Frågor om fiskar,ljus och foder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    #16
    Ursprungligen postat av BriljantTetra
    2st pansarmalar
    Oj, det vore direkt elakt mot pansarmalarna att bara ha två stycken. De är de mest flockbundna fiskar jag har sett, och jag tror de skulle bli direkt olyckliga om de bara var två.

    Du har ingen algätare bland fiskarna du tänkt ha? Det kan nog vara bra att ha annars.

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #17
      Ursprungligen postat av BriljantTetra
      Tack. Jag har inset att jag vill ha aldels för många fiskar. Så jag kommer antagligen att gjöra som du sagt, sen när en art har dött ut och man känner att man vill pröva på en annan art kan man ju helt enkelt köpa en annan art.
      Tack för att du hjälpt mig att inse att jag tänkt köpa alldeles för många fiskar

      Tack
      Räkna inte med att arterna dör ut, det är förvånantsvärt sällan de gör det. Däremot drabbas man av akvariefeber och snart har man skaffat ett akvarium till. Begagnade akvarium med all utrustning brukar gå att få för 10kr/liter eller mindre.

      Senare kan det vara en ide med algätare om du får mycket alger, då rekomenderar jag äpplesnäckor bätter algätare har jag inte haft.

      Kommentar

      • BriljantTetra
        • January 2008
        • 45

        #18
        Ursprungligen postat av Mabuse
        Oj, det vore direkt elakt mot pansarmalarna att bara ha två stycken. De är de mest flockbundna fiskar jag har sett, och jag tror de skulle bli direkt olyckliga om de bara var två.

        Du har ingen algätare bland fiskarna du tänkt ha? Det kan nog vara bra att ha annars.
        Okej. Äter inte alla maler alger? Okej om jag köper pansarmaler ska jag kommaihåg att jag köper flera av dem =)

        Kommentar

        • BriljantTetra
          • January 2008
          • 45

          #19
          Ursprungligen postat av _Lena_
          Räkna inte med att arterna dör ut, det är förvånantsvärt sällan de gör det. Däremot drabbas man av akvariefeber och snart har man skaffat ett akvarium till. Begagnade akvarium med all utrustning brukar gå att få för 10kr/liter eller mindre.

          Senare kan det vara en ide med algätare om du får mycket alger, då rekomenderar jag äpplesnäckor bätter algätare har jag inte haft.
          Min en kompis har massor av sneckor, alldels för mycket, så jag låt helst bli med snäckor. Men jag ska kommaihåg äppelsnäckor!

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #20
            Ursprungligen postat av BriljantTetra
            Min en kompis har massor av sneckor, alldels för mycket, så jag låt helst bli med snäckor. Men jag ska kommaihåg äppelsnäckor!
            Äpplesnäckor är STORA snäckor som förökar sig över vattenytan, det är inget man får om man inte köper dem.

            Nej alla malar äter inte alger, inte ens alla sugmalar.

            Kommentar

            • BriljantTetra
              • January 2008
              • 45

              #21
              Ursprungligen postat av _Lena_
              Äpplesnäckor är STORA snäckor som förökar sig över vattenytan, det är inget man får om man inte köper dem.

              Nej alla malar äter inte alger, inte ens alla sugmalar.
              Okej, nu tror jag att jag vet hur äppelsnäckor ser ut

              Okej, bra att veta!

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #22
                Pansarmalar bör ha finkornig sand (ej grus) och vara fler än 5 stycken. De är köttätare och behöver speciella sjunkande tabletter för pansarmalar.

                Om jag vore du skulle jag istället köpa en algätande mal, till exempel en så kallad "pitbull pleco" eller parotocinclus jumbo som den egentligen heter.

                Om du tittar på algätande malar i djuraffären, så kom ihåg att de allra flesta blir för stora för ditt akvarium. Många blir 10-30 cm och växer snabbt.... Så du måste fråga om det är en liten mal innan du köper.

                Lycka till
                / Ebba

                Kommentar

                • cattus
                  • August 2007
                  • 167

                  #23
                  När dina kompisar säger att deras fiskar mår alldeles utmärkt och bara är 3 st zebrafiskar, så kan de ha alldeles rätt! Fiskarna kan må bra, det gör även en ensam neontetra....Om man tittar på "hullet" och att den håller sig frisk.
                  MEN de flesta tetror är stimfiskar, det är deras naturliga beteende att simma i stim. Därför försöker man efterlika naturen i akvariet när man sätter in åtminstone 10 st av en stimfisk. I naturen är de naturligvis ännu fler. När det är flera så får du också fram mer av deras naturliga beteende. Vissa tetror "stimmar" hårdare/tätare än andra, man kan se samspelet mellan fiskarna tydligare och det blir ett mer levande akvarium.
                  Allt går om man vill...

                  Kommentar

                  • Uddaveka
                    • June 2007
                    • 431

                    #24
                    Om du inte vet det tidigare så är det så att fjärilsciklider är väldigt känsliga. Men så grymt vackra!
                    Lycka till och välkommen in i akvarium världen!
                    ~Love animals~
                    Kramar Sofia
                    160l, 100l, 54l, 40l

                    Kommentar

                    • BriljantTetra
                      • January 2008
                      • 45

                      #25
                      Ursprungligen postat av Uddaveka
                      Om du inte vet det tidigare så är det så att fjärilsciklider är väldigt känsliga. Men så grymt vackra!
                      Lycka till och välkommen in i akvarium världen!
                      Jag visste inte att fjärilciklider är känsliga, men jag ska prova. Dessutom har vi bra vattenkvalité här =) Bara lite synd att de ska hållas i stim när de är unga :/

                      Tack!

                      Kommentar

                      • BriljantTetra
                        • January 2008
                        • 45

                        #26
                        Ursprungligen postat av toccata
                        Pansarmalar bör ha finkornig sand (ej grus) och vara fler än 5 stycken. De är köttätare och behöver speciella sjunkande tabletter för pansarmalar.

                        Om jag vore du skulle jag istället köpa en algätande mal, till exempel en så kallad "pitbull pleco" eller parotocinclus jumbo som den egentligen heter.

                        Om du tittar på algätande malar i djuraffären, så kom ihåg att de allra flesta blir för stora för ditt akvarium. Många blir 10-30 cm och växer snabbt.... Så du måste fråga om det är en liten mal innan du köper.

                        Lycka till
                        Jo, jag såg en jätte stor mal i zooafären här för jul.

                        Tack!

                        Kommentar

                        • BriljantTetra
                          • January 2008
                          • 45

                          #27
                          Ursprungligen postat av cattus
                          När dina kompisar säger att deras fiskar mår alldeles utmärkt och bara är 3 st zebrafiskar, så kan de ha alldeles rätt! Fiskarna kan må bra, det gör även en ensam neontetra....Om man tittar på "hullet" och att den håller sig frisk.
                          MEN de flesta tetror är stimfiskar, det är deras naturliga beteende att simma i stim. Därför försöker man efterlika naturen i akvariet när man sätter in åtminstone 10 st av en stimfisk. I naturen är de naturligvis ännu fler. När det är flera så får du också fram mer av deras naturliga beteende. Vissa tetror "stimmar" hårdare/tätare än andra, man kan se samspelet mellan fiskarna tydligare och det blir ett mer levande akvarium.
                          Okej =) Räknas dett som stim först när man har 10st fiskar? Eller beror det på arten?

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #28
                            Jag vet ingen stimfisk som i det vilda lever i stim med endast 10 individer... Så därför brukar man säga 10 stycken som minimumgränsen när det gäller stimfiskar i akvariet. I det vilda är de ju många fler. Kort sagt: Vill man se fiskarnas stimbeteende bör man nog ha 10 st av denna fisk.

                            Sen får man inte blanda ihop stimfiskar med grupplevande fiskar, typ platy, guppy, osv... De håller sig ju ofta nära varandra, men inte på samma sätt som ett stim.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • BriljantTetra
                              • January 2008
                              • 45

                              #29
                              Ursprungligen postat av toccata
                              Jag vet ingen stimfisk som i det vilda lever i stim med endast 10 individer... Så därför brukar man säga 10 stycken som minimumgränsen när det gäller stimfiskar i akvariet. I det vilda är de ju många fler. Kort sagt: Vill man se fiskarnas stimbeteende bör man nog ha 10 st av denna fisk.

                              Sen får man inte blanda ihop stimfiskar med grupplevande fiskar, typ platy, guppy, osv... De håller sig ju ofta nära varandra, men inte på samma sätt som ett stim.

                              Tack! Det är ju jätte bra att veta när man köper fiskar =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...