Kan vi få ett slut på hur mycket mat frågan?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #16
    Ursprungligen postat av Zanders
    Phuh.. vilken uppsats
    Gick till 2 olika zoo idag och frågade om dom kunde visa hur mycket dom skulle mata 3 Platys i ett relativt nystartat kar och fick faktiskt underligt nog till synes samma mängd på båda ställena så det existerar faktiskt en typ av norm. undermedveten mängdkunskap. kanske ?, typ

    Att jag inte gjorde det direkt eller innan jag starta?!? ibland är man som individ rätt speciell
    /Anders
    Det blev inget "snöoväder" i burken antar jag Bättre att ge för lite första gången och sedan se att de äter upp det omgående och därefter ge lite till om man tycker det blev lite klent!

    Jag känner ingen oro, främst med tanke på ditt intresse för att göra "rätt"!
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Zanders
      • December 2007
      • 177

      #17
      Ursprungligen postat av Hagi
      Det blev inget "snöoväder" i burken antar jag Bättre att ge för lite första gången och sedan se att de äter upp det omgående och därefter ge lite till om man tycker det blev lite klent!

      Jag känner ingen oro, främst med tanke på ditt intresse för att göra "rätt"!
      Klart man vill göra rätt, alla liv är värda lika mycket speciellt när det kommer till att man ska ansvara för deras välbefinnande

      /Anders
      Min blog : http://zanders.apics.se

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #18
        Hagi

        Vad fanns i mitt inledande inlägg som man skall underlåta att försöka förklara för en nybörjare varför försiktighet med matning är nödvändighet? Det är väl just nybörjarna som behöver denna kunskap? Och man skall kunna skriva detta utan att det kommer ett raljerande inlägg som säger att skit i de här kunskaperna du behöver dem inte bara du gör som jag säger. Nu tillhör jag de personer som aldrig tröttnar på att försöka få både avancerade och nybörjare att förstå varför man gör så och så. Det finns inga motsättningar i vad vi säger men det finns heller absolut ingen anledning för andra att raljera och sätta sig på höga hästar. Jag tänker inte fortsätta att diskutera med dig Hagi i denna tråd och om du tvivlar på vad jag kan och inte kan så kan du väl ta och göra en sökning på Lasse här på Zoopet och på Lars Erik Forsberg på ciklid.se. Du lär få några träffar på saltvattensguiden.se också med Lasse som sökord.

        Det är väl också i just denna avdelning, mitt första akvarie som man bör ta upp dessa frågor och förklara för nybörjaren vad som väntar om man matar för mycket, eller hur. Då kanske man slipper den ständigt återkommande trådarna som "nitrit - hjälp" och så vidare i de andra avdelningar.

        Du slår också fast att det var 26 år sedan du startade ditt första akvarium och i din profil sägs att du är 35 år. Det betyder att du var 9 år när du startade ditt första akvarium. Där slår du mig - jag var 12 år - men å andra sidan så var det 1962

        Zanders

        Det är nog inte så konstigt att du får samma råd från affärerna - idag är varje affär tvingade att åtminstone en person genomgått en godkänd kurs vad gäller fiskhållning. Åtminstone på ZOORF:s kurser ges en ganska ingående utbildning om de här sakerna.

        Oavsett vad Hagi påstår så är det mängden mat som helt styr dina processer (om du inte har döda fiskar, växtrester eller annat tillsatt organiskt liv som ligger och ruttnar i akvariet vill säga). Vattenbytena är viktigt men de stoppar inte ammonium/ammoniak samt nitritbildning under en nystart och personligen gör jag aldrig några vattenbyten de första fyra veckorna. Om man gör rätt i starten (de första tre-fyra veckorna) och låter de biologiska processerna mogna ordentligt innan man skaffar för mycket fisk (och ökar matningen för mycket) så har man väldigt mycket gratis längre fram. Det är bra att du mäter - skulle du få nitritbildning så är det ändå ingen grund för panik. Då slutar du helt med matningen, sätter till bakteriekultur varje dag (om du inte redan gör det), lägger i en tesked vanligt bordsalt (natriumklorid) och avvaktar att nitriten går ner igen. När de kritiska veckorna gått kan du sakta öka antalet fisk (i ett 45 liters så förutsätter jag att håller dig till småfisk) och sakta öka matningen. Snabba ändringar är aldrig bra.

        Det finns andra malar än algätande malar som man kan ha som städpatrull tidigt. Metallpansarmal exempelvis och de passar bra i ett 45 liters. Av de algätande så är Ancistrus ett bra val och brukar gå bra rätt tidigt. Det är viktigt att få in städpatruller tidigt eftersom det kan förebygga problem längre fram. Sniglar är också bra "städare".

        Vore intressant att veta mängden en frisk normalstor platy kan äta utan att föräta sig om man matar 1 gång på 24/h. nån som vet?
        Det var detta jag försökte förklara - hur mycket du skall mata beror inte på fiskarna kommer att föräta sig eller inte. Fick de bestämma så skulle du kunna mata hur mycket som helst men speciellt vid en start så måste man anpassa matningen till vad de biologiska filtren klarar av och inget annat. Det är därför du får rådet att starta med någon eller några tåliga fiskar - det är de som skall sparka igång ditt biologiska filter i och med att de utsöndrar ammonium/ammoniak. Det tar normalt tre till fyra veckor att få igång ett biologiskt filter om man använder en bakteriekultur - om man inte använder det så kan det ta än längre tid beroende lite på.

        MVH Lasse
        Senast redigerad av Lasse; 11 December 2007, 22:11.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #19
          Lasse: Jag skall fatta mig så kort det är möjligt, jag anser att ett mer handfast råd oftast är det bästa för de flesta! (rimma kan jag oxå)

          Visste ej hur du ville ha det eftersom du i samma stycke hade ett frågetecken efter en mening och i nästa ger uttryck för ovilja till diskussion. Inte betvivlar jag dina kunskaper, har jag skrivit så? Du behöver väl inte göra PR för dig själv tycker jag, det verkar fåfängt, låt din kunskap tala istället! Jag håller till fullo med om det viktiga i att förklara vad som kan hända om man inte sköter saker på ett ansvarsfullt sätt, men jag tycker fortsatt att man som fullständig novis om man som sådan ställer en fråga i denna forumdel bör få mycket konkreta råd och kanske ett varningens ord för vad följden kan bli vid ex. övermatning. Men som sagt vi behöver inte på något sätt vara ense i det! Jag är av uppfattningen att det finns en risk i att det lätt blir för "tekniskt" för en nybörjare, att det verkar vara krångligt (så kände jag iaf (ibland känner jag det fortfarande idag i vissa hänseenden)), därför anser jag det viktigt att det som går blir i form av generella råd och förklaringar i kraftigt förenklade former, fan de flesta hänger ju knappt med i resonemanget! (eller var det jag som föddes obegåvad?) ....

          Nitrifikationsliknelse (en dålig sådan, men iaf) = inte nödvändigtvis blir jag en bättre skytt och får bättre handhavande genom att veta exakt hur vapnets beståndsdelar samverkar och vad som sker stegvis vid en avfyringssekvens. Det räcker med att veta vad jag vill uppnå och hur jag enklast uppnår det! Vid ett eventuellt eldavbrott (problem) kan jag dock lösa uppkommen situation bättre än utan den fördjupade kunskapen.

          Jag tror att jag "slog fast" att det var 24 år sedan (inte 26) i inlägget faktiskt, även om det är ganska oviktigt så var jag då dryga 11 år...
          Förstår ej vad du menar med "oavsett vad Hagi påstår...", men nog gör exempelvis förmultnande växtdelar sitt till också, snäckor kan också förpesta (om/när de dör)

          Varför du ej vill diskutera eller bemöta mig/mina påståenden är din sak, men utbyte av erfarenheter/information/kunskaper så att alla kan utvecklas är väl en del i detta forum utgår jag ifrån. För övrigt kom det en del konkreta råd från din sida i detta inlägg!
          Senast redigerad av Hagi; 11 December 2007, 22:54.
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • Zanders
            • December 2007
            • 177

            #20
            Hagi och Lasse.
            Jag tycker vi sätter punkt för det publika bollandet mellan era personliga åsikter i denna tråd, och samtidigt tackar jag för informationen ni ger även fast jag inte riktigt förstår den, men PM är en funktion för sånt om ni vill fortsätta.

            Iallfall.
            Vid uppstart så hade jag i kranvatten, Sera nitrevec, Sera aquatan och Nutrafin Plant gro, lite mindre än en matsked havssalt. sen gick filter pump och sånt i lite mer än 1 dygn sen stoppade jag i 3 platy. Kanske skulle väntat med fisk men jag hoppas på att det tvärtom kanske kan påskynda allt om jag klarar av att hålla alla nivåer i shack. plus att det är roligare att se nått i rörelse.

            Det jag gör nu varje dag är att jag tittar på mina växter efter annorlunda färg & form.
            Jag mäter av vattnet innan jag matar med en 5in1 sticka, dom verkar bli nyfikna då och komma upp för att äta?!?
            försöker kolla mina fiskars beteende och se om dom ändrats nått rent fysiskt.
            Har i rätt dagliga mängd Sera Nutrivec som flaskan anger att man ska göra.
            och efter 7 dagar har jag i ytterligare lite plant gro enligt beskrivning.

            Har inte gjort nått vattenbyte än och i ärlighetens namn hade jag tänkt att vänta tills nått händer i karet eller det börjar se konstigt ut i botten. nu har jag visserligen svart grus så allt syns ju inte så bra dock försöker jag ta bort lösa blad och annat smuts som rullar runt dock väldigt försiktigt så jag inte stör botten på nått vis..

            Jag tycker detta är ok. hoppas det iallfall
            Senast redigerad av Zanders; 11 December 2007, 23:24.
            Min blog : http://zanders.apics.se

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Hagi

              Om du nu vill ge handfasta råd - gör då det - och raljera inte över andras inlägg och uppmana inte folk att inte bry sig om dessa.

              Det är inte försök att förklara varför det är som det är som förstör en forumsdisskusion eller får en nybörjare att undra vad som är vad utan inlägg utanför ämnet (ämnet var inte "vad skall man hemlighålla för en nybörjare så han/hon inte blir förvirrad" utan "kan vi få ett slut på hur mycket matfrågan")

              Därför vill jag inte diskutera med dig vidare i denna tråd - jag gör det gärna om du startar en egen tråd med adekvat rubrik.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #22
                Jag uppmanade enkom skribenten att ej bry sig om "detaljerna" om densamme var ointresserad av detsamma... det står jag fast vid och jag raljerade ej (inte medvetet iaf), du får nog städa framför egen dörr själv också om du ska påpeka för andra.... klart och slut.
                Senast redigerad av Hagi; 11 December 2007, 23:44.
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • Zanders
                  • December 2007
                  • 177

                  #23
                  Kraaaaaaaaam.
                  Ni är ganska gulliga även fast jag aldrig träffat er

                  Men vad tycker ni om min sista post? verkar det vettigt?
                  Känns som om jag fått svar på alla frågor jag kan ställa nu.
                  Min blog : http://zanders.apics.se

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #24
                    Ursprungligen postat av Zanders
                    Hagi och Lasse.
                    Jag tycker vi sätter punkt för det publika bollandet mellan era personliga åsikter i denna tråd, och samtidigt tackar jag för informationen ni ger även fast jag inte riktigt förstår den, men PM är en funktion för sånt om ni vill fortsätta.

                    Iallfall.
                    Vid uppstart så hade jag i kranvatten, Sera nitrevec, Sera aquatan och Nutrafin Plant gro, lite mindre än en matsked havssalt. sen gick filter pump och sånt i lite mer än 1 dygn sen stoppade jag i 3 platy. Kanske skulle väntat med fisk men jag hoppas på att det tvärtom kanske kan påskynda allt om jag klarar av att hålla alla nivåer i shack. plus att det är roligare att se nått i rörelse.

                    Det jag gör nu varje dag är att jag tittar på mina växter efter annorlunda färg & form.
                    Jag mäter av vattnet innan jag matar med en 5in1 sticka, dom verkar bli nyfikna då och komma upp för att äta?!?
                    försöker kolla mina fiskars beteende och se om dom ändrats nått rent fysiskt.
                    Har i rätt dagliga mängd Sera Nutrivec som flaskan anger att man ska göra.
                    och efter 7 dagar har jag i ytterligare lite plant gro enligt beskrivning.

                    Har inte gjort nått vattenbyte än och i ärlighetens namn hade jag tänkt att vänta tills nått händer i karet eller det börjar se konstigt ut i botten. nu har jag visserligen svart grus så allt syns ju inte så bra dock försöker jag ta bort lösa blad och annat smuts som rullar runt dock väldigt försiktigt så jag inte stör botten på nått vis..

                    Jag tycker detta är ok. hoppas det iallfall
                    Fullt enig med dig - se mitt senaste inlägg som jag skrev under tiden som du skrev din uppmaning. Jag hade inte sett den när jag tryckte på sänd - hade jag det så hade jag inte sänt det.

                    Jag tycker du gör en helt korrekt uppstart - jag hade bara gjort en liten ändring. Jag skulle ge nitrivecs uppstartdos (10 ml l i ditt fall - det går inte att överdosera) varje dag de tre första veckorna.

                    Dessutom skulle jag inte lita på 5 i 1 stickorna utan skaffa dropptester. De viktigaste enligt mig är KH test samt under uppstarten en nitrittest. KH för att om du har ett KH på ca 3-4 så har du ett stabilt akvarium där alla biologiska processer kan ske. Ditt pH kommer då hamna på ca 7,3 - 7,5 som de flesta fiskar (oavsett om de har lägre pH i naturen) fungerar bra i. Men min erfarenhet är att stabiliteten är den viktigaste. KH testerna är också lätta att avläsa - om man tar Seras som exempel så vid 5 ml prov är varje droppe innan färgomslag 1 i KH. Om du vill få provet finare så tar du 10 ml prov - varje droppe representerar då 0,5 i KH

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Hagi
                      • December 2007
                      • 240

                      #25
                      Ursprungligen postat av Zanders
                      Hagi och Lasse.
                      Jag tycker vi sätter punkt för det publika bollandet mellan era personliga åsikter i denna tråd, och samtidigt tackar jag för informationen ni ger även fast jag inte riktigt förstår den, men PM är en funktion för sånt om ni vill fortsätta.

                      Iallfall.
                      Vid uppstart så hade jag i kranvatten, Sera nitrevec, Sera aquatan och Nutrafin Plant gro, lite mindre än en matsked havssalt. sen gick filter pump och sånt i lite mer än 1 dygn sen stoppade jag i 3 platy. Kanske skulle väntat med fisk men jag hoppas på att det tvärtom kanske kan påskynda allt om jag klarar av att hålla alla nivåer i shack. plus att det är roligare att se nått i rörelse.

                      Det jag gör nu varje dag är att jag tittar på mina växter efter annorlunda färg & form.
                      Jag mäter av vattnet innan jag matar med en 5in1 sticka, dom verkar bli nyfikna då och komma upp för att äta?!?
                      försöker kolla mina fiskars beteende och se om dom ändrats nått rent fysiskt.
                      Har i rätt dagliga mängd Sera Nutrivec som flaskan anger att man ska göra.
                      och efter 7 dagar har jag i ytterligare lite plant gro enligt beskrivning.

                      Har inte gjort nått vattenbyte än och i ärlighetens namn hade jag tänkt att vänta tills nått händer i karet eller det börjar se konstigt ut i botten. nu har jag visserligen svart grus så allt syns ju inte så bra dock försöker jag ta bort lösa blad och annat smuts som rullar runt dock väldigt försiktigt så jag inte stör botten på nått vis..

                      Jag tycker detta är ok. hoppas det iallfall
                      Rätt av dig!

                      Inget tokigt i det, brukar fungera bra med någon enstaka test-firre innan karet är "inkört" (kan röra sig om ett par månader eller så), öka sedan beståndet gradvis -inte full gas!

                      Du kan gärna vänta ett antal veckor med första bytet, det försvinner "nyttobakterier" vid varje vattenbyte (tolka inte det som att det är bra med långa delvattenbytesintervaller generellt sett)

                      Har du sett om växterna har fått någon "fart" ännu? Det brukar vara ett gott tecken!
                      Senast redigerad av Hagi; 12 December 2007, 00:13.
                      "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                      Kommentar

                      • Zanders
                        • December 2007
                        • 177

                        #26
                        Ursprungligen postat av Hagi
                        Har du sett om växterna har fått någon "fart" ännu? Det brukar vara ett gott tecken!
                        ja grönare och ser mer friska ut.
                        kan ju ioförsig bero på att butikens vatten sög

                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Jag tycker du gör en helt korrekt uppstart - jag hade bara gjort en liten ändring. Jag skulle ge nitrivecs uppstartdos (10 ml l i ditt fall - det går inte att överdosera) varje dag de tre första veckorna.
                        ok

                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Dessutom skulle jag inte lita på 5 i 1 stickorna utan skaffa dropptester. De viktigaste enligt mig är KH test samt under uppstarten en nitrittest. KH för att om du har ett KH på ca 3-4 så har du ett stabilt akvarium där alla biologiska processer kan ske. Ditt pH kommer då hamna på ca 7,3 - 7,5 som de flesta fiskar (oavsett om de har lägre pH i naturen) fungerar bra i. Men min erfarenhet är att stabiliteten är den viktigaste. KH testerna är också lätta att avläsa - om man tar Seras som exempel så vid 5 ml prov är varje droppe innan färgomslag 1 i KH. Om du vill få provet finare så tar du 10 ml prov - varje droppe representerar då 0,5 i KH

                        MVH Lasse
                        Ah smart tänkt angående KH mina värden på KH enligt stickan har varit max 7 minst 4 men som sagt stickan kanske inte är så exakt.
                        hur sänker man Kh enklast?
                        Senast redigerad av Zanders; 12 December 2007, 01:01.
                        Min blog : http://zanders.apics.se

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #27
                          Skaffa en dropptest så du får ett exaktare värde. Om du ligger över 4 så är det lugnt också - bara det inte är för mycket över. Beror lite på vad för vatten du har i din kran.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Hagi
                            • December 2007
                            • 240

                            #28
                            Du behöver inte börja sänka kh i ditt fall, jag tror inte det var så Lasse menade för övrigt, utan tror snarare att han menade att 3-4 i kH och en bit däröver är OK. Med för lågt kH kan pH falla! Och det är ingen höjdare... Lasse eller andra som är duktiga på detaljerna i vattenkemin kan säkert förklara mer ingående om varför det förhåller sig på det sättet, än jag, om du efterfrågar sådan information.

                            Platy vill ha svagt basiskt vatten, medelhårt-hårt vatten om jag inte minns fel. Det låter som om ditt vatten duger bra som det är nu! Håll koll på kH bara... och jag instämmer fullt i att dropptestet är tillförlitligare.

                            Han får rätta mig om det vara annat han hade tänkt sig angående kH:t!

                            Hur länge har karet varit igång? Jag uppfattade ditt första inlägg som att det hade varit igång "ett tag" ... förvisso ett högst subjektivt begrepp som kan tolkas hur som helst, men det var så jag uppfattade det. Är det nystartat kan det ta någon vecka innan växterna "etablerar" sig har jag fått uppfattningen av, inte helt ovanligt att de kommer igång efter det att ( eller i samband med att) karet har "stabiliserats". När nyttobakterier finns närvarande i den mängd som är önskvärt!
                            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                            Kommentar

                            • Hagi
                              • December 2007
                              • 240

                              #29
                              oops...

                              "Posta Snabbsvar" stod det men -i mitt fall, tydligen snigelpost!
                              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                              Kommentar

                              • mammas nya kille
                                • July 2007
                                • 203

                                #30
                                hehe, väldigt rolig tråd att läsa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...