jädra fisk ? hjälp ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Det är en ganska svår fråga att svara på, men man kan ju titta lite på hur de olika ciklidarterna fungerar. (Det jag skriver nedan är under förutsättning att det är ett par/lekpar)
    Om vi börjar med Paletterna; De blir lite större än Fjärilarna och är något mer hårdföra mot andra akvarieinnevånare. I ett 54-literskar räcker det nog med ett par, men Paletterna behöver, som sagt, jaga lite fisk för att trivas ordentligt. Ett annat ciklidpar funkar ju inte, som vi har kommit fram till tidigare, så kanske någon typ av gurami eller lite tuffare Barb (vet dock inte hur Gurami och Barber funkar ihop...?) kan vara lämpligt. Det behövs lekplatser för Paletterna; en stengrotta, en blomkruka som de kan simma in i o.s.v. Du bör också plantera lite växter, kanske någon rot så att Paletterna inte hela tiden ser de andra fiskarna och retar upp sig på dom... hela tiden.

    Fjärilarna är lite mildare i sin framtoning och jagar inte riktigt lika intensivt när de leker. De håller sig hyfsat nära lekplatsen och gör kortare svep och utfall mot fiskar som kommer inärheten, men inte lika hårdfört som Paletterna. Fjärilarna vill gärna ha lite finare sand, några flata stenar eller någon strategiskt placerad rot till sin lekplats. Till fjärilar kan man ju välja en mängd fina tetror och detta skulle nog vara ganska snyggt i ett kar i den storlek du har.
    Om du väljer Fjärilarna är du på gränsen vad gäller storlek men jag tror det funkar bra - t.ex. med lite vackra tetror, kanske några Corydorasmalar.

    Paletterna kan möjligen behöva lite större volym då de vill röra sig något mer när de leker och blir aggressiva. Och de behöver jaga lite för att trivas.

    Ta en lugn funderare på vad du tycker passar ditt eget kynne bäst - eller helt enkelt vilka av cikliderna du tycker bäst om - sedan väljer du medinnevånare i ditt kar!

    Hoppas att det fixar sig och blir bra!

    Kommentar

    • Arek91
      • April 2007
      • 165

      #17
      Ursprungligen postat av MaxB
      Det är en ganska svår fråga att svara på, men man kan ju titta lite på hur de olika ciklidarterna fungerar. (Det jag skriver nedan är under förutsättning att det är ett par/lekpar)
      Om vi börjar med Paletterna; De blir lite större än Fjärilarna och är något mer hårdföra mot andra akvarieinnevånare. I ett 54-literskar räcker det nog med ett par, men Paletterna behöver, som sagt, jaga lite fisk för att trivas ordentligt. Ett annat ciklidpar funkar ju inte, som vi har kommit fram till tidigare, så kanske någon typ av gurami eller lite tuffare Barb (vet dock inte hur Gurami och Barber funkar ihop...?) kan vara lämpligt. Det behövs lekplatser för Paletterna; en stengrotta, en blomkruka som de kan simma in i o.s.v. Du bör också plantera lite växter, kanske någon rot så att Paletterna inte hela tiden ser de andra fiskarna och retar upp sig på dom... hela tiden.

      Fjärilarna är lite mildare i sin framtoning och jagar inte riktigt lika intensivt när de leker. De håller sig hyfsat nära lekplatsen och gör kortare svep och utfall mot fiskar som kommer inärheten, men inte lika hårdfört som Paletterna. Fjärilarna vill gärna ha lite finare sand, några flata stenar eller någon strategiskt placerad rot till sin lekplats. Till fjärilar kan man ju välja en mängd fina tetror och detta skulle nog vara ganska snyggt i ett kar i den storlek du har.
      Om du väljer Fjärilarna är du på gränsen vad gäller storlek men jag tror det funkar bra - t.ex. med lite vackra tetror, kanske några Corydorasmalar.

      Paletterna kan möjligen behöva lite större volym då de vill röra sig något mer när de leker och blir aggressiva. Och de behöver jaga lite för att trivas.

      Ta en lugn funderare på vad du tycker passar ditt eget kynne bäst - eller helt enkelt vilka av cikliderna du tycker bäst om - sedan väljer du medinnevånare i ditt kar!

      Hoppas att det fixar sig och blir bra!
      jop tack !

      du jag såg " scalarer " i djuraffären och hon kvinnan sa att jag kunde ha dem. Dem var lite mindre än dem andra. Finns det mini skalarer eller något i den stilen ?
      Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

      Simma lungt / Arek

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #18
        Ursprungligen postat av Arek91
        jop tack !

        du jag såg " scalarer " i djuraffären och hon kvinnan sa att jag kunde ha dem. Dem var lite mindre än dem andra. Finns det mini skalarer eller något i den stilen ?
        Nej, scalarer kan du inte ha i ett 54-liters kar och några "mini-skalarer" finns inte...

        Off topic: Vill också hänvisa till denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthre...ght=signaturer
        Min zoon

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Nitra98 har helt rätt!
          Det verkar som om killen/tjejen i din zooaffär är lite sugen på att sälja på dig en massa fisk.
          När du har fått iordning i ditt kar, med de fiskar som du just nu vill ha, så relaxa och njut av akvariet en tid. Passa på att läsa här på zoopet, i böcker o.dyl. Studera olika områden som t.ex. Sydamerika där många både stora och små ciklider, tetror, malar m.fl. finns, vilken typ av vatten och miljö - samt vilka arter som funkar ihop, och vilken storlek på akvarierna dessa fiskar kräver. Läs om Afrikas olika sjöar och dess ciklider och övriga innevånare. Studera även dessa arter och vad de kräver för vatten och miljöer. Asien har många intressanta arter också - läs även om dessa.
          Efter ett tag kommer du att märka att mycket information liksom lägger sig till rätta på "hårddisken" och man utvecklar en naturlig feeling för vad som funkar och inte.
          Men framför allt; fortsätt att fråga här på forumet - kan jag och andra hjälpa till är det bara roligt!

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            #20
            Det låter som det kanske var dags att byta zooaffär?

            Kommentar

            • Arek91
              • April 2007
              • 165

              #21
              mjo. Annars vet ju dem ganska mycket. Dem sa vilka fiskar jag inte kunde ha osv. Kanske jag pekade på fel fisk.
              Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

              Simma lungt / Arek

              Kommentar

              • Arek91
                • April 2007
                • 165

                #22
                Nu har jag bytat ut dem till 3 stycken black mollys
                Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                Simma lungt / Arek

                Kommentar

                • Richard.R
                  • December 2006
                  • 1872

                  #23
                  bra men korta ner din signatur ffs!
                  396L SA biotop
                  128L SA biotop
                  54L SA biotop
                  54L SA biotop

                  Kommentar

                  • Arek91
                    • April 2007
                    • 165

                    #24
                    Okej. Säg det normalt utan " FFS ".
                    Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                    Simma lungt / Arek

                    Kommentar

                    • Arek91
                      • April 2007
                      • 165

                      #25
                      så nu har jag ändrat. Och gjort en zoom desutom. Ja alla fiskar trivs nu . Utan växterna. Dem här långa och stora bara ruttnar
                      Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                      Simma lungt / Arek

                      Kommentar

                      • Skogsfrua
                        • November 2005
                        • 309

                        #26
                        Ursäkta en newbie men vad betyder ffs???

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          #27
                          Rofl Annie72!

                          FFS är en förkortning av "for fuck´s sake".....för i helvete mao.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • Skogsfrua
                            • November 2005
                            • 309

                            #28
                            Haha, OK, då vet jag.. hoppas jag slipper få det svaret i ett inlägg//Annie

                            Kommentar

                            Arbetssätt...