Ny akvarist!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #31
    Ursprungligen postat av Mumin
    Ja usch, det är en riktigt smittsam sjukdom ,men också en av de trevligaste.
    Aenglah, hur har du det med filter, det är ett måste, berätta vad det heter, så vi får diskutera det också *hehe*.

    Nej det är inte så vanligt att så många svarar så snabbt, men ett diskussionsglatt gäng är det som huserar här, och ruskigt trevliga allihop!!!
    Man blir alltid ovänner ett tag när man har olika åsikter men så så bra det ordnar sig till slut.

    Förlåt till alla om jag verkar dum eller spydig inte min mening.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • aenglah
      • December 2007
      • 25

      #32
      Här kommer en bild ovanfrån:

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      Det här ska ingå enligt hemsidan från den butik där jag köpte akvariet:

      "Helglasakvarium, heltäckande belysningsramp, pump, både bottenfilter och överliggande filter; mycket effektivt."

      Så jag hoppas att jag har allt som behövs då människorna i butiken lovade det.


      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #33
        Ursprungligen postat av aenglah
        Här kommer en bild ovanfrån:

        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


        Det här ska ingå enligt hemsidan från den butik där jag köpte akvariet:

        "Helglasakvarium, heltäckande belysningsramp, pump, både bottenfilter och överliggande filter; mycket effektivt."

        Så jag hoppas att jag har allt som behövs då människorna i butiken lovade det.
        bra då är filtret godkänt med.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #34
          Ursprungligen postat av smegga
          vi har ju skrivit i stort sätt det där fast i olika poster. kolla allt jag skrivit så finns nog det mesta med som du skrivit här...

          Jag tänkte lika smart som dig och skriva det så det är lämpat för nybörjare.
          Bra att du tar över jag kan bli lite ivrig när jag vill hjälpa till.
          Ibland blir det liksom lite för mycket finlir mellan gamla rävar, när nybörjarna kommer med sina frågor, och då tror jag att risken är att de slutar läsa svaren, för det verkar så svårt. Och det är det ju inte egentligen.
          Och så håller jag med lili76 att aenglah har gjort som man ska med ett nytt kar, vi hoppas ju allihop att du ska få glädje av det!!
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Koksalt
            • November 2007
            • 498

            #35
            Ursprungligen postat av smegga
            bra då är filtret godkänt med.
            Inte för att vara sån... Men kanske man ska kolla upp INNAN man lägger en sån kommentar, som att "Har du inget filter så är det kris!!"

            Kanske du ska sansa dig med dina kommentarer och ta reda på mer fakta innan du kommer med råd?

            VI, dvs alla på forumet måste tänka på att vi ska HJÄLPA nya in i hobbyn och inte skrämma skiten ur dom med eventuella problem som kan dyka upp. I det här fallet så verkade inte aenglah ha några problem utan frågade mest om råd...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #36
              Nu skriver vi om varandra, men ovänner har vi väl inte varit??
              Jag kan vara lite beskäftig ibland, men menar inget illa, ursäkta om nåns tår var ivägen!!!
              Ni är så kunniga allihop, och detta är ett av de trevligaste forumen som jag besöker!!!!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Koksalt
                • November 2007
                • 498

                #37
                Ursprungligen postat av Mumin
                Ibland blir det liksom lite för mycket finlir mellan gamla rävar, när nybörjarna kommer med sina frågor, och då tror jag att risken är att de slutar läsa svaren, för det verkar så svårt. Och det är det ju inte egentligen.
                Och så håller jag med lili76 att aenglah har gjort som man ska med ett nytt kar, vi hoppas ju allihop att du ska få glädje av det!!

                Och jag håller med dig!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                Kommentar

                • aenglah
                  • December 2007
                  • 25

                  #38
                  Jag tycker att de flesta än så länge håller en trevlig ton. Det var något inlägg men nu är det ju på trevlig nivå igen

                  Men nu har jag blivit jätteorolig över alla dessa halter som man måste hålla reda på (var redan orolig innan). Då jag köpte botierna åkte vi bort runt 10h.. Knappt så jag vågade kika om de fortfarande levde när jag kom hem.

                  Det känns som att min kille inte kommer bli glad över inköpslistan han ska ha med sig imorgon då han åker till jobbet ^_^

                  Han som tyckte att det räckte med utgifterna för 2-3 hundar och 3 hästar

                  Akvariesjukan har jag redan. Drömmen är ju att köpa ett 200cm kar till Botierna.
                  Senast redigerad av aenglah; 27 December 2007, 22:29.

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #39
                    Ursprungligen postat av Koksalt
                    Inte för att vara sån... Men kanske man ska kolla upp INNAN man lägger en sån kommentar, som att "Har du inget filter så är det kris!!"

                    Kanske du ska sansa dig med dina kommentarer och ta reda på mer fakta innan du kommer med råd?

                    VI, dvs alla på forumet måste tänka på att vi ska HJÄLPA nya in i hobbyn och inte skrämma skiten ur dom med eventuella problem som kan dyka upp. I det här fallet så verkade inte aenglah ha några problem utan frågade mest om råd...
                    Tyckte jag kolla upp det först, kollade ju på bilden och såg inget filter, är det då konstigt att man skriver så??

                    Är det inte kris om man inte har något filter??
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #40
                      Ursprungligen postat av aenglah
                      Här kommer en bild ovanfrån:

                      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                      Det här ska ingå enligt hemsidan från den butik där jag köpte akvariet:


                      "Helglasakvarium, heltäckande belysningsramp, pump, både bottenfilter och överliggande filter; mycket effektivt."


                      Så jag hoppas att jag har allt som behövs då människorna i butiken lovade det.

                      Det har du!!
                      Glöm inte att sitta ibland och bara njuta också!!
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #41
                        [quote=aenglah[/quote]

                        Får jag fråga vart du bor??
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        • aenglah
                          • December 2007
                          • 25

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Det har du!!
                          Glöm inte att sitta ibland och bara njuta också!!
                          Jag sitter och kikar på dem hela tiden.

                          Jag tjurade lite igår då jag inte såg till botierna men idag är de framme och visar sig mest hela tiden.

                          Platyna var ju lite blyga första dagen också men nu är de hur nyfikna som helst


                          *knapplån*
                          Hur är det med Vita pricksjukan. Hur ser man om de har det? Antar att de har vita prickar på sig men är de små och svåra att se? Eller är det väldigt lätt att se om de är drabbade?

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #43
                            Ursprungligen postat av aenglah
                            Jag tycker att de flesta än så länge håller en trevlig ton. Det var något inlägg men nu är det ju på trevlig nivå igen

                            Men nu har jag blivit jätteorolig över alla dessa halter som man måste hålla reda på (var redan orolig innan). Då jag köpte botierna åkte vi bort runt 10h.. Knappt så jag vågade kika om de fortfarande levde när jag kom hem.

                            Det känns som att min kille inte kommer bli glad över inköpslistan han ska ha med sig imorgon då han åker till jobbet ^_^

                            Han som tyckte att det räckte med utgifterna för 2-3 hundar och 3 hästar

                            Akvariesjukan har jag redan. Drömmen är ju att köpa ett 200m kar till Botierna.
                            Fast normalt är det mycket, mycket trevligare ton än såhär i trådarna. Det är ett jättetrevligt forum!
                            Vad gäller killen, så är det muta. En god wirre eller så..

                            Var inte orolig! Det är inte särskilt svårt, så länge man tänker efter innan man agerar. Det är så himla lätt att impulsköpa ett gäng fina fiskar och så plötsligt har man snurrat till den balans i karet som man var på väg att få igång. Så håll dig till det bestånd du har ett tag framöver, mata sparsamt, gör vattenbyte och ha ett öga på nitriten (för din oros skull) så kommer det att gå fint!
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • Koksalt
                              • November 2007
                              • 498

                              #44
                              Ursprungligen postat av smegga
                              Tyckte jag kolla upp det först, kollade ju på bilden och såg inget filter, är det då konstigt att man skriver så??

                              Är det inte kris om man inte har något filter??
                              Ja, jag tycker det är lite konstigt, dels beroende på att det är en bild och dels beroende på att hon skriver så här i sitt första inlägg:
                              "Nu till saken. Jag har velat ha akvarium i flera år nu och för 10 dagar sedan traskade jag in i en akvariumbutik. Med mig därifrån hade jag ett 120 liters akvarium med alla tillbehör. Plus grus, rot och växter."

                              ALLA tillbehör från en zoobutik har jag mycket svårt att tolka som att ett filter inte skulle ingå

                              Jo, det skulle vara kris, men det är ju en kommentar utifrån en slutsats som DU dragit och som du förmodligen aldrig hade dragit om du VISSTE hur det låg till.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                              Kommentar

                              • aenglah
                                • December 2007
                                • 25

                                #45
                                Ursprungligen postat av smegga
                                Får jag fråga vart du bor??
                                Åkersberga, Stockholm.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...