guppyodling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    #16
    Då har du inga större fisar så det dröjjer förmodligen inte nån längre tid innan ynglen är för stora för deras munnar, är ju underlättande !

    Ja det som Thomas&Anna sa om yngelbur är förvisso sant... Men det är ju snyggare med växter . Dessutom kan det användas i akvariet i framtiden.
    Men det är väl smak//plats sak hur man gör.
    Jag har iallafall 8a yngel kvar nu som har överlevt och är påväg att bli riktiga guppys . Precis börjat få färg och allt.

    Tala gärna om hur du gör !
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

    Kommentar

    • sonsam
      • October 2005
      • 101

      #17
      Du kan nog inreda ett plastakvarie som du skrev, det gjorde jag. Jag plockade över ynglena så fort jag såg dom och lät mamman vara kvar i stora akvariet. Sedan fick dom växa på sig tills dom kunde åka tillbaka igen. Jag hade ingen doppvärmare, men det beror på din rumstemperatur om det är tillräckligt varmt. Om du inte har pump måste du byta en del av vattnet var eller varannan dag. Det bästa tycker dock jag är att ha det som jag har nu. Mycket växter, gärna några täta snår som sträcker sig från botten och hela vägen upp till ytan, då har ynglena ställen att gömma sig i och du behöver inte hålla på och flytta över. Alltid är det några yngel som klarar sig.

      Kommentar

      • Tove91
        • February 2006
        • 61

        #18
        Ursprungligen postat av sonsam
        Du kan nog inreda ett plastakvarie som du skrev, det gjorde jag. Jag plockade över ynglena så fort jag såg dom och lät mamman vara kvar i stora akvariet. Sedan fick dom växa på sig tills dom kunde åka tillbaka igen. Jag hade ingen doppvärmare, men det beror på din rumstemperatur om det är tillräckligt varmt. Om du inte har pump måste du byta en del av vattnet var eller varannan dag. Det bästa tycker dock jag är att ha det som jag har nu. Mycket växter, gärna några täta snår som sträcker sig från botten och hela vägen upp till ytan, då har ynglena ställen att gömma sig i och du behöver inte hålla på och flytta över. Alltid är det några yngel som klarar sig.
        Problemet för mej är att jag inte bor här alla dagar i veckan utan bara 3 - 5 dagar.. resten av tiden är jag hos mamma... :/
        Lille, lille Nils!

        Kommentar

        • Watermelon
          • November 2005
          • 140

          #19
          Ursprungligen postat av AndreasR
          Då har du inga större fisar så det dröjjer förmodligen inte nån längre tid innan ynglen är för stora för deras munnar, är ju underlättande !

          Ja det som Thomas&Anna sa om yngelbur är förvisso sant... Men det är ju snyggare med växter . Dessutom kan det användas i akvariet i framtiden.
          Men det är väl smak//plats sak hur man gör.
          Jag har iallafall 8a yngel kvar nu som har överlevt och är påväg att bli riktiga guppys . Precis börjat få färg och allt.

          Tala gärna om hur du gör !
          Inga större fisar... HAHAHAHAHAHAH
          Okej, förlåt Kvällshumor

          Förövrigt kan jag rekommendera en sådan där födslobur. De är inte alls dyra, runt 40 spänn som någon nämnde, lätta att använda och det är stor chans att ynglena överlever. Dessutom kan de växa upp i trygghet tills de är stora nog att inte bli uppätna.
          110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
          Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

          20 Liters Räkkar
          Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

          Kommentar

          • Tove91
            • February 2006
            • 61

            #20
            Ursprungligen postat av Watermelon
            Inga större fisar... HAHAHAHAHAHAH
            Okej, förlåt Kvällshumor

            Förövrigt kan jag rekommendera en sådan där födslobur. De är inte alls dyra, runt 40 spänn som någon nämnde, lätta att använda och det är stor chans att ynglena överlever. Dessutom kan de växa upp i trygghet tills de är stora nog att inte bli uppätna.
            Haha du och dina fisar! såg dina andra inlägg om dom .

            Ja.. men kan man lämna guppyhonan där? (i födselburen)
            För jag är bara som sagt hos pappa några dagar i veckan (tror jag sa de iaf ^^)
            Lille, lille Nils!

            Kommentar

            • PlatyYngel
              • January 2006
              • 1105

              #21
              Ja, men hon skulle behöva lite ,observera LITE växter, så att hon får lite simutrymme däri. Hon kommer vara stressad dom första dagarna men hon kommer att vänja sej. Men ha henne inte där mer än 1- 1 ½ vecka.
              / Marcus

              Kommentar

              • Watermelon
                • November 2005
                • 140

                #22
                Ursprungligen postat av Tove91

                Ja.. men kan man lämna guppyhonan där? (i födselburen)
                För jag är bara som sagt hos pappa några dagar i veckan (tror jag sa de iaf ^^)
                Jag har mina platy i födsloburen när de är höggravida, och de blir väldigt stressade av det så så kort tid som möjligt ska man ha dem där. Sedan måste man ju ta ut honan så snabbt som möjligt också, så hon inte hinner äta upp eventuella yngel som inte fallit ner genom gallret utan stannat kvar i det övre skiktet.
                Hmm...man måste nog ha ganska bra översikt över honan, så att lämna henne där i flera dagar utan tillsyn ger nog kanske inte så mycket.

                Förövrigt brukar jag slänga i ganska mycket växter i buren, dels för att minska stressen och för att rädda fler yngel. En till sak som är bättre för honan är att lägga i henne precis innan du släcker akvariet på kvällen, när det är mörkt jagar hon inte upp sig lika mycket.
                110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
                Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

                20 Liters Räkkar
                Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

                Kommentar

                • Tove91
                  • February 2006
                  • 61

                  #23
                  Ursprungligen postat av Watermelon
                  Jag har mina platy i födsloburen när de är höggravida, och de blir väldigt stressade av det så så kort tid som möjligt ska man ha dem där. Sedan måste man ju ta ut honan så snabbt som möjligt också, så hon inte hinner äta upp eventuella yngel som inte fallit ner genom gallret utan stannat kvar i det övre skiktet.
                  Hmm...man måste nog ha ganska bra översikt över honan, så att lämna henne där i flera dagar utan tillsyn ger nog kanske inte så mycket.

                  Förövrigt brukar jag slänga i ganska mycket växter i buren, dels för att minska stressen och för att rädda fler yngel. En till sak som är bättre för honan är att lägga i henne precis innan du släcker akvariet på kvällen, när det är mörkt jagar hon inte upp sig lika mycket.
                  tack för tipsetr ska köpa födslobur idag..
                  Lille, lille Nils!

                  Kommentar

                  • pontusstridhh
                    • November 2010
                    • 36

                    #24
                    yngelkasse är att rekomndera. funkar skitbra. +++++
                    Malawifantast med egen odling

                    http://www.hobbyodling.n.nu/

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      hej o välkommen hit pontus!

                      lite spännande att du skriver i en 4 år gammal tråd! :P

                      Kommentar

                      • pontusstridhh
                        • November 2010
                        • 36

                        #26
                        men du ville ju inte köpa något
                        Malawifantast med egen odling

                        http://www.hobbyodling.n.nu/

                        Kommentar

                        • pontusstridhh
                          • November 2010
                          • 36

                          #27
                          tack :=) hahaha ja men har inget roligare att hitta på
                          Malawifantast med egen odling

                          http://www.hobbyodling.n.nu/

                          Kommentar

                          • pontusstridhh
                            • November 2010
                            • 36

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tove91
                            tack för tipsetr ska köpa födslobur idag..
                            kjj
                            Malawifantast med egen odling

                            http://www.hobbyodling.n.nu/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...