Nytt 250 L. vad ska man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Nytt 250 L. vad ska man ha?

    hejsan.
    det är så att jag har bestämmt mig för att starta upp ett 250L akvarium.

    och då undrar jag om det är någon som vet några bra fiskar som är rellativt lättskötta och passar ihop i mitt 250L kar.?
    helst ciklider av olika slag. och hur man ska inreda också?
    och några förslag på malar osv. eller är det bara att ta vilka som hellst?
    funkar alla fiskar tillsammans?
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2

    Börja med att fylla i just dina förutsättningar här och kolla in fiskarna efter det!
    Lycka till!
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      MALAWIII!!

      Golden + Acei + Ancistrus!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Jag har Ps."Acei" + Ps. Saulosi + Aulonocara röd rubin + Ancistrus
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          MALAWIII!!

          Golden + Acei + Ancistrus!
          Hehe, exakt vad jag har i mitt kar. Mycket trevligt. Funderar lite på att komplettera med någon synodontis (typ petricola).
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            hur ska man inreda då?

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Lite som man vill egentligen, förutsatt att man har många gömställen. Mycket sten är väl att föredra, men det finns inget som säger att man kan ha växter i ett malawi-kar, så länge det är tåliga, tjockbladade historier. Jag har svart sand, kolsten och en svart bakgrund hos mig. Ser väl en smula artificiellt ut, men jag gillar det.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Nils Holmström
                Hehe, exakt vad jag har i mitt kar. Mycket trevligt. Funderar lite på att komplettera med någon synodontis (typ petricola).
                Här i Skåre fanns det faktiskt den riktiga malawi-synodontisen, Synodontis njassae! De finns på Akvarie-interiör, http://www.akvarieinterior.com/.

                Har man malawi, är det sådana man ska ha!
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av axeisi
                  hur ska man inreda då?
                  Högt pH, hög hårdhet. Vattenledningsvatten har rätt pH, sedan kan man ösa i bikarbonat eller kalksten. Sedan massor med sten. Växter: Vallisneria, Anubias och kanske någon Crinum-lök.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • axeisi
                    • September 2007
                    • 804

                    #10
                    hur svårskötta är Aulonocara röd rubin+Golden + Acei + Ancistrus
                    och går de att ha tillsammans i ett 250L kar? och isåfall hur många av varje sort bör man ha? och har sett att alla har sand till sina ciklid akvarium, måste man det? har bara små runda stenar ca5mm i diameter vet inte va de heter.
                    och måste man har kraftig vatten sirkulation?

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Här i Skåre fanns det faktiskt den riktiga malawi-synodontisen, Synodontis njassae! De finns på Akvarie-interiör, http://www.akvarieinterior.com/.

                      Har man malawi, är det sådana man ska ha!
                      Jag läste om dem, men de verkade väldigt skygga. Jag har haft petricola innan, och de är riktigt snygga med sina vita skäggtömmar, och de är itne alls skygga.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Ursprungligen postat av axeisi
                        hur svårskötta är Aulonocara röd rubin+Golden + Acei + Ancistrus
                        och går de att ha tillsammans i ett 250L kar? och isåfall hur många av varje sort bör man ha? och har sett att alla har sand till sina ciklid akvarium, måste man det? har bara små runda stenar ca5mm i diameter vet inte va de heter.
                        och måste man har kraftig vatten sirkulation?
                        Golden och acei är rätt beskedliga av sig, och borde funka med alunocaran, som också är rätt snäll. du kan väl ha 6-7 st av varje, fler honor är hanar.

                        Man måste inte ha sand, men jag tycker att det är snyggare än den engelska sjöstenen som folk brukar ha. dessutom gillar mbunas att gräva, och det blir lättare för dem om man har sand.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Dom vill väl ha hyfsat finkornig sand iallafall. Jag kör på en finkornig engelsk sjösten, lite grövre än typ sandlådesand men tillräcklig för att dom ska kunna gräva och hålla på.
                          Aulonocara, golden, acei och ancistrus borde funka fint. Har inte haft några som helst problem med mina malawiciklider och upplever dom som lättskötta.
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • axeisi
                            • September 2007
                            • 804

                            #14
                            ockej tack så mycket för alla svar. men spelar det någon roll vilken man man har? eller han man ha vilken man vill? har funderar på ca 3 st skäggmuns malar och några pansarmalar. det borde vell fungera? och har inte fått svar med det med vatten cirkulationen men det behövs vell inget extra? asså typ 2 tumpar?

                            Kommentar

                            • axeisi
                              • September 2007
                              • 804

                              #15
                              tror ni Saulosi också skulle funka ihop eller blir det för mycket?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...