Starta Gurami-akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe88
    • March 2006
    • 61

    Starta Gurami-akvarium!

    Undrar hur mycket utrymme en Gurami behöver? Alltså, hur många liter per Gurami.. Tack!
    Senast redigerad av Sebbe88; 05 March 2006, 12:54.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av Sebbe88
    Undrar hur mycket utrymme en Gurami behöver? Alltså, hur många liter per Gurami.. Tack!
    Det är olika beroende på vad det är för gurami-art. Även hur många av varje art och gruppsammansättningen beror på vad det är för art. Vissa guramis ska hållas i par, andra i grupper (med både honor och hanar) och andra som kan vara något aggro bör man inte ha fler än en av i samma akvarium (i fall akvariet inte är väldigt stort).

    Bandgurami t ex kan hållas i grupper. I ett akvarium av den storleken som du har tänkt dig skulle jag tro att du kan ha 4 - 5 individer (isf minst 3 honor).

    Av blågurami (och dess framavlade sorter marmorgurami och guldgurami) skulle du inte kunna ha fler än en.

    Av dvärggurami kanske 2 par. Av honungsgurami kanske en grupp på 6 individer. Mosaikgurami 4-5 individer.

    Gå gärna till: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php och läs om de olika guramiarterna.

    Det finns säkert flera hemsidor om gurami. Sök på Google (på engelska stavas det gourami).

    Du borde även fundera på att förutom guramis även ha en art som håller sig mest vid botten. 4 stycken zebrabotior kanske.

    Lycka till!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Sebbe88
      • March 2006
      • 61

      #3
      Men 1 Guldgurami (som jag funderade på) i ett 150-200 liters akvarium går ju inte! Fler måste man väl kunna ha? Guldguramin är ju tydligen väldigt fredlig.. Varför skulle det inte gå?
      Senast redigerad av Sebbe88; 05 March 2006, 14:47.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Sebbe88
        Men 1 Guldgurami (som jag funderade på) i ett 150-200 liters akvarium går ju inte! Fler måste man väl kunna ha? Guldguramin är ju tydligen väldigt fredlig.. Varför skulle det inte gå?
        Jag tycker faktiskt inte de är särskilt fredliga. Hanarna är faktiskt rätt aggro mot varandra och de kan även vara jobbiga mot honor ibland.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Sebbe88
          • March 2006
          • 61

          #5
          Konstigt att de beskrivs som fredliga då.. Du kanske bara har haft otur?

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det är bara vid lek som hanen kan bli lite aggresiv mot honan, annars så är det inga problem att ha dem tillsammans
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Sebbe88
              • March 2006
              • 61

              #7
              Gäller det alla guramis, eller bara blågurami och dess framavlade sorter?
              Finns det någon begränsning på hur många man kan ha tillsammas? (Så länge akvariumet är tillräckligt stort, alltså..)

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Det är bara vid lek som hanen kan bli lite aggresiv mot honan, annars så är det inga problem att ha dem tillsammans
                Mitt ex har för närvarande 2 marmorgurami-hanar i ett 312 liters och de bråkar. Hon hade en blågurami-hona tidigare (som är död nu) och jag tyckte de var på henne med, fast inte lika mycket. De har bott där i många år, men har ändå aldrig riktigt accepterat varandra.

                Ursprungligen postat av Sebbe88
                Konstigt att de beskrivs som fredliga då.. Du kanske bara har haft otur?
                Jodå, de är fredliga mot alla andra fiskarna. Det är bara sinsemellan som de bråkar.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sebbe88
                  Gäller det alla guramis, eller bara blågurami och dess framavlade sorter?
                  Finns det någon begränsning på hur många man kan ha tillsammas? (Så länge akvariumet är tillräckligt stort, alltså..)
                  Så här står det om blågurami (three-spot gourami på engelska) på: http://www.aquariacentral.com/specie...view_records=1

                  "Three-spot Gouramis are often kept in large schools of predominantly females, and only one male should be kept in the tank. Sexing can be done by observing the dorsal fin of the fish; the males being more pointed. In females, the dorsal fin is shorter and more rounded.

                  Three-spot Gouramis breed by building a bubble nest and then spawn in the usual labyrinthfish fashion. The bubble nest gives the fry an adequate supply of oxygen. The female should be removed from the tank after spawning has occured in order to protect her from the male who may become aggressive."
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Sebbe88
                    • March 2006
                    • 61

                    #10
                    Kan det gå bra om man har x antal honor och en hane då?

                    Om hanen gör ett skumbo kan man väl försiktigt flytta det till ett annat akvarium och ta med hanen plus en hona. När honan är klar tar man bort henne och lämnar hanen kvar med sitt (befruktade) skumbo. Då är ju han själv, och kan inte göra honorna illa..
                    Senast redigerad av Sebbe88; 05 March 2006, 16:00.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sebbe88
                      Kan det gå bra om man har x antal honor och en hane då?
                      Ja det tror jag skulle funka. 3 honor och 1 hane kanske. Men hanen kan bli ju agressiv mot honorna efter lek. Själv skulle jag föredra andra snällare arter.

                      Ursprungligen postat av Sebbe88
                      Om hanen gör ett skumbo kan man väl försiktigt flytta det till ett annat akvarium och ta med hanen plus en hona. När honan är klar tar man bort henne och lämnar hanen kvar med sitt (befruktade) skumbo. Då är ju han själv, och kan inte göra honorna illa..
                      Det går nog inte att flytta skumboet utan att förstöra det och störa hanen. Det är i så fall bättre att flytta på alla andra.
                      Senast redigerad av batski; 05 March 2006, 16:04.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Hur är det med mosaikgurami, är de lika aggressiva? Annars är ju den arten mycket vacker......

                        / Maria

                        Kommentar

                        • Sebbe88
                          • March 2006
                          • 61

                          #13
                          Tack för era svar.

                          Antar att jag helt enkelt får ge upp drömmen om ett akvarium med massor av blåguramis!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björken
                            Hur är det med mosaikgurami, är de lika aggressiva? Annars är ju den arten mycket vacker......
                            Nej, mosaikgurami är snällare.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • sunkan aspidoras
                              • June 2005
                              • 925

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Det är bara vid lek som hanen kan bli lite aggresiv mot honan, annars så är det inga problem att ha dem tillsammans
                              hur kan du påstå det!!! Har själv guldgurami och hannen var helt tokig på mina honor fast det inte lekte, dem fick inte ens visa sig utan var tvungna att hålla sig gömda hela tiden! nu har hannen flyttat och hade 3 honor kvar även honorna har rang och revir så den minsta honan blev mobbad och till sist sjuk och dog. nu har jag 2 honor kvar och det funkar riktigt bra! men skulle jag ha en ytterligare tror jag det skulle bli problem igen...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...