Kan vi få ett slut på hur mycket mat frågan?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    Kan vi få ett slut på hur mycket mat frågan?!

    Hej.

    Vill klämma in med att jag haft akvarium ett tag och har nu 3 fiskar i det (Platys) som simmar runt lyckligt verkar det som.

    Har testat för nitrit osv och har inte några problem med det än (hoppas jag).
    Ger mina 3 små firrar "Tropical Vitality&Color flakes" (eller vad det nu heter)

    Men

    Hur mycket mat ska man ge dom? har läst många trådar här och man får lixom inget svar, jag har provat den mängd jag tycker är lite och halverat den. men då verkar det som om mina firrar blir helt inaktiva efter typ 8-10 timmar och slöar ner sig, ger jag dom liiite mera verkar dom hålla formen.

    Det jag har gett dom 1gång per dag skulle kanske jämföras med typ kanske 2-3 sesamfrön kanske även mindre, jag har gnuggat sönder flaksen till små bitar och försökt portionera ut det till samtliga 3 fiskar att dela på. Det känns för lite men jag vettefaan. folks säger ju att man ska vara extremt försiktig med maten i början.

    detta äter dom upp på ungefär 20-30 sekunder och verkar bajsa därefter ibland..

    snälla försök och beskriv på ett kreativt och bra sätt så man vet och inte får en massa ta typ mindre än du själv skulle ge normalt och halvera det, för jag har igentligen ingen som helst aning skulle jag få välja skulle jag nog hälla i tills dom slutar äta.. (kanske inte optimalt)

    Hoppas jag inte startade en ny tråd i onödan nu

    /Anders - En ny akvarieägare
    Senast redigerad av Zanders; 10 December 2007, 03:16.
    Min blog : http://zanders.apics.se
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Mata så pass mycket att fisken hinner äta upp maten innan den faller till botten, brukar jag generellt råda folk till. Vill man att fisken skall ha mer mat än det innebär så mata hellre fler gånger/dygn. Du kan ju prova att sakteliga öka mängden mat vid utfodring, för att se när fiskarna inte längre hinner äta upp maten innan den faller till botten, då vet du ju sedan ungefär hur mycket som är lagom...

    Det är också skillnad på ungdjur och vuxet djur, Ungdjur som man vill ha en god tillväxt på kan man mata på upp till 8ggr/dygn. Mer "inkomster" innebär mer "utgifter", vilket försämrar vattenkvaliteten dock...
    Senast redigerad av Hagi; 10 December 2007, 07:10.
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Hej Zanders och välkommen till Zoopet
      Tyvärr så finns det inget universalsvar på matningsfrågan.
      Hur mycket man bör eller ska mata varierar från akvarie till akvarie.
      Faktorerna som spelar in är många.
      Hur stort är akvariet?
      Matar du 3 små fiskar lika mycket i ett 50-liters akvarie som i ett 500-liters så påverkar du vattenkvalitén ganska mycket mer i den lilla burken och då kan det kanske behövas tätare vattenbyten.
      Har du ett nystartat akvarie så är det väldigt känsligt om du matar lite för mycket, medans i ett ingånget akvarie kan du övermata en del utan att det gör så mycket.
      Har du fiskar i god kondition så kan man utan vidare lämna dom utan mat 1-2 veckor. Medans om man har fiskar som kanske är lite magra eller om man har små yngel så behöver dom matas mer.
      Sedan ska man ju försöka ge den typ av mat som är bäst för den typ av fiskar man har. Har man rovfiskar så mår dom inte jättebra av att få bara grönfoder och dom fiskar som vill ha grönfoder mår inte bra av animaliskt foder.
      osv osv.
      Så man får köra lite på känsla och pröva sig fram.
      Försök avgöra vad som passar bäst hos dig. Men tänk på att det är mycket lättare att mata ihjäl fiskar än att svälta ihjäl dom.
      Lycka till!
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Det där du skrev om att de blir inaktiva har nog inte att göra med att de fick för lite mat eller är hungriga. Det tar lång tid innan man märker av svältsymptom på fiskar, de klarar sig ju flera dagar utan mat. Troligen hade de bara en viloperiod just då. Fiskar är inte exakt lika aktiva hela tiden.

        Jag håller med om allt alla andra skrev: Inget får falla till botten. Det betyder oftast att man kan mata ganska mycket, för fiskarna brukar vara snabba med att äta upp maten...

        MEN just när akvariet är nystartat kan man mata lite mindre än vad man skulle ha gett för att inget ska falla till botten... hänger du med? hehe.

        var inte orolig över att du matar dina fiskar för lite, får de lite mat i sig varje dag överlever de. öka mängden successivt och se när det börjar bli flingor som de inte äter upp direkt. då har du matat lite för mycket.

        / Ebba

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          Det där du skrev om att de blir inaktiva har nog inte att göra med att de fick för lite mat eller är hungriga.

          var inte orolig över att du matar dina fiskar för lite, får de lite mat i sig varje dag överlever de.
          Instämmer, inaktiviteten har inget att göra med att de får för lite mat. Tvärtom så är faktiskt "hungriga" fiskar betydligt aktivare än "mätta".

          Dom behöver inte ens mat varje dag - själv hoppar jag alltid över minst 2 dagar i veckan.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Under de första tre veckorna efter start är mängden mat kritisk eftersom den sk. nitrifikationscykeln inte kommit igång. När man matar fisk så sker en sak och det är att ganska omedelbart utsöndrar fisken överskottkväve i form av ammonium/ammoniak genom gälarna. Detta ammonium/ammoniak bryts ner via nitrit till nitrat. Denna nedbrytning sker i två steg med nitrit som mellan produkt. Av någon anledning så innan systemen är i balans så kommer inte andra steget igång ordentligt utan nitrit ansamlas i vattnet. Den senaste forskningen indikerar att just första steget är långsamt så att det lämnar onedbrytbart ammonium/ammoniak i systemet och detta i sin tur hindrar andra steget att komma igång. Har väldig betydelse i hög pH kar (som vissa ciklidkar och saltvatten) eftersom ammoium/ammoniak är mer i formen ammoniak (som är dödligt giftigt) vid högre pH.

            Alltså, ytterst lite och matning varannan dag samt daglig tillsättning av bakterier de första tre veckorna. Efter någon kan man gå över till mat varje dag (samma lilla mängd) och i slutet av de tre veckorna ger man lite mer. Nu är bakterierna etablerade och då är det lättare att öka matningen men tänk på att dessa bakterier tar ca 13 - 20 timmar på sig att fördubbla sig och ditt filter bör vara av god klass så det finns tillväxtmöjligheter. Om man vill öka matningen så är det bättre att sprida ut den över fler tillfällen än en mastadontmatning eftersom det blir en jämnare belastning på bakteriefiltret. Det går att mata mycket men man måste alltid öka belastningen sakta, ha ett bra filter (och i extrema fall göra rent det väldigt ofta) samt göra kraftiga vattenbyten för det ansamlas mer skit än just kvävet.

            Som du förstår det går inte att göra ett recept på mängd och faktiskt det råd du säger att ta så mycket som du tycker är lite och mata med hälften faktiskt uttrycker precis det man vill komma åt och är ett av mina favoritråd.

            MVH Lasse

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • mimi
              • December 2007
              • 15

              #7
              Jag måste få spinna vidare på denna fråga, eftersom jag är helt nybörjare och också undrar om det här med matning. Ni säger att ingenting får falla till botten. När mina platysar försöker sig på för stora flingor så har de en tendens att falla ner. När fiskarna är klara med maten på ytan så simmar de ner och tar hand om det som fallit ner. Det handlar egentligen inte om mer än ett par flingor. Är det så att jag matar för mycket eller ska jag kanske finfördela flingorna mer? Jag tar en liten nypa och jag har tagit pyttelite mer allt eftersom jag har skaffat flera fiskar. Jag mätte nititnivån i förrgår och den var 0.

              Info om mitt akvarium: Jag har 2 Platys, 2 Silvermolly och en kampfisk i mitt 40 liters akvarium, som har varit igång en månad nu. Jag har köpt fiskarna i tre omgångar först Platysarna, två veckor senare kampfisken och efter ytterligare en vecka Mollysarna. De verkar gå bra ihop hittills.

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Ja, det där med att det inte får falla ner någon mat på botten förstår jag inte heller. Det beror naturligtvis oxå på vad man har för fiskar. Jag har många bottenlevande fiskar och matar därför ofta med mat som faller ner till botten så att dom oxå får del av kakan.
                D v s även här beror det på omständigheterna i just den burken.
                Har jag ett akvarie med bara bottenlevande fisk så skulle det vara lite dumt att mata utan att något faller ner till botten
                Men har jag däremot fisk som inte hämtar mat på botten så är det ju lite dumt om det ligger massa gammal mat där.
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Ursprungsskribenten har tre (3) Platy, därav följer att man inte vill ha mat på botten!

                  Skribenten vill ha råd utifrån dennes situation! Det är dessutom generella råd (skall också tas som sådana). Och man behöver ej ta allting bokstavligt, men man vill ju inte att det blir foderrester liggandes kvar på botten, vilket är själva målet med rådet. Och ALLT är beroende av ALLA omständigheter i karet så som ex. vatten, filter, belastning o dyl...

                  Och som någon finurlig rackare lyckats lista ut så blir det ju annat om man ex. har ett gäng bottenlevande varelser, men i detta fall rörde det sig om 3 Platy.

                  Jag tycker inte heller att du "Zanders" skall vara speciellt orolig över kvävecykeln med nitrifikationsbakterier hit (nitrosomonas) och dit (nitrobacter), processen kan tom vända och bilda nitrit och ammoniak ur nitrat. Även i ett väl inkört kar kommer de naturliga svängningarna att vara stora, ex. vid filterrengöring (vilken man skall eftersträva att rengöra så sällan som möjligt) och vid delvattenbyte, men vi lämnar det därhän tycker jag!

                  Som jag förstår det har ditt kar varit igång ett tag nu och du har 3 små fiskar i det (jag vet förvisso inte hur stort akvariet är), så belastningen torde vara minimal även om du har dem i en plastlåda och har ett filter!

                  Skit i detta med kvävecykeln/nitrit/nitrat och allt vad det heter om du inte är intresserad, följ de generella råd som finns, såsom regelbundna delvattenbyten o likande så löser sig det mesta... fler nybörjare har slutat eller ej vågat prova med akvaristik pga av att det verkar vara så krångligt när man lyssnar på alla "förståsigpåare", än de som verkilgen börjat och upplevt att de inte får grejerna att funka skulle jag vilja påstå!

                  Det är väldigt enkelt att hålla de allra flesta fiskar, de är ofta väldigt anpassningsbara, de är relativt tåliga och framförallt skall det vara roligt att hålla på!!!
                  Senast redigerad av Hagi; 10 December 2007, 14:47.
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  • Zanders
                    • December 2007
                    • 177

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hagi
                    Ursprungsskribenten har tre (3) Platy, därav följer att man inte vill ha mat på botten!

                    Skribenten vill ha råd utifrån dennes situation! Det är dessutom generella råd (skall också tas som sådana). Och man behöver ej ta allting bokstavligt, men man vill ju inte att det blir foderrester liggandes kvar på botten, vilket är själva målet med rådet. Och ALLT är beroende av ALLA omständigheter i karet så som ex. vatten, filter, belastning o dyl...

                    Och som någon finurlig rackare lyckats lista ut så blir det ju annat om man ex. har ett gäng bottenlevande varelser, men i detta fall rörde det sig om 3 Platy.

                    Jag tycker inte heller att du "Zanders" skall vara speciellt orolig över kvävecykeln med nitrifikationsbakterier hit (nitrosomonas) och dit (nitrobacter), processen kan tom vända och bilda nitrit och ammoniak ur nitrat. Även i ett väl inkört kar kommer de naturliga svängningarna att vara stora, ex. vid filterrengöring (vilken man skall eftersträva att rengöra så sällan som möjligt) och vid delvattenbyte, men vi lämnar det därhän tycker jag!

                    Som jag förstår det har ditt kar varit igång ett tag nu och du har 3 små fiskar i det (jag vet förvisso inte hur stort akvariet är), så belastningen torde vara minimal även om du har dem i en plastlåda och har ett filter!

                    Skit i detta med kvävecykeln/nitrit/nitrat och allt vad det heter om du inte är intresserad, följ de generella råd som finns, såsom regelbundna delvattenbyten o likande så löser sig det mesta... fler nybörjare har slutat eller ej vågat prova med akvaristik pga av att det verkar vara så krångligt när man lyssnar på alla "förståsigpåare", än de som verkilgen börjat och upplevt att de inte får grejerna att funka skulle jag vilja påstå!

                    Det är väldigt enkelt att hålla de allra flesta fiskar, de är ofta väldigt anpassningsbara, de är relativt tåliga och framförallt skall det vara roligt att hålla på!!!
                    Ok Nu har jag läst allas svar och det var en del bra saker man fick läsa
                    Jag matar som sagt lite har ett 45 liters kar och visst faller det ner nån flinga då och då när jag matar men det verkar inte vara nåt problem för dom tar sig en tur ner alla 3 och rensar upp det. Det var därför jag var lite orolig.

                    Sen är man ju nybörjare och tycker detta är hur spännande som helst och jag testar mitt vatten dagligen och än har jag inte sett nått konstigt.
                    Men det kommer väl som en bomb på posten snart

                    Men nu när jag hört att fiskar klarar sig så länge som dom gör och allt annat som skrivits törs jag nog vara mer snål än god

                    Ruskigt lycklig över hur bra allt verkar funka, vattnet är klart, växterna gröna och fina och fiskarna simmar runt, när dom inte har vilopaus förstås (tänkte inte på det heh..)

                    Vore intressant att veta mängden en frisk normalstor platy kan äta utan att föräta sig om man matar 1 gång på 24/h. nån som vet? känner mig skitlöjlig men jag försöker verkligen mata mina 3 firrar var och en så dom får lika mycket av det lilla jag ger

                    Detta kar är ju mitt testkar inför modell stort i villan vi bygger så jag vill ju verkligen göra rätt nu så jag inte förpestar 400+ liter vatten i onödan senare.

                    /A
                    Min blog : http://zanders.apics.se

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hagi
                      Ursprungsskribenten har tre (3) Platy, därav följer att man inte vill ha mat på botten!

                      Skribenten vill ha råd utifrån dennes situation! Det är dessutom generella råd (skall också tas som sådana). Och man behöver ej ta allting bokstavligt, men man vill ju inte att det blir foderrester liggandes kvar på botten, vilket är själva målet med rådet. Och ALLT är beroende av ALLA omständigheter i karet så som ex. vatten, filter, belastning o dyl...

                      Och som någon finurlig rackare lyckats lista ut så blir det ju annat om man ex. har ett gäng bottenlevande varelser, men i detta fall rörde det sig om 3 Platy.

                      Jag tycker inte heller att du "Zanders" skall vara speciellt orolig över kvävecykeln med nitrifikationsbakterier hit (nitrosomonas) och dit (nitrobacter), processen kan tom vända och bilda nitrit och ammoniak ur nitrat. Även i ett väl inkört kar kommer de naturliga svängningarna att vara stora, ex. vid filterrengöring (vilken man skall eftersträva att rengöra så sällan som möjligt) och vid delvattenbyte, men vi lämnar det därhän tycker jag!

                      Som jag förstår det har ditt kar varit igång ett tag nu och du har 3 små fiskar i det (jag vet förvisso inte hur stort akvariet är), så belastningen torde vara minimal även om du har dem i en plastlåda och har ett filter!

                      Skit i detta med kvävecykeln/nitrit/nitrat och allt vad det heter om du inte är intresserad, följ de generella råd som finns, såsom regelbundna delvattenbyten o likande så löser sig det mesta... fler nybörjare har slutat eller ej vågat prova med akvaristik pga av att det verkar vara så krångligt när man lyssnar på alla "förståsigpåare", än de som verkilgen börjat och upplevt att de inte får grejerna att funka skulle jag vilja påstå!

                      Det är väldigt enkelt att hålla de allra flesta fiskar, de är ofta väldigt anpassningsbara, de är relativt tåliga och framförallt skall det vara roligt att hålla på!!!
                      Den största förståsigpåare är nog du själv Hagi.

                      Frågan om hur mycket mat man skall ge i ett slutet system som ett akvarie är inte en fråga om hur mycket fisken äter eller vill äta utan just hur ens filtersystem klarar av att bryta ner framförallt kvävet. Eftersom det är olika i olika stadier så om någon ställer frågan "Kan vi få ett slut på hur mycket mat frågan?! så måste man svara som det är. Foderrester på botten som inte blir uppätna kan vara ett problem på lite längre sikt - det tar en vecka ungefär för bakterier att bryta ner detta och utsöndra ammonium/ammoniak som belastar akvariet men det är viktigt att veta att nästan lika mycket ammonium/ammoniak utsöndras direkt (inom ett par timmar) om fiskarna skulle ha ätit upp motsvarande mängd. Detta innebär att man kan övermata (ur förgiftningshänseende) även om all mat äts upp. Hur mycket mat man kan ge (och indirekt hur mycket fisk man kan ha) beror på vad ens filtersystem klarar av.

                      Om ett filter skall rengöras ofta eller sällan beror också på vilken typ av pump och vilken genomströmning man har i filtret och det går inte ge ett generellt råd hur ofta filtret skall rengöras.

                      Påståendet att nitrifikationsprocessen kan vända och gå i motsatt håll är helt befängt. Däremot finns en helt annan process som utförs av en annan typ av bakterier och under syrefria förhållanden som omvandlar ner nitrat till kvägas som kallas denitrifikation men den processen sker inte i ett normalt akvarium. En dåligt fungerande denitrifikation kan ge upphov till nitrit från nitrat men aldrig till ammonium/ammoniak från nitrat.

                      Hagi - jag vet inte vad du har för erfarenhet av hur många som slutat eller inte vågat starta akvarier på grund av riktiga råd om vad som är viktigt att tänka på men min erfarenhet är att du har helt fel. Det är många som ställt av sitt akvarium efter de första tre veckorna eller dödat alltför mycket fisk beroende på "hej hopp vad det går bra och vad roligt det är" råd - alltför många.

                      Zander - matningen måste anpassas till din biologiska filtrering och antalet fiska och sorten måste du anpassa därefter. Du har 45 liter och tre fiskar. Med rätt filtrering kan du ha mer och bland det första du bör skaffa dig är någon mal som äter rester på botten. Men belastningen på karet blir i stort sett densamma även om du har malar som äter upp. Ta det försiktigt och öka antalet fiskar (och därmed matningen) långsamt.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Zanders
                        • December 2007
                        • 177

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lasse

                        Zanders - matningen måste anpassas till din biologiska filtrering och antalet fiska och sorten måste du anpassa därefter. Du har 45 liter och tre fiskar. Med rätt filtrering kan du ha mer och bland det första du bör skaffa dig är någon mal som äter rester på botten. Men belastningen på karet blir i stort sett densamma även om du har malar som äter upp. Ta det försiktigt och öka antalet fiskar (och därmed matningen) långsamt.

                        MVH Lasse

                        Jag tror det är lite tidigt för att skaffa mal ännu, har inte sett så mycket för den att äta på ännu. har blivit tipsad om att vänta 14 dagar innan jag skaffar mal ? Efter att ha läs resten av din tråd fattar jag ingenting
                        Nu tänker jag köra på och avvakta och fortsätta ta mina dagliga prover och se vad som händer. får jag problem så lär ni ju se mig fråga.

                        Ju mer man frågar ju djupare in i termer kommer man och som nybörjare är det bara förvillande!
                        /A
                        Min blog : http://zanders.apics.se

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Dom behöver inte ens mat varje dag - själv hoppar jag alltid över minst 2 dagar i veckan.
                          Ja Kjell, jag menade mera "Får de, som NU, lite mat varje dag, så överlever de med säkerhet"



                          Jag matar mina varannan dag.

                          Läste nu att Trådskaparen har ett 45-liters-kar. Då är det ju ännu viktigare att inte övermata, lättare att smutsa ner akvarievattnet när det finns så pass lite vatten. Så jag skulle ha matat litegrann varannan dag.

                          När det gäller en mal så tycker jag du kan vänta ett tag, men INTE för att det inte finns mat till den nu utan för att det ska bildas många nyttobakterier och att du hittar en stabilitet i vattenbyten, vattenkvalitet, etc. Nu minns jag inte hur länge ditt kar varit igång, men har det varit igång mer än en månad kan du köpa en mal redan nu.

                          Det måste inte ha bildats en massa alger i akvariet. Självklart gillar algätare att äta alger, men man måste ändå stödmata dem med algtabletter, och därför kan man såklart släppa i malarna även om det inte finns alger. Och som någon sade så äter de även matrester på botten, vilket är bra. Man behöver inte ge maltablett varje dag då.

                          Men vänta kanske 2 veckor till och köp sedan en mal. Dock är det väldigt få algätande malar som du kan ha i ett 45-liters... Otocinclus är liten nog, men den rekommenderas inte av mig då det är en väldigt känslig fisk.
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Hagi
                            • December 2007
                            • 240

                            #14
                            Lasse: Om du inte förstod vad jag ville ha sagt med mitt inlägg så följer ett förtydligande:

                            Med hänsyn till att forumdelen är "mitt första akvarium" och att det där i princip förväntas svar som vem som helst kan förstå och enkelt följa, menar jag att det som nybörjare behövs handfasta, enkla, generella råd att följa (även om de naturligtvis inte alla gånger är optimala, det är därför man kallar det generella). Ett sådan råd skall dock fungera i de allra flesta fall! Det tycker jag att mitt enkla råd uppfyller utifrån de givna (och uppgivna) förutsättningarna och med tillägget att man sköter underhållet (ex vattenbyte). Jag säger (som generellt råd) att ingen mat skall falla till botten, det är en ganska lagom mängd! Det är väl ett bättre råd än att förklara nitrifikationsprocessen och säga att det beror på den bilologiska filteringen, antal fiskar, typ av fisk osv osv... naturligtvis är det så, men det säger ingenting, speciellt inte om man är nybörjare! Och den biologsika nedbrytningen som tar hand om avfallet förändras ju dessutom över tid beroende av omständigheter, det är inget konstant, så det som gäller idag gäller kanske inte i morgon.

                            Titta vad han skriver i inledningsinlägget, där ger han förutsättningarna såsom att han matar 1/dygn, han förklarar dessutom mängden, han berättar hur många fiskar och vilken typ, och han berättar att han haft karet ett tag....

                            Jag kan själv önska att jag som ny akvarist (för 24 år sedan) hade haft en del enkla "regler" att följa, som något slags "grundregler" att följa och sedan utifrån erfarenhet och intresse bygga vidare med mer fördjupad kunskap (om man får det intresset). Det hade jag inte, och inte heller någon kunskap -en del misstag på vägen hade kunnat undvikas med enkla handfasta råd!

                            Vet ej varför du jagar upp dig, men jag antar att du tog till dig av begreppet "förståsigpåare". Och visst är jag kanske en av dem beroende av definitionen, kanske du också hör till den skaran!? Det var INTE riktat som kritik till dig eller någon annan (även om saker lätt misstolkas i skriven form och jag kanske uttrycker mig som en klumpeduns, vad vet jag) i detta forum. Tolkade du det så, så ursäktar jag, det var EJ min mening! Utan syftet var att få ursprungsskribenten att förstå att han klarar sig väl utan att känna till/förstå alla begrepp om han bara följer de generella råd som är vedertagna inom hobbyn. Alla är inte så kunniga/intresserade att de är betjänt av att höra om en massa "konstigheter", bland annat denna process du så bra beskrev tidigare. De som förvärvar denna kunskap gör det av eget intresse, och de allra flesta inom hobbyn kommer aldrig att fördjupa sin kunskap på det sättet, och alla har inte samma förutsättningar dessutom. Det intresset tillfaller ett fåtal inom hobbyn hävdar jag bestämt och envist! Det är dessutom väldigt enkelt att hålla de allra flesta fiskar under förutsättningen att man har god filtrering, sköter vattenbyten, matar moderat osv... det hävdar jag också envist och bestämt!

                            Angående denitrifikationen har jag ej den kunskap som krävs för att bemöta dig på den punkten. Jag har dock fått lära mig så... nu var jag väldigt odetaljerad i detta (pga av okunskap om processen denitrifikation) utan kände bara till att det KAN hända. Givetvis under speciella förhållanden och eftersom jag blev lite fundersam när du så betsämt avvisade det jag skrev så kollade jag lite i ett Akvariets lexikon (den är förvisso lika gammal som mitt akvarieintresse och således lika uppdaterad som jag för närvarande), där står iaf. precis som så att processen kan gå "baklänges" (under specifika förutsättningar) -denitrifikation, "så att nitrit och och ammoniak kan bildas ur nitrat" , detta kan även till viss del ske inne i fiskkroppen osv... Som sagt jag är personligen inte tillräckligt påläst/kunnig för att bemöta ditt påstående, och min "källa" ser ju rätt gammal och sliten ut...

                            Vanligare dock i ett kar är väl att processen stannar vid ex ammoniak pga syrebrist, även om jag tror att det är relativt ovanligt!

                            Titta för övrigt vad "Zanders" säger ovan: "Efter att ha läst resten av din tråd fattar jag ingenting" - Kanske tänkvärt i det här sammanhanget?

                            Tillägg: Du har säkert riktig och god kunskap Lasse, och det är riktigt att det är filtreringen som avgör hur mycket mat och djur (även om det även finns andra parametarar att ta hänsyn till förutom mat som belastar systemet) systemet tål, men som sagt, det är inget svar (till en novis). Det är en biologisk förklaring på hur mycket mat +annat som ens sytem klarar av utan risk för de levande djur och ev växter man håller -men för de flesta ger den förklaringen bara ett stort? Och det lär inte hjälpa någon nybörjare! Rent krasst så skiter nog de flesta i hur förklaringen rent biolgiskt/kemiskt ser ut när det skiter sig, de vill på ett enkelt sätt veta hur de undivker att det skiter sig. Vi kan ha olika uppfattningar, men ingen anledning finns för påhopp av varandra...

                            För övrigt talar jag ej om hur ofta eller hur sällan ett filter bör rengjöras, bara råder att man ej bör rengöra det innan det är nödvändigt, detta för att ej störa den process vi pratar om i onödan! Har jag fel på den punkten så får du gärna upplysa mig om något jag då uppenbarligen har missat eller inte förstått.

                            Antalet fisk i karet är för övrigt ett ganska ovidkommande begrepp. Det är i sådana fall ex. centimeter fisk per liter vatten vi måste tala om. 3 platy är ingen belastning jämte ex. ett par påfågelsciklider. Fem myror är inte fler än fyra elefanter i det hänseendet! Men nu är även jag på väg att falla in i en mer retorisk diskussion som kommit ifrån ursprungsfrågan, och det skall vi inte belasta forumet med!

                            MIN EGEN SLUTSATS: Kör på Zanders, det finns inget egentligt, slutgiltigt och konkret svar på din fråga utan allt beror på olika omständigheter, men det är inget problem med 3 platy på 45 liter vatten förutsatt att du sköter det basala underhållet!!! Du har fått ganska invecklade svar av vissa Zanders, om det på något sätt besvarar din egentliga frågeställning så ta till dig det. Annars får du välja själv att köra på egen "känsla" och/eller följa enkla råd som funkar i de allra, allra flesta fall. Det behöver inte vara krångligt!

                            Lycka till!
                            Senast redigerad av Hagi; 11 December 2007, 13:26.
                            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                            Kommentar

                            • Zanders
                              • December 2007
                              • 177

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hagi

                              MIN EGEN SLUTSATS: Kör på Zanders, det finns inget egentligt, slutgiltigt och konkret svar på din fråga utan allt beror på olika omständigheter, men det är inget problem med 3 platy på 45 liter vatten förutsatt att du sköter det basala underhållet!!! Du har fått ganska invecklade svar av vissa Zanders, om det på något sätt besvarar din egentliga frågeställning så ta till dig det. Annars får du välja själv att köra på egen "känsla" och/eller följa enkla råd som funkar i de allra, allra flesta fall. Det behöver inte vara krångligt!

                              Lycka till!
                              Phuh.. vilken uppsats
                              Gick till 2 olika zoo idag och frågade om dom kunde visa hur mycket dom skulle mata 3 Platys i ett relativt nystartat kar och fick faktiskt underligt nog till synes samma mängd på båda ställena så det existerar faktiskt en typ av norm. undermedveten mängdkunskap. kanske ?, typ

                              Att jag inte gjorde det direkt eller innan jag starta?!? ibland är man som individ rätt speciell
                              /Anders
                              Min blog : http://zanders.apics.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...