För litet akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elisabeth W
    • November 2006
    • 19

    För litet akvarium?

    Det verkar som om folk här på sidan tycker att djuraffärerna snackar goja, och att man som nybörjare luras att skaffa ett för litet akvarium till för stora firrar.
    Jag som trodde att mitt 48-liters var rena Manhattan-våningen för mitt slöjstjärtspar. De har tidigare bott ett helt år i en pytteskål på ca 5 liter (inte hos mig!).
    De har ungefär plommonstora kroppar, och den svarta honan har stora utstående ögon och slöjar något kortare än kroppen. Den röda hannen har slöjor längre än kroppen.
    De har fått ungar och verkar lyckliga, kan det trots allt vara för trångt? Jag har haft tankar på att skaffa större när ungarna blir stora.

    Kan man förresten spara ungarna, eller kommer pappan att "kriga" mot eventuella söner, samt begå incest med döttrarna? Vad bör jag göra, behålla eller ge till affären? Fast nu är vi ju fästa vid ungarna, har givit dem namn och allt.
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Hej Elisabeth!

    Ett akvarium på 45 liter är faktiskt för litet för de fiskar du har. Tro det eller ej, men de kan bli upp emot 25 cm långa. Slöjstjärtar är en framodlad variant av guldfisk, som kan bli 45 cm lång, vilket alldeles för sällan berättas för kunderna i zoo-butiken.

    Det finns många bra sidor med information om olika fiskar samt vad de behöver för storlek på akvarium här på Zoopet. Du hittar dem i menyn under "Avdelningar/Sötvattensfiskar - artbeskrivningar".

    Den här länken tar dig direkt till sidan om guldfisk (och slöjstjärt) och där kan du se vad som rekommenderas för just din fisk.


    Ta gärna en titt bland sidorna när du går i köp-tankar, då kan du enkelt söka upp fiskar som passar just ditt akvarium.

    Lycka till med akvariet!
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Guldfiskar och slöjstjärtar är säkert de mest trångbodda fiskarna i hela akvarievärlden. Detta beror nog på okunskap och gamla vanor från en mindre upplyst tid.

      Tyvärr envisas djuraffärerna med att föreviga dessa missförhållanden för att tjäna pengar

      Det är inte många som vet att guldfiskar kan bli hela 45cm långa och slöjstjärtar upp mot 25cm, som även Neptun har nämnt.

      Inte heller är folk medvetna om att dessa fiskar kan bli över 30 år gamla och tycker de har levt länge när de dör efter bara ett par år i ett litet akvarium. De som säljs i butikerna är egentligen väldigt unga fiskar och tyvärr hinner de flesta av dem aldrig bli fullvuxna.

      Guldfiskar är stimfiskar så du kan behålla ungarna. Fiskar är inte hellre alls lika känsliga för inavel som däggdjuren, så det gör inget om det blir lite inavel. Fast det är nog inte heller bra om det pågår i allför många generationer.

      Guldfiskar skiter ner en del och behöver ett bra filter för att vattnet ska vara av bra kvalitet.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        hejsan

        när jag praktiserade i en djuraffär så var det många som ville köpa slöjstjärtar till sina skålar...men men så duktig som jag var så sa jag att de inte kunde vara i dessa skålar, de blir alledes för stora osv.....sen gick de bara iväg och var sura på en för att man hade berättat snällt för dem att de blir för stora...det hände mig rätt ofta under den praktiken

        MVH Macke_fisk
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          En stor eloge till dig! Det tar tyvärr lång tid att förändra invanda föreställningar. Men när man vet att man har rätt får man stå på sig.

          EDIT: Man kanske ska leta upp nån akvariebok med seriös info om guldfiskar som man kan plocka fram och visa för folk i såna situationer.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • icejoy
            • August 2006
            • 593

            #6
            På BLDiskus var jag och en kompis för att titta på fiskar och frågade då Bengt mycket om fiskarna. Min kompis ville ha ett saltvatten kar och frågade speciellt om saltvatten fiskar. Han visade ett kar som var ca 40liter och tyckte man kunde ha ca 6 st fiskar i detta (då clownfiskar). Vi ifråga satte detta eftersom dom blir ganska stora och han sa att om dom blev för stora kunde man ju bara byta ut dom!
            På rent allvar tyckte han att det var helt ok, och rekomenderade att man skulle göra så.
            ___________________________________________
            ___________________________________________
            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Visst kan de leva i ett mindre akvarium en tid om man sköter vattenbyten och har ett filter som tar hand om ammonium.
              Men man bör beakta att det inte är en idealisk tillvaro för fiskarna som troligtvis förkortar deras liv och risken för sjukdomar blir större, även vara medveten om att det bästa för dem är ett större akvarium.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                En stor eloge till dig! Det tar tyvärr lång tid att förändra invanda föreställningar. Men när man vet att man har rätt får man stå på sig.

                tack för de orden batski

                MVH Macke_fisk
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av icejoy
                  På BLDiskus var jag och en kompis för att titta på fiskar och frågade då Bengt mycket om fiskarna. Min kompis ville ha ett saltvatten kar och frågade speciellt om saltvatten fiskar. Han visade ett kar som var ca 40liter och tyckte man kunde ha ca 6 st fiskar i detta (då clownfiskar). Vi ifråga satte detta eftersom dom blir ganska stora och han sa att om dom blev för stora kunde man ju bara byta ut dom!
                  På rent allvar tyckte han att det var helt ok, och rekomenderade att man skulle göra så.
                  Jag blir så j****vla upprörd Man borde stänga in honom i en liten hiss och låta honom vara där i ett par månader
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    tack för de orden batski
                    Var så god! Du förtjänar dem
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Elisabeth W
                      • November 2006
                      • 19

                      #11
                      Jag ska läsa mer om slöjstjärtar nu, men ni får säga vad ni vill på den här sidan. Jag kan inte låta bli att tänka att jag faktiskt "räddade dem" från deras skål. Hellre 48 liter med pump än 5 liter med syretablett. Man kan väl låta akvariet bytas ut istället för fiskarna, eller hur. Just nu verkar de må bra i sitt 48 liter. Blir de 45 cm så får man väl anpassa karet. Hoppas de inte blir 30 år gamla, för då kanske de överlever mig, och då kanske de hamnar i skål igen hos nån skum person...

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        [QUOTE=Elisabeth W;873650]Jag ska läsa mer om slöjstjärtar nu, men ni får säga vad ni vill på den här sidan. Jag kan inte låta bli att tänka att jag faktiskt "räddade dem" från deras skål.[/QUTOE]

                        Ja visst har du du det

                        Ursprungligen postat av Elisabeth W
                        Hellre 48 liter med pump än 5 liter med syretablett. Man kan väl låta akvariet bytas ut istället för fiskarna, eller hur.
                        Absolut!

                        Ursprungligen postat av Elisabeth W
                        Just nu verkar de må bra i sitt 48 liter. Blir de 45 cm så får man väl anpassa karet.
                        Det är de vanliga guldfiskarna som kan bli 45cm. Slöjstjärtar blir inte större än 25cm, men med tanke på att de har mycket högre kropp så är 25cm ganska stort ändå. Men tänk på att tillväxten hämmas om de bor i ett för litet akvarium och de får även sämre hälsa. Så du kan inte vänta med att byta till större akvarium tills de blivit 25cm, för att det kommer de aldrig att bli i 48 liter. Du får fråga Kramfors. Han är expert på guldfiskar.


                        Ursprungligen postat av Elisabeth W
                        Hoppas de inte blir 30 år gamla, för då kanske de överlever mig, och då kanske de hamnar i skål igen hos nån skum person...
                        Så får du inte säga! Jag tänker ibland på vad som skulle hända mina fiskar i fall det hände mig nånting, så jag har faktiskt fått en kompis att lova att hon skulle se till att de kom till bra hem
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Elisabeth W
                          • November 2006
                          • 19

                          #13
                          Det slår mig en sak; tillväxthämmar jag deras yngel bara för att de fortfarande bor i nätburen som jag hängt på akvariekanten? De föddes 17 sept, och än så länge vågar jag inte låta dem vara med mamma och pappa och deras stora munnar, he he. Barnen Bender och Plain, är tjocka som långfingertoppar, ca 5 cm i längd med stjärt och de kanske skulle klara sig, men lilla Rochelle har alltid varit efter i utvecklingen och är bara hälften så stor. Ps. När får de färg? De är grå som strömmingar nu.

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Ett tips är att ha ditt 48l till yngelakvarie och köpa ett större till de vuxna .
                            När man väl har börjat med akvarie slutar det inte förren man inte får in ett enda till i huset...Om man nu inte har någon respektive som säger stopp
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • _Lena_
                              • June 2006
                              • 1273

                              #15
                              Varför inte håva upp de stora och släppa ner dem till föräldranra och låta den lille vara kvar. När han är ensam på maten kanske han växer fortare oxå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...