Nytt 250 L. vad ska man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #16
    Jag har två Fluval 4+ som ska pumpa 1000l/h i mitt, men skulle säkert kunna ha mer. Hellre för mycket än för lite.

    Fyra olika sorter funkar ju säkert, men det finns en rist att det bli "plottrigt" men det är väl mest en smakfråga. Risken finns även att de dominerande hanarna bland de olika arterna kommer att slåss om utrymmet.. Färre arter = färre machohannar som vill bestämma.

    pansarmalar är väl ganska okonventionellt i ett malawikar, och ärligt talat vet jag inte hur det funkar. det känns som att pansarmalarna kan vara lite ömtåliga och dessutom vill de nog ha surare vatten. vill du ha någon anna fisk kanske du ska kolla på någon schysst synodontis, typ petricola el. njassae.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #17
      Jag tog saulosi istället för golden som jag först tänkt, eftersom jag då slog två flugor i en smäll och fick både gula och blåsvartrandiga fiskar. Köpte tio stycken små gula ynglingar och har nu fått två hannar och resten honor... om det inte är en stackars liten gul som möjligen är en kille iaf...
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #18
        Annars kan man ta lombardoi, så får man gula hanar och snygga, blårandiga honor.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #19
          Skulle funka det med
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #20
            hej igen.. tack för alla bra svar jag har fått =)

            har läst igenom allt noga och har nog kommit fram till at jag ska skaffa mig några petricola eller skäggmunsmal eller båda och ca 6st lombardoi
            men då är bara problemet vad man ska ha mer. tänkte Acei också men har ju redan blåa fiskar så det är ju lite seegt. men finns det inte röda eller gröna eller några andra lustiga fiskar som passar med petricola skäggmunsmal lombardoi?

            tackar igen för alla svar. är mycket tacksam!!!

            hadet bra!

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #21
              Rödzebra skiljer sig ju rätt markant från lombardoi i färgteckingen. Men både rödzebra och lombardoi är ganska robusta fiskar som kan vara ganska aggresiva och blir en bra bit över 10 cm som vuxna, bara så att du vet.

              Som nybörjare hade jag nog egentligen satsat på snällare fiskar som golden och acei, men det är så klart upp till dig. det brukar ändå sluta med att man väljer något annat i slutändan när man står i butiken och kollar på alla som finns. Hongi är en annan fin mbuna, som är blå med orangea fenor.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #22
                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                Mina aceier är som mer mörklila/svarta än dom på bilden här i zoopets artbeskrivning... Du ser färgen rätt bra på bilden här i länken... Så dom passar jättefint med de gula och blåsvarta...
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #23
                  kanske Aulonocara ?

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #24
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                    Här var en bättre bild på det... när saulosihanene faktiskt har färgat ut så man ser att det är en väldig skillnad i färg. Aceierna är dom mörkaste på bilden
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #25


                      Såhär ser mina Acei ut, de är alltså inte allt blå, utan snarare lila.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #26
                        Mina är ju dom med vita fenor...
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #27
                          Det dinns kolsvarta acei med vita fenor också, så det behöver inta alls bli för blått med acei + någon annan blå.
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • axeisi
                            • September 2007
                            • 804

                            #28
                            ingen som vill svara?

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #29
                              Aulonocara kan mycket väl funka, men det kan bli problem om man har någon ilsk mbuna typ demasoni.
                              Framför allt gäller det när man introducerar ny fisk. När min far hade malawi när jag var yngre svor han mer en en gång när han skaffat sig ett fint, utfärgat aulonocara par, som ett par timmar senare blivit lemlestat av hans lombardoi och johanni.
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...