För lite fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itch
    • November 2006
    • 48

    För lite fiskar ?

    Hello.
    Har fått mycket alger i mitt akvarium, angripit växterna och nu på glaset !.
    Undrar om det kan bero på att om ja har för lite fiskar ? har 4 fiskar i ett 54 liters akvarium :P 2 blackmolly och 2 svärdbärare, ska givetvis köpa mer/fler men undrar om det kan bero på det, att ja har mycket alger i karet.
    Ska köpa 2 malar med, så dom kan suga alger
  • MrHankey
    • October 2006
    • 65

    #2
    För lite fiskar tror jag väl knappast... Fast kanske att du matar för mycket i förhållande till fiskmängden?

    Kommentar

    • chriffan
      • November 2006
      • 85

      #3
      håller med men det kan också vara för att akvariumet kanske står så att det får mycket sol på sig ljus /chriffan 100l akvarium

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        För mycket ljus/näring och för få algätare. Jag kan skarpt rekomendera äpplesnäckor som algätare om du inte ska ha snigelätande fiskar.

        Kommentar

        • Itch
          • November 2006
          • 48

          #5
          okok, njaa för mycker ljus tror ja inte det är, brukar ha neddraget på rummet.
          Det kan inte va så att jag har för lite växter då ? nån sade att de syre som växterna inte tar upp i vattnet går till näring åt algerna.
          Ska köpa malar sen, är äpplesnäckor vad är det ? äter dom alger eller ?

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #6
            Jag tror att det är precis som du skriver, för lite växter!

            Kommentar

            • Itch
              • November 2006
              • 48

              #7
              okok...för börjar bli ganska mycket alger nu =/, men ska fixa mer växter

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Itch
                Ska köpa malar sen, är äpplesnäckor vad är det ? äter dom alger eller ?
                Yep! De äter alger och matrester. Läs mer här: http://www.applesnail.net/content/mu...es/swedish.htm

                Även vissa sötvattensräkor är bra på att äta alger.

                Om det var ancistrusmalar du hade tänkt dig så är ditt akvarium tyvärr alldeles för litet för dem. De behöver över 100 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

                Tyvärr är akvariet för litet även för de fiskarna du redan har:



                Jag rekommenderar att du läser på om de olika arterna innan du skaffar nya fiskar så det inte blir fel.

                Det kan finnas olika anledningar till att du får alger:
                1. att du har för få växter som kan tillgodogöra sig näringen i vattnet
                2. att växterna får för lite näring och inte kan tillgodogöra sig den lilla näringen som finns (algerna kan klara sig på väldigt lite näring).
                3. att belysningen är på för många timmar och/eller oregelbundna tider.
                4. att du har fel ljus för växterna
                Senast redigerad av batski; 28 November 2006, 18:59.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Itch
                  • November 2006
                  • 48

                  #9
                  Jäklar du har sten koll på mitt akvarium visst , bara bra kan behövas lite hjälp nu när jag precis startat det.

                  Algerna börjar bli riktigt jobbiga =(, sitter på glaset nu med.
                  Algerna som är på glaset är lixom mörk gröna / gul oranga mycket mörkt, svårt att förklara men kan kanske fixa nån bild längre fram.
                  Och på växterna på min Anubias (eller vad den nu heter) så blir de lixom bruna med lite små svarta fläckar =/.
                  Och på vattenpesterna blir bladen lite så bruna, men tror dom börjar repa sig nu..
                  Humm, för dåligt ljus ? kan kanske va sånt med, har ett ganska klart ljus inte alls likt min brors ljus. Har ett ganska ljust ljus ( om du fattar) medan då som ja gämför med min brors där de är mer "gult".

                  För lite växter ? Ja håller på med att klippa o placera ut flera och låter som växa ut så mer växtre håller jag på att få.
                  Men ska ja köpa nya eller ska ja låta dom jag har nu växa till sig och plantera ut som tills algerna försvinner nått så nära eller ska jag köpa nya ?

                  Brukar tända mitt akvarium när jag vaknar, brukar ioförsig va vid olika tider, vardagar vid halv 7 och på helger när jag vaknar och nu den senatse 2 veckerna har jag tänt det vid halv 6 tiden och kommer göra det i 2 vecker till.
                  Så lite oregelbundna tider blir det väll men så mycket kan det väll inte göra ? =(.


                  Men kan ja inte köpa mal då ? =/ känns som jag behöver de ganska mycket just nu =/.
                  Äpple sniglar, är dom inte onvalinga ? liknar ju dom som man får med växterna ibland dom som man INTE vill ha ju :P eller är det dom ? :O

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Skaffa ett tidur till belysningen och ställ det så du får 10-12 timmars belysning så kommer det säkert att bli bättre.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Itch
                      Humm, för dåligt ljus ? kan kanske va sånt med, har ett ganska klart ljus inte alls likt min brors ljus. Har ett ganska ljust ljus ( om du fattar) medan då som ja gämför med min brors där de är mer "gult".
                      Kan du se vad som står på lysrören? Aquarell (Philips) eller Aquastar (Sylvania) är bra växtrör.

                      Ursprungligen postat av Birgitta W
                      För lite växter ? Ja håller på med att klippa o placera ut flera och låter som växa ut så mer växtre håller jag på att få.
                      Men ska ja köpa nya eller ska ja låta dom jag har nu växa till sig och plantera ut som tills algerna försvinner nått så nära eller ska jag köpa nya ?
                      Nu är inte jag säker på vad orsaken till problemet är, men jag tror att det kan lösa sig i fall du skaffar dig några nya lättskötta växter och börjar tillsätta PMDD: www.pmdd.se Det är nog den bästa akvarieväxtgödningen på marknaden och dessutom är det billigare än dem som man kan köpa i akvariebutiker. Sen får du ge det några veckor innan du börjar märka nån skillnad på växterna/algerna.

                      Ursprungligen postat av Birgitta W
                      Brukar tända mitt akvarium när jag vaknar, brukar ioförsig va vid olika tider, vardagar vid halv 7 och på helger när jag vaknar och nu den senatse 2 veckerna har jag tänt det vid halv 6 tiden och kommer göra det i 2 vecker till.
                      Så lite oregelbundna tider blir det väll men så mycket kan det väll inte göra ? =(.
                      Jo det gör det Lösningen heter timer

                      Ursprungligen postat av Birgitta W
                      Men kan ja inte köpa mal då ? =/ känns som jag behöver de ganska mycket just nu =/.
                      Äpple sniglar, är dom inte onvalinga ? liknar ju dom som man får med växterna ibland dom som man INTE vill ha ju :P eller är det dom ? :O
                      Snäckorna är nog bättre algätare än ancistrus och dessutom kommer de inte att må dåligt av att bo i ett akvarium av den storleken, vilket malen skulle göra. Ampullariasnäckor är inte ovanliga. Man kan köpa dem i vanliga akvariebutiker. Och nej det är inte såna som följer med växterna ibland.

                      Fast det finns en del olika arter som kan följa med växterna. En del förökar sig väldigt mycket, andra inte. Jag har physa-snäckor: http://www.cofc.edu/~dillonr/FWGSC/p_acuta.html (som följde med växterna) i alla 3 akvarierna och är väldigt nöjd med dem

                      Posthornssnäckor: http://www.bioresurs.uu.se/myller/sj...ornssnacka.htm och malaysiska sandsnäckor däremot förökar sig ofta explosionsartat.

                      Tycker du inte att snäckor låter så tilltalande kan du istället skaffa ett gäng amanoräkor. De är bra algätare.
                      Senast redigerad av batski; 29 November 2006, 21:55.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Itch
                        • November 2006
                        • 48

                        #12
                        Kollade på lysröret, Stog Philips sen stog där undet TL-D =( är det dåligt eller ?.

                        Skaffa lättare växter ?
                        Har vattenpest och den är väll lättskött ? och så hygrofila var med tydligen lätt att handskas med sade han i affären och han visste vad han snackade om. Lät det ialafall som .

                        Men ska köpa timer då, hur länge ska lysröret vara på då ? 10 timmar om dagen ?.

                        Ja, ska se om dom har nårra sånna snäckor då är dom större än dom "odjuren" som man får med i växterna ? så man inte förväxlar dom.

                        Amanoräkor, har 2 får kanske köpa några fler då :P

                        Kommentar

                        • Itch
                          • November 2006
                          • 48

                          #13
                          ska tilläga en sak med, mitt vatten liktar lite unket =( asså när ja öppnar locket så luktar de lite unkit =/ska de göra det eller ? :O

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Itch
                            Kollade på lysröret, Stog Philips sen stog där undet TL-D =( är det dåligt eller ?.
                            Står det inga siffror?

                            Ursprungligen postat av Itch
                            Skaffa lättare växter ?
                            Har vattenpest och den är väll lättskött ? och så hygrofila var med tydligen lätt att handskas med sade han i affären och han visste vad han snackade om. Lät det ialafall som .
                            Ja vattenpest är lätt. Hygrophila finns flera olika arter av. En del lättare än andra. Jag har bara erfarenhet av hygrophila corymbosa och tycker att den tenderar att tappa blad och bli kal nedantill i fall ljuset inte är starkt nog eller om den lider av kaliumbrist.

                            Ursprungligen postat av Itch
                            Men ska köpa timer då, hur länge ska lysröret vara på då ? 10 timmar om dagen ?.
                            Minimum 10 och max 12. Däremellan får du välja.

                            Ursprungligen postat av Itch
                            Ja, ska se om dom har nårra sånna snäckor då är dom större än dom "odjuren" som man får med i växterna ? så man inte förväxlar dom.
                            Ja de är betydligt större. Men alla snäckor som man får med växterna är som sagt inte "odjur".

                            Ursprungligen postat av Itch
                            Amanoräkor, har 2 får kanske köpa några fler då :P
                            Ja, 2 är för få. De trivs betydligt bättre om de är ett gäng.

                            Jag tycker akvarier luktar lita speciellt, men unket vet jag inte. Hur ser dina alger ut? Är de en slemmig blågrön matta? I så fall är det cyano och cyano tycker jag lukat mögel.
                            Senast redigerad av batski; 30 November 2006, 15:44.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Itch
                              • November 2006
                              • 48

                              #15
                              Siffrorna är :15 W / 547-65

                              Ok ok tar väll 11 timmars lys tid då

                              Ok ok, men dom är inte så roliga att se på =/ ligger bara o gömmer sig ibland :P men får väll införskaffa några till då

                              Asså, ska försöka fota mitt akvarium så du kan mer se hur algerna ser ut.
                              Unket kanske är att överdriva med nått är det ialafall som lukar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...