tips på fiskar till 54 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan_umeå
    • May 2005
    • 8

    #16
    eller kanske en liten grupp med snäcklekare? kanske 1 hane 2 honor?

    Kommentar

    • Jerry
      • March 2005
      • 243

      #17
      Snäcklekare dom är ju skit söta..!!!!

      Kommentar

      • virran
        • November 2005
        • 11

        #18
        Ja har ett 54L akvarium jag har serpatetror, sorgmanteltetror, guppis (hade en groda som dog i morse) en liten ål (den blir bara typ 1 dm lång) en mal å så en scalar som nu är sjuk (hade 2 till men båda har dött)

        Kommentar

        • akan
          • August 2005
          • 629

          #19
          platy, guppy, räkor, tetror, kampfisk

          Kommentar

          • Pechvogel
            • October 2005
            • 378

            #20
            har med ett 54L som huserar några albino pansarmalar (metallpansarmalar), en ancistrus och en platy-pimp med två fruar samt en MASSA växter. än så länge funkat hur bra som helst! pansarmalar är så jäla perfekta; äter gammal mat på botten och är roliga att kika på =)
            lycka till!!
            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

            ZOON

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Hej majsie!

              I ett 54 liters akvarium kan man ha:

              En kampfisk. Antingen siamesisk kampfisk eller fredlig kampfisk:




              Platy. Väldigt trevliga fiskar. Du kan ha 2 honor och en hane: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=38

              Endlers "guppy" (är inga guppys, heter bara så) är mycket fina och lättskötta småfiskar som dock är lite svåra att få tag på ibland. Precis som med platy ska de vara fler honor en hanar.

              Dvärgkardinalfiskar. Mycket fina stimfiskar: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=987

              Som algätare kan du ha ett litet gäng räkor.

              Eller så kan du satsa på att göra ditt akvarium till ett snäcklekare-akvarium. Men då får du inte blanda dem med en massa andra arter för att de vill ha en helt annan miljö än ovannämnda fiskar: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=117

              Om du går till: http://www.zpet.se/fiskar/index.php och skriver t ex ordet "tetra" i rutan kan du sen läsa om de olika tetra-arternas egenskaper och behov. Samma sak för andra fiskar som du är nyfiken på. Det är alltid bäst att läsa på innan man skaffa sig en fisk så man kan undvika att göra misstag.

              Läs även "Start av akvarium": http://www.zpet.se/index.php?option=...=166&Itemid=84 Det är viktigt information.

              Lycka till!
              Senast redigerad av batski; 22 November 2005, 22:40.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Hallå folk! Jag blir deprimerad när jag läser vad några av er skriver

                Ett 54 liter sakvarium är ganska liten och att hålla några av de arterna som ni nämner i ett sånt borde klassas som djurplågeri!

                Ancistrusar som kan bli hela 13 cm ska absolut inte leva i så små akvarier, utan behöver mer än dubbelt så stort för att trivas: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=315

                Pakistanbotior behöver minst 100 liter och dessutom är de stimfiskar, vilket innebär att man måste ha flera stycken för att de ska trivas: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=844

                Black Molly ska man inte heller ha i ett 54 liters akvarium. Plus att de kan vara ganska känsliga: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=35

                Svärdbärare är inte heller att rekommendera eftersom de är ganska aktiva och kan bli rätt stora. Platy är mycket lämpligare.

                Virran: Scalarer kan bli hela 16 cm och behöver minst 275 liter!!! Inte konstigt att dina dör: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=196

                Metal pansarmalar blir 8 cm långa som vuxna. Man får i så fall välja en mindre art istället. De vill gärna vara minst 6 stycken för att känna sig trygga. Har man ett akvarium i 50 liters klassen tycker jag att man helst ska satsa på algätande räkor istället. De är jättesöta och effektiva.

                Fiskar är inga prydnadssaker, utan de är levande varelser och de har behov som man måste ta hänsyn till i fall man vill ha dem hemma hos sig.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Virran: Scalarer kan bli hela 16 cm och behöver minst 275 liter!!! Inte konstigt att dina dör: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=196
                  kanske blir 16cm långa men blir desto högre.
                  "vanliga" skalarer vill ha 45cm simhöjd och altum skalarer vill ha hela 60cm simhöjd då dom kan bli 30cm höga läst att dom kan bli 50cm höga i naturen.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Pechvogel
                    • October 2005
                    • 378

                    #24
                    Ursprungligen postat av batski
                    Ancistrusar som kan bli hela 13 cm ska absolut inte leva i så små akvarier, utan behöver mer än dubbelt så stort för att trivas:

                    Metal pansarmalar blir 8 cm långa som vuxna. Man får i så fall välja en mindre art istället. De vill gärna vara minst 6 stycken för att känna sig trygga. Har man ett akvarium i 50 liters klassen tycker jag att man helst ska satsa på algätande räkor istället. De är jättesöta och effektiva.

                    Fiskar är inga prydnadssaker, utan de är levande varelser och de har behov som man måste ta hänsyn till i fall man vill ha dem hemma hos sig.
                    jag håller helt och hållet med dej om att att fiskar är levande varelser och inte prydnadssaker. blir nästan lite ledsen när man får en utskällning som heter duga. enligt artbeskrivningen om metallpansisen här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301 är 60L att rekommendera....och jag har 54L med få invånare, vilket jag anser kunna vara helt okej. få invånare har jag för att de firrar som bor där ska få det svängrum de behöver. dom blir lika stora som platysarna....

                    sen appropå ancistrusen så var det en fiskhandlare som sa att den här är bra för din burk ta den...och han visste storleken jag hade. sen när jag läste om malen så märkte jag att det var för litet för han. men än så länge är han ca 3cm lång och jag tänker skänka han till en med större burk när han växt till sig lite grann. än så länge verkar han trivas fint vad jag kan se iaf. efter honom blir det räkor =)

                    men som sagt håller helt och hållet med dej när det gäller dina åsikter och vissa är rent ut sagt barbariska mot sina firrar....keep up the spirit!!
                    Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                    ZOON

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Pechvogel
                      jag håller helt och hållet med dej om att att fiskar är levande varelser och inte prydnadssaker. blir nästan lite ledsen när man får en utskällning som heter duga. enligt artbeskrivningen om metallpansisen här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301 är 60L att rekommendera....och jag har 54L med få invånare, vilket jag anser kunna vara helt okej. få invånare har jag för att de firrar som bor där ska få det svängrum de behöver. dom blir lika stora som platysarna....

                      sen appropå ancistrusen så var det en fiskhandlare som sa att den här är bra för din burk ta den...och han visste storleken jag hade. sen när jag läste om malen så märkte jag att det var för litet för han. men än så länge är han ca 3cm lång och jag tänker skänka han till en med större burk när han växt till sig lite grann. än så länge verkar han trivas fint vad jag kan se iaf. efter honom blir det räkor =)

                      men som sagt håller helt och hållet med dej när det gäller dina åsikter och vissa är rent ut sagt barbariska mot sina firrar....keep up the spirit!!
                      Hej Pechvogel!

                      Vad bra att vi är överrens!

                      Beträffande ancistrusen känner jag nästan igen situationen. Det verkar som om många fiskhandlare skiter fullständigt i fiskarna och vill bara sälja Du är tyvärr inte ensam om att ha fått helt galen "information" i fiskaffären. Men jag utgick ifrån det du skrev och jag tycker det är olämpligt att rekommendera ancistrus till någon som precis har skaffat sig ett 54 liters akvarium.

                      Vad gäller pansarmalarna förstår jag hur du har tänkt. Fast jag tycker ändå du borde ha valt en mindre art. Det finns många corydoras-arter som inte blir större än 4-5 cm. Sex liter är ändå en rätt så stor volymskillnad när det rör sig om så små volymer. Själv tycker jag att akvarier känns trånga när det bor "för stora" fiskar i dem. Men jag blir glad att höra att du bryr dig om fiskarna. Större akvarium på gång kanske?

                      Lycka till med dina fiskar!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • gunpowderboy
                        • October 2005
                        • 17

                        #26
                        Du kan ju alltid höra med akvarieaffären om de har policy att ta tillbaka fiskar som har blivit för stora för ditt akvarium.

                        Kommentar

                        • Arcticlad
                          • November 2005
                          • 9

                          #27
                          Jag har också ett 54 liters akvarium. Just nu simmar enbart en ensam paradisfisk omkring i det. Vilka fiskar kan tänkas passa bra med min paradisfisk?

                          Så här är mitt akvarium inrett.
                          Senast redigerad av Arcticlad; 23 November 2005, 11:18.

                          Kommentar

                          • anna.b
                            • March 2005
                            • 163

                            #28
                            Har precis tagit över en ancistrus, två svärdbärare och en black molly från grannen, dom är nu tillsvidare bosatta i mitt 54l kar, litet men bättre än deras förra hem där dom delade ett 15l kar med gyppy och några kardenaltetror, allt detta inköpt efter att handlaren föreslagit denna blandning för just detta akvarie, bara intresserad av pengar kanske?!?!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Ursprungligen postat av anna.b
                              Har precis tagit över en ancistrus, två svärdbärare och en black molly från grannen, dom är nu tillsvidare bosatta i mitt 54l kar, litet men bättre än deras förra hem där dom delade ett 15l kar med gyppy och några kardenaltetror, allt detta inköpt efter att handlaren föreslagit denna blandning för just detta akvarie, bara intresserad av pengar kanske?!?!
                              Grrr jag blir så upprörd över alla dessa oseriösa idioter till fiskhandlare!!! Det borde vara straffbart!
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av Polabear
                                Jag har också ett 54 liters akvarium. Just nu simmar enbart en ensam paradisfisk omkring i det. Vilka fiskar kan tänkas passa bra med min paradisfisk?

                                Så här är mitt akvarium inrett.
                                Hej!

                                Vad är det för art på din paradisfisk? Här på zoopet finns det info om 2 olika arter:

                                Macropodus opercularis: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=240
                                Pseudosphromenus dayi: http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=668

                                De trivs nog ihop med lugnare fiskar. Eftersom de kommer från Asien tycker jag det skulle se bra ut med ett litet stim rasboror. Men som du kan läsa på infosidorna är ditt akvarium alldeles för litet för paradisfiskar...
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...