95 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

    #31
    Hej!

    Jag har tyvärr varken tips eller råd att ge dig.

    Har du kollat nitriten? Det kan ju vara en förklaring om det är flera fiskar som dött.

    Jag ville bara säga att jag lider med dig, och att det inte alls är konstigt att du saknar din lilla fisk.
    Mvh / Mia

    Kommentar

    • TurboAnimal
      • March 2007
      • 118

      #32
      Ursprungligen postat av Miaadr
      Hej!

      Jag har tyvärr varken tips eller råd att ge dig...


      Resonerar som så, att om jag hade höga värden så torde väl de små ömtåliga ynglen gått vidare innan större och förhoppningsvis tåligare fiskar.
      Fått min teori hyfsat bekräftad när jag talat med mer erfarna akvarister.

      Jag gör vattenbyten på ung 10 liter med någon dags mellanrum nu, ska göra ett idag igen om en stund tänkte jag. Petar i aqua plus varje gång också för extra safe
      Gillar gula fiskar
      95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

      Kommentar

      • TurboAnimal
        • March 2007
        • 118

        #33
        Idag fick froggy tre kompisar !! Efter mycket om & men

        Tog en rackarns tid innan akvarieaffärn fick hem dvärgklogrodor men nu är de fyra glada grodor, förhoppningsvis.

        Matade med röda mygglarver och de tre mindre grodorna käkade och växte, käkade och växte eller odlade en rejäl hängbuk kanske man ska säga.
        Nu sitter dem iaf som små köttbullar och jäser i växterna, några cm från vattenytan.

        Hoppas de tre nykomlingarna kommer trivas med froggy å fiskarna i karet.


        Växterna växer även dom som om det vore värsta ogräset vid sommarstugan, trots att jag inte byggt någon CO2 anläggning än.
        Skulle faktiskt tro jag struntar i att göra någon också.
        Blir nämligen rätt opraktiskt när det växer så fort att man får klippa ner och plantera om hela tiden.

        Hade jag vetat det nu skulle jag från början försökt satsa på växter som blir mellan 4-5 dm höga som absolut max.

        Dagens händelser + ett vattenbyte på 20 liter med en kapsyl Aqua Plus till.
        Senast redigerad av TurboAnimal; 02 May 2007, 19:36.
        Gillar gula fiskar
        95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

        Kommentar

        • TurboAnimal
          • March 2007
          • 118

          #34
          Var ett tag sedan jag skrev sist, blitt lite fundersam, nästan ledsnat lite på hobbyn och undrar väl egentligen fortfarande vad som hände för ett tag sen ...

          Kan dra det i korta ordalag,
          Jag ropade in en stor mangroverot på en akvarieauktion, som jag sedan bytte mot en mindre.
          Polarn (Bye) hade den mindre roten i ett stort discuskar och hade haft roten ett ganska bra tag om jag minns rätt.
          Fick sedan några växter av en annan polare (Fredrik.J) ur ett kar som han kör med egenfixad CO2 i.

          Inom ett dygn efter ... fiskdöd i mängder

          Sedan dess simmar fiskarna runt lite halvhjärtat och vill ingen äta med aptit riktigt heller, förutom sniglarna/snäckorna då.

          Växterna har nog normaltillväxt.

          Gjorde ett stort vattenbyte nyss och har som tumregel att byta minst 1 gång per vecka.

          Någon som har en ide
          Gällande typ "digerdöden" bland fiskarna och hur man får dom på bättre humör ??


          Tack på förhand
          TurboAnimal
          Gillar gula fiskar
          95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #35
            Alltså, nu när vi fick nitrit, mallan 0,3 och 0,8 på vårt test, svårt att säga var det låg, men det tog lördag tills igår att få ner det till under 0,3 igen, och då har vi bytt 2 x 20liter per dag.. inte tillsatt nåt nitrivec eller så, men nu äter fiskarna som dom ska och är pigga igen..

            Men vi har fått kämpa ordentligt och hållit koll och gjort test på test och kollat varje dag och bytt vatten för att få bort det..
            Nu vet jag inte om du hade nitrit, men det kan ju ha blivit mycket fiskar och groder och sånt på en gång.

            Om du redan fått upp nitrithalten och tillsätter fler djur t.ex så kan det väl stiga rätt fort..

            Bakterierna hinner inte bryta ner det som det ska överhuvudtaget.. det tar tid att få ordning på det..

            Vi märkte att fiskarna såg slöa ut och vår mal började simma upp vid ytan för att få luft, det var ett tecken på att det var fel, nu gör han inte så längre.

            Man får kolla på fiskarna och beter dom sig konstigt så är nåt fel troligen..

            Men ja, våra växter växte/växer också otroligt mycket och fort för övrigt.. men inte så det stör, men det beror ju på vad man har för växter
            men ja, som sagt ang nitriten.. vi har gjort mycket täta vattenbyten för att få ner nitrithalten..

            Men jag vet inte om du har nitrit, hade du testat?
            Senast redigerad av Zirconia; 24 May 2007, 18:04.
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            Arbetssätt...