tips på fiskar till 54 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pechvogel
    • October 2005
    • 378

    #31
    Ursprungligen postat av batski
    Hej Pechvogel!

    Vad bra att vi är överrens!

    Beträffande ancistrusen känner jag nästan igen situationen. Det verkar som om många fiskhandlare skiter fullständigt i fiskarna och vill bara sälja Du är tyvärr inte ensam om att ha fått helt galen "information" i fiskaffären. Men jag utgick ifrån det du skrev och jag tycker det är olämpligt att rekommendera ancistrus till någon som precis har skaffat sig ett 54 liters akvarium.

    Vad gäller pansarmalarna förstår jag hur du har tänkt. Fast jag tycker ändå du borde ha valt en mindre art. Det finns många corydoras-arter som inte blir större än 4-5 cm. Sex liter är ändå en rätt så stor volymskillnad när det rör sig om så små volymer. Själv tycker jag att akvarier känns trånga när det bor "för stora" fiskar i dem. Men jag blir glad att höra att du bryr dig om fiskarna. Större akvarium på gång kanske?

    Lycka till med dina fiskar!
    brabra!! du verkar ha stenkoll så jag ska hänga i din rockärm nästa gång jaag funderar på nåt! försökte skicka med bild på mitt fina lilla fiskhem men hittade inte "infogabildfunktionen" så du slapp :P

    klart man funderar på större. har haft stort när jag var barn i många år och då lärdes man upp av den lokala zoo-handlaren (dags att programmera om hjärnan minsann). så nån gång nästa år när ekonomin stabiliserat sig kommer en stor växtburk inhandlas tippar jag på weee!!!

    ha en bra kväll
    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

    ZOON

    Kommentar

    • Pechvogel
      • October 2005
      • 378

      #32
      Ursprungligen postat av gunpowderboy
      Du kan ju alltid höra med akvarieaffären om de har policy att ta tillbaka fiskar som har blivit för stora för ditt akvarium.
      jag ska nog aldrig mer handla där eftersom det inte var det enda fel som sprutade ur dennes mun (jäfla tur att zoopet finns). men jag tänkte höra med ett par andra ställen här i stan som jag VET (ja visst) är bra ställen....ligger längre bort men så värt att fara runt lite
      Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

      ZOON

      Kommentar

      • Arcticlad
        • November 2005
        • 9

        #33
        Ursprungligen postat av batski
        Men som du kan läsa på infosidorna är ditt akvarium alldeles för litet för paradisfiskar...
        Före jag hade akvariumet simmade den omkring i en guldfiskskål med en till paradisfisk! Som total nybörjare köpte jag de två fiskarna av ett par riktiga nötter som driver en akvariebutik i min stad. De sa att det gick utmärkt att ha paradisfiskar i en skål på bara några liter i volym. Eftersom fiskarna jagade varandra hela tiden gav jag tillbaka den ena till affären. Jag läste på internet om paradisfiskar och insåg snabt att en skål verkligen inte var bra, vilket var anledningen till att jag skaffade akvariumet. Om den får vara ensam paradisfisk i ett 54l akvarium utan artfränder så är det åtminstone betydligt bättre än stackarens förra hem.

        Kommentar

        • akan
          • August 2005
          • 629

          #34
          angående räkor så är de mycket roligare och sötare i verkligheten än på bild!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #35
            Ursprungligen postat av akan
            angående räkor så är de mycket roligare och sötare i verkligheten än på bild!
            DEFINITIVT men är ena jäklar på å gömma sej
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Pechvogel
              • October 2005
              • 378

              #36
              vilka räkor är de tuffaste i gänget då? bad boys så att säga
              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

              ZOON

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #37
                amanoräkor kan va rätt tuffa.
                har en för tillfället som halvt om halvt knuffar bort platyn ibland.

                dock ska amanoräkor helst gå i grupp så min ska få nytt hem snart.

                körsbär är lite mer avvaktande pga sin ringa storlek upp till 2.5cm men är vackert rödfärgade och klart snyggare än amano.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Pechvogel
                  • October 2005
                  • 378

                  #38
                  Ursprungligen postat av Raven
                  amanoräkor kan va rätt tuffa.
                  har en för tillfället som halvt om halvt knuffar bort platyn ibland.

                  dock ska amanoräkor helst gå i grupp så min ska få nytt hem snart.

                  körsbär är lite mer avvaktande pga sin ringa storlek upp till 2.5cm men är vackert rödfärgade och klart snyggare än amano.
                  typist, kan dom inte båda va snygga och tuffa
                  får nog bli lite körsbär snart. ska bara ta reda på var dom har sådana i sortementet....
                  Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                  ZOON

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av Pechvogel
                    brabra!! du verkar ha stenkoll så jag ska hänga i din rockärm nästa gång jaag funderar på nåt! försökte skicka med bild på mitt fina lilla fiskhem men hittade inte "infogabildfunktionen" så du slapp :P
                    Det får du gärna göra Jag försöker skaffa mig så mycket kunskap jag bara kan. Synd med bilden.

                    Ursprungligen postat av Pechvogel
                    så nån gång nästa år när ekonomin stabiliserat sig kommer en stor växtburk inhandlas tippar jag på weee!!!


                    Ursprungligen postat av Pechvogel
                    ha en bra kväll
                    Tack detsamma
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #40
                      Ursprungligen postat av Polabear
                      Före jag hade akvariumet simmade den omkring i en guldfiskskål med en till paradisfisk! Som total nybörjare köpte jag de två fiskarna av ett par riktiga nötter som driver en akvariebutik i min stad. De sa att det gick utmärkt att ha paradisfiskar i en skål på bara några liter i volym. Eftersom fiskarna jagade varandra hela tiden gav jag tillbaka den ena till affären. Jag läste på internet om paradisfiskar och insåg snabt att en skål verkligen inte var bra, vilket var anledningen till att jag skaffade akvariumet. Om den får vara ensam paradisfisk i ett 54l akvarium utan artfränder så är det åtminstone betydligt bättre än stackarens förra hem.
                      Dessa j*vla akvariebutiker!!! Om det rör sig om Macropodus opercularis (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240) så kan inte vuxna hanar samsas i samma akvarium.

                      Visst är 54 liter bättre än en liten skål. Jättebra att du tog tag i saken! Du kanske kan hitta ett större begagnat akvarium nån gång. Jag köpte mitt 250 liters begagnat komplett med allting och är väldigt nöjd med det

                      Lycka till!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Pechvogel
                        • October 2005
                        • 378

                        #41
                        Ursprungligen postat av batski
                        Det får du gärna göra Jag försöker skaffa mig så mycket kunskap jag bara kan. Synd med bilden.
                        gutt!! titta jag fixade en länk: http://g.helgon.net/Gallery/{241/{24177D71-503A-43A1-97A2-310374829A82}.jpg
                        kanske behövs kopieras till ett nytt fönster, jag vet inte :/

                        förresten....du som bor nära herkules (i gbg?) säljer dom körsbärsräkor där??

                        weo!
                        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                        ZOON

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #42
                          Ursprungligen postat av Pechvogel
                          du som bor nära herkules (i gbg?) säljer dom körsbärsräkor där??
                          japp men ibland är dom slut.
                          men det går ju å ringa till dom och fråga
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Pechvogel
                            • October 2005
                            • 378

                            #43
                            Ursprungligen postat av Raven
                            japp men ibland är dom slut.
                            men det går ju å ringa till dom och fråga
                            ja det är klart!!
                            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                            ZOON

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Ursprungligen postat av Pechvogel
                              titta jag fixade en länk: http://g.helgon.net/Gallery/{241/{24177D71-503A-43A1-97A2-310374829A82}.jpg
                              kanske behövs kopieras till ett nytt fönster, jag vet inte :/
                              Snyggt! Jag gillar roten!
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Pechvogel
                                • October 2005
                                • 378

                                #45
                                Ursprungligen postat av batski
                                Snyggt! Jag gillar roten!
                                man tackar växterna är större nu med och gummisnodden borta. har även planer på en låg "markväxt" som ska växa över bakre delen av gruset. spanat in en riktigt fin variant på firren.com som jag inte minns namnet på =P...lummigt värre=helt min stil!!
                                Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                                ZOON

                                Kommentar

                                Arbetssätt...