Några frågor innan jag börjar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikE
    • September 2005
    • 33

    #16
    Jag har två frågor till. Jag la ner fiskarna i Tisdags, jag har exempelvis Black Molly och en pansarmal ihop med några andra. Pansarmalen har ju ett rykte om sig att vara känslig för salt och Molly skulle tydligen ha salt i vattnet. Men jag tycker mina Molly verka må prima så ska jag då verkligen riskera min pansarmals hälsa genom hälla i salt (och går det i sådana fall bra med vanlig salt?) då mina Molly´s verka må bra?

    Sedan så är säkert slamsugare bra, men kan man inte lika gärna använda sig av händer och ta upp slammet?

    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #17
      ja du kan ju ha lite salt och inte så mycke så kanske bårda artena trivs
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • HenrikE
        • September 2005
        • 33

        #18
        Ursprungligen postat av alcar
        ja du kan ju ha lite salt och inte så mycke så kanske bårda artena trivs
        Tack, går det bra med vanlig salt och hur ofta ska man salta?

        Kommentar

        • CBR
          • January 2005
          • 292

          #19
          Använd inget salt alls, det är inte nödvändigt med de fiskarna du har. Pansarmalarna ska absolut inte gå i ett akvarium med salt.
          The Zone

          Kommentar

          • akan
            • August 2005
            • 629

            #20
            HenrikE, hur många liter sand/grus har du i akvariet, och verkar det vara lagom?
            Jag har själv 4liter, men det verkar något tunnt

            Kommentar

            • HenrikE
              • September 2005
              • 33

              #21
              Ursprungligen postat av akan
              HenrikE, hur många liter sand/grus har du i akvariet, och verkar det vara lagom?
              Jag har själv 4liter, men det verkar något tunnt
              Typ 13 kilo (blir väll runt 9 liter skulle jag tro). Det blir ungefär 5 cm (allt mellan 4.5 cm till 6 cm på sina ställen) djupt och det tycker jag är lite egentligen.
              Senast redigerad av HenrikE; 22 September 2005, 17:23.

              Kommentar

              • akan
                • August 2005
                • 629

                #22
                borde köpt en hel påse på pwss 20kg för 150kr. nu har jag typ 6 kg som jag betalade 100kr för(4l)

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #23
                  Tipsar som vanligt om Rådasand från Rådasand AB. Många akvariehanlare har det, men också byghandeln. 25kg kostar i byghandeln ca 60kr. Finns i kornstorlek 0.33 upp til 3.0mm
                  Om vi ska prata liter så är väl 25kg med korstorlek 0.8-1.2mm runt 10 liter. Har iaf för mig att det blev 4-5 hinkar när jag flyttade mitt kar för en vecka sedan, och har för mig att det är 100kg sand/grus jag har där i.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • HenrikE
                    • September 2005
                    • 33

                    #24
                    Ingen som vet om man måste ha slamsugare? Jag har ju ganska fin sand så är det kanske bättre att plocka upp för hand, för annars suger man väl upp en hel del sand.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #25
                      Ursprungligen postat av HenrikE
                      Ingen som vet om man måste ha slamsugare? Jag har ju ganska fin sand så är det kanske bättre att plocka upp för hand, för annars suger man väl upp en hel del sand.
                      Slamsugare är inget som du alls behöver. Fast det kan ge ett trevligare intryck. Eller det kan vara bra om man har hör belastning på akvariet.

                      Det är svårt att slamsuga i sand med en vanlig slamsug. Vet att det ska finnas slamsugare som är gjorda för sandbotten. De ska se ut ungefär som en gaffel längst ut.

                      Finns säkert någon här som vet mer om dem.
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        fiskarna behöver natt dom också.

                        en härinne hade missat å slå om timern till lyset och såg direkt att nåt va fel fiskarna såg lite risiga ut.

                        själv har jag tänt 12timmar och mina fiskar verkar trivas med det.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Richie
                          • September 2005
                          • 17

                          #27
                          Hur mycket sand

                          Ursprungligen postat av Raven
                          ska du bara ha sand så kan du skipa frigoliten.

                          har du 0.8 sand 8cm djupt så kan du lägga en sten på ett par tre kilo utan problem sålänge du inte har fiskar som gräver det är främst då som frigolit rekommenderas.

                          8cm sand i en 54l burk är inte det rätt mycke. hur tjockt med botten material ska man ha egentligen. Affären jag pratade med sa så lite som möjligt det samlas massa skit i sanden. Jag vet att många affärer inte riktigt är på banan men jag är helt ny på detta så vad ska man tro ???

                          Kommentar

                          • dreas
                            • August 2005
                            • 264

                            #28
                            Eftersom människans minne är komplicerat och gärna tänker på saker som av oss anses som roliga och stimulerande bör du skaffa en timer till ditt akvarie. Annars kan, vilket jag är beredd att satsa på, du emellertid glömma bort(se ovanstående förklaring) att tända/släcka belysningen i ditt akvarium.
                            En timer kostar inte många kronor att införskaffa, ex på IKEA, COOP, Clas Ohlson etc..

                            En ljuscykel behövs också i ditt akvarium för att stimulera växter och fiskar.
                            För kom ihåg att det är DIN skyldighet att hålla dina fiskar så naturtroget du bara kan i ett akvarium, alltså behövs natt och dag.

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #29
                              Ursprungligen postat av Richie
                              Ursprungligen postat av Raven
                              ska du bara ha sand så kan du skipa frigoliten.

                              har du 0.8 sand 8cm djupt så kan du lägga en sten på ett par tre kilo utan problem sålänge du inte har fiskar som gräver det är främst då som frigolit rekommenderas.

                              8cm sand i en 54l burk är inte det rätt mycke. hur tjockt med botten material ska man ha egentligen. Affären jag pratade med sa så lite som möjligt det samlas massa skit i sanden. Jag vet att många affärer inte riktigt är på banan men jag är helt ny på detta så vad ska man tro ???
                              nu va 8cm lite av ett exempel men har man bra bottenmaterial och mycke av det får man en go botten som tar hand om fiskskiten.
                              0.8 sand är nog för fin för att få den goa botten då vatten måste komma ner med syre.
                              minst 2mm grus behövs för "jordbotten" just för cirkulationen.
                              sen går det ju köra helt utan om man så också vill.

                              HenrikE
                              växter är direkt beroende av ljuset och vissa är nästan döda efter 3 dagars mörkläggning till exempel.
                              sen är det stressande för fiskar att bara ha ljus mörker kan dom nog klara sej bättre men regelbundna tider är det bästa.
                              för ljust så får du en MASSA alger dom kan ta upp hur mycke ljus som helst medans växterna måste få vila.
                              ska själv dra ner från 12t till 10t då algerna börjar komma fortare än växterna.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...