guppyodling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tove91
    • February 2006
    • 61

    guppyodling?

    Mina guppys ungar bara blir uppätna! Vad ska jag göra? jag har 2 sorgmanteltetror på 3 och 5 år.. Kan de vara dom som äter så snabbt? eller är de guppyhonan? Kan man förhindra att dom blir uppätna utan att köpa någon speciell grej? tacksam för svar!
    Lille, lille Nils!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    är nog alla som äter.

    yngelakvarie eller mycke växter
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Guppyyngel brukar vilja hålla till vid ytan, så flytväxter är rekommenderade. Sen kan du behöva några växtbuskage som ynglen kan gömma sej i. Annars är det bara att köpa en yngelkasse...
      / Marcus

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        En stor sudd Javamossa är en ganska bra inredning om man vill att små yngel skall klara sig. Utöver att genom sitt finmaskiga nät av växttrådar ge skydd åt ynglen från större fiskar så finns det också små alger och infusorier att äta där för dem.

        Tyvärr är grundprincipen inom fiskvärlden den att om en mindre fisk får plats i en större fisks mun, så blir den mat. Många fiskar äter sin egen avkomma också. Naturen har "programmerat" dem efter principen att det här ynglet har inte gömt sig och kommer att bli uppätet, då är det lika bra att jag äter det, för jag behöver mat så att jag kan producera yngel med förstånd att gömma sig.

        Kommentar

        • Tove91
          • February 2006
          • 61

          #5
          vad är en yngelkasse?
          Lille, lille Nils!

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            #6
            köp en födobur eller vad det heter !! då stoppar du i honan och när hon föder så ramlar ynglena igenom golvet till källaren typ så ser den ut http://www.guldfisken.se/beta/catalo...roducts_id=290

            //kim
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • Tove91
              • February 2006
              • 61

              #7
              Ursprungligen postat av neon_kimpan
              köp en födobur eller vad det heter !! då stoppar du i honan och när hon föder så ramlar ynglena igenom golvet till källaren typ så ser den ut http://www.guldfisken.se/beta/catalo...roducts_id=290

              //kim
              men jag ville ju inte köpa nåt extra skrev jag! men kan man inreda ett litet plastakvarie med doppvärme och växter o grus (endast) o lägga ner guppyhonan eller dör hon då??? Växte tillverkar ju syre tänkte jag...
              Lille, lille Nils!

              Kommentar

              • AndreasR
                • March 2005
                • 109

                #8
                Har själv precis fått mina första yngel någonsin, guppy yngel.
                Eftersom du verkar starkt negativ till att köpa till något så är det inte mer du kan göra än att ge ynglena ett tätt snår med växter, eller ett ställe vart större fiskar inte gärna rör sig.
                Mina yngel håller sig vid ytan nu när det blivit lite större, men precis när de kom höll de sig vd pumpen, efter jag ställt ett par täta växter framför.

                lycka till , mvh Adde
                Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                Kommentar

                • Tove91
                  • February 2006
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen postat av AndreasR
                  Har själv precis fått mina första yngel någonsin, guppy yngel.
                  Eftersom du verkar starkt negativ till att köpa till något så är det inte mer du kan göra än att ge ynglena ett tätt snår med växter, eller ett ställe vart större fiskar inte gärna rör sig.
                  Mina yngel håller sig vid ytan nu när det blivit lite större, men precis när de kom höll de sig vd pumpen, efter jag ställt ett par täta växter framför.

                  lycka till , mvh Adde
                  tips på växt? min djuraffär e så himla dålig! kan man köpa växter över nätet? (ja vet att ja kanske låter dum men ja e nybörjare :/)
                  Lille, lille Nils!

                  Kommentar

                  • AndreasR
                    • March 2005
                    • 109

                    #10
                    Jag är själv grön inom akvaristiken så jag har inte hunnit sätta mig in i några växt-namn ännu.

                    Men vi kan ju ta lite nybörjar snack !
                    Först och främst så var de växterna jag hade snabbväxande och gick från botten till ytan.. med många blad som gör att om man ställer flera bredvid varann blir det ett snår.
                    Se till att det inte är en sumpväxt bara, det är det ändå du behöver se till..
                    Ta en växt som växer relativt fort, med många blad så att du bildar tät växtlighet med flera bredvid varann, eller så många som krävs för att täcka ett hörn!
                    du kan också ställe nån typ av grotta eller något som ligger inåt mot pumpen..
                    tänk dig att du ska bygga in ynglena dit inga större fiskar bemödar sig att simma.

                    mvh Adde
                    Senast redigerad av AndreasR; 12 March 2006, 20:04.
                    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                    Kommentar

                    • Tove91
                      • February 2006
                      • 61

                      #11
                      Ursprungligen postat av AndreasR
                      Jag är själv grön inom akvaristiken så jag har inte hunnit sätta mig in i några växt-namn ännu.

                      Men vi kan ju ta lite nybörjar snack !
                      Först och främst så var de växterna jag hade snabbväxande och gick från botten till ytan.. med många blad som gör att om man ställer flera bredvid varann blir det ett snår.
                      Se till att det inte är en sumpväxt bara, det är det ändå du behöver se till..
                      Ta en växt som växer relativt fort, med många blad så att du bildar tät växtlighet med flera bredvid varann, eller så många som krävs för att täcka ett hörn!
                      du kan också ställe nån typ av grotta eller något som ligger inåt mot pumpen..
                      tänk dig att du ska bygga in ynglena dit inga större fiskar bemödar sig att simma.

                      mvh Adde
                      Tack för tipsen men är det viktigt att de är runt pumpen?
                      Lille, lille Nils!

                      Kommentar

                      • AndreasR
                        • March 2005
                        • 109

                        #12
                        Det är bara kul .

                        Det är det väl egentligen inte.. anledningen till att jag placerade "boet" där var för att jag först upptäckte att ynglena kommit genom att se ett bakom pumpen, och sedan fler å flera under osv.

                        Egentligen är det väl bäst att placera "boet" där du ser att det slår ner mest mat, så ynglen slipper röra sig ut på öppet vatten för att hitta .
                        Men mina yngel drar sig gärna till ytan så jag betonar vikten av att växterna går högt.

                        Vad har du för andra fiskar? Om du har fiskar som ogärna rör sig vid pumpen vilket jag tycker jag sett att vissa gör, så är det väl ett säkerhetsmoment att ha boet där.
                        Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                        Kommentar

                        • SAJ
                          • May 2002
                          • 26

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tove91
                          tips på växt? min djuraffär e så himla dålig! kan man köpa växter över nätet? (ja vet att ja kanske låter dum men ja e nybörjare :/)
                          Tips på snabbväxande växter hygrophila difformis, hygrophila polysperma, ceratopteris talichtroides, hornsärv, elodea densa, Limnophila sessiflora finns att köpa över nätet på firren.com. Lycka till.
                          SAJ

                          Kommentar

                          • Tove91
                            • February 2006
                            • 61

                            #14
                            Ursprungligen postat av AndreasR
                            Det är bara kul .

                            Det är det väl egentligen inte.. anledningen till att jag placerade "boet" där var för att jag först upptäckte att ynglena kommit genom att se ett bakom pumpen, och sedan fler å flera under osv.

                            Egentligen är det väl bäst att placera "boet" där du ser att det slår ner mest mat, så ynglen slipper röra sig ut på öppet vatten för att hitta .
                            Men mina yngel drar sig gärna till ytan så jag betonar vikten av att växterna går högt.

                            Vad har du för andra fiskar? Om du har fiskar som ogärna rör sig vid pumpen vilket jag tycker jag sett att vissa gör, så är det väl ett säkerhetsmoment att ha boet där.
                            Jag har guppy, platy, sorgmantel (som ja ska byta mot flera guppy ) och lite neontetror.. o sen en mal som jag tror är en mustaschmal.. men vet inte säkert :/
                            Lille, lille Nils!

                            Kommentar

                            • Thomas&Anna
                              • January 2006
                              • 1030

                              #15
                              Jag köpte en födobur igår betalade 38kr betydligt billigare en och köpa en massa ny växter

                              Thomas
                              Thomas & Anna

                              www.annaothomas.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...