Lite nybörjar frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rassa
    • December 2005
    • 116

    Lite nybörjar frågor

    jag ska köpa ett akvarium nästa vecka,,ett litet,,20L kanske om den ser jätte liten ut tar jag ett 60L istället,,iallafall,,,ska man ha nånting i vattnet?Jag har läst lite här om en massa tester man kan ta på vattnet,,men är det verkligen nödvändigt?

    hur ofta ska jag byta 50% vatten?Blir det lagom med var 14.e dag?Sen tänkte jag på alla saker man behöver till,,håv,mat, och sen tänkte jag hur är dom där algmagneterna?Behövs dom,,jag tänkte köpa en sån där mal (algätare) efter 2 veckor...Ska man byta vatten med hink eller slang/hink?

    Jag tänkte ha en Eldstjärt och några neontetror och kanske några svärdbärare..

    Men så tänkte jag fråga,,hur skiljer man på eldstjärt hane/hona?Är det omöjligt att ha fler?Hur fortplantar sig eldstjärtarna?Kan dom leka om man har ett större akvarium?

    Går black molly'sar ihop med eldstjärtar?

    ja det var nog det jag undrade mest över för tillfället..
    300l blandat
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    #2
    Välkommen till zoopet rassa.
    Vi ska försöka besvara dina frågor så gott vi kan.
    Ett 20liters akvarium är svårskött. Det är lättare att skötta ett lite större akvarium.

    Så ta hellre 60l eller ännu större om du har råd.
    Den som frågar får veta

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #3
      Det som är verkligen bra här på zoopet är att du kan sök bland artbeskrivningar på zoopet. Det gör du på första sidan i kolumen till höger: Sötvattensfisk artbeskrivningar

      Sedan finns det mycket gott folk att fråga om man inte hittar den information man söker.
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Hej och välkommen!

        Eldstjärten blir alldeles för stor att ha i 20 l. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272

        Har du sett att det finns ganska mycket att läsa på Zoopet förutom i forumet?
        /Nina

        Kommentar

        • rassa
          • December 2005
          • 116

          #5
          Tack för dom snabba svaren,,mam,,jahaa,,jag pratade med 2 olika butiker att det fick plats med 1 iallafall i 20L,,men dom kanske inte är så insatta..och jag har försökt läsa mycket just i denna delen av forumet,,men förstår inte vad det där medlet gör och sen var det någon i en tråd som skrev att det inte var nödvändigt osv,, kanske ska fråga då i butiken när jag köper akvariet!
          300l blandat

          Kommentar

          • Watermelon
            • November 2005
            • 140

            #6
            Eldstjärt behöver 200 liter, och är dessutom ganska svåra enligt Zoopet!

            Ett tips är att köpa minst 100 liter. När jag skaffade akvarium så tänkte jag först köpa runt 40-60 liter, blev rekommenderar av folk på Zoonen (tackar!) att köpa ett större. Så nu har jag ett 110 liters med mycket mer valmöjligheter än ett 60 liters Och det tar faktiskt inte så stor plats som jag hade trott.
            110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
            Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

            20 Liters Räkkar
            Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              om butiken du ska fråga i föreslår en eldstjärt i ett 20 l tycker jag inte du ska lita alltför mycket på dem...

              det råder delade meningar om man ska ha vattenberedningsmedel... det är nog upp till var o en att bestämma om det..

              lycka till nu!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • rassa
                • December 2005
                • 116

                #8
                ok,,då kanske jag får prova mig fram med medlet,tar man bara vanligt kranvatten annars?Jag ska kolla på storlekarna när jag ska dit!Ska försöka läsa på ännu mer tills dess,,vill ju inte att fiskarna dör eller är olyckliga...

                Har fortfarande inte fått svar på hur eldstjärtarna leker om dom är så som det skrivs att dom är!
                300l blandat

                Kommentar

                • Skudd
                  • September 2005
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av rassa
                  Har fortfarande inte fått svar på hur eldstjärtarna leker om dom är så som det skrivs att dom är!
                  Om du läser artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272 kan du se att den är mycket svårlekt..

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #10
                    Jag skulle också vilja veta lite mer om eldstjärten, tyvärr så verkar man förstört dess naturliga uppehållsort i naturen. Tänkte faktiskt försöka odla den. Men det i akvarium på 400L.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • Skudd
                      • September 2005
                      • 224

                      #11
                      Ursprungligen postat av Frågvis
                      Tänkte faktiskt försöka odla den. Men det i akvarium på 400L.
                      Låter spännande, om nu det som står i artbeskrivningen stämmer verkar det ju nästan vara omöjligt... Antar att vi får höra om det skulle ske några framsteg...

                      Kommentar

                      • Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

                        #12
                        Jag gissar att mina chanser inte är särskilt stora. Men jag tycker det är en väldigt fin fisk, så jag blir inte ledsen om jag inte lyckas..
                        Den som frågar får veta

                        Kommentar

                        • rassa
                          • December 2005
                          • 116

                          #13
                          ok jag kollade i butiken vad dom hade för storlekar och nästa storlek var 54L,,,så då får jag köra på det då...nästa storlek efter det var 105L med stativ,,usch och det vill jag inte ha!men det var billigt,,54L kostade typ 600:- med allt med då..det är väl iallafall bättre att ha 54 än 19 kan jag tro..ska bli såå kul och ha eget akvarium,,sambon börjar lessna på mitt fisksnack dygnet runt! =)
                          300l blandat

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            Har du kollat på blocket? Fanns ett 70l akvarium med massor m tillbehör

                            "70 liters akvarium i toppskick kompl med lysramp,täckglas,doppvärmare,håv,sand,fiskmat,vita miner,yngelkar,rötter,och ett eheim 2213 ytterfilter allt detta blir ditt för 600 kronor"

                            Kan ju va nåt =) inlagd igår, fast de beror ju på var du bor förståss... komplett akvarium står de =) litet tips bara =)
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Hej och välkommen till zoopet!

                              Som andra redan påpekat så är ett litet akvarium betydligt mer svårskött än ett stort, plus att det inte är många fiskarter som trivs i ett litet akvarium och därför blir dina valmöjligheter väldigt begränsade. Men du kanske fått tag på ett litet större begagnat akvarium?

                              Ursprungligen postat av rassa
                              ska man ha nånting i vattnet?Jag har läst lite här om en massa tester man kan ta på vattnet,,men är det verkligen nödvändigt?
                              Ibland är det det ja:

                              1. Vattenberedningsmedel: Kranvattnet behandlas med flera olika kemikalier som kan vara skadliga för fiskarna. På vissa orter tillsätter VA-verket bl a chloramin (som inte går att lufta ur vattnet) och lut. Ibland finns det även koppar och tungmetaller beroende på vad det är för rör. Vissa fiskar är känsligare än andra, men inga fiskar mår bra av att exponeras till dessa ämnen. Vattenberedningsmedel binder och neutraliserar dessa skadliga ämnen och minskar stressen hos fiskarna. Det finns flera olika märken. Själv kör jag med Nutrafin's "Aqua plus" som är både drygt och relativt billigt. Vattenberednindsmedel används vid varje vattenbyte (det nya vattnet behandlas med det).

                              2. Bakteriekultur: När man startar upp ett akvarium finns det inga nyttobakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit som bildas i vattnet pga fiskarnas avföring. Dessa är dödligt giftiga för fiskarna. Därför bör man under de första veckorna tillsätta bakterikultur för att skynda på etableringen av en bakteriekultur i filtret och minska risken för en nitritspik. Man bör även börja med väldigt få fiskar och mata sparsamt. Sen efter några veckor kan man successivt börja intruducera nya fiskar. Man ska inte ha bråttom vid uppstart av akvarium. Bakteriekultur behöver man bara tillsätta innan nyttobakterierna hunnit etablera sig.

                              3. Nitrittest: Man kanske inte behöver ha en massa olika tester (beror väl på vilka fiskar som bor i akvariet), men det finns ett test som man faktiskt bör ha hemma när man startar ett akvarium och det är nitrittestet. Under de första veckorna/månaderna bör man holla koll på vattnet så man upptäcker en eventuell nitritspik innan det är för sent.

                              Med dessa två medel och ett test kommer man väldigt långt. Man gardera sig mot jobbiga överraskningar.

                              Ursprungligen postat av rassa
                              hur ofta ska jag byta 50% vatten?Blir det lagom med var 14.e dag? Sen tänkte jag på alla saker man behöver till,,håv,mat, och sen tänkte jag hur är dom där algmagneterna?Behövs dom,,jag tänkte köpa en sån där mal (algätare) efter 2 veckor...Ska man byta vatten med hink eller slang/hink?
                              Hur ofta och hur mycket vatten man ska byta beror på hur stort akvarium man har, vad man har för filter, vad det är för fiskar och hur många som bor i akvariet, osv. Mindre och tätare vattenbyten är mycket skonsammare för fiskar än att byta mycket vatten mer sällan. Själv tycker jag att 50% låter mycket. 30% varje vecka blir bättre, men har du ett bra filter och mycket växter behöver du nog inte byta så ofta. Det bästa sättet att byta är att suga ut vattnet med en slang som man kör över bottnen så man får bort smuts samtidigt. Själv fyller jag på med hinkar sen.

                              Du kan hoppa över algmagneterna och ta bort eventuella alger från glaset med en sån Scotchbrite svamp för ömtåliga ytor, eller en isskrapa.

                              Du behöver inte ha en algätare innan du fått alger. Och får ett litet akvarium är det mycket bättre mad algätande räkor än med ancistrusar som blir för stora för akvariet när de växt upp. Lita inte för mycket på vad de säger i akvariebutiken. De vill ju sälja och det är många nybörjare (jag inklusive) som har fått ångra bittert att man litat på dem. Innan du ska köpa fiskar är det alltid bäst att själv kolla alltid vilka egenskaper och behov dessa fiskar har så man vet i fall de kan trivas i ens akvarium eller inte. Det kan du lätt göra här på zoopet under artbeskrivningar.

                              Lycka till!
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...