Snigelinvasion och algerproblem!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    #16
    Nu har jag äntligen fått tag i två botior, Botia dario tror jag att dom kallas.
    Tyvärr kan jag inte se artbeskrivningen eftersom att jag inte är goldmedlem, kan kanske någon annan berätta något för mig om denna lilla fisk?
    Har tyckt att sniglarna redan har börjat minska i antal trots att jag bara har haft botiorna i 1 dag

    Kommentar

    • Guldsömm
      • November 2005
      • 125

      #17
      Sniglar är ett problem för dom kan vara svåra att ta bort . Fick själv en massa små sniglar med spettsiga skal , kommer inte ihåg vad snigelarten heter . Det var tusentals av dom . Provade en del medel men utan resultat . Det slutade med att jag fick slänga gruset för även om jag hadde lyckats att ta kål på dom så hadde det inte varit en snygg syn med alla skal från dom . Karet , växter och annan interiör i karet steriliserade jag med neguvon , ett effekivt medel mot parasiter som jag hadde till mina reptiler . Neguvonen tar död på evenuella snigelägg som finns i karet . Väldigt effektvt . Sen blev jag kvitt mina objudna gäster .

      Kommentar

      • FIBSTET2
        • September 2005
        • 144

        #18
        Ett sätt är att ta en tomat,dela den på hälften ta ur kärnorna och lägga i karet efter ett tag är denna full med sniglar!!Ta upp den och slå ihjäl alla snäckor med en tiokilos slägga!!!He he

        Kommentar

        • acc
          • March 2003
          • 470

          #19
          Hej!

          Jag köpte 2 pakistanbotior när jag fick problem med sniglar. På 3 veckor var det tomt, inte en snigel kvar!

          /Acc

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #20
            är det inte lite onödigt att köra nya fiskar bara för att få bort sniglar eller annan ohyra? jag läste in akvariebok om ett sätt att ta bort sniglar (har aldrig haft sniglar hos oss och jag hoppas att jag aldrig får det heller), där skrev dom att man kan ta en bit kött och lägga ner över natten, sniglarna kommer att samlas på / runt den sen är det bara att plocka ut den. upprepa ett par gånger så borde dina problem vara borta. sen kanske det blir problem om du har fiskar som också vill åt den där biten men det borde gå att lösa, en tillräckligt stor bit eller så får du väl bygga något runt den så bara sniglarna kommer dit. har även läst på forumet om samma metod men med lite olika "bit" som du lägger ner. sök igen och läs igenom allt så ska du komma på hur du ska få bort dom.

            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            • asahalsingland
              • August 2005
              • 16

              #21
              jag har guppys, och fått sniglar i mitt akvarium. Vad ska jag köpa för fisk som tar dessa kryp, sniglarna.

              Jag har också ett annan problem, jag har alger. Finns det någon fisk som håller sånt borta.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av asahalsingland
                jag har guppys, och fått sniglar i mitt akvarium. Vad ska jag köpa för fisk som tar dessa kryp, sniglarna.

                Jag har också ett annan problem, jag har alger. Finns det någon fisk som håller sånt borta.
                Hur stort är ditt akvarium och hur länge har det varit igång? Det finns fiskar som äter alger, men olika arter äter olika alger. Det brukar nästan alltid bli algproblem i relativt nystartade akvarier, men det brukar minska efter några månader.

                Varför vill du bli av med sniglarna förresten? Sniglar äter ju alger och slam.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • asahalsingland
                  • August 2005
                  • 16

                  #23
                  det är roligare med en ny fisk, än att lägga ner en köttbit. som blir äcklig när den blir blöt.

                  Kommentar

                  • asahalsingland
                    • August 2005
                    • 16

                    #24
                    mitt akvarium är inte nytt, jag har fått problem med bruna alger. Och sniglar i mängder är äckligt

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av asahalsingland
                      det är roligare med en ny fisk, än att lägga ner en köttbit. som blir äcklig när den blir blöt.
                      Du behöver inte lägga ner en köttbit i akvariet, utan det går lika bra med en grönsak, en halvtomat eller nåt. Jag kan inte rekommendera några fiskar när jag inte vet hurt stort akvariet är. Man får även tänka på att vissa algätare är stimfiskar, så det blir inte en utan ett gäng fiskar i så fall.

                      Ursprungligen postat av asahalsingland
                      mitt akvarium är inte nytt, jag har fått problem med bruna alger. Och sniglar i mängder är äckligt
                      Hmm, när sniglarna förökar sig så där explosionsartat brukar det betyda att man matar för mycket eller att det är obalans i akvariet på nåt sätt.

                      Beträffande algerna är det nog bäst att du frågar under "Växter och alger". Då kommer du säkert att få kunniga svar från folk som har mer erfarenhet än jag. Det är nog inte alla algätare som äter bruna alger.

                      Var det nånting som förändrades i akvariet innan du började få alger? Har du bytt lysrör? Eller ändrat på antalet ljustimmar?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...