Slam sugning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    Slam sugning?

    Hur fungerar det att suga upp skräp från botten?
    Vad behöver man? En liten vatten damsugare?
    Hur går man tillväga?
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    tada!

    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • VioXiD
      • April 2007
      • 266

      #3
      Bara pumpa med den då eller?
      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        japp! så finns det de utan pump så du får suga själv...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • VioXiD
          • April 2007
          • 266

          #5
          eh suga är inget för mig .. mer den pumpande sorten.. haha
          28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

          Kommentar

          • TurboAnimal
            • March 2007
            • 118

            #6
            Om du slamsuger i bottensanden/-gruset så ta bara och rengör en liten del av akvariets bottenarea, annars riskerar du bara att rubba baktriebalansen.
            Gillar gula fiskar
            95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              pumpar man några gånger så rinner ju vattnet ner i hinken av sig själv, så länge hinken står på en plats som är lite lägre än akvariet. (tex på en stol).

              jag tycker inte det behövs någon pumpmaskin/dammsugare av något slag utan det räcker med en sån grej på bilden, pumpa några gånger och sen låta vattnet rinna ner i hinken

              men som sagt, har du en bra bakterieflora i akvariet är det bara dumt att störa den genom att röra om en massa i gruset. jag gör bara rent gruset allra längst fram vid glaset kanske högst en gång i månaden.

              i ett nystartat akvarium kan det se ut som om det ligger en massa skit (bajskorvar) på botten men det beror ju på att de hälsosamma bakterierna som bryter ner bajset inte finns i så stora mängder ännu. i ett akvarium som har byggt upp en bra bakterieflora bryts bajset ner på bara någon dag och man ser det inte längre.

              lycka till.
              / Ebba

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Har aldrig hört talas om någon som har lyckats städa så bra att bakterifloran har rubbats (det finns bakterier också i gruset). Nej gör så rent som möjligt utan att vara onödigt petig bara.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  jag uttryckte mig nog otydligt. jag har iallafall varit med om att när jag river upp en massa "skit" från botten så blir vattnet riktigt grumligt och många ämnen som är en del av förmultningsprocessen nere i gruset åker runt i vattnet. mina fiskar såg hängiga ut efter det och filtret blev väldigt skitigt.

                  jag tycker det verkar som att många nybörjare (har inget med trådskaparen att göra) tror att man ska städa akvariet helt rent varje vecka. många gör rent allt grus, filter och slamsuger botten väldigt ofta. ville mest påpeka att detta inte är nödvändigt.

                  men störs man av att det ser lite "skitigt" ut i gruset så visst kan man slamsuga litegrann då.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13130

                    #10
                    ja nästan alla nya i denna hobby vill göra storrengöringar i sina kar eftersom man tror att man måste göra det.... men vilken befrielse att man inte ska göra det! det man ska göra för att hålla det snyggt är att skrapa rutor när de är smutsiga och vid behov försiktigt slamsuga botten (vilket jag och många med mig aldrig behöver göra) göra delvattenbyten 1-2ggr på 14dagar vid behov rengöra filter max 1g/mån sedan förstås ansa växterna och ta bort döda blad!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • morrhoppa
                      • October 2006
                      • 755

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      det man ska göra för att hålla det snyggt är att skrapa rutor när de är smutsiga och vid behov försiktigt slamsuga botten (vilket jag och många med mig aldrig behöver göra)
                      Hur kommer det sig att ni inte behöver göra det? Tell me your secret
                      Jag har en massa bajs liggandes på min sand som ser ganska störande ut som jag suger bort med jämna mellanrum...
                      Man blir inte vuxen bara äldre!

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Egentligen ska man knappast behöva göra helrengöring i ett fungerande akvarium någon gång som sagt. Men finns ju olika fiskar. Att suga igenom botten kan behövas, ibland inte. Menar inte att man behöver en helrengöring alltså
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13130

                          #13
                          Ursprungligen postat av morrhoppa
                          Hur kommer det sig att ni inte behöver göra det? Tell me your secret
                          Jag har en massa bajs liggandes på min sand som ser ganska störande ut som jag suger bort med jämna mellanrum...
                          schhh.... kan du behålla en hemlighet? jo om man ser till att ha bra cirkulation (tex genom att ha 2 filter) så syresätts botten bättre och bryter då ner föroreningarna bättre samt drar in mer skit i filtret... sen att inte övermata fiskarna! can you keep the secret...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • morrhoppa
                            • October 2006
                            • 755

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            schhh.... kan du behålla en hemlighet? jo om man ser till att ha bra cirkulation (tex genom att ha 2 filter) så syresätts botten bättre och bryter då ner föroreningarna bättre samt drar in mer skit i filtret... sen att inte övermata fiskarna! can you keep the secret...
                            Klart jag kan, jag skall gå in i döden för denna härliga hemlighet! Agenterna skall icke få tag i mig :P

                            Hmm, har du ytterfilter då eller? Får ju inte plats med ett till i mitt kar...
                            Man blir inte vuxen bara äldre!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...