Lite nybörjar frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #46
    Nä för de första sitter jag ner å skriver..för de andra skriver jag mycket tydligt å klart att den KNAPPT kommer att kunna vända sej ...å med tanke på att ett 54l kar inte är mer än 35-40 djupt så anser jag att de är knappt att kunna vända sej...

    Varför köpa en fisk som man ska byta in när den blir vuxen?! Och sen är det absolut ingen självklarhet att dom tar emot fisken på zooaffären sen när den är vuxen...

    Och ursäkta ordvalet... Men de skiter väl jag i ifall du sett en gippiceps på 30 i ett 50cm kar... Ja har sett en 45cm paroonhajj med 3st påfågelciklider i ett 600liters..den kunde också simma till ena sidan för att sen direkt typ vända sej...

    Å jag kan inte tycka annat än att de e korkat när man ställer massa frågor å flera pers avråder å de står i artbskrv att den vill ha betydligt mer än 54l...även ifall det är en rekomendation...så sejer de ju lite om vilken karstorlek man borde hålla sej runt...

    Å han är ju nybörjare som du sejer..kanske desto större anledning att lyssna på folk å ta till sej info:t som finns på zoopet här..
    Senast redigerad av sacha; 17 December 2005, 01:15.
    Tjopp...

    Kommentar

    • hansh
      • May 2004
      • 269

      #47
      Rekomendationerna om akvariestorlekarna kan ju alltid diskuteras, men de gäller vuxna fiskar och inte yngel/ungfiskar. 4 cm är INTE fullvuxet för en eldstjärt. Istället för att gnälla kan man ju säga att akvariet behöver uppgraderas i framtiden OM man vill ha kvar fisken i fråga. Att lämna tillbaka fisk som blivit för stor för "små" akvarier tycker jag är helt ok. Det hjälper snarare andra akvarister med större akvarium som inte kan köpa den fisk de vill ha i fiskbutiken därför att de är för små.

      /hansh
      Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

      Kommentar

      • MoZZe
        • August 2005
        • 529

        #48
        Asså, nu har ni nog glömt att killen e nybörjare, allt e snygg o häftigt o man vill göra allt NU på en gång. Vafan, jag har startat upp 4st akvarie på 1 månad, inte använt något jävla skit att hälla i o muppa sig med bakteriekulturer o sånt, akvariet kommer inte igång förräns fiskarna har börjat käka, bajsa o växterna har börjat växa.. det klarar sig finfint utan något annat jox.

        O att han väljer en sån fisk tycker jag att han gör rätt i (igentligen inte, för jag hade en 15cmare innan som åt neontetra) men det e sånt man lär sig.
        Han måste få lära sig av sina misstag. vem fan har inte lyckats ha ihjäl fiskar!?

        ang. slamsugning av botten tycker jag att man verkligen ska ta reda på vad som händer med kulturen i karet innan man börja rekommmendera andra till att göra det!

        Vi har alla sett folk som verkligen plågar sina fiskar, men det har inte han gjort ÄN! o tänk på alla oskyldiga möss som det ska exprementeras på, lider inte dem då?
        sluta hacka på honom o låt honom göra som han vill, han frågar för att få tips o råd, ni är inga experter. ni kan inte säga att något e rätt eller fel med hans kar, ni kan där emot säga vad som rekommenderas!

        HÄRREGUUUUD!
        bara för han itne gör som ni vill att han ska göra ska ni fan inte hacka på honom!


        (förlåt för mitt språk, men man blir så förbannad)
        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

        Min Blog

        Kommentar

        • hansh
          • May 2004
          • 269

          #49
          Nu förstår jag inte vad du menar, jag tycker också att han kan ha fisken om du läser mitt inlägg ordentligt. Bakteriekulturer och andra bluffprodukter använder jag aldrig. Vattenberedningsmedel behövs mycket sällan då vi i detta land har extremt bra vatten, dessa prepparat är framställda för marknaden i länder med mycket sämre vattenkvalite.

          /hansh
          Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

          Kommentar

          • toaden
            • November 2005
            • 102

            #50
            Håller med en del av er.Tycker inte man ska gnälla så mycket om man är helt ny inom akvaristik om man frågar lite på detta forumet.Det är faktiskt trots allt som forumet finns,för att vi ska kunna ge varandra kloka råd,därmed inte sagt att man är tvungen att följa dessa.Vem har inte råkat köpa fel fisk av olika orsaker.
            Sen så är ju inte alla lika duktiga på att söka info på forum och kanske tycker det är lite lättare att starta en ny tråd och det kan man väl få göra,och stör man sig på det så kan man väl hoppa över tråden isåfall.

            Ha det gott alla fiskälskare!

            /Janne
            /Toaden

            Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

            Kommentar

            • rassa
              • December 2005
              • 116

              #51
              tack hansh,mozze & toaden,,påpekar;jag är en hon!

              Jag ringde min bror efter batski sa att mina fiskar skulle dö,,han har då 3 akvarier så frågade jag;brukar du lägga i nitrivec,,han sa;Och vad är det?,,ja då fattade jag att mina fiskar inte skulle dö!Plus att han sa att jag inte skulle hålla på och byta och greja med vattnet i början ALLS!Så jag provar så,,så får jag rapportera om nån månad om dom dog eller inte!

              Sacha....har jag en skrivit att jag skulle lämna tillbaka den?,,när den blir större köper jag bara ett större akvarium,varför skulle jag ens lämna tillbaka min fisk?

              då köper jag ett jättestort och slänger i en till!
              300l blandat

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #52
                Ursprungligen postat av hansh
                Rekomendationerna om akvariestorlekarna kan ju alltid diskuteras, men de gäller vuxna fiskar och inte yngel/ungfiskar. 4 cm är INTE fullvuxet för en eldstjärt.
                Vad jag förstått så behöver fiskar ett visst utrymme även för att kunna utveckla sig normalt. Sen är det som sagt inte alls säkert att man kan lämna tillbaka fisken. Och sist men inte minst: rekommendationer uppger ju den MINSTA storleken på ett akvarium som gäller för att en fisk ska trivas, vilket i praktiken innebär att större - inte mindre - hade varit bättre. Och visst! Man kan alltid hävda att det "är bara rekommnedationer" och att det inte är tvärvetenskap. Men jag kan garantera er att det naturliga för en fisk är att ha det större, inte mindre, än vad som står i rekommendationerna. Och det säger sig självt att ingen mår bra av att få leva inständg i ett alltför litet utrymme där man inte ens kan röra på sig ordentligt. Jag tycker inte detta inte borde vara så svårt att förstå.

                Ursprungligen postat av MoZZe
                O att han väljer en sån fisk tycker jag att han gör rätt i (igentligen inte, för jag hade en 15cmare innan som åt neontetra) men det e sånt man lär sig.
                Han måste få lära sig av sina misstag. vem fan har inte lyckats ha ihjäl fiskar!
                Vilken schysst inställning MoZZe... NOT!!!
                Senast redigerad av batski; 17 December 2005, 09:59.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Ursprungligen postat av rassa
                  Jag ringde min bror efter batski sa att mina fiskar skulle dö,,han har då 3 akvarier så frågade jag;brukar du lägga i nitrivec,,han sa;Och vad är det?,,ja då fattade jag att mina fiskar inte skulle dö!Plus att han sa att jag inte skulle hålla på och byta och greja med vattnet i början ALLS!Så jag provar så,,så får jag rapportera om nån månad om dom dog eller inte!
                  rassa jag sa inte att fiskarna skulle dö. Jag sa att när man startar ett akvarium med så många fiskar och utan bakteriekultur (finns förresten även andra märken än Nitrivec) är risken mycket stor att man får en nitritspik vilket slutar med att fiskarna går en plågsam dög till mötes.

                  Det är alltid bättre att förebygga än att vara efterklok. Det är inte sällan man får läsa inlägg här på forumet skrivna av nybörjare som är helt förtvivlade för att fiskarna mår dåligt och dör en efter en och som inte hade en aning om risken för ammonium och nitrit i ett nystartat akvarium. Därför tycker jag att det är viktigt att man vet vad man gör när man håller på med levande varelser. Fiskarna själva tycker inte de är "bara fiskar", utan de vill lida och dö lika lite som du och jag.

                  Ursprungligen postat av rassa
                  Sacha....har jag en skrivit att jag skulle lämna tillbaka den?,,när den blir större köper jag bara ett större akvarium,varför skulle jag ens lämna tillbaka min fisk?

                  då köper jag ett jättestort och slänger i en till!
                  Det låter bra med ett stort akvarium, men det hade du faktiskt inte skrivit nånting om...
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • rassa
                    • December 2005
                    • 116

                    #54
                    Batski,,det var ju inte som att du frågade om jag kunde/skulle köpa ett större akvarium,,utan du antog att jag var nöjd med mitt 54L och därför sa du att jag skulle lämna tillbaka den...

                    Jag pratade med en akvarist som har en zoo butik i skåne,han sa att enligt jordbruksverkets stadgar så är INTE mitt akvarium för litet för den storleken som min fisk är nu OCH att jag lätt skulle kunnat ha i 5st till utan problem och så sa han att med det vanliga fodret så växer dom sakta och att jag inte behövde byta föräns om ett par år,jag tänkte köpa grannens stora akvarium innan dess iförsig,,men enligt djurskyddslagarna så gör jag inget fel,,därmed basta.Och batski om du tycker synd om fiskar som är i akvarium så borde du lägga ner på en gång om du inte kan erbjuda några kubik meter vatten till dina..

                    Och varför antar du att jag skulle bara titta på om mina fiskar dog??Är inte det lite trångsynt?

                    summa kardemumma,,jag gör inget fel!

                    Jag ska inte skaffa fler av andra arter,,jag ska köpa ett större så köper jag fler eldstjärtar.
                    300l blandat

                    Kommentar

                    • laerni
                      • October 2005
                      • 1046

                      #55
                      Batski gör som jag! Det är erfarenheten efter långt akvarieinnehav, i mitt fall ca 30 år!
                      Att använda en bakteriekultur vid nystart var helt okänt då jag började min akvariehobby, jag fick då lära mig den hårda vägen med massdöd som följd! Om man inte startar upp med en bakteriekultur typ NITRIVEC eller ex.vis DENITROL kommer ev. slarv som övermatning mm att innebära en katastrof, med fiskdöd som resultat! Dessa medel finns för att göra akvarieinnehavet lättare för brukaren!
                      Så även om Batski låter negativ i nybörjarens öron, så de råd Batski ger är vettigt att följa!
                      Lasse

                      Min Zoon

                      Bilder på Diskusyngel mm:
                      http://www.laerni.dk/rubin.htm
                      Nytaget på Diskusfröna
                      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                      De senaste
                      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #56
                        Ursprungligen postat av rassa
                        Batski,,det var ju inte som att du frågade om jag kunde/skulle köpa ett större akvarium,,utan du antog att jag var nöjd med mitt 54L och därför sa du att jag skulle lämna tillbaka den...
                        Att köpa ett akvarium innebär en del jobb och är en rätt så stor investering. Eftersom du har bestämt dig för att köpa ett 54 liters akvarium antog jag att du var nöjd med det. Men jag ber om ursäkt i fall jag antog fel.

                        Ursprungligen postat av rassa
                        Jag pratade med en akvarist som har en zoo butik i skåne,han sa att enligt jordbruksverkets stadgar så är INTE mitt akvarium för litet för den storleken som min fisk är nu OCH att jag lätt skulle kunnat ha i 5st till utan problem och så sa han att med det vanliga fodret så växer dom sakta och att jag inte behövde byta föräns om ett par år,jag tänkte köpa grannens stora akvarium innan dess iförsig,,men enligt djurskyddslagarna så gör jag inget fel,,därmed basta.
                        Jag - och många andra med mig - har lärt oss att inte lita på vad de säger på akvariebutiker. Mina kardinaltetror var jättesmå när de flyttade hem till mig och växte till vuxenstorlek på ca 6 månader...

                        Vad gäller djurskyddslagen se mitt nästa inlägg.

                        Ursprungligen postat av rassa
                        Och batski om du tycker synd om fiskar som är i akvarium så borde du lägga ner på en gång om du inte kan erbjuda några kubik meter vatten till dina..
                        Hahaha, varför är jag inte förvånad att du kommer med detta argument? Skulle du tycka att det var samma sak att leva instängd i en liten hiss eller i en stor lyxvilla?

                        Ursprungligen postat av rassa
                        Och varför antar du att jag skulle bara titta på om mina fiskar dog??Är inte det lite trångsynt?
                        Det har jag verkligen aldrig sagt! Varför antar du att jag antog det??

                        Ursprungligen postat av rassa
                        summa kardemumma,,jag gör inget fel!
                        rassa, jag tog mig tid att skriva utförliga svar på dina frågor och förklarade hur det förhåller sig vid uppstart av akvarium. Jag gjorde det inte för att anklaga dig för att göra något fel, utan jag delar gärna med mig av de erfarenheter och kunskap jag har fått för att jag gärna vill hjälpa till. Men när du struntar i allt som man säger (jag fick tom känslan av att du inte ens hade läst det vi skrev) så fick jag intrycket att du inte riktigt brydde dig om fiskarna och blev upprörd. Att du sen kallade oss som försökt hjälpa dig med goda råd för dryga gjorde inte saken bättre.

                        Hoppas både du och dina fiskar mår bra!
                        Senast redigerad av batski; 17 December 2005, 13:24.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #57
                          Beträffande djurskyddslagen

                          texten nedanför är saxad ur detta dokument.
                          http://www.djurskyddsmyndigheten.se..._2005_8_L80.pdf

                          3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
                          kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

                          4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
                          inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
                          Utrymmen

                          5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

                          Allmänna råd till 13 kap. 5 §
                          Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
                          anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
                          fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
                          som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
                          i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

                          Inredning och bottenmaterial
                          6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
                          som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
                          Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
                          tillgång till gömslen i akvariet.
                          Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
                          god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
                          Allmänna råd till 13 kap. 6 §
                          Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
                          eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

                          Vattenkvalitet
                          7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
                          respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
                          om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.
                          8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga
                          ämnen.
                          Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
                          och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

                          Allmänna råd till 13 kap. 7 och 8 §§
                          Syresättning, koldioxidavgång och temperaturutjämning i vattnet
                          bör underlättas med hjälp av en luftpump med luftsten eller en cirkulationspump.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • rassa
                            • December 2005
                            • 116

                            #58
                            Batski,,jag frågade om bakteriekultur osv,,men så ifrågasatte jag användandet av sånt preparat och kom själv fram till att nej det tänkte jag inte hålla på med,klart jag läser vad ni alla skriver men det betyder ju inte att jag måste göra som ni??Och det är ingen garanti att mina fiskar kommer att dö om jag inte stoppar i nitrivec.Och klart att du lät dryg,,lämna tillbaka fisken och dina fiskar kommer att dö och du är ingen akvarist,det är ju inget annat än drygt.

                            Och med mitt akvarium,,jag har funderat länge på att köpa grannens stora,,men har aldrig kommit till skott och akvariet som jag har nu var en "julklapp" till mina barn från svärmor,,så budgeten och storleken för det var inte direkt mitt "val" jag har tillräckligt med utrymme för att driva 2 stora akvarier och visst kommer jag utöka nu när jag väl kommit till skott!

                            Och ja fiskarna mår bra!

                            Och med akvarister,,nä kanske alla inte är så himla smarta,men han litar jag absolut på,,han har hållt på i flera år och byggt dammar och håller på med reptiler med osv..Är man bra på det man gör då kan man leva på det och det kan han,,så nåt måste han ju ha gjort rätt!!

                            och bara för att jag är grön betyder ju inte att jag går på vad som helst...
                            300l blandat

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #59
                              Ursprungligen postat av hansh
                              Nu förstår jag inte vad du menar, jag tycker också att han kan ha fisken om du läser mitt inlägg ordentligt. Bakteriekulturer och andra bluffprodukter använder jag aldrig. Vattenberedningsmedel behövs mycket sällan då vi i detta land har extremt bra vatten, dessa prepparat är framställda för marknaden i länder med mycket sämre vattenkvalite.

                              /hansh
                              Vattenberedningsmedel kan behövas i djupborrade brunnar som kan innehålla tungmetaller och andra ämnen som är negativa för fiskarna hälsa.

                              Bakteriekultur kan behövas även från djupborrade brunnar* och vatten som behandlats med ozon, UVC eller är klorerat, då det är behandling som dödar bakterier och organismer som behövs i akvarium för att en "nedbrytning" och oxidering av de föroreningar som fiskar, foderrester och växter ger.

                              *Grundvatten innehåller som regel inga bakterier.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • laerni
                                • October 2005
                                • 1046

                                #60
                                Varför frågar du då? Verkar som om du vet bäst! Och utgå inte för all del med att vi här försöker lura dig! Det är bara egna erfarenheter som vi redovisar! Inget annat!
                                Lasse

                                Min Zoon

                                Bilder på Diskusyngel mm:
                                http://www.laerni.dk/rubin.htm
                                Nytaget på Diskusfröna
                                http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                                De senaste
                                http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                                Kommentar

                                Arbetssätt...