Vilka passa ihop????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    Vilka passa ihop????

    Jag har precis startat upp ett akvarium på 170l. Min son önskar sig golfbollar, vilka andra fiskar kan jag ha ihop med dom? Vill ha så lätta fiskar som möjligt och hur många ska jag börja med? Man bör ju börja lätt så de går vägen. Akvarim e ju nästan en hel vetenskap. Har även sett att en del skrivit något om mäsk, va är det??? Så mycke man måste lära sig, tur att forumet finns =). Ge mig tips å råd.... Jag vill ha ett friskt akvarium med bra balans. Hur undviker jag sjukdommar bäst? Jag startade upp det i söndags med sand ( små sten) stenar, medel ( sera nitrivec) och pumpen är igång. Stoppade i växter igår. Den står inte i direkt soljus, jag har 2 lysrör varav den ena ger ett blått sken, är detta bra eller bör jag byta ut de? Har ett Juwel akvarium, fick lyse med. Vattnet är fortfarande lite grummligt. Lite gul aktigt, ska de vara så? När jag va snäll och lovade sonen akvarium trodde ja de va lätt
    Senast redigerad av anna7607; 09 November 2005, 18:43. Anledning: mera frågor
    lev livet medans de är värt att levas
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #2
    Läste om din fråga i Växtavdelningen...

    Jag tycker att det låter bra hittils. Det där med "mäsk" är överkurs och för de som speciellt intresserade av bra växtväxt (<- säger man så?). Lämplig sällskap till golfbollar vet inte jag.

    Vad bor du? Skulle du bor i Stockholm så skulle jag rekommendera dig att göra ett besök hos Akvarielagret. Det är nästan som att besöka en aquazoo. Mycket stort utbud. Det finns säkert bra nybörjarefiskar som fånga din sons intresse mer än golfbollar.

    Hejhopp. Ralf

    p.s.: försök att undvika saltvattenavdelningen annars blir en himla tjat om Nemo, Doris och räkan
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #3
      akvarielagret... vart ligger de, jag bor i eskilstuna så de kan va värt att hoppa in i bilen och åka. Eller menar du de i örebro? Skönt att de blir någolunda rätt =)

      Risken att de blir tjat om nemo är nog rätt så stor om man kliver in där med 2 barn, ska jag akta mig för =)
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Som sagt co2(mäsk) är nog inte aktuelt för dig.
        Golfbollarna är riktiga växtmaradörer dvs dom käkar de mesta, du kan leta på växtbeskrivningar efter växter som inte äts av växtätare.
        Jag skulle börja lite försiktigt med att lägga in nån mal typ ancistrus eller något som inte kommer att bli för stort och som kan starta bakteriefloran lite snällt. Golfbollar är inga personliga favoriter, dom har en tendens att begränsa vad man kan göra med akvariet..

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #5
          jah dom e såna som slukar allt... jag har förstått att man inte kan ha dom med en hel del fiskar... min zoo butik här i stan sa att jag kan bara ha dom med slöjstjärtar, medans en annan sa att ja kan ha mollys, svärdbärare å neontetror m dom... Vem ska man lyssna på??? Tack för mal tipset, har funderat på vad jag ska ha.
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av anna7607
            Vem ska man lyssna på???
            Första affären. Så mycket jag vet är golfbollar en avelsart av slöjstjärten och de är "kallvattenfiskar". De andra arter kräver nog andra vattenvärden.

            Hejhopp. Ralf
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #7
              Vilka slags andra fiskar kan jag ha ihop med dom???? Kan ju inte sitta med typ 2 bollar i ett 170l kar...bli lite tomt =)
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av anna7607
                Vilka slags andra fiskar kan jag ha ihop med dom???? Kan ju inte sitta med typ 2 bollar i ett 170l kar...bli lite tomt =)
                Jag skulle faktiskt avråda dig att köpa golfbollar eftersom 170 liter är för litet för dem. Du kanske kan förklara det för din son, visa honom andra fina fiskar och få honom på andra tankar. Annars trivs kardinalfiskar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283) i lite svalare vatten (18-23 grader) än de flesta andra.

                Du skrev att du hade börjat med Nitrivec. Det är jättebra att använda Nitrivec vid start av akvarium, men att köra med Nitrivec när du inte har några fiskar i akvariet är bortkastade pengar eftersom nyttobakterierna behöver mat. Därför börjar man med Nitrivec dagen innan man introducerar de första fiskarna.

                Lycka till!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #9
                  Hur stort behöver dom? Och hur stora blir dom?
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av anna7607
                    Hur stort behöver dom? Och hur stora blir dom?
                    Minst 250 liter. Vanliga guldfiskar kan bli upp till 45 cm långa. Golfbollar blir nog inte lika stora. De behöver även ett riktigt kraftigt filter eftersom de smutsar ner så mycket.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      okej... bra att veta, slöjstjärtarna vi avlade på hemma va inte mer än 10 cm... alla växer väll olika skulle jag tro. De är bara att fixa att större =), sambon vill specialbygga ett och de lär ju både räcka och bli över om han får som han vill =)
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av anna7607
                        okej... bra att veta, slöjstjärtarna vi avlade på hemma va inte mer än 10 cm... alla växer väll olika skulle jag tro. De är bara att fixa att större =), sambon vill specialbygga ett och de lär ju både räcka och bli över om han får som han vill =)
                        Låter bra med ett stort akvarium. Då blir både sambon och fiskarna glada
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • anna7607
                          • November 2005
                          • 1440

                          #13
                          gladast blir nog sambon =), och de blir ett hörnakvarium, på många många liter...
                          lev livet medans de är värt att levas

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Nä nu måste jag bara lägga mig i! Paul: Hur kan du påstå att 170 liter är för litet för slöjstjärtar? Slöjstjärtar och definitivt golfbollar blir inte så stora som 45 cm. Det tar flera år!

                            Jag själv håller slöjstjärtar i mitt 170-literskar och de funkar jättebra ihop med ancistrusar. Jag skulle inte stoppa ned några mollisar eller platy till dem eftersom de kan bli lite nafsiga på slöjstjärtarnas fenor. Detta har jag själv provat och det var ingen hit. Allra vackrast är de när de får simma för sig själva med sin egen art tycker jag personligen! De blir liksom lugnare av det och jag tycker de är jättesöta när de vickar omkring i karet på ständig upptäcktsfärd. De är himla nyfikna av sig och väldigt sociala. Mina äter ur handen och ser skillnad på matte och husse. När jag (matte) närmar mig akvariet får de en himlans fart fram till rutan för att tigga mat men när husse kommer vänder de direkt när de kollat lite närmare. Jag har ett par ancistrus som konstant leker tillsammans med dem och det funkar bra. Jag vet inte om det är så att ancistrusyngel smakar lite läbbigare än annan mat men de låter ynglen vara i alla fall. Om jag skulle ha någon annan fisk än slöjisar i så skulle det vara nåt smått som trivdes bra i kallare vatten. Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det några rasboraarter som trivs bättre i svalare vatten samt kardinalfisk. Pansarmalar kan också vara ett tänkbart inslag hos dem för de är fredliga av naturen och rör sig dessutom i bottenskikten vilket innebär att städar upp lite slöjbajs. Dock får man väl tänka till på hur man gör med temperaturen...

                            Växter har jag gott om i deras akvarium men jag har valt sådana växter som inte är finbladiga, dvs jag har undvikit cabomba, hornsärv, sessiliflora och hygrophilor eftersom dessa har betraktats som käk. Däremot så har jag vallisneria, javaormbunkar, olka sorters svärdsplantor och cryptocoryner. Alla dessa växter funkar jättefint med slöjstjärt.

                            Att säga att slöjisar skitar ned mer än t ex gurami, eller varför inte jämföra med ancistrus, är snicksnack. Det beror ju precis på vad man ger dem att äta! Ger man dem mycket proteinrik mat så skitar man tydligen ned mer men eftersom slöjisar gillar sina pellets och äter mycket vegetabiliskt foder så spricker ju den tanken. Sköter man bara sina vattenbyten så har man ju inga problem.

                            Visserligen är golfbollar och andra slöjstjärtar kallvattensfiskar men nu får man inte glömma att de är en avelsvariant av den ursprungliga guldfisken. De trivas bättre i lite varmare vatten. Slöjisar tycker jag är allra piggast i 22-23 grader hemma hos oss. 23 grader har jag när jag plockar bort doppvärmaren. Lysrören och pumpen värmer upp vattnet bra ändå. Dock så har vi i en doppvärmare ändå för att tempen under natten inte skall sjunka för snabbt.

                            Vad gäller nitrivec så tycker jag man skall följa de råden man får i en seriös fiskaffär. Jätteviktigt att motstå köplusten bara. Skaffa inte för många fiskar samtidigt utan låt dem långsamt få flytta in.

                            Man brukar säga att en guldfisk skall ha 50 liter vatten guldfisk och eftersom slöjisar inte blir fullt så stora som guldfiskar så har jag det annorlunda hemma i mitt kar. Jag har fem slöjisar i mitt 170-liters kar och kan inte påstå att det känns överbefolkat även om det i praktiken är det. Jag har 2 filter av Eheims aquaball 2212 som är riktigt suveräna, känns ibland som det är stört omöjligt att rubba balansen med de filtrena (*peppar, peppar*). Säkert många som har synpunkter på detta och det avböjer jag mig å det starkaste kommentarer på. Jag vet vad som funkar för mina fiskar och vad som inte funkar. Jag vet hur en frisk fisk ser ut och mina ser definitivt friska och välmående ut!

                            Lessen Anna att det kanske inte blev så där jättemycket svar på din fråga men var bara tvungen att dela med mig av vad jag vet och kan om slöjisar eftersom jag har sådana själv sedan några år tillbaka. Jag delar inte den stora massans syn på slöjstjärtar här på forumet. Många håller inte slöjisar men har massa kunskaper som de gärna delar med sig av. Kunskaper de läst och snappat upp i olika trådar utan att ha hållt arten själva. Vi är några få slöjstjärtsfantaster som då och då gör lite kommentarer i trådar som barkar iväg åt helt fel håll. Jag tycker du har fått lite felaktiga råd i denna tråden men även i de andra du haft igång.

                            Jättelycka till och som du säkert redan vet så är slöjstjärtar riktigt trevliga sällskapsfiskar!
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Oj då, det var ett långt inlägg Visst är det så att du har större personlig erfarenhet av slöjstjärtar, men jag tycker ändå inte att det är fel att skaffa sig kunskaper genom att del av andras studier och erfarenheter.

                              Det stämmer att slöjstjärtar och golfbollar inte blir lika långa som ursprungsarten (det hade jag också skrivit va?). Men när man har med levande kännande varelser att göra skulle jag gärna se en inställning hos människor om att hellre för stort än för litet utrymme. Hellre för försiktig än för slarvig. Det säkra före det osäkra. Fiskarna har ju inget att säga till, utan vi bestämmer helt över deras livsmiljö. Därför anser jag att vi har en skyldighet att ge dem de bästa förutsättningarna till ett bra liv som möjligt.

                              Med detta menar jag inte att du skulle vara slarvig och nångealant (jag vet ju hur fin du är med dina fiskar). Jag förklarar bara varför jag anser att man borde ha ett större akvarium till golfbollar. Jag hade gärna velat ha scalarer, men har inte det för att jag anser att jag inte äger ett akvarium som är tillräckligt stort för dem. Detta är min inställning.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...