Snigelinvasion och algerproblem!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Snigelinvasion och algerproblem!!

    Jag vet inte vad jag ska göra. Mitt 112 liters akvarium är snart fullt av sniglar och jag tycker att det är jätteäckligt. Jag tar bort så många jag bara kan när jag städar (genom att dammsuga upp dem med den där slamsugaren) men dom kommer alltid tillbaka. Blir snart galen!
    Finns det inget medel som man kan köpa i zooaffären för att döda dem?
    Jag tror att mina slöjstjärtar också börjar tröttna på dem...

    Sen har jag en annan fråga också, jag har börjat få mycket alger i akvariet, mina två anchitrus algätare verkar inte göra sitt jobb...
    Det ser ut som "tofsar" på växterna. Har funderat på att kanske köpa två siamesiska algätare men jag måste först veta om dom passar att ha tillsammans med mina slöjstjärtar, jag vill inte ha något inbördeskrig i akvariet.
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    siamser är snälla mot allt och alla men sniglar har jag ingen erfarenhet av tyvärren. antar att du får fortsätta suga upp dem tills du utrotat dem. Det enda jag vet är att dem lägger sina ägg på växterna äggen ser ut som genomskinlig gele...svåra att upptäcka!! lycka till.... obs! tycker inte du ska använda otäcka medel dock

    Kommentar

    • skrabbe
      • October 2005
      • 90

      #3
      Om jag inte minns fel så äter praktbotior sniglar? Fast å andra sidan har jag för mig att dom är ganska så aggresiva mot andra fiskar...

      40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
      150 liters; Rödörad vattensköldpadda
      2 * 20 liters; Tomma
      _________________________________________

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        praktbotia blir åt h****e för stor för ett 112L kar och ska gå i stim.
        ska dessutom ha varmare än slöjstjärtar.
        snäckdödarmedel är bra på att ta död på de mesta
        tänk ocskå på att snäckora skapar stora mängder avfall när dom dör som är fullt tillräckligt för att ibland ta död på fiskarna.

        låter som du matar alldeles för mycket för då kommer snäckorna.
        ingen mat ska direkt hamna på botten där snäckorna är utan fiskarna ska äta upp den.
        ta bort dom snäckor du ser morgon middag och kväll så har dom snart nästna försvunnit helt.

        åandra sidan gör dom mycket nytta genom att äta upp skräp och rensa i akvariet.

        Sen har jag en annan fråga också, jag har börjat få mycket alger i akvariet, mina två anchitrus algätare verkar inte göra sitt jobb...
        ancistrus stavas det och dom äter bara vissa alger och då i mindre mängder.

        snart fullt av sniglar och jag tycker att det är jätteäckligt.
        vad är så äckligt med dom egentligen ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Bubblan89
          • November 2002
          • 1220

          #5
          Jag har försökt att ta bort så många jag kan men det tar ju aldrig slut med sniglar! Dom finns överallt!
          Jag matar med såna där "pellets" till guldfiskar jag trodde inte att det var så mycket som nådde ner till botten, mina fiskar är ganska glupska.
          Ska sluta mata dem några dagar nu och föröka få bort sniglarna.
          Har funderat på att köpa pakistanbotior dom är ju mindre än praktbotiorna..

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            Ursprungligen postat av Bubblan89
            .
            Har funderat på att köpa pakistanbotior dom är ju mindre än praktbotiorna..
            Men vad jag vet äter dom inte snäckor? Tror 3-4 zebrabotior skulle funka i ditt akvarium.
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7
              Ursprungligen postat av gladhertha
              Men vad jag vet äter dom inte snäckor? Tror 3-4 zebrabotior skulle funka i ditt akvarium.
              Är det den här du menar? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928
              Har aldrig sätt sådana fiskar, är dom vanliga?
              Ska titta in i zooaffären i veckan ialla fall och se om dom har såna, jag vill få slut på dom där sniglarna.
              Tack för hjälpen!

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Vanliga, nja inte i djuraffärn. Men på ställen som Akvarielagret bla har dom.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • Gummiankan
                  • October 2005
                  • 407

                  #9
                  Du kan rigga tillfälliga "fällor" för att få bort det värsta tills du får tag i botiorna. Lägg i något ätbart som dina fiskar lämnar ifred och vänta i ett par timmar, släng sedan bort det och upprepa... Jobbigt och inte speciellt effektivt men några stryker med iaf....

                  Jag har precis som du ett 112l men jag har inte sett en enda snigel så jag vet inte om mina mollysar kanske knaprar i sig en snigel emellanåt...

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gummiankan
                    Du kan rigga tillfälliga "fällor" för att få bort det värsta tills du får tag i botiorna. Lägg i något ätbart som dina fiskar lämnar ifred och vänta i ett par timmar, släng sedan bort det och upprepa... Jobbigt och inte speciellt effektivt men några stryker med iaf...
                    Tycker detta låter som ett realistiskt förslag. Bättre än att skaffa sig fiskar som inte skulle trivas.

                    Vad har du för temperatur i akvariet? Guldfiskar vill ha mycket svalare vatten (10-23) än siamensis (24-27) botior (varierar från art till art, men oftast varmare) och de flesta andra.

                    Även dina ancistrusar måste frysa. De trivs ju i 24-27 gradigt vatten. Ancistrusar äter inte tofsalger. Det finns inte många som gör det. Bara siamensis. Men de behöver som sagt varmare vatten och blir på tok för stora för ett 112 liters.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • skrabbe
                      • October 2005
                      • 90

                      #11
                      Otocinclus tar väl även tofsalger? Jag köpte mig en sådan igår och den har redan fått bort en hel del alger, en riktigt effektiv fisk. Så snart jag har råd ska jag köpa ett större akvarium och fler sådana små malar.


                      40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
                      150 liters; Rödörad vattensköldpadda
                      2 * 20 liters; Tomma
                      _________________________________________

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av skrabbe
                        Otocinclus tar väl även tofsalger? Jag köpte mig en sådan igår och den har redan fått bort en hel del alger, en riktigt effektiv fisk. Så snart jag har råd ska jag köpa ett större akvarium och fler sådana små malar.
                        Nej otos äter inte tofsalger. Tänk på att de är stimfiskar. Jag skulle råda dig att skaffa dig minst ett par till redan nu. De tar inte mycket plats och kommer att må mycket bättre med lite sällskap.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Bubblan89
                          • November 2002
                          • 1220

                          #13
                          Jag har ingen doppvärmare i akvariet men tempraturen brukar ligga runt 24-25 fiskarna verkar må bra ialla fall.
                          Jag ska ta mig till zoo affären efter helgen jag hoppas att jag hittar någon bra fisk som äter upp sninglarna.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bubblan89
                            Jag har ingen doppvärmare i akvariet men tempraturen brukar ligga runt 24-25 fiskarna verkar må bra ialla fall.
                            Jag ska ta mig till zoo affären efter helgen jag hoppas att jag hittar någon bra fisk som äter upp sninglarna.
                            Vad jag vet så är det bara vissa botior som äter sniglar, så du kan kolla upp här på zoopet i fall det finns nån botia-art som skulle kunna trivas i ditt akvarium.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              guldbarb kanske skulle va nåt annars

                              polarn har inte haft en enda snigel i sitt akvarie sen han köpte in ett stim guldbarber.
                              däremot finns det sniglar i ytterfiltret så dom finns kvar.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...