kräftor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    kräftor?

    var o tittade på fiskar härom dagen..och såg kräftor "blue lobster" tror jag dom hette! och blev nyfiken nu på om man kan ha sådana i mitt befintliga kar..har en del bottenlevande fiskar..och en "gibbis" och 2 kuliålar och en hästnos algätare!

    och hur lever en sån kräfta..ensam eller skulle man behöva 2 eller fler?
    dom tar 79 kr styck för dom..är det ett bra pris?

    karet är på 112 liter
    375 liters blandkar
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    #2
    såg ett inlägg...inte bra med adra fiskar alltså..o ställer till oreda i akvariet..jaja då var det slut med dom tankarna *ler*
    375 liters blandkar

    Kommentar

    • TurboAnimal
      • March 2007
      • 118

      #3
      Läste någon tråd någonstans om en som skaffat en kräfta eller krabba / liknande, poängen var att han hittade nån neontetra avklippt på mitten, på botten på morgonen.
      Gillar gula fiskar
      95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

      Kommentar

      • kallstrom_74
        • August 2006
        • 106

        #4
        nä det låter inte bra det..nä det går bort...men tyckte det såg så fint ut!
        375 liters blandkar

        Kommentar

        • mange016
          • May 2006
          • 341

          #5
          Jag har 2 kräftor i mitt kar, dom har inte nypt någon fisk än , iofs kanske minna är lite stora för dom . men växterna klipper dom som f*n s¨det kan jag inte ha några men det är sånt man får ta , annars ganska häftiga djur =)

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Är väll bara Flodkräfta o Signalkräfta som är laglig att hålla i akvarium i sverige
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av mayday
              Är väll bara Flodkräfta o Signalkräfta som är laglig att hålla i akvarium i sverige
              Helt rätt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Dacke
                • March 2007
                • 89

                #8
                min kompis had en krädta med sina fiskar vet ej namn på fiskarna han hade. det var blandat och nu när han flyttade (jag hade inte vart hos honom sen han köpte akvaruimet med ungefär 20 fiskar) men iaf nu när jag hjälpte honom att flytta hade han tre fiskar kvar av 20 så kräfta är nog ingen ide..

                fst dem är lite små coola endå
                M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

                detta är vad jag har hittills
                112l ancistrus, guppys 30l tomt

                Kommentar

                • Härja
                  • March 2007
                  • 298

                  #9
                  jag har en blå kräfta i mitt akvarium. den kosta 250 spänn, så de är kanske inte riktigt samma som du hitta. jag har många grottor och gömställen för den att vara i. där är den om dagarna och har det bra. att den skulle skapa oreda i akvariet vet jag inte om de stämmer, min gräver lite i sanden, och städar ut under grenar så den får bättre plats. den håller ju även undan avföringen xå, den bryter ner "korvarna" till småflis som försvinner ner i sanden å göder växterna...
                  han som hittade sin fisk i bitar hade nog en sjuk fisk. eftersom kräftan är asätare så hade den nog gett sig på fisken för den var sjuk eller nåt.
                  mina malar är lite större än kräftan så det är kräftan som får maka på sig. det är inga problem... han är ca 5-6 cm lång...
                  www.nittionio.com
                  mina egna fotografier

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av Härja
                    jag har en blå kräfta i mitt akvarium. den kosta 250 spänn, så de är kanske inte riktigt samma som du hitta. jag har många grottor och gömställen för den att vara i. där är den om dagarna och har det bra. att den skulle skapa oreda i akvariet vet jag inte om de stämmer, min gräver lite i sanden, och städar ut under grenar så den får bättre plats. den håller ju även undan avföringen xå, den bryter ner "korvarna" till småflis som försvinner ner i sanden å göder växterna...
                    han som hittade sin fisk i bitar hade nog en sjuk fisk. eftersom kräftan är asätare så hade den nog gett sig på fisken för den var sjuk eller nåt.
                    mina malar är lite större än kräftan så det är kräftan som får maka på sig. det är inga problem... han är ca 5-6 cm lång...
                    Men när den har blivit 12-15cm ger den sig på även en gibbi på 30cm. Jag vet. Dessutom är de inte bara as ätare utan fiskar glat kardinal/neon och andra fiskar/malar som sover efter bottnen. Kompisens red claw plockade en hajmal på 13cm och tyckte den skulle bli ett fint skrovmål. Dock lyckades den ta sig ur klorna efter en jättefajt. Så det där med asätare kan man ju ändra åsikterna på.

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Härja
                      • March 2007
                      • 298

                      #11
                      men de är asätare xå =)
                      www.nittionio.com
                      mina egna fotografier

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #12
                        Ursprungligen postat av Härja
                        men de är asätare xå =)
                        Ja, det skrev jag ju: "dessutom är inte bara asätare..."
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • Härja
                          • March 2007
                          • 298

                          #13
                          så ditt "förslag" är att när han blir lite större ska jag köpa ett eget akvarium till honom, och kanske en kompis?
                          www.nittionio.com
                          mina egna fotografier

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Ursprungligen postat av Härja
                            så ditt "förslag" är att när han blir lite större ska jag köpa ett eget akvarium till honom, och kanske en kompis?
                            Ett akvarium på minst 200l om du skall ha två av olika kön. Själv lyckades jag få 2 hanar varav den ena bokstavligen slet den andre i bitar. Men har du en hona och hane, massor av gömställen osv. brukar det kunna gå bra. Ibland kan honan bli lite less på hanen och döda honom efter någon kull. Lite knepigt med dessa skaldjur, men de är roliga att skåda. Ett eget akvarium är att föredra om man inte vill gå och köpa fisk hela tiden.
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • Härja
                              • March 2007
                              • 298

                              #15
                              ett till!?!? det jag har nu är på 240L med 11 fiskar xå, än så länge går det bra... hur ser jag om de är en hona eller hane, de har nåt med antal ben vid skärten eller nåt sånt va?
                              tror du inte ett ca 100L räcker? =)
                              www.nittionio.com
                              mina egna fotografier

                              Kommentar

                              Arbetssätt...