inte billigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #31
    Var inne på Blocket nyss och såg en annons om akvarium. Apropå kostnader.
    420 liter inkl det mesta för 4.600 kr. Nypris 18.000 kr.

    DE DU!

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #32
      aj aj jag tittar sällan på blocket nu.... försöker hålla mig därifrån
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #33
        nypris på mitt saltvattenskar var ca 18000kr med lampor och testkit,, men ja köpte det för 6000kr som tur var.. men sammanlagt har jag lagt ut en bra bit över 30.000kr på mina akvarium.. inklusive fisk o allt kraft som man köper.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Nevinx
          • October 2006
          • 195

          #34
          Ursprungligen postat av Malinitzi
          Men det är BEROENDEFRAMKALLANDE. Först blir det ETT. Sen ett till och ett till och ett till osv. Då börjar det kosta skjortan, tro mej. Jag köper mitt på tredje på lördag.... Hade jag inte räknat med!!!!

          Det är samma sak här, jag började i augusti med ett sk sällskapskar, som utökades med ett kar för cikliderna, som sen utökades med ett karantär kar, och sen blev det ett stort för cikliderna, och så råkade det som blev över då gå sönder...... Så just nu letar jag efter ett som mina fjärilar ska bo i, det var meningen att de skulle ha det som gick sönder..... Och så vill jag också ha ett 6kantigt, som jag har tittat ut redan..... osvosv......


          ÖNSKEMALAR
          Pseudacanthicus leopardus
          Acanthicus adonis
          Baryancistrus sp. L85
          Hypancistrus zebra




          COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #35
            mmmm....det är såpass beroendeframkallande att jag i min iver redan har planerat för 4 ytterligare kar utöver det som jag håller på att starta nu...

            hustrun min tycker dock att jag skall slutföra andra renoveringar i huset innan dess....exempelvis sätta upp lister i de rum som har nya väggar och golv...fixa badrummet så att det går att komma in....fixa grovköket så att det går att tvätta och torka.....bygga färdigt det halvfärdiga trädäcket i vår....fixa fasaden till utbyggnaden (fast den ramlar nog ner av sig själv snart)....fixa hallens väggar så att man inte blir störd av det extremt fula marmorfusket på väggarna....fixa så att det går att elda i den öppna spisen....fixa kortväggarna på ovanvåningen (tydligen gillar hon inte gipsskivor...)....osv osv osv....

            blir en svår förhandling senare i år tror jag......
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #36
              Klok hustru!

              Ursprungligen postat av Kensa
              mmmm....det är såpass beroendeframkallande att jag i min iver redan har planerat för 4 ytterligare kar utöver det som jag håller på att starta nu...

              hustrun min tycker dock att jag skall slutföra andra renoveringar i huset innan dess....exempelvis sätta upp lister i de rum som har nya väggar och golv...fixa badrummet så att det går att komma in....fixa grovköket så att det går att tvätta och torka.....bygga färdigt det halvfärdiga trädäcket i vår....fixa fasaden till utbyggnaden (fast den ramlar nog ner av sig själv snart)....fixa hallens väggar så att man inte blir störd av det extremt fula marmorfusket på väggarna....fixa så att det går att elda i den öppna spisen....fixa kortväggarna på ovanvåningen (tydligen gillar hon inte gipsskivor...)....osv osv osv....

              blir en svår förhandling senare i år tror jag......
              Håller med hustrun jag, bäst du uppfyller hennes önskemål - vem vet hur det går annars Lycka till!

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #37
                Hehe, börjar man så är det KÖRT!!

                Här började det med ett 62-liters, där jag var dum & okunnig nog att stoppa i en eldstjärt...som växte....och så blev det ett 115 - liters till eldstjärten (för att GÖRA SIG AV med den är ju inte att tänka på!! ). Efter det började mina platys i 62-liters att yngla av sig...så då bidde det ett litet 20-liters yngel/karantänakvarium...som blev permanent men inte var så vackert.
                Så då köper man ett snyggare lite större 6-kantigt för att få loss yngel/karantänakvariet till det det var tänkt för...........

                O.s.v o.s.v - det är en EVIGHETSMASKIN!!!!
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • Malinitzi
                  • December 2006
                  • 2088

                  #38
                  Redan som sjuåring....

                  Ursprungligen postat av Healena
                  Hehe, börjar man så är det KÖRT!!

                  Här började det med ett 62-liters, där jag var dum & okunnig nog att stoppa i en eldstjärt...som växte....och så blev det ett 115 - liters till eldstjärten (för att GÖRA SIG AV med den är ju inte att tänka på!! ). Efter det började mina platys i 62-liters att yngla av sig...så då bidde det ett litet 20-liters yngel/karantänakvarium...som blev permanent men inte var så vackert.
                  Så då köper man ett snyggare lite större 6-kantigt för att få loss yngel/karantänakvariet till det det var tänkt för...........

                  O.s.v o.s.v - det är en EVIGHETSMASKIN!!!!
                  Mitt barnbarn, 7 år, är eld och lågor och letar själv begagnade akvarium på nätet. Hans mamma är förtvivlad och ångrar nog att hon köpte hem ett 45 liters, som naturligtvis redan är för litet med tanke på alla invånarna där som slåss om litrarna. l liter vatten = 2cm fisk. Han har redan räknat ut hur stort nästa akvarium skall vara på och pengar har han sparade...... Det ska börjas i tid det som krokigt skall bli!!!!!

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    mmmm....det är såpass beroendeframkallande att jag i min iver redan har planerat för 4 ytterligare kar utöver det som jag håller på att starta nu...

                    hustrun min tycker dock att jag skall slutföra andra renoveringar i huset innan dess....exempelvis sätta upp lister i de rum som har nya väggar och golv...fixa badrummet så att det går att komma in....fixa grovköket så att det går att tvätta och torka.....bygga färdigt det halvfärdiga trädäcket i vår....fixa fasaden till utbyggnaden (fast den ramlar nog ner av sig själv snart)....fixa hallens väggar så att man inte blir störd av det extremt fula marmorfusket på väggarna....fixa så att det går att elda i den öppna spisen....fixa kortväggarna på ovanvåningen (tydligen gillar hon inte gipsskivor...)....osv osv osv....

                    blir en svår förhandling senare i år tror jag......
                    så ni håller också på att renovera Tur att min man som gör det mest så jag kan hålla på med mina akvarier
                    fast det ligger på is nu under vintern... vi har tagit en paus. Till våren ska huset målas och ett badrum renoveras (från grunden). Även ett trädäck ska byggas fast det blir nog inte till sommaren utan kanske nästa...
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #40
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      fast det ligger på is nu under vintern...
                      Vad vitsigt det där blev!

                      Och Kensa, vilka konstiga prioriteringar din fru har? Nog måste väl ytterligare några akvarium gå före det där?
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Vandal
                        • January 2006
                        • 1655

                        #41
                        om jag inte lagt pengarna på akvariehobbyn så hade jag lagt dem på onödig skit... under mina 20 år med akvarier kring mig har jag ingen som helst koll på vad jag bränt på min hobby.. och lika bra är nog det...

                        pengar är färskvara, på hög gör de ingen nytta... det enda som är värt något för mig är upplevelser, som att tex ha en hobby... och upplevelser går inte mäta i pengar, visst man kan ha koll på vad man lagt, men vad man får ut går inte att mäta i den skalan...

                        jag har inte mycket pengar, svinlåg lön i jämförelse med andra jobb men jag tycker ändå jag lever ett rikt liv...

                        (FAN jag måste sluta vara ernst kirschsteiger/steffo törnkvist i en person)
                        over and out /Petter
                        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Adamzon
                          • October 2005
                          • 342

                          #42
                          Mycket "sund" inställning Vandal!

                          /Adam
                          240 L Amerika, med BTN
                          54 L Slaffs, med BTN
                          350 L Växter
                          45 Liter (extra akvarie)
                          120 Liter lek
                          144 Liter KUBEN



                          Mvh: Adam Madsen
                          Lidköping
                          http://blog.temabild.se

                          www.plantswap.se/forum/

                          Kommentar

                          • botia danio
                            • January 2007
                            • 86

                            #43
                            Ursprungligen postat av Vandal
                            om jag inte lagt pengarna på akvariehobbyn så hade jag lagt dem på onödig skit... under mina 20 år med akvarier kring mig har jag ingen som helst koll på vad jag bränt på min hobby.. och lika bra är nog det...

                            pengar är färskvara, på hög gör de ingen nytta... det enda som är värt något för mig är upplevelser, som att tex ha en hobby... och upplevelser går inte mäta i pengar, visst man kan ha koll på vad man lagt, men vad man får ut går inte att mäta i den skalan...

                            jag har inte mycket pengar, svinlåg lön i jämförelse med andra jobb men jag tycker ändå jag lever ett rikt liv...

                            (FAN jag måste sluta vara ernst kirschsteiger/steffo törnkvist i en person)

                            Helt rätt. imorgon kan de va försent
                            Goby, Indiska glasmalar.
                            och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                            I ett annat akvarium 3 guppy

                            Kommentar

                            • botia danio
                              • January 2007
                              • 86

                              #44
                              Ursprungligen postat av rödtoppen
                              min erfarenhet säger mig att det är just höginkomsttagarna som håller reda på sånt, de är gnidiga små jäklar

                              Jo de e därför dom är rika dom jäklarna
                              Goby, Indiska glasmalar.
                              och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
                              I ett annat akvarium 3 guppy

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #45
                                för att spä på det här med kostnader för diverse kar, så har jag nu kommit på att själva vattnet är inte gratis ju....i varje fall inte förr oss som betalar för vattnet.....vi som bor i egen villa eller liknande....

                                Med uppstarten, tvätt av grusen, påfyllning, och vattenbyte varje vecka enligt konstens regler, så kommer jag under 1:a året göra av med 4200 liter vatten.....................................!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                Med en kostnad på 0,11 Kr/liter så blir det 462:-
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...