inte billigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #46
    Hmm jag som har egen brunn har ju ett annat problem på sommaren och det är att vattnet riskerar att ta slut om jag ska göra sådanna våldsamma vattenbyten som jag gör...Byter 500l i veckan..
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #47
      Jo, men du kan ju vattna i trädgården med det vatten som du tar från karet Välgödslat med fiskbajs och halvfullt av PMDD Då sparad du vatten i den änden..
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • Simpor
        • January 2007
        • 78

        #48
        Håller med alla som påstått att det lätt skenar iväg. Jag håller just nu på att planera ett 300 liters malawi. Har ingenting, så jag måste köpa allt.. Det lär nog sluta kring 5-6000 kr. Även fast jag köper ett begagnat akvarium med ställning och ramp.

        Men som någon sa tidigare. Så tycker även jag att allt som man kan fixa så att livet blir lite roligare att leva är värt ganska mycket. Därför tycker jag absolut att det är värt att köpa akvarium.

        Men om man sedan slåt ihop akvariehobbyn med mitt intresse för fiske så lär det under år 2006-2007 slut på omkring 15, 000 kr. Och jag är 16 år gammal, pröjjsar givetvis allting själv. Men så slipper jag oroa mig om elräkningar och sån skit Pengar rakt ner i fickan

        Mvh. Simon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #49
          Ursprungligen postat av Piscator
          Jo, men du kan ju vattna i trädgården med det vatten som du tar från karet Välgödslat med fiskbajs och halvfullt av PMDD Då sparad du vatten i den änden..
          Det var en bra ide´ tack Vi samlar regnvattnet som kommer från stuprören till vattnande... fast det blir dåligt vattnat här på solbacka...
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #50
            Hehe tur att vattnet här ingår i hyran. Enbart på mitt 135L akvarium så gör jag av med 39420L vatten per år. Om vi antar att vattnet skulle kosta 0,11kr/L så skulle det bli en räkning på 4336kr/år dvs 361,35kr/mån
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #51
              Ursprungligen postat av Kensa
              för att spä på det här med kostnader för diverse kar, så har jag nu kommit på att själva vattnet är inte gratis ju....i varje fall inte förr oss som betalar för vattnet.....vi som bor i egen villa eller liknande....

              Med uppstarten, tvätt av grusen, påfyllning, och vattenbyte varje vecka enligt konstens regler, så kommer jag under 1:a året göra av med 4200 liter vatten.....................................!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

              Med en kostnad på 0,11 Kr/liter så blir det 462:-
              Kostar vatten 110 kr kubikmetern ?
              Mvh Leif

              Kommentar

              • bear
                • October 2006
                • 89

                #52
                Här i Göteborg har vi inte bara "billiga" akvarium utan även billiga tillbehör såsom vatten:

                Vad kostar vattnet?
                Göteborgs va-taxa är bland de lägsta i Sverige. Vi betalar mindre än ett öre för en liter dricksvatten.
                För det priset får vi inte bara friskt dricksvatten levererat i tappkranen, utan blir också av med avloppsvattnet och får det renat på ett miljöriktigt sätt.

                Från VA-verket GBG Hemsida.......

                Bakteriekultur på flaska dyrt/billigt............
                Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
                inte begripit ett enda dugg.

                /Walter Mondale

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #53
                  Jo, det kostar så mycket i svedala kommun.
                  Och det är den löpande kostnaden.
                  Den fasta kostnaden ligger på ~200 kr / månad.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • erik l
                    • July 2005
                    • 308

                    #54
                    Akvariet är värt varje krona jämför pris när det gäller att ha hund.varför räkna då kan det bli dyrt.

                    Sedan vad gäller vatten det är billigt men några 110 kr /kubiken nä det tror jag inte alls. kommat har nog hamnat fel

                    mvh erik l
                    ________________
                    mvh erik l

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #55
                      11,55 kr kubikmetern = 0,011 kr l kostar vattnet här i Skellefteå kommun
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • Kyssguramin
                        • October 2006
                        • 227

                        #56
                        asso, jag fattar inte vad ni menar jag köpte ett150l för 1000kr och fiskar och växter och mat för 579kr och inget mera

                        Kommentar

                        Arbetssätt...