 1424

                            #14
                            Själv har jag ju ljus bläster sand i SA/discus burken så det funkar ju utmärkt även i SA-kar. Men därför jag tror att många gärna väljer mörkare bottensubstrat för SA-burkar är nog att det blir en väldigt fin kontrast mot växterna(tycker även jag med).
                            Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                            Kommentar

                            • viktor333
                              • August 2007
                              • 221

                              #15
                              Ursprungligen postat av felix_ragnar
                              Själv har jag ju ljus bläster sand i SA/discus burken så det funkar ju utmärkt även i SA-kar. Men därför jag tror att många gärna väljer mörkare bottensubstrat för SA-burkar är nog att det blir en väldigt fin kontrast mot växterna(tycker även jag med).
                              Ok, ja letar bilder men hittar inte så många,, vet du nån bra sida där man kan få inspiration och jämföra och så?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...