Nytt kar imorgon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redpassion
    • March 2007
    • 47

    Nytt kar imorgon

    Imorgon ska jag äntligen hämta hem mitt 6-kantiga 54 liters.
    Morgondagen får leda till sand och vattenpåfyllning.

    Men vad ska jag nu tänka på?
    Har ni, i mina ögon proffs enkla tips eller länkar med steg för steg?

    Hade varit helt underbart, så slipper ni kanske svara på ALLA mina dumma frågor =)
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    #2
    heej! välkommen till zoopet

    efter du har fyllt på med vatten ska du kanske vänta nån dag med att ta i dekoratjoner och växter. sen ska du ta i den blåa grajset och sen växt näring.. efter några dagar tar deú kanske två fiskar.. efter en månad kan du ta fler om dom fortfarande mår bra man måste ha tålamod
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #3
      Ursprungligen postat av Redpassion
      Imorgon ska jag äntligen hämta hem mitt 6-kantiga 54 liters.
      Morgondagen får leda till sand och vattenpåfyllning.

      Men vad ska jag nu tänka på?
      Har ni, i mina ögon proffs enkla tips eller länkar med steg för steg?

      Hade varit helt underbart, så slipper ni kanske svara på ALLA mina dumma frågor =)
      Skölj gruset först, så du slipper ha dimma i flera dagar.
      När gruset är sköljt och ilagt så fyll upp akvariet med vatten till hälften, låt sen akvariet stå å klarna en dag. Montera elektriska komponenter, dvs sätt fast dem där de ska vara men koppla inte i dom i eluttaget (då kan de gå sönder). Plantera sen dina växter, dvs. flytta omkring växter, stenar, rötter och ev. andra dekorationer tills du är nöjd. Sen fyll upp fullt med vatten och koppla till elektroniken.
      Vänta ett par dagar till eller helst längre, tillsätt 1-2 fiskar. Överväg väl vilka fiskar du ska ha, storleken på akvariet begränsar en del.
      Vill du va på den säkra sidan så tillsätter du vattenberedningsmedel innan du släpper i fiskar.

      Ja det va nog huvudpunkterna.
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      • morrhoppa
        • October 2006
        • 755

        #4

        Varsågod ^^
        Man blir inte vuxen bara äldre!

        Kommentar

        • Redpassion
          • March 2007
          • 47

          #5
          Tack så mycket för era svar!
          Jag kommer börja med att köpa en kamphane och en mal (förmodligen pansar) när jag fått ordning på alla värden och känner mig nöjd med inredningen

          Kommer sen att köpa till tetror och kanske någon guppy.
          Vi får ser hur hanen reagerar på allt...

          Jag håller er uppdaterade under denna forumbiten

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            #6
            Pansarmalar är stimfiskar så du ska kanske börja med guppy istället?

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              Varför ska han vänta flera dagar?
              Vänta tills nästa dag efter du fylt på vatten o köp sen 2 fiskar.

              Enda som kan va bra o vänta är för o lufta ur Klor/flour ur vattnet. men de sker rätt snabbt.
              Tillsätter han ingen fisk får han inget organiskt avfall o därför inga nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak o nitrit.
              Vänta sen ca 3V innan du tillför någon mer fisk.

              Köp med vattentester direkt när du handlar fisk.
              Det duger med test stickor dom ger en fingervisning men ibland inte så exakta
              För den enkla akvaristen räcker det ..
              Du kan också köpa med Nitrivec eller liknande preparat som är bakteriekulturer .
              Är inte nödvändigt om du bara tar de lungt o har tålamod och låter saker ta sin tid.
              Gör inga stora vattenbyten i början och rengör absolut inte filtret förns det totalt slammat igen typ.
              men visar dina tester på höga halter av nitrit så ska du självklar byta vatten
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Redpassion
                • March 2007
                • 47

                #8
                MayDay: Jag är en hon, inte en han
                Ska köpa växter och en doppvärmare imorgon eftersom kamphanen vill ha det ganska varmt som jag förstått. Har inte kollat vad rumstempen ligger på ikväll, men det är ju inte varmt iaf.
                Ska få upp värmen i karet, sen köper jag en hane och några guppys. Hurmånga guppys tycker ni är skäligt att köpa?

                Vad brukar testerna ligga på för Nitrit och kanske multitester?? Har jämfört mellan olika butiker i närheten och de ligger runt 145:- Är detta vanligt?

                Kommentar

                Arbetssätt...