Ny akvarist!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aenglah
    • December 2007
    • 25

    Ny akvarist!

    Jag är ny här och undrar om någon orkar ta sig tid att svara på lite frågor och kanske ge några råd.

    När jag var liten hade vi några akvarium. För de mesta var de fyllda av guldfisk då min pappa hade en mindre uppfödning. Köpte huset av honom och har således även guldfiskdammen kvar. Kanske blir det några guldfiskar i sommar igen i den

    Nu till saken. Jag har velat ha akvarium i flera år nu och för 10 dagar sedan traskade jag in i en akvariumbutik. Med mig därifrån hade jag ett 120 liters akvarium med alla tillbehör. Plus grus, rot och växter.

    Hemma sköljde jag igenom allt noga och planterade växterna och la roten där jag vill ha den. Sedan tillsatte jag efter ordination Nutrafin - Cycle och Nutrafin - AQUA Plus.

    Nästa dag köpte jag 4 platy. En musspigg hane och 3 honor. Platyn verkar trivas väldigt bra och är aktiv och har förvandlats från väldigt blyg till att nästa äta ur handen på en.

    Så igår åkte vi förbi akvariebutiken igen på jakt efter någon mer fisk. Jag har alltid drömt om Praktbotier så det blev 4 sådana.

    Försökte höra mig lite för och frågade en hel del i butiken och de trodde att de skulle funka bra med Platyn och flingfoder åt de absolut.

    Men efter att ha försökt mata dem med flingfoder både igår och idag kan jag konstatera att det inte går. De kommer ju inte upp till ytan och Platyn äter då upp all mat innan den når botten. Nu vågar jag inte testa något mer då jag inte vill överfodra. Löste matfrågan med 2 krossade ärtor idag får åka ner och köpa något foder till dem imorgon.

    Mina Nutrifin flaskor som skulle hjälpa till med bakteriebalansen var endast på 100ml. Finns det något bättre märke? Kanske även större flaskor? För det verkar ju gå åt en hel del.

    Finns det något instrument som kan läsa av de olika halterna i vattnet. Känns just nu som man famlar i blindo.

    Vad rekommenderar ni för foder till Praktbotier?

    Jag tror att den ena Platyhonan ev. kan vara dräktig då hon ser hyffsat rund ut. Detta måste i så fall ha hänt innan hon flyttade till mig då jag inte tror att någon av de andra är könsmogna än. Någon som har ett tips på hur man vet det säkert?

    Är villig att lära mig mera om akvarium och akvariumfiskar. Kan ni rekommendera någon bok i ämnet, det finns ju en hel del ;p

    Jag har letat efter grottor men inte hittat några där jag bor. Vet ni vart sådana kan köpas alternativt vad märket heter?

    Tacksam för hjälp!

    //Lotta

    Ni som är intresserade av att se akvariumet kan följa länken.
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Du kommer nog snart få en nitrittopp i ditt akvarium då du tillfört för mycket fisk på för kort tid. Köpt ett nitrittest och kolla vattnet... och köp inte fler fisk på ett tag och mata inte för mycket!
    Räkbiten


    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      Ursprungligen postat av Annaica
      Du kommer nog snart få en nitrittopp i ditt akvarium då du tillfört för mycket fisk på för kort tid. Köpt ett nitrittest och kolla vattnet... och köp inte fler fisk på ett tag och mata inte för mycket!
      Vet inte om det är läge att oroa sig för nitrit än om jag förstår det rätt så är Nutrafin - Cycle samma sak som Nitrivec, som man använder i sammband med start av akvarium.

      Men man ska ju hur som helst mata försiktigt i uppstarten av akvariet. Ett nitrit test är ju alltid bra att ha hemma och ser du tecken på att fiskarna andas snabbt eller är segare än vanligt kolla nitriten och byt vatten om det är nitrit. Och mata inte tills du blivit av med nitriten igen.

      Angående vad du ska mata Botierna med så föredrar dom oftast röda tabletter som sjunker.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Zanders
        • December 2007
        • 177

        #4
        Du har på tok för mycket fisk i ett nystartat kar. dom kommer bajsa ner hela karet och ge dig en troligtvis VÄLDIGT hög nitrit topp.. Jag hade 4 platysar och fick en riktigt trevlig topp att handskas med, det gick ju visserligen bra fick bara ett bortfall av en platy. nu 3 veckor senare har jag inge nitrit men jag hade lika gärna kunnat ta död på mina fiskar. Problemet för mig va att jag tyvärr fick yngel på tok för tidigt, jag han rädda 8 stycken och jag har ingen aning om hur många dom andra han äta upp innan jag märkte det och hann strypa matningen.

        Skulle jag vara dig skulle jag ta ut fiskar nu innan det är för sent. Om detta är totallt omöjligt så mata Extremt lite, hoppa gärna över någon dag eller 2, jag tog inte detta på 100% allvar när jag vart tillsagd och det fick jag äta upp med råge med bara 4 fiskar!

        Köp ett nitrit test , Seras är faktiskt bra den skalan är lättläst.
        5in1 dopptester är inte dom bästa men dom ger en indikation om att nått är på gång.

        Sista tipset Skaka din cyckle flaska ordentligt innan du doserar ut den för det ligger partiklar i botten så du får med det också (gör iallfall det på nitrivec).
        Senast redigerad av Zanders; 27 December 2007, 21:49.
        Min blog : http://zanders.apics.se

        Kommentar

        • Zanders
          • December 2007
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av smegga
          Vet inte om det är läge att oroa sig för nitrit än om jag förstår det rätt så är Nutrafin - Cycle samma sak som Nitrivec, som man använder i sammband med start av akvarium.

          Men man ska ju hur som helst mata försiktigt i uppstarten av akvariet. Men ett nitrit test är ju alltid bra att ha hemma och ser du tecken på att fiskarna andas snabbt eller inte rör sig som vanligt kolla nitriten och byt vatten om det är nitrit.

          Angående vad du ska mata Botierna med så föredrar dom oftast röda tabletter som sjunker.
          har man över 10 fiskar i ett 120 liters ber man om problem jag hade 4 i ett 50 liters och vet presis vad jag pratar om, jag körde med nitrivec och visst det hjälpte ju men inte när det finns yngel att smaska på och i hennes fall pratar vi över 10 fiskar som bajsar en del..

          Gör man vattenbyten för ofta sabbar man lite av processen med nitrivec. men det är ju bra för fisken så det får man nog balansera.
          Min blog : http://zanders.apics.se

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Förstår jag det rätt har du haft 4 platy i 9 dagar innan du köpte dina praktbotier?

            Och hela tiden tillsatt en bakteriekultut i akvariet?

            Stämmer det?
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av Zanders
              har man över 10 fiskar i ett 120 liters ber man om problem jag hade 4 i ett 50 liters och vet presis vad jag pratar om, jag körde med nitrivec och visst det hjälpte ju men inte när det finns yngel att smaska på och i hennes fall pratar vi över 10 fiskar som bajsar en del..

              Gör man vattenbyten för ofta sabbar man lite av processen med nitrivec. men det är ju bra för fisken så det får man nog balansera.
              Jag får det bara till 8 fiskar. Och det är ett 120 liters akvarium inte ett 50 liters. 120 liter är mycket mer vatten för 8 fiskar att skita ner än ett 50 liters eller??

              Jag har startat ett akvarium med, 25 neoner, 5 malar, scalarer och massa annat efter en flytt utan att få nitrit. så jag vet vad jag pratar om jag med.

              Och kolla på bilden på hennes akvarium så ser du hur små hennes botier är
              Senast redigerad av jesper_b; 27 December 2007, 21:51.
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • aenglah
                • December 2007
                • 25

                #8
                Svar!

                Jag har tillsatt dessa medel som jag skrev om i början. Nutrafin Cycle och Nutrafin Aqua Plus.

                Jag har 4 Platys och 4 Praktbotior. Sammanlagt 8 fiskar.

                Kommentar

                • Zanders
                  • December 2007
                  • 177

                  #9
                  Ursprungligen postat av smegga
                  Jag får det bara till 8 fiskar. Och det är ett 120 liters akvarium inte ett 50 liters. 120 liter är mycket mer vatten för 8 fiskar att skita ner än ett 50 liters eller??

                  Jag har startat ett akvarium med, 25 neoner, 5 malar, scalarer och massa annat efter en flytt utan att få nitrit.
                  Jag får det till 12.

                  Bytte du ut allt i karet till nytt aldrig använt då ? dvs pump, slangar, etc etc...

                  jag går ut hårt nu för att jag vet att det kan bli problem och det är bättre att se på det allvarligt nu och vara lite vaken när nått händer så situationen kan räddas. Tycker jag!

                  4 platy.
                  En musspigg hane och 3 honor.
                  4 Praktbotier

                  12??? Éfter 9 dagar är lite saftigt tycker jag.

                  Försökte höra mig lite för och frågade en hel del i butiken och de trodde att de skulle funka bra med Platyn och flingfoder åt de absolut.

                  Visst Lotta. Du kanske redan har haft en nitrit topp vad vet jag men har du inte haft det så tycker jag att du ska mäta av vattnet nu när du har så många fiskar helst med droptest!
                  Senast redigerad av Zanders; 27 December 2007, 21:55.
                  Min blog : http://zanders.apics.se

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zanders
                    Jag får det till 12.

                    Bytte du ut allt i karet till nytt aldrig använt då ?
                    Okej hon som har det får det till åtta vet inte hur du räknar men men

                    Japp helt nytt vatten nitrivec och ingen mat. samma pump och filter men rengjort, slangar vet jag inte vad det ska ha för betydelse men samma slangar ja.

                    Och det var ett 180 l jag startade,
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Välkommen till forumet, vad kul att du har blivit smittad av akvariefebern!!

                      Köp inte teststickor, utan ett dropptest, där man droppar reagenser i en liten mängd akvarievatten. Sök på forumet efter info om nya akvarier, det finns nästan hur mycket som helst. Läs i dammforumet, så hinner du lära dig om dammar innan säsongen drar i gång. Vilken tur att ha en färdig damm på tomten, själv försöker jag övertyga min man att vi ska gräva en......
                      Självklart är du välkommen att ställa dina frågor, men du kommer att upptäcka att många redan är besvarade här.

                      Jättebra att du inte köpte ett litet akvarium att börja om med, det är lättare att få balans i ett stort kar.
                      Om din platyhona är rund om magen, så kan hon mycket väl vara dräktig, levandefödare har så kallad förrådsbefruktning, dvs honan lagrar sperma och kan alltså bli dräktig flera gånger efter en parning. Du kommer att se att hon blir rundare och rundare. Man kan även se att de så kallade gravididtetsfläcken ovanför analfenan blir större och mörkare av ynglen, ju längre tiden går.
                      Vill Du att ynglen ska överleva, så se till att ha s.k. stängelväxter som går upp till ytan, med stora, gärna flikiga blad som de kan gömma sig i. För platy, gärna nåt buskigt på botten också, ynglen håller sig gärna lågt.
                      Yngelkasse vtycker jag inte är bra, det stressar ofta honan att bli flyttad, och de är svåra att hålla så rena att inte sjukdomar och mögel uppstår. Dessutom kommer tre honor att producera yngel i långt fler antal än du till slut vill ha, så lite naturlig slektion är bara bra.

                      Lycka till.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • jesper_b
                        • June 2006
                        • 1201

                        #12
                        Ursprungligen postat av aenglah
                        Jag har tillsatt dessa medel som jag skrev om i början. Nutrafin Cycle och Nutrafin Aqua Plus.

                        Jag har 4 Platys och 4 Praktbotior. Sammanlagt 8 fiskar.
                        jag tycker att det du ska göra är att gå iväg med ett vatten test till din butik eller köp ett nitrit test. för att se om du har nitrit, ser du att fiskarna är slöa eller ser dåliga ut byt 50% vatten och tillsätt vattenberedningsmedel och några timmar senare bakteriekulturen.

                        Säg gärna om du går iväg med prov om det var någon nitrit. Flytta ingen fisk än det är bara stressigt för dom, och du riskerar vita prick det är botier känsliga för..
                        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                        Mina Malar:
                        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          4 platy.
                          En musspigg hane och 3 honor.
                          4 Praktbotier

                          ALTSÅ 4 platy varav en är musspigg hane och 3 honor.
                          4 praktboiter.

                          Så här kanske det ska stå

                          4 platy ( En musspigg hane och 3 honor)
                          4 Praktbotier
                          Senast redigerad av jesper_b; 27 December 2007, 21:59.
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • Zanders
                            • December 2007
                            • 177

                            #14
                            Ursprungligen postat av smegga
                            4 platy.
                            En musspigg hane och 3 honor.
                            4 Praktbotier

                            ALTSÅ 4 platy varav en är musspigg hane och 3 honor.
                            4 praktboiter.
                            ibland är man ju bra trött, såklart! mitt fel! aja jag hoppas att allt går bra!
                            Min blog : http://zanders.apics.se

                            Kommentar

                            • aenglah
                              • December 2007
                              • 25

                              #15
                              Ursprungligen postat av smegga
                              4 platy.
                              En musspigg hane och 3 honor.
                              4 Praktbotier

                              ALTSÅ 4 platy varav en är musspigg hane och 3 honor.
                              4 praktboiter.
                              Precis. Jag ser ingen skillnad på botierna och kan således inte berätta vad det är för kön på dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...