jädra fisk ? hjälp ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arek91
    • April 2007
    • 165

    jädra fisk ? hjälp ?

    Akvariet har ståt nu i en vecka med 5 fiskar. Gick ut och köpte 2 stycken fjärils ciclider idag. När jag släppte in dem började mina pallet ciclider direkt atackera och jaga dem. Är det så i början ?
    Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

    Simma lungt / Arek

  • Tors hammare
    • April 2007
    • 572

    #2
    Ursprungligen postat av Arek91
    Akvariet har ståt nu i en vecka med 5 fiskar. Gick ut och köpte 2 stycken fjärils ciclider idag. När jag släppte in dem började mina pallet ciclider direkt atackera och jaga dem. Är det så i början ?
    Akvariet är kanske för litet ?
    Mvh Peter

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13130

      #3
      avvakta ett par dagar för det kan vara lite bråk i början när det kommer ny fisk i territoriet!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Universeum ntg
        • April 2004
        • 76

        #4
        Palettciklider är revirhävdande, och jag föreslår att du inte skaffar några fler bottenorienterade fiskar om du har 2 palleter.

        Är akvariet på 54 liter skall du definitivt skaffa fisk som uppehåller sig i de övre vattenregionerna.

        Mvh
        "Real freedom is the outcome of intelligence"

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Välj om du ska ha paletter eller fjärilsciklider, du kan inte ha båda i 54L.

          Kommentar

          • Arek91
            • April 2007
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av rsoderberg
            Välj om du ska ha paletter eller fjärilsciklider, du kan inte ha båda i 54L.


            Vad ska jag göra nu då ? båda fjärils cicliderna är uppe vid pumpen hela tiden. Ska jag avakta tills imorgon och se om dem börjat simma ? eller ska jag lämna tillbaka dem ? hon sa jag kan ha dem i ett 54 liters. Testade vattnet hos dem och dem sa att det inte innehåller någon nitrit. Palleterna jaggar dem nu. Ska jag vänta eller vad ska jag göra ?. Tänkte som sista fisk av dem lite större ha 2 stycken dvärg guramis och sen någon molly eller tetror. Sen blir det stopp. Någon som kan hjälpa mig ? kommer dem bli piggare ifall jag ger dem mat nu på kvällen ?
            Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

            Simma lungt / Arek

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13130

              #7
              ciklider, levandefödare, labyrintfisk, tetror..... det är en ganska osmaklig fisksoppa!!!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Arek91
                • April 2007
                • 165

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                ciklider, levandefödare, labyrintfisk, tetror..... det är en ganska osmaklig fisksoppa!!!

                okej. Vadå ska jag ge tillbaka fiskarna ?. Nu jagar dem , dem fortvarande. Är lite orolig. Ska jag in imorn till affären och fråga vad jag ska göra eller kan någon här hjälpa mig. ska jag ta en liten kruka så dem kan gömma sig där ?
                Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                Simma lungt / Arek

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13130

                  #9
                  stoppa i massor med växter och rötter!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13130

                    #10
                    du kan även mata lite grann så dem blir upptagna med att äta en stund...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Arek91
                      • April 2007
                      • 165

                      #11
                      Jo , men kommer dem atackera dem hela tiden ? eller ? sen när jag lägger in dvärg guramis kommer då dem vara dem största fiskarna jag kommer ha. Kommer palleterna vara lika " aggresiva" . Vill lösa detta för palleterna är en av mina favorit fiskar.

                      ps . Sen efter sommaren ska jag inskaffa större kar på 110 liter.
                      Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                      Simma lungt / Arek

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Arek! Jag tror att du måste bestämma dig för om du vill köra Paletter eller Fjärilar. Det är två ciklidtyper som lever och leker i bottenregionen av akvariet. Paletterna är ganska så aggressiva när de leker och kan jaga runt ganska friskt i ett betydligt större kar. Fjärilarna är ju lite mindre men blir också rätt griska när de kommer till. Ditt akvarium är helt enkelt lite för litet för att hålla dessa två ciklidarter. Oavsett vilka ciklider du väljer (Paletter eller Fjärilar) så bör du satsa på fiskar som håller sig i den övre regionen av karet, om du skall ha fler än cikliderna.
                        Tricket med Palettciklider är att de behöver lite "jaga"-fisk för att komma till sin rätt. Har man ett ensamt par Paletter blir de ofta stillastående och uttråkade - om de inte får röja lite.
                        Något av ciklidparen bör du lämna tillbaka. Hoppas det löser sig!

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          #13
                          Fungerar aldrig! Lämna tillbaka dem snarast möjligt!
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • Arek91
                            • April 2007
                            • 165

                            #14
                            Ursprungligen postat av GasseG
                            Fungerar aldrig! Lämna tillbaka dem snarast möjligt!
                            Okej tack. Ska ut imorn och fråga om jag får lämna tillbaka dem då jag har anledningar. Det var lite segt av dem att inte säga till mig då jag frågade förra veckan. Vilka skulle ni lämnat tillbaka ?
                            Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                            Simma lungt / Arek

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Hej...

                              Jag skulle ha lämnat tillbaka Fjärilarna men jag är lite svag för Paletter.. Men de kan vara ganska bitska, har du otur får de andra firrarna 1/4 av akariet... Uppe i ena hörnet...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...