Vilka passa ihop????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #16
    Ursprungligen postat av batski
    Men när man har med levande kännande varelser att göra skulle jag gärna se en inställning hos människor om att hellre för stort än för litet utrymme. Hellre för försiktig än för slarvig. Det säkra före det osäkra. Fiskarna har ju inget att säga till, utan vi bestämmer helt över deras livsmiljö. Därför anser jag att vi har en skyldighet att ge dem de bästa förutsättningarna till ett bra liv som möjligt.
    Å jag håller med dig fullständigt!! Jag kompenserar med lite tätare vattenbyten och mina fiskar trivs! (Vet ju att vi i grund och botten har samma inställning till fiskarnas existensberättigande!)

    Som slöjstjärtsägare (en av få på detta forumet som uppskattar arten!) så tycker jag bara att det är så tragiskt och ytterst beklagligt att det är så många som kommer med skötselanvisningar till entusiastiska nybörjare utan att ha ett levande dyfts aning om vad de pratar om!!! Och jag tycker du har fel när du säger att man inte kan ha slöjstjärt i ett 170-liters kar! Nu tycker jag inte vi (du och jag...) skall göra större affär av det än så här! Jag tycker inte det är världsmästarbäst att hålla på och tjafsa (även om jag med detta inlägg är så urbota dum och håller diskussionen vid liv ) i Annas tråd.

    Ha det gott batski! Hur går det förresten med tetrorna?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #17
      ler lite för mig själ...


      De blev ett himmla utlägg, och jag tackar, tar emot och suger i mig, har nytta av all kunskap och andras erfarenheter alltid lär man sig något. Har iaf skaffat mig 2 bollar, och 2 vanliga slöjisar, vet ju att de kommer ett större kar så småning om. Och blir dom så stora som 45cm ( vilket jag inte tror) så räcker väll knappast 250l heller.

      Men det är vilda diskussioner lite här och var i många inlägg om hur stort de ska vara till olika fiskar, hur knäppa endel är som har mindre,ska de va 200l går de absolut inte med 170 osv, om jag fattat rätt så är de någolunda rikt linjer, inget man måste följa till punkt och pricka. Det är väll som med alla djur, så länge dom mår bra och inte tar skada och man kan sköta dom ska de väll va okej att rucka lite på alla dessa mått såna mått fanns inte när min mamma började m fiskar för 40 år sen, och ändå lyckades hon hålla dom vid liv och få en massa yngel.... Eller har jag fel??? Det gäller ALLA djur!!!

      Ska rätt vara rätt så ska väll inga fiskar sitta instängda i ett akvarum för att roa människan, utan simma i havet (sjön) där den hör hemma, en häst ska få springa fritt för de är ju så den levde från början... Fåglar få flyga vart dom vill och inte sitta i små burar... NU låter jag som en djurrättsaktivist.

      Men nu har vi skapat sälskaps djur som vi SKA ta han om efter bästa förmåga, lever dom länge, och mår bra, är det ju ett tecken på att man gjort rätt för just det djuret, sen finns de inget som säger att en av samma ras ska bli behandlad på samma sätt, alla är OLIKA individer, precis som oss. Även om de är djur.
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Lenmar
        Ha det gott batski! Hur går det förresten med tetrorna?
        Jag antar att du menar de nya tetrorna? Jodå. Det har flyttat in 2 par svart fantomtetra. De är fortfarande små och väldigt söta

        Kardinaltetrorna mår bra och har blivit stora. Fast det är bara 20 av dem som bor kvar i mitt akvarium. De resterande 8 har flyttat till mitt ex akvarium där de nu stimmar ihop med de 9 som redan bodde där.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • jaffehuff
          • October 2005
          • 541

          #19
          *döper om tråden till "Lååånga inlägg"*


          Sorry...ska inte störa!

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #20
            kära Lenmar pansarmalar äter definetivt inte "slöjbajs" det finns ingen fisk som gör det!! ang slöjfisk så tycker jag det är tragiska "vanställda" stackars varelser som är ett bevis på människans brist på förnuft och respekt för levande ting. Kan jämföras med att avla fram barn utan ben och utstående ögon.... ruskigt

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Hej Anna!

              Ursprungligen postat av anna7607
              vet ju att de kommer ett större kar så småning om. Och blir dom så stora som 45cm ( vilket jag inte tror) så räcker väll knappast 250l heller.
              Nej, de blir inte lika stora som vanliga guldfiskar, men kan bli rätt stora ändå. Trevligt att det kommer ett större akvarium sen. Stort är bra

              Ursprungligen postat av anna7607
              hur knäppa endel är som har mindre,ska de va 200l går de absolut inte med 170 osv, om jag fattat rätt så är de någolunda rikt linjer, inget man måste följa till punkt och pricka.
              Visst är det riktlinjer. Tror inte heller att det är någon exakt vetenskap - Hur skulle man kunna mäta det? Men om man tänker på att rekommendationerna är på just MINIMUMmått (alltså hur "litet" ett akvarium får vara, men inte mindre) för att en viss fisk ska kunna må bra i det, tror jag hellre på att tänka tvärt om: Ok, det här är minimummåtten som rekommenderas - då skaffar vi ett akvarium som är MINST LIKA stor eller helst STÖRRE. Detta är inget påhopp på dig (Har aldrig sagt nånting om att du skulle vara knäpp!) eller på någon annan som har valt ett akvarium som är mindre än de rekommenderade måtten. MEN jag tycker dessa frågor är viktiga och bör tas upp. I stort sett är ALLA akvarier för små, när man jämför dem med fiskarnas ursprungliga miljöer. Därför tänker jag hellre för stort än för litet.

              Ursprungligen postat av anna7607
              Ska rätt vara rätt så ska väll inga fiskar sitta instängda i ett akvarum för att roa människan, utan simma i havet (sjön) där den hör hemma, en häst ska få springa fritt för de är ju så den levde från början... Fåglar få flyga vart dom vill och inte sitta i små burar... NU låter jag som en djurrättsaktivist.
              Det är inget fel att låta som en djurrättsaktivist Nja, frihet är ett mänskligt koncept. Det som är viktigt för varje individ är att få sina behov tillgodosedda och att kunna få leva ett bra och meningsfullt liv. Vissa djur kan nog få bra och meningsfulla liv hos oss människor, andra inte. Det är möjligt för oss att tillgodose vissa arters (hundars, katters, vissa fiskars) behov, medens med andra arter är det svårt om inte helt omöjligt att göra det (fåglar i små burar t ex kan omöjligen leva bra fågelliv...)

              Ursprungligen postat av anna7607
              Men nu har vi skapat sälskaps djur som vi SKA ta han om efter bästa förmåga, lever dom länge, och mår bra, är det ju ett tecken på att man gjort rätt för just det djuret, sen finns de inget som säger att en av samma ras ska bli behandlad på samma sätt, alla är OLIKA individer, precis som oss. Även om de är djur.
              Jag är inte så säker på att ett långt liv är ett tecken på att djuret trivs med sitt liv, bara att hon/han är frisk. Och jag håller med dig om att alla är vi olika individer, men det finns även arttypiska egenskaper som storlek, hur aktiv man är (en koalabjörn har inte samma motionsbehov som en hund), etc, som spelar roll. Och jag menar att just därför att vi har tagit oss makten över sällskapsdjurens livsöden har vi desto större ansvar att se till att de får bra liv.

              Åter igen, det är inte min mening att anklaga någon för nånting, utan jag skriver detta för att jag anser att dessa frågor är viktiga och borde diskuteras och funderas över mycket oftare.

              Lycka till med fiskarna!
              Senast redigerad av batski; 15 November 2005, 23:32.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...