Ny startat kar,börja släppa i fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Ny startat kar,börja släppa i fisk?

    Hej

    Var igår o hämtade mitt 110 liters kar från Juwel.
    Drog i grus,2 rötter o 3 nya växter+3 gammla(inga stora saker men förväntar mig att dom växer) nån sten + ett innerfilter jag köpte för en vecka sedan som jag haft i mitt 50 liters kar för att få lite bakterier i filtret.
    Fyllde karet med 1/3 vatten från mitt gammla kar o slog i lite vattenberedningsmedel.
    lät de va så eftersom mer rötter skulle i idag,kokade dem osv o fick dem till slut att sjunka
    Fyllde på med vatten kl 2 o körde igång filter o doppvärmare o hela kittet.
    Såg jätte bra ut så för 15-20 min sedan droppade jag i 4 fiskar från det gammla karet.
    Nu till min fråga.
    I mitt gammla kar har jag nog lite för mycket fisk,ingen aning hur många men för mycket
    Jag undrar lite när jag ska börja skicka i fiskarna som är kvar?
    Har lite Pangazi hajar(stavning) Nån mal,2 små ålar som jag knappt ser röken av,ett stimm tetror o nån gurami.
    Kan jag ex släppa i en mal imorgon? o sedan börja mata lite lite granna i de nya karet redan idag för att få "mat" till malen som släpps i ev imon?
    Ska jag sedan släppa i nån fisk/dag lr vänta med att släppa i alla på en ggn?
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Låt de fyra du släppt i gå själva någon vecka för att köra in karet åt dig!
    Krama gärna ur andra akvariets filter i ditt nya - så får du ännu mer gratis nyttobakterier Sen skyndar du långsamt med de resterande. Ta malen bland de sista - den hittar ändå ingen naturlig mat i ett nystartat akvarium!
    Och det gör ju i sig att du kommer få mata mycket...nitritvarning!

    Det enda som kommer hända om du släpper i för många för fort - är att du får nitrit - så skynda långsamt!!! Även om meningen är att alla ska flyttas!
    Ju längre tid du "kör dubbelt" - destu bättre!
    Senast redigerad av Healena; 10 March 2007, 18:14.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      jo förstår att man bör skynda långsamt men vill ju o andra sidan inte ha de andra karet stående som jag har de nu i all evighet
      Jag skippar malen.
      Hur bör jag mata de andra fiskarna till en början?
      De andra filtret är inte rengjort/urkramat på minst en månad så då kan de bara gå plus om jag kramar ut de i mitt nya kar imorgon.
      Men återigen när bör jag börja plocka över fisk i de nystartade karet? 1 varje dag eller 2 varannan? lite förslag.
      Djuraffären jag frågade (inte där jag köpte karet utan en annan) sa att jag kunnde ta 1-4 fiskar den första dagen sen vänta 3 dagar o släppa i hälften av fiskarna som var kvar i karet.
      Efter 3-4 dagar till skulle jag tömma karet....

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Jag tycker det låter alldeles för snabbt
        Hur många fiskar pratar vi om?
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • B0bban
          • February 2007
          • 168

          #5
          ok,men kan jag ta ex 5 fiskar på torsdag o resterande fiskar på tisdag-onsdag veckan efter denna?
          Hur bör jag mata de fiskarna jag har i nu?
          mycket mycket sparsamt eller?
          när når man den sk "nitrir toppen" i akvariet?

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            #6
            Det bästa är väl att vänta ännu längre, tror nitrit toppen är efter ca 20 dagar så det ultimata är väl egentligen att vänta några veckor innan du lägger i mer fisk. Jag blev tvungen att flytta all min fisk från ett 54l (som började läcka) till ett 200l som bara varit igång med fisk en vecka och har (naturligtvis) ganska dåliga vattenvärden trots att jag flyttade sand från lilla karet. Inga dödsfall hittils men de tre vuxna mollyerna ser ut som de har teleskopögon. Och det har inneburit mycket mer jobb eftersom jag fått hålla på att byta vatten mycket oftare.

            Kommentar

            • B0bban
              • February 2007
              • 168

              #7
              jag hade dock en tanke på att byta ut 50 liter vatten i mitt 110 l o ta allt vatten ifrån det gammla karet när jag flyttar över fiskarna o på så vis bara ha en liten mängd nytt vatten som jag fyllt på i de nya karet.
              Samtidigt som jag har 1 pump som gått i de gammla karet som går i de nya nu,rötter o växter som hängt med från de gammla karet o kramat ur filterna i de nya karet så lite bakterier har jag väll i mitt nya?
              vet inte hur jag skyndar på de bäst men visst ska man ta de långsamt men kan jag skynda på de hela lite med att ta vatten från 50-110 så vore de ju kanon.

              Kommentar

              • Limia1
                • December 2006
                • 325

                #8
                Ursprungligen postat av B0bban
                ok,men kan jag ta ex 5 fiskar på torsdag o resterande fiskar på tisdag-onsdag veckan efter denna?
                Hur bör jag mata de fiskarna jag har i nu?
                mycket mycket sparsamt eller?
                när når man den sk "nitrir toppen" i akvariet?
                Själv får jag alltid min nitrit topp efter ca 2 veckor och den håller i sig i ungefär 1 vecka, oberoende av akvariets storlek.

                Under den veckan som toppen håller i sig, så utför jag dagliga delvattenbyten. För att hålla nitriten på en för fiskarna uthärdlig nivå.

                Har ännu inte förlorat någon fisk under den perioden, inte ens små känsliga ancistrus malar har strukit med.

                MVH/Anita

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Bobban / Det är alltid bäst att ta det lugnt men jag tror nog det kan funka om du gör som du tänkt dig, gamla filter som kramas ur är mumma.

                  Men mata sparsamt dom första veckorna och håll koll på nitriten.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • B0bban
                    • February 2007
                    • 168

                    #10
                    tackar för tipsen,ska ösa över allt vatten när fisken åker i.
                    Så får de bli.

                    Kommentar

                    • Wictor_88
                      • March 2007
                      • 210

                      #11
                      Kan någon kort förklara för mig vad nitrit är ? Hur vet man om det är mycket av det. Vad har det för inverkan på fiskarna? mm

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        2-4 veckor tycker jag du bör vänta och sen kan du ta 2-4 fiskar per vecka tills du har fyllt akvariumet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...