Har jag för mycket fiskar i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acinna
    • October 2006
    • 266

    Har jag för mycket fiskar i mitt akvarium?

    Med tanke på min "diskussion" ang min nitrit vill jag nu ha ett ärligt svar, och det kan jag endast få från Er

    Jag matar ju så lite så Silverhajarna har blivit så smal, och så ska det ju heller inte vara......

    Har jag för mycket fiskar i mitt 102 liters?

    2st silverhajar
    6 st albino pansarmalar
    1 st mal (BRUNPRICKIG) kan inte stava namnet nu

    2 Platyn

    5 Svärdbärare

    7 Fantomtetror

    Mvh acinna
    Vänliga hälsningar acinna
    248 liter 54 liter
    En annan hobby som jag har
    www.mhlasermarkning.se
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Måste du mata lite så har du för litet filter.
    Lite foder gör att fiskarna får brist på näring och viktiga vitaminer främst C- vitamin som är viktigt för immunförsvaret.
    2 % av fiskarnas vikt om dagen tycker jag är en lämplig mängd foder, men jag är medveten om att många ger sina fiskar väldigt lite för att inte få "dåligt" vatten.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • sparven
      • September 2006
      • 148

      #3
      Jag tycker det låter som att det är ganska mycket fisk för ett 102L. Jag har 8 fiskar i mitt 54 liters och det karet är då väldigt känsligt för nitrin spikar, kan också bero på att det är lite mindre. Men 23 fiskar i ett 102 liters låter i mina öron lite mycket.

      Kommentar

      • Isolde81
        • August 2006
        • 233

        #4
        Silverhajarna vill ha det betydligt större, minst 250 L, och de är dessutom stimfiskar:
        110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

        Kommentar

        • acinna
          • October 2006
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Måste du mata lite så har du för litet filter.
          Lite foder gör att fiskarna får brist på näring och viktiga vitaminer främst C- vitamin som är viktigt för immunförsvaret.
          2 % av fiskarnas vikt om dagen tycker jag är en lämplig mängd foder, men jag är medveten om att många ger sina fiskar väldigt lite för att inte få "dåligt" vatten.

          Ska gå till Djurmagasinet i dag och höra om det går att bygga på ett filter. Filtret är för 70-120 liter, men det kanske inte räcker till då....

          Mvh
          acinna
          Vänliga hälsningar acinna
          248 liter 54 liter
          En annan hobby som jag har
          www.mhlasermarkning.se

          Kommentar

          • acinna
            • October 2006
            • 266

            #6
            Ursprungligen postat av Isolde81
            Silverhajarna vill ha det betydligt större, minst 250 L, och de är dessutom stimfiskar:
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

            Jag hade 3 stycken i går, men jag avlivade den ena pga kollapsad lunga tror jag. Den orkade inte simma ner till botten.

            Jag vet att de blir stora, därför kommer jag att skaffa ett större akvarium eftersom de växer.
            Vänliga hälsningar acinna
            248 liter 54 liter
            En annan hobby som jag har
            www.mhlasermarkning.se

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Hur länge har ditt akvarium varit igång, och har du nyligen medicinerat?
              Medicinering "bäddar" för nitritspikar efteråt - nästan precis som när karet är nystartat.

              Jag har ungefär samma antal fiskar - fast av mindre sort (förutom eldstjärt & ancistrusar).
              Senast redigerad av Healena; 04 December 2006, 09:12.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • acinna
                • October 2006
                • 266

                #8
                Ursprungligen postat av Healena
                Hur länge har ditt akvarium varit igång, och har du nyligen medicinerat?
                Medicinering "bäddar" för nitritspikar efteråt - nästan precis som när karet är nystartat.

                Jag har ungefär samma antal fiskar - fast av mindre sort (förutom eldstjärt & ancistrusar).
                Jag har inte medicinerat nu, har bytt vatten många gånger sen dess och mitt akvarium har varit i gång sen slutet av september.
                Jag tror inte egentligen att jag har för mycket fiskar, men att jag heller inte ska ha så mycket fler heller . Jag är så nöjd med dessa och jag kommer att köpa ett större så småningom.

                Jag vill bara få det i balans någon gång. Det har varit bra värden i ca 2veckor i följd, sen blir det nitrit mer eller mindre. Bra vattenströmning från filtret, ca 25 g i vattnet, mycket växter....
                Så vad gör jag för fel...

                Tack Snälla och andra andra för snabba svar
                Vänliga hälsningar acinna
                248 liter 54 liter
                En annan hobby som jag har
                www.mhlasermarkning.se

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Har du testat att använda Toxivec i samband med detta vid vattenbytena?
                  Det brukar vara effektivt mot nitritsk#t..
                  Pass på känsliga växter bara...

                  Tror inte du gör så himla fel egentligen efter vad jag sett, utan ditt kar vill helt enkelt inte komma i balans än. Och har det bara varit igång sedan september och du även har medicinerat i det så...
                  Efter medicinering räknar jag alltid karet som nystartat och behandlar det därefter.

                  Det sägs väl att ett akvarium inte är helt "färdigt" förrän efter 2 månader ungefär....har jag hört någonstans - rätta mig om jag har fel nu!!

                  Ge inte upp!
                  Senast redigerad av Healena; 04 December 2006, 09:35.
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • acinna
                    • October 2006
                    • 266

                    #10
                    Ursprungligen postat av Healena
                    Har du testat att använda Toxivec i samband med detta vid vattenbytena?
                    Det brukar vara effektivt mot nitritsk#t..
                    Pass på känsliga växter bara...

                    Alla nämner Toxivec, men det finns inte här i min stad. Jag använder JBL nyttobakterier hur mycket som helst, och det är inte effektivt om man ska läsa hur snabbt Toxivec verkar. Det tar minst ett dygn innan man ser en förbättring på JBL:s bakterier. Oftast flera dagar....

                    mvh
                    acinna
                    Vänliga hälsningar acinna
                    248 liter 54 liter
                    En annan hobby som jag har
                    www.mhlasermarkning.se

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Prata med din handlare och se om de kan ta hem det! Toxivec är ju ett preparat från Sera, som de flesta fiskhandlare har produkter ifrån.
                      Så det är inget "konstigt" och ovanligt märke det är frågan om..
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      • acinna
                        • October 2006
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av Healena
                        Prata med din handlare och se om de kan ta hem det! Toxivec är ju ett preparat från Sera, som de flesta fiskhandlare har produkter ifrån.
                        Så det är inget "konstigt" och ovanligt märke det är frågan om..

                        Jag har beställt från Guldfisken.se. Jag blir liksom less att gå in på djuraffärerna här i stan. Man har liksom blivit en ö-kändis här.
                        Man känner sig ju sig ganska kass...hahahaha
                        Vänliga hälsningar acinna
                        248 liter 54 liter
                        En annan hobby som jag har
                        www.mhlasermarkning.se

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Bor du nära Östersund kan du gå med i akvarieföreningen Glada Fisken i Östersund där får du säkert råd och lära dig mer om fiskar.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            I ett välinkört akvarium ska man inte behöva tillsätta vare sig bakteriekultur eller Toxivec, utan det ska räcka med bakterierna i filtret.

                            Hur ofta rengör du filtret och vad har du för filtermaterial? Nånting verkar vara fel med filtret iaf.

                            Jag tycker du har både för många och för stora fiskar ja. Och i fall den brunprickiga malen är en gibbiceps måste du köpa ett betydligt större akvarium eftersom dessa behöver minst 550 liter. Eller kan det vara en ancistrus, eller en synodontis? Det inte bra att skaffa sig fiskar som man inte har kunskap om, för det kan ju bli hur galet som helst. Och akvariebutikerna kan man i regel inte lita på. De verkar sälja vilka fiskar som helst till vilka akvarier som helst. Bara de får dem sålda
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Acinna: ?du hade ett filter anpassat för 70-120L sen läste jag att du hade cirkulation på 25/ggr vattenvolymen... alltså ca:2500L/tim...?
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...