Fiskar till högt akvarium (115l)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KMSamuelsson
    • May 2007
    • 11

    Fiskar till högt akvarium (115l)

    Jag kommer inom kort skaffa akvarium. Det som tänkts beställas är ett Pacific High (115l) (65x33x55). Dels passar detta bra i storlek hos mig och dessutom tycker jag höga akvarium är snygga. Till detta hade jag tänkt ett ytterfilter för att spara plats och få extra filterkapacitet (vill ha så lätt/lite underhåll som möjligt).

    Och fiskar som jag tänkt är:
    Nyckelhålsciklid: 2st
    Kakadua ciklid: 3st
    Randig pleco(mal): 1st
    kardinaltetra: 10st (om det inte blir för mycket. Alt någon annan ytsimmande fisk.


    Tror ni detta kunde funka? Hade tänkt mig bygga mycket på höjden med rötter, stenar och ganska mycket växter. Kommer det fylla upp akvariet med liv i alla nivåer? Tänker mest på att akvariet är ganska högt och det är fint om det är liv inte bara på botten tex.

    Finns det andra fiskar som är lämpliga med ett sådant breddxhöjd förhållande? Funderade på slöjstjärtar som säkert varit riiktigt snyggt men känns ganska tråkigt.

    Tacksam för lite synpunkter/tips
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Skalarer istället för Kakaduor...

    Tycker jag Kakaduor håller till på botten och gillar inte sådana kar... Skalarer gillar höga kar... Jag vet inget om Nyckelhålsciklider, så jag vet inte om de passar ihop med Skalarer... Fast jag skulle gärna ha haft ett litet större kar till Skalarer

    Fjärilscikliden simmar också högre i karet än Kakaduan iaf mina Gula Fjärilar... Vet som sagt inte hur de heller går med Nyckelhålaren..
    Senast redigerad av Katharina; 01 July 2007, 22:57.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Vildfärgade skalarer i höga akvarier, med Vallisneria som står och svajar upp till ytan...
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • KMSamuelsson
        • May 2007
        • 11

        #4
        fiskar för höga akvarie..

        Hmm

        Så Skalarer skulle funka tack vare höjden trots att det bara har halva rekomenderade akvarievolymen för skalarer? Skulle då diskus funkat med? Tänkte bara ha ett par-tre större fiskar och sen några mindre.

        Hade varit skoj att höra fler åsikter om bra fiskar för ett högt akvarium.

        Tack för svaren förresten.

        Kommentar

        • GasseG
          • April 2007
          • 368

          #5
          Hoppas att du bifogar lite bilder på karet senare eftersom jag gillar just den höjden och vill få lite inspiration!
          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av KMSamuelsson
            Hmm

            Så Skalarer skulle funka tack vare höjden trots att det bara har halva rekomenderade akvarievolymen för skalarer? Skulle då diskus funkat med? Tänkte bara ha ett par-tre större fiskar och sen några mindre.

            Hade varit skoj att höra fler åsikter om bra fiskar för ett högt akvarium.

            Tack för svaren förresten.
            Jag är ingen skalare-klippa, men min gissning är att det skulle funka med scalarer. De är inga snabbsimmare, precis.
            Diskusar är nog ingen bra idé, dock.

            Skalarer är också till viss del rovfiskar, så du kan inte ha allt för små fiskar ihop med dom...t ex kardinaltetror lär de se på som trevliga små munsbitar.

            Men jag föreslår att du ställer din fråga om scalarer i ett extra högt akvarium inne på "amerikanska ciklider".
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • KMSamuelsson
              • May 2007
              • 11

              #7
              Ska testa ställa frågan där. Har ännu inte stenkoll på hur och var det är bäst att ställa frågorna. Bara inte folk tycker man e tjatig för man skriver liknande frågor i olika forum.. Tack återigen för hjälpen.

              Och så fort jag fått fart på projektet kommer såklart några bilder upp... Har tänkt DIYa en del så...

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                fler kardinaltetror om du ska ha kardinaler så ska det vara ett ordentligt stim
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #9
                  Ett lekpar av scalarer vore perfekt.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Själv tror jag inte att fiskar som mest simmar horisontellt skulle trivas i ett sånt akvarium. Jag skulle istället satsa på mindre fiskar som simmar lugnt, samt såna som simmar överallt i akvariet som en del ungfödare gör.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • KMSamuelsson
                      • May 2007
                      • 11

                      #11
                      Någon som har fler konkreta förslag på fiskar förutom skalar och tetror? Någon kul fisk med lite färger kanske?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Jag tror mer på ett stim Boraras brigittae än på tetror. Fast amandatetra skulle nog funka bra de med. Båda arter är röda = mycket färg.

                        Om du ska bygga på höjden kan nån betta funka bra också.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • quarantino
                          • February 2007
                          • 350

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Om du ska bygga på höjden kan nån betta funka bra också.
                          Vill inte de ha låga vattennivåer? De jag läst om vill det men jag har inte läst om alla!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av quarantino
                            Vill inte de ha låga vattennivåer? De jag läst om vill det men jag har inte läst om alla!
                            Jo fast om man bygger på höjden med mycket rötter och stenar "flyttas" bottnen närmre ytan. Minns dock inte var jag har läst det, så det kan faktiskt vara bra att dubbelkolla.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • landstrykeren
                              • July 2006
                              • 440

                              #15
                              Rosentetror ska de vara, måste vara en av dom snyggaste tetrorna, spec när hannarna spänner sina fenor för varandra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...