Flytta över i större

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TeamTanja
    • January 2007
    • 10

    Flytta över i större

    Har ett litet akvarium nu men ska starta ett 110 liter om nån dag (så fort siliconet torkat ).
    Om jag pumpar över så mycket vatten jag kan och kör med både det gamla och nya filtret i det större karet, kan jag flytta över alla fiskar på en gång då? Eller måste jag ta det pö om pö?
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Beror ju lite på hur mycket fisk du har i ditt gamla.

    Men det borde gå bra om du håller koll på dina nitrit värden och inte matar för kraftigt i början.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Det borde gå om du inte har så många fiskar, använd gärna ochså det gamla gruset om du kan, men tvätta det inte innan du lägger i det.

      Ta gärna med lite av skitvattnet som du få kvar i botten på det gamla när du tagit ur gruset, det ser inte roligt ut när du häller det i det nya men det klarnar ganska snabbt.
      Skit och gamla inkörda filter är akvaristens bästa vän.

      Men mata försiktigt dom första veckorna och håll koll på nitriten.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • TeamTanja
        • January 2007
        • 10

        #4
        Jag har 2 molly, 5 vimpelbarber, 10 neontetror och två ancistrus

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          du är i samma situation som jag är i,läs gärna i min tråd o ge tips lr få råd från de andra som redan skrivit där.
          startade mitt 110 liters kar i fredags med växter o rötter,stenar mm.
          har idag 4 fiskar som går i det o har som du tänkt ta allt vatten från de lilla karet till de stora när jag flyttar fisken.
          Lycka till!

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            flyttar du grus o vatten o annan indredning + växter e de bara o köra igång allt direkt med alla fiskar ... se till att karen inte står stilla i mer än 1h bara utan vatten cirkulation för o bevara bakterierna
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • B0bban
              • February 2007
              • 168

              #7
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101241 de råden har då inte jag fått.
              Jag har fått råden attskynda långsamt.
              En process som skulle ta 4-6 veckor allt som allt innan jag fått över all fisk...
              har dock inte flyttat över grusen utan har helt ny grus av annan sort.
              Ja vi får se,de råder lite delade meningar tydligen?....

              Kommentar

              Arbetssätt...