Starta Gurami-akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GuramiGreta
    • January 2006
    • 30

    #16
    Blåguramisar+varianter e lite knepiga.
    Jag har 1 hane o två honor av marmorgurami, och det funkar väl hyffsat. Men dom ska till ett större akvarium som ska bli deras. Och det kommer minst en till hona.

    Men jag tror det e så att man måste ha 1 hane och flera honor. För hannen ÄR aggresiv mot honorna för det mesta och då behöver man fler så jagandet blir delat på t ex. 3 honor. För om man bara har en hona i ett mindre akvarium så kan hon mycket väl bli ihjäljagad av hannen. Men om man har ett större med mycket växtlighet och fler honor till en hane så funkar det bra tror jag i alla fall.

    Men mycket av det här beror också på fisken. En del hanar är värre, en del är snällare.

    Sen har jag också hört att man inte kan ha flera av samma kön, och att det alltså gäller honor med. Från början hade jag faktist 2 honor och den ena blev mobbad. Men nu e dom två snälla mot varandra när dom fått en hanne!

    Så länge man tänker över sammansättningen funkar det nog.

    Zoonen:
    Där har ni mer info!

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #17
      har 2 honor och dem accepterar varann... men hur man än gör så är den starkare alltid på den svagare men hannen på ett mycket aggressivare sett! så jag tycker inte att man behöver någon hanne alls.

      Kommentar

      • Sebbe88
        • March 2006
        • 61

        #18
        Hur vill guramisarna ha det i akvariet? Många gömställen?

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #19
          Jag har då haft 1 hane + 2 honor (marmor) och samma uppsättning av guld gurami's coh det har inte varit några som helst bekymmer.
          Däremot blev det snabbt en död hona då de bara var 1+1 i karet... därför går min hane ensam nu.
          Jag tycker det är helt fel att gå ut med att de är aggressiva då det ju uppenbarligen GÅR att hålla ett flertal i samma kar.
          Som någon skrev tror jag det är mkt individuellt.
          Titta noga på den hane ni köper, hur den beter sig i karet på affären.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #20
            Ursprungligen postat av Sebbe88
            Hur vill guramisarna ha det i akvariet? Många gömställen?
            Jag har haft mycket växter och rötter, men så har jag ju också haft en hel del malar i samma kar.
            Läs på beskrivningen av gurami/labyrintfiskar så får du fler svar.
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • Sebbe88
              • March 2006
              • 61

              #21
              Tack!

              Men är fler än en hane att utesluta? Tänkte om man exempelvis hade 5 honor och 2 hanar.

              En sak jag har funderat på är varför så många guramis går ihop i zoohandlarens akvarium.. Varför skulle det inte gå hemma då?

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #22
                Ursprungligen postat av Sebbe88
                Tack!

                Men är fler än en hane att utesluta? Tänkte om man exempelvis hade 5 honor och 2 hanar.

                En sak jag har funderat på är varför så många guramis går ihop i zoohandlarens akvarium..
                Jag har själv tankt att ha 2 hanar och flera honor, men jag kommer att starta med att ge min nuvarande hane 2-3 honor.
                Så börja hellre litet och bygg sedan upp din koloni när du sett mer av din hanes mentalitet.

                Finns inget som sgäer att det INTE går bra hemma... man kan inte utesluta ngt förrn man provat. Det är i mina ögon individuellt, och jag skulle heller inte köpa den största och starkaste samt tuffaste hanen hos handlaren om jag har tänkt att dela kar med en vekling.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sebbe88
                  Hur vill guramisarna ha det i akvariet? Många gömställen?
                  Många växter (gärna flytväxter) och rötter. Och inte för kraftig vattencirkulation.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Sebbe88
                    • March 2006
                    • 61

                    #24
                    Ursprungligen postat av qenzo
                    Så börja hellre litet och bygg sedan upp din koloni när du sett mer av din hanes mentalitet.

                    Det är i mina ögon individuellt, och jag skulle heller inte köpa den största och starkaste samt tuffaste hanen hos handlaren om jag har tänkt att dela kar med en vekling.
                    Två bra punkter! Tack!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sebbe88
                      En sak jag har funderat på är varför så många guramis går ihop i zoohandlarens akvarium.. Varför skulle det inte gå hemma då?
                      I zoohandlarens akvarier går de så trångt (och oftast i hel kala akvarier) att det inte finns en chans att skaffa sig ett revir. Men vad jag förstått så är det ett ytterst onaturlig och även stressande situation för fiskarna och ingenting som skulle varit bra i längden.

                      qenzo: det är ett faktum att blåguramis är knepigare än andra guramiarter beträffande det där med revir och aggressivitet mot andra av samma art. I naturen är de inte tvungna att dela revir med en massa andra, utan den svagare kan alltid simma iväg. Men i ett akvarium finns det ingenstans att ta vägen. Jag tycker faktiskt inte man ska chansa, när det är så stor risk att det kan sluta med ihjälstressade fiskar. Bättre i så fall att satsa på en något säkrare sammansättning (som minst 3 honor och 1 hane) eller helt enkelt välja en snällare art.
                      Senast redigerad av batski; 05 March 2006, 22:01.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #26
                        Ursprungligen postat av qenzo
                        Jag har då haft 1 hane + 2 honor (marmor) och samma uppsättning av guld gurami's coh det har inte varit några som helst bekymmer.
                        Däremot blev det snabbt en död hona då de bara var 1+1 i karet... därför går min hane ensam nu.
                        Jag tycker det är helt fel att gå ut med att de är aggressiva då det ju uppenbarligen GÅR att hålla ett flertal i samma kar.
                        Som någon skrev tror jag det är mkt individuellt.
                        Titta noga på den hane ni köper, hur den beter sig i karet på affären.
                        I affären kan du omöjligt avgöra temperamentet på en guldgurami då dem simmar i ett kar utan eller max nån växt och i stora grupper och då kan dem inte ha revir och deras beteende är stört! växterna och inredning avgränsar deras revir och därför ska man väldigt stort kar om man ska få dem att kunna leva i fred och inte stressas hela tiden! och generellt tycker jag man ska utgå från att dem är aggressiva mot varann, men det finns undantag från alla regler.

                        Kommentar

                        • qenzo
                          • February 2005
                          • 1747

                          #27
                          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                          I affären kan du omöjligt avgöra temperamentet på en guldgurami då dem simmar i ett kar utan eller max nån växt och i stora grupper och då kan dem inte ha revir och deras beteende är stört! växterna och inredning avgränsar deras revir och därför ska man väldigt stort kar om man ska få dem att kunna leva i fred och inte stressas hela tiden! och generellt tycker jag man ska utgå från att dem är aggressiva mot varann, men det finns undantag från alla regler.
                          Då jag valt hane har jag tittat på hur de beter sig mot andra fiskar. För iaf i vår handel går inte fler än 2 hanar i samma kar (har iaf inte sett annat). Jag väljer då inte den som går på gårt utan hellre den som drar sig lite undan.

                          Och inte växter? Ja jag vet ju inte hur ni har det, men i vår handel finns både växter och gömställen. Och att yttra sig om andra affärer än den jag känner bäst vore ju dumt

                          Jag säger inte att de är snälla små kramdjur, men man ska heller inte hårddra och säga att det absolut inte går.
                          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #28
                            Men allvarligt..... har du sett mosaikguramis i butikerna? Bilden här på zoopet är inte så bra enligt min mening och de är mycket finare i verkligheten. De är supervackra, och tydligen fredligare än guld- och blå gurami. Sök på Trichopterus leeri på bildsök via google är mitt tips!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Ursprungligen postat av Björken
                              Men allvarligt..... har du sett mosaikguramis i butikerna? Bilden här på zoopet är inte så bra enligt min mening och de är mycket finare i verkligheten. De är supervackra, och tydligen fredligare än guld- och blå gurami. Sök på Trichopterus leeri på bildsök via google är mitt tips!
                              Jag tycker faktiskt att de kan se lite bleka ut i butikerna (även om de har en mycket vacker kroppsform). Men som en del andra arter blir de vackrare när de kommer till ett lugnare och planterat akvarium.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Björken
                                • November 2005
                                • 1174

                                #30
                                Ursprungligen postat av batski
                                Jag tycker faktiskt att de kan se lite bleka ut i butikerna (även om de har en mycket vacker kroppsform). Men som en del andra arter blir de vackrare när de kommer till ett lugnare och planterat akvarium.
                                Tycker du? De jag har sett har varit underbart vackra. Men jag har kanske haft tur .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...