Fiskar till högt akvarium (115l)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ja visst är de snygga, men personligen tycker jag faktiskt att de är lite för stora för ett akvarium med de måtten. Då är det snyggare med ett lite större stim av mindre fiskar. Kolla upp Hyphessobrycon amandae eller Boraras brigittae. De är riktigt snygga de med.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • KMSamuelsson
      • May 2007
      • 11

      #17
      Skalarer och kardinaltetra

      Skalarer och kardinaltetra såg jag i ett 6-kantigt akvarium på vårdcentralen för ett par veckor sedan.... Går de inte ihop? Tänkte att de som sätter ut akvarie, leasar, borde ha koll på det preecis. Såg dock tråkigt trångt ut där med ca 30 tetras, 3 skalarer och någon mal... (typ <50cm i diam och 60 högt.)

      Tänkte just försöka bygga på höjden... rötter, växter etc.. Ingen ciklid förrutom skalarerna som funkar? om man bygger på höjden?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av KMSamuelsson
        Skalarer och kardinaltetra såg jag i ett 6-kantigt akvarium på vårdcentralen för ett par veckor sedan.... Går de inte ihop? Tänkte att de som sätter ut akvarie, leasar, borde ha koll på det preecis.
        Lita inte på det. En del av de akvarierna som de leasar ut är inte ens lagliga. Scalarer brukar äta kardinaltetror. En del menar att om scalarerna är vana vid kardinaler sen de var små går det bra, men jag skulle inte vara helt säker ändå. Fast så länge scalarerna är små går det nog bra.

        Ursprungligen postat av KMSamuelsson
        Tänkte just försöka bygga på höjden... rötter, växter etc.. Ingen ciklid förrutom skalarerna som funkar? om man bygger på höjden?
        Scalarer borde ha minst 1 m horisontellt att simma i.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Lita inte på det. En del av de akvarierna som de leasar ut är inte ens lagliga. Scalarer brukar äta kardinaltetror. En del menar att om scalarerna är vana vid kardinaler sen de var små går det bra, men jag skulle inte vara helt säker ändå. Fast så länge scalarerna är små går det nog bra.
          Gissar du nu eller har du några konkreta exempel ?
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Gissar du nu eller har du några konkreta exempel ?
            Lägg av nu! Jag har pratat med både en person på Djurskyddsmyndigheten och med en djurskyddsinspektör.

            Det är inte kul att vara med i det här forumet när folk kommer med såna påhopp. Varför kan vi inte bara vara trevliga mot varandra och behandla varandra med respekt?
            Senast redigerad av batski; 07 July 2007, 13:38.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #21
              Du skulle kunna ha corydoras som är bottenfiskar, någon tetra och dvärgciklid som håller till runt mitten och i ytan bilbukar. Tror det skulle bli en snygg kombination
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #22
                Höga akvarium är snygge men ett H***e med växter

                Helt omöjligt o få dom o trivas med vanliga lysrör då dom har för liten efekt o inte når ner
                jag övergav mitt diamant formade för ett standard pga det
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #23
                  Ursprungligen postat av mayday
                  Höga akvarium är snygge men ett H***e med växter

                  Helt omöjligt o få dom o trivas med vanliga lysrör då dom har för liten efekt o inte når ner
                  jag övergav mitt diamant formade för ett standard pga det
                  Det beror väl lite på vad det är för växter med. Jättevällisineria, näckrosor, bolbitis, anubias, javaormbunke, windelöv, hornsärv, javamossa, diverse cryptocoryner med fler skulle kunna funka riktigt bra. Haft dom flesta utav dom här växterna i ett akvarium som var 70cm högt med ett vanligt akvarielysrör och hade inga som helst problem med dom.
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Svårstädat...

                    Svårt att nå ner med armen... Men snyggt är det..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • KMSamuelsson
                      • May 2007
                      • 11

                      #25
                      Det går om man vill Jag får väl helt enkelt sträcka lite extra på mig och se till att möblera om vid vattenbyte. Och såklart skaffa fin fina lysrör.

                      Kanske ska fundera på skalarer lite. Var och rekade i helgen i fiskbutiker och såg några fin fina exemplar. Fast vad finns det för bra mittsimmande alternativ. Såg även de där nyckelhålscikliderna som såg fina ut..

                      Nogrann som jag är med reserch för mina prjekt har jag kollat in våra grannar norrmännens fisksidor. Hittade en fisk som jag tycker ser ut att vara något av en "dvärgskalar"... Eller vad är det?
                      Informasjon om Pterophyllum leopoldi (Dvergscalare) og evt. hold av denne i akvarium


                      Skoj att läsa alla inlägg..

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #26
                        Rödmunnstetror tycker jag håller sig i mitten av akvariet och dom stimmar även riktigt bra. Garanterat en utav dom stimmfiskar som verkligen håller ihop
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...