För lite fiskar ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Ursprungligen postat av Itch
    Siffrorna är :15 W / 547-65
    Jag har försökt söka lite info och det enda jag fått reda på är att de ger mer blått ljus än dagsljus. Det sår ingenting om rött ljus. Växter behöver både blått och rött. Var har du köpt det?

Ok ok, men dom är inte så roliga att se på =/ ligger bara o gömmer sig ibland :P men får väll införskaffa några till då
    De gömmer sig just för att de känner sig otrygga när de är så få.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Itch
      • November 2006
      • 48

Ja, ljuset är ganska blått av sig.
      Jag fick det med när jag köpte ett sånt paket med akvarium, tump och doppvarmare.
      Vadå finns det ljusrör med både blått och rött ljus då eller ?

Aha, så dom blir tryggare om man köper fler, aja för väll fixa några till sen.
      Men blir dom gammla ? asså är dom, vad ska man säga "sköra" ?.
      Så dom inte för så lätt.

Kommentar

• Itch
        • November 2006
        • 48

Asså, kollade på lite bilder från dina akvarium, man blir ju skakis
        Fy F#N vad fina akvarium du har , hur bär du dig åt ?
        sjukt avensjuk

Kommentar

• solbacka
          • January 2004
          • 3952

ska tilläga en sak med, mitt vatten liktar lite unket =( asså när ja öppnar locket så luktar de lite unkit =/ska de göra det eller ? :O

Hittar inget om hur ofta du byter vatten? Sådannt litet kar måste bytas vatten på varje vecka.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ja, ljuset är ganska blått av sig.
            Jag fick det med när jag köpte ett sånt paket med akvarium, tump och doppvarmare.
            Vadå finns det ljusrör med både blått och rött ljus då eller ?
            Ja, Philips Aquarelle och Sylvania Aquastar t ex. Dessa rör ger ett lilaaktigt (blått+rött) ljus som är väldigt bra för växterna. Det är möjligt att även ditt rör är bra, men jag känner inte till det.

Aha, så dom blir tryggare om man köper fler, aja för väll fixa några till sen.
            Yep! räkor lever i stim.

Men blir dom gammla ? asså är dom, vad ska man säga "sköra" ?.
            Så dom inte för så lätt.
            Oj jag vet inte hur gamla räkor kan bli. De är ju lika känsliga som fiskar och snäckor.

Asså, kollade på lite bilder från dina akvarium, man blir ju skakis
            Fy F#N vad fina akvarium du har , hur bär du dig åt ?
            sjukt avensjuk
            Tack så mycket Kul att du gillar dem! Jag är själv väldigt nöjd med Asien-akvariet. Men det är ju lättare att inreda stora akvarier än små. Lättare att skapa ett landskap liksom. Granit/gnejsstenarna hittade jag i skogen i närheten av där jag bor. Den stora stenen är som gjord för akvariet. Jättefin form och färg och ganska platt både på under-och baksidan
            Senast redigerad av batski; 01 December 2006, 00:09.

Kommentar

• Itch
              • November 2006
              • 48

okok, men ska ja byta lysrör eller ska jag chansa på att det inte är på grund av röret som det kommer så mycket alger från ?

MM, Asien-akvariumet var det den med som hade löv ? eller va det jag som såg så fel :P nä men sjukt snyggt.
              Gillar med det med, tror det är det sydamerika akvariumet där du har 3 bilder där du fotat efter att det har växt, Sjuktligt snyggt, lagom mycket växter och fina stenar och samditigt bra simyta för fiskarna.
              Ja det kan ja tänka mig att det är lättare med större akvarium, har med hört att dom är lätare att sköta. Försökte ju först köpa ett 112 liters som mitt första men päronen sade typ nej :P de tyckte att ja skulle börja med, tror det är 54 jag har, och se om ja tyckte de va så skojj som jag trode det skulle vara att ha akvarium. Aja om ja får ordning på detta jag har nu så ska ja fixa till det riktigt snyggt i det, sen får jag väll köpa ett större senare om jag har intresset kvar .
              Men hur länge ska man hålla på¨med akvarium för att bli lika bra som dig då `? hur länge har du haft akvarium ? och intresser för det ? och hur fick du det ?

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

okok, men ska ja byta lysrör eller ska jag chansa på att det inte är på grund av röret som det kommer så mycket alger från ?
                Det är nog bäst att du ställer frågan under "Växter och alger". Där kan du nog få svar på i fall ditt lysrör är ett bra växtrör eller inte.

MM, Asien-akvariumet var det den med som hade löv ? eller va det jag som såg så fel :P nä men sjukt snyggt.
                Gillar med det med, tror det är det sydamerika akvariumet där du har 3 bilder där du fotat efter att det har växt, Sjuktligt snyggt, lagom mycket växter och fina stenar och samditigt bra simyta för fiskarna.
                Nej, det är i Asien-karet som jag har stenarna och asiatiska växter

Ja det kan ja tänka mig att det är lättare med större akvarium, har med hört att dom är lätare att sköta. Försökte ju först köpa ett 112 liters som mitt första men päronen sade typ nej :P de tyckte att ja skulle börja med, tror det är 54 jag har, och se om ja tyckte de va så skojj som jag trode det skulle vara att ha akvarium. Aja om ja får ordning på detta jag har nu så ska ja fixa till det riktigt snyggt i det, sen får jag väll köpa ett större senare om jag har intresset kvar .
                Den enda fördelen med ett litet akvarium är att det är billigare, men eftersom det är så pass lite vattenvolym är det mycket svårare att uppnå balans i akvariet och stabila värden. Och varje förändring blir mycket större än i ett stort akvarium. Det är alltså lättare att lyckas med akvarier över 100 liter än med mindre akvarier. Och jag kan tänka mig att en anledning till att en del tappar intresset är just att de har börjat med för små akvarier som är svårare att sköta.

Men hur länge ska man hålla på¨med akvarium för att bli lika bra som dig då `? hur länge har du haft akvarium ? och intresser för det ? och hur fick du det ?
                Tack så mycket för komplimangen Men jag tror inte hur länge man har haft akvarium behöver spela så stor roll. Snarare hur mycket man hänger här på zoopet Jag köpte mitt första 250 liters för drygt 2 år sen. Men jag tycker det är viktigt att skaffa sig kunskap så man undviker göra misstag som kan drabba fiskarna, så jag har läst på en del. Och jag har lärt mig väldigt mycket här på zoopet.

Intresset fick jag när jag en gång följde med mitt ex till en akvariebutik och fick se alla fina fiskar där. Så började jag läsa på och några månader senare var mitt SA-akvarium igång
                Senast redigerad av batski; 03 December 2006, 18:52.

Kommentar

• Itch
                  • November 2006
                  • 48

okok, ska fråga under växter och alger ang mitt akvarium .

Aha, synd då att ja köpte litet , men asså fast jag har haft lite strul med mitt så tänker jag inte ge upp och om jag klarar av ett litet så kommer det ju bli ännu roligare om jag skaffar ett större sen för det kommer ju vara ännu lättare att sköta om då förhoppningsvis.

Har med lärt mig mycket på zoopet sjukt bra sida och bra och hjälpsamma personer finns här med och trevliga .
                  Mitt intresse för akvarium har funnits lite hela tiden i mitt liv ungefär .
                  Men när man är yngre så har man ju inte samma resurser som nu, och suget blev ännu större när min brossa köpte ett för kanske 2-3 år sen.
                  Så tänkte jag att jag med skulle ha ett läste på lite på olika hemsidor och kollade i några böcker när ja tyckte att ja kunde en hel del om akvarium köpte jag akvariumet, men fanns ju mycket som jag missade men som tur är finns ju zoopet ...

Kommentar

Arbetssätt...