Behöver hjälp me att starta upp mitt akvaruim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dacke
    • March 2007
    • 89

    Behöver hjälp me att starta upp mitt akvaruim

    hej alla glada det är så här att jag har alltid älskat akvarefiskar och brukar (om jag är hos nån kompis) alltid fastna vid akvariumet
    så nu har vi klargjort det

    men nu kommer det jag behöver hjälp med..
    jag har köpt ett 152 liters men vet ej hur jag ska starta upp det..
    jag har fått olika förslag av personal på olika djur affärer..
    den ena sägar att jag ska bara köpa det jag vill och släppa i fiskar med en gång..

    den andra säger att jag ska fixa ordning i akvariumet och kolla värden och temp och allt och när jag har köpt fiskarna skulle jag låta påsen som man får fiskarna i ligga och flyta en stund och sen släppa i dem.

    HJÄLP! hur ska jag göra??
    M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

    detta är vad jag har hittills
    112l ancistrus, guppys 30l tomt
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    tvätta sanden och fyll med vatten och plantera växterna och vänta ngn vecka innan du köper dina första fiskar t.ex 3 platy.
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      1. Inred akvariet med bottenmaterial och sten
      2. Fyll på vatten och sätt igång filtret. Köp lite bakteriekultur för att få igång filtret, alternativt krama ur ett gammalt filter över det nya.
      3. Låt stå några dagar.
      4. Sätt i växter.
      5. Låt stå några dagar till.
      6. Köp några få firrar.
      7. Låt stå några dagar till.
      8. Köp resten av firrarna du ska ha.
      9. Kolla nitrithalten ett par gånger per vecka. Om den blir hög, byter du vatten. Håll på så, tills värdena blir stabila.
      10. Klart. Men glöm inte bort att kolla nitirit då och då, plus att byta vatten.

      Tar en två-tre veckor innan man är i full sving, ungefär.

      Nå't jag glömt, tro?

      Säkert någon som fyller i det, isåfall.


      // Jens A.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Dacke
        • March 2007
        • 89

        #4
        okej nu tror jag att jag kan det mesta men om nån vill skriva mer så varsegoda för jag känner att jag har mycket att lära mej.. tack alla!
        M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

        detta är vad jag har hittills
        112l ancistrus, guppys 30l tomt

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Jag brukar göra såhär.

          Dag 1. Lägg i tvättat grus och sten, fyll upp med vatten tillsätt vattenberdningsmedel, kör i gång filter och doppvärmare.

          Dag 2. Kolla vattentempen så den är rätt, tillsätt bakterikeultur, släpp i 2-4 startfiskar, lägg i några billiga snabbväxande växter, gärna flytväxter tex vattenormbunke eller hornsärv tillsätt gärna växtnäring tex PMDD, mata väldigt lite.

          Dag 2-14. Mata sparsamt,håll koll på nitriten.

          Dag 14-21 tillsätt ytterligare några fiskar, plantera gärna fler växter, håll koll på nitriten.

          Dag 21. Byt 25-30% vatten, tillsätt växtnäring i poportion till vatten bytet, släpp i ytterligare några fiskar, börja mata mer normalt, plantera gärna fler växter, håll koll på nitriten.

          Byt sedan vatten med 1-2 veckors intervall, släpp i dom sista fiskarna, mata normalt men håll fortfarande koll på nitrit och nu även gärna nitrathalten.
          Du kan nu om du vill kasta flytväxterna du hade i fån början om de blivit fula.

          Rengör alldrig filtret om det inte börjar bli tätt och krama då bara ur filtermassan i en skvätt gammalt akvarievatten.

          Senast redigerad av albjohn; 21 March 2007, 21:48.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Dacke
            • March 2007
            • 89

            #6
            tack för tipsen men en sak eftersom jag är riktigt dålig på det här med medel och halter.. kan ingen förklara lite snabbt på ett LÄTT sätt vad typ:
            ph värde, nitrit, nitrithalt och kh och lite sånt betyder?? kan vara bra att veta Tack på förhand!
            M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

            detta är vad jag har hittills
            112l ancistrus, guppys 30l tomt

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Här har du lite läsning om vatten och vattenvärden.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Såhär brukar vi göra har gått jätterba hittills:

                dag 1) skölj sanden/gruset. Inred karet. Plantera växterna (jag tycker det är MYCKET lättare att palntera i ett torrt akvarium). Sätt i elektroniken. Häll i vattnet.

                dag 2: köp 2-3 fiskar på 2-5cm, fiskmat, ett dropptest för nitrit och bakteriekultur. Häll i bakteriekulturen enligt anvisningarna på flaskan. Koppa in fiskarna i 15min genom att tillsätta 1-2dl av akvarievattnet var femte minut. Mata inte

                dag 3-7: mata väldigt sparsamt (1 gång varannan dag eller så). titta noga på fiskarna så de inte visa på nitritförgiftning.

                dag 8: 10%-igt vattenbyte

                dag 9-13: mata lite mera (1 gång varje dag eller så). titta noga på fiskarna så de inte visa på nitritförgiftning.

                dag 14: 20%-igt vattenbyte+ 2-3 fiskar till

                dag 15-19: mata normalt. titta noga på fiskarna så de inte visa på nitritförgiftning.

                dag 20: 30%-igt vattenbyte.

                Vid nitritförgiftning byt 50% direkt. Tillsätt mer bakterier. Efter dag 20 kan du räkna akvariumet som inkört och kan fylla det med fisk (räkna på 1cm/liter vatten och köp itne fiskar som blir för stora eller inte passar ihop) och byt 30% en gång i veckan.

                Kommentar

                • Miina
                  • April 2005
                  • 215

                  #9
                  För bakteriernas skull, för att få ett välfungerande kar, är det bättre ju längre du väntar. Jag väntade nästan 3 veckor innan jag flyttade in fisk i mitt 180 l.
                  Kram Miina

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Du kan alldrig få bakterierna att frodas i ett akvarium utan fiskar om du inte matar filtret förstås, vilket iofs går det ochså.

                    Men att låta ett akvarium stå i veckor utan vare sig fiskar eller matning av filtret gör varken till eller från för vattnet och bakterierna.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • Dacke
                      • March 2007
                      • 89

                      #11
                      okej okej tack allihopa! det är skitkul att få råd från några som kan det här ordentligt:P

                      Tack en engång
                      M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

                      detta är vad jag har hittills
                      112l ancistrus, guppys 30l tomt

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #12
                        skulle avråda dig från tipset du fick från lena dock... sätt inte i elektronik innan du fått i vattnet
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • Dacke
                          • March 2007
                          • 89

                          #13
                          haha det fattade jag nästan för då går det tokigt med pump och allt
                          M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

                          detta är vad jag har hittills
                          112l ancistrus, guppys 30l tomt

                          Kommentar

                          • kräftan
                            • March 2007
                            • 5

                            #14
                            Hur beter sig fiskarna vid nitritförgiftning?

                            Kommentar

                            • Metalmaid
                              • September 2006
                              • 815

                              #15
                              T.ex...skrubbar sig mot stenar, simmar alldeles under vattenytan.

                              Går det för lång så visar det sig i form av fiskdöd.
                              Hare bäst...och simma lugnt
                              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                              http://mariahalsoforum.forum24.se/
                              http://www.helpdesken.forum24.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...