37l - Vill göra någonting intressant av det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    37l - Vill göra någonting intressant av det

    Igår var jag hemma hos en vän vars far var rätt så akarieintresserad för ett antal år sedan, grävde lite i deras garage och fick fram fem akvarier av varierande storlek, dock endast ett helglasakvarie, ett 37l (50l*25b*30h), nu har jag lite funderingar på vad som kan hända med detta förutom att bygga en möbel, lysrörsarmatur samt diodbelysning kvälls/nattetid.
    Vet inte om jag borde kalla mig total nybörjare, flickan min har ett 250l akvarie som jag varit med och skött om i dryga två år. Detta är dock mitt första egna akvarie på ett par år nu så lite grön känner man sig ändå.

    Iaf, nog svamlat, jag funderar på att ha akvariet inriktat på en eller max två arter och få dessa att trivas mycket fint, skall alltså vara en fisk som kan leva och yngla av sig i ett 37l akvarie, några råd? Som alg/annat skräp-slukare blir det väl troligen några räkor(de är så otroligt söta). Skulle gärna vilja ha lite tips på inredning och växter som skulle fungera bra, får väl börja med lite snabbväxande och sedan gå över till mera långsamtväxande växter med tanke på platsen i akvariet.
    Ljustyp, sand, vatten, allt kan ju anpassas speciellt för den här arten, för att få det att likna dess naturliga miljö så bra som möjligt.

    Tack på förhand
    Sultanen
    Senast redigerad av Sultanen; 11 January 2008, 12:42.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Börjar med en motfråga, vad har du för pump/filter till karet, eller nåt du planerat köpa än?
    Du skulle ju kunna köpa 2 guppies så behövs inga fler fiskar sen, dom tar även lite alger ibland, stoppade ned 3st i ett tomt 100liters kar för några månader sen och nu är dom närmare 50st

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Tänkt bygga/köpa det jag behöver när jag väl planerat vad som i huvudsak kommer finnas i karet, en pump på 600l/h har jag vilket borde räcka, filter tror jag att jag kommer bygga på egen hand när jag som sagt vet vad jag behöver, bör inte vara några större problem. Ingen prisfråga, det är en fråga om utmaning och kreativitet

      Nej, inga guppys här inte, utmaning vill jag ha, inte fiskar som förökar sig som .... hum, ... djur!
      Nej, det skall vara lite svårare än så, överbefolka det direkt är bara tråkigt, roligare att känna sig stolt över att övervinna olika hinder och nå fram till yngel som resultat

      Men grattis till din a gulliga guppys (för dom är ju supersöta!)
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ja med en pump på 600liter/h så skulle nog inte guppies trivas iaf, blir ju ganska bra fart i ett så litet kar med den pumpen så kanske mer nån liten ciklid kunde va nåt, lite extra kul med nån yngelvårdande fisk ju.

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Jo, det har du helt rätt i, dock bör jag nog försöka få tag i någon mindre aggresiv ciklid då jag antar att jag får flytta ut lite fisk allteftersom de förökar sig, då hade det varit smidigt om jag kunde ta dem till min flickväns sällskaps akvarum där det i huvudsak går ett rätt stort stim sorgmanteltetror, ett par korallplaty lite algätare och malar samt två scalarer.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det finns en miniliten firre som kallas för "galaxy". Riktiga namnet är Celestichthys margaritatus. Den är verkligen grymt fin, och liknar mest av allt pytte-rödingar. Den fungerar bra i så små akvarier, och passar dessutom bra ihop med räkor.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Det är en jätte fin fisk som är ganska lätt att få yngel på, men den verkar vara ganska svår på att äta räklingar. Har bara ett minskande gäng räkor med som går med mina galaxy, men å andra sidan har stimmet ökat av sig själv från 6 galaxy till ca 20 på ett halvår så det är ganska fullt i akvariet ändå.

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Riktigt fin liten fisk, fler förslag som detta! så man har en del att begrunda innan man gör det slutgiltiga beslutet. Olyckligt dock att de tar små räklingar, man kanske får räkna med att det inte fungerar med räkor kanske, även om det är min förhoppning just nu, men som sagt var, ge gärna era åsikter och erfarenheter så gör ni mig lycklig Ciklider är jag också intresserad av passande arter på, har inte haft andra ciklider än scalare och det skulle vara intressant att ha fler arter.

                Vattenfyllt akvariet och börjat titta på virke till möbeln, som det verkar just nu blir möbeln 95cm hög ca 50 bred och ca 5-10cm djupare än akvariet dvs kring 35cm.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Funderar lite på hur det hade varit med någon snäcklekare, variant http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115 ?

                  Nackdelen då är ju heltklart att jag inte kan ha några räkor. Är ju inte guldmedlem så jag kan inte läsa alla artbeskrivningar så jag vet inte riktigt vilka fiskar det finns som passar storleken på just detta akvarie.
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Emmma
                    Det är en jätte fin fisk som är ganska lätt att få yngel på, men den verkar vara ganska svår på att äta räklingar. Har bara ett minskande gäng räkor med som går med mina galaxy, men å andra sidan har stimmet ökat av sig själv från 6 galaxy till ca 20 på ett halvår så det är ganska fullt i akvariet ändå.
                    Jo, äter räklingar gör de, inte fullvuxna. Men räkor är rätt bra på att yngla.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Nu råkade det bli så att när jag ändå är igång med att bygga möbel så tänkte jag göra något roligt av det också, hittade ett 60l akvarium med konvex ruta på vilket är rätt så snyggt enligt mig: http://www.blocket.se/vi/14498748.htm?ca=16_s
                      det blir nog till att bygga en möbel för 60+37l Någon form av ciklid i 60l och räkor + korallplaty (troligen, för avyngling och sedan överflytt av lagom stora yngel till 200l sällskapsakvarie) i det andra=)

                      Vad tror ni? Vettigt köp av 60l akvariet?
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        500 spänn för ett 63 liters med alla tillbehör är ett rätt ok pris, tycker jag.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #13
                          Tackar, skönt att iaf få någon kommentar på det innan man springer iväg och köper karet. Införskaffas 15:00 idag sen så blir det möbelbygge, bilder kommer
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • BriljantTetra
                            • January 2008
                            • 45

                            #14
                            OM du inte redan köpt några fiskar så prva på en eldtjärt, regnbågar eller kampfiskar

                            Kommentar

                            • BriljantTetra
                              • January 2008
                              • 45

                              #15
                              Eller nej, ta absolut inte regnbågar kom just precisi ihåg att hanarna blir bråkiga i alltför små akvarie. Men kampfiskar trivs i små akvarier och eldstjärtar är något jag kalla utmaning!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...