Några frågor innan jag börjar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikE
    • September 2005
    • 33

    Några frågor innan jag börjar

    Köpte nyligen en liten 54 liters akvarium, och hade tänkt börja fylla den snart. Man har sökt lite efter information, men många gånger så talar informationen som man har läst emot varandra. Nåja jag har några frågor som jag hoppas någon kunnig och snäll själ kunde svara på.


    1: Behöver man verkligen vattenbredningsmedel, Nitrivec och ektozonsalt , eller räcker det med Nitrivec? Om man nu måste ha något vill säga. Ektozonsalt har jag hört att den kan till och med vara skadlig för vissa fiskar.


    2: Vissa säger att man kan släppa ner fiskarna dagen efter man har för första gången haft i Nitrivec, och därmed slipper vänta 1-2 veckor innan släpper ner fiskarna. Stämmer det verkligen?


    3: Tror att jag ska första släppa ner en eller två fiskar för att kolla hur de trivs (då jag väl bestämmer mig för att släppa ner de första fiskarna). Men annars har jag tänkt att ha ca 5 Kilfläcksrasborar, 2-3 Mrs Schwartz´s pansarmalar och 2-3 av antingen Kopparbarber, Glödbandstetrar eller Kakadua ciklider. Alltså samanlagt runt 9-12 st fiskar i akvariumet. Tror ni detta kan funka bra?


    Andra fiskar som jag har fundera på är dessa.

    Dvärggurami
    Pannbands- och Melins pansarmal
    Elegant-pansarmal
    Svart kuhliiål
    Leoparddanio
    Rosentetra
    Neontetra
    Kardinalfisk


    4: Finns det någon sida där det står priserna för fiskarna, för det skulle vara bra att veta om priserna innan man söker sig till handlaren, för just nu har jag ingen aning om vad dessa fiskar kan tänkas kosta.


    5: Om man ska plantera växter eller tar upp växter, eller sätta ner något annat på akvarium botten då man redan har fyllt den med vatten. Kan man då använda sig av sina händer till det, eller måste man använda sig av redskap för det? För även om man har tvättat sig innan så lär det ju finnas bakterier på sina händer och armarna, alltså hur pass känsliga är fiskarna för det?


    6: Vad för sorts grus/sand rekommendera ni?


    7: Går det bra att använda sig av ekonomi varianten att plocka egna stenar och dylik, så länge man tvättar och kokar dem?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Mina åsikter.

    1. Nej, man behöver ingaet av det. Undantaget saltet om man ska köra bräckvatten fisk.

    2. Ja, Nitravec används bla vid "snabbstart". Om man inte kör Nitravec bör inte bara vänta 1-2 veckor, utan på något sätt tillsätta organiskt material som nitrifikationsbakterierna kan "äta upp" sig på.

    3. Klokt att ta det lungt när man börjar sätta i fisk. Risken för överbelastning av filtret finns alltid om man sätter i alla fiskar på en gång.
    Kolla Zoopets artbeskrivningar angånde fiskval till ditt kar

    4. Dom fiskar du nämnt är relativt vanliga och kostar mellan 20 och 50kr skulle jag gissa på.

    5. Händerna funkar utmärkt. Iofs kan redskap vara bra för att "komma åt" ibland.

    6. Jag gillar Rådasand. 0.8-1.3mm kornstorlek tycker jag är utmärkt. Sen att den går att köpa på bygghandeln för halva priset mot akvarieaffären gör inget heller (ca 60kr/25kg)

    7. Går utmärkt det med. Stoppade själv ner några kg sten i går. Noggran tvätt duger.
    Pinnar och grenar kan vara klurigare. Tag aldrig från barrträd. Lövträ som legat i vatten/torvmosse under längre tid kan funka.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      3. räkor kan vara ett bra inslag i ditt akvarium, även nån algätare (räkor äter alger också men kanske inte i lika stor mängd). jag ser att du har valt fiskar från lite överallt i världen alltså kan du välja malar från överallt i hela världen! . kolla på malar i hela världen 0-5 cm så ska du nog klara dig. några av dinna större fiskar kan "trakassera" dinna räkor om du nu skaffar sånna så du får iakta dom mycket i början ibland funkar det ibland inte.


      5. så länge man inte har "gosiga" fiskar som pirayor vargtetror osv så kan man nog pilla med händerna.

      6. strandsand ska tydligen funka bra i en så liten mängd som du behöver så ska det nog gå bra att ta utan tillstånd även om det är "oetiskt".

      7. stenar från naturen går bra själv gillar jag itne att plocka trä från naturen om ja inte hittar prima bitar. många har däremot lyckats bra med trärötter från ek osv.


      dom andra frågorna har fått bra svar så jag låter det vara.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        pansarmalar går o putsar på botten och plockar matrester och äter INTE skit som många tror.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Anledningen att både längd och volym finns angiven är för att man inte ska tro att ett akvarium som är 10x10x600cm funkar bara för att det är 60l (extremt överdrivet men ändå)
          Angivelsen ska ses som vägledande och 4l hit eller dit spelar ingen roll.
          Sen måste man alltid tänka på att man inte kan ha 200st fiskar som var och en klara 60liter i just ett 60l kar (även om det kan se ut så när vissa djuraffärskjedjor har rea på zebrafisk )
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            "60cm & 60 liter" är en fingervisning. "Konstellationen" 54 liter är en volym som blir av de jämna talen 60x30x30 (cm). Så, det är väldigt vanligt.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Vad har du för filter? För har du ett vanligt innerfilter så sitter det en pump på den.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ett innerfilter är uppbyggt av en filterkammare samt en cirkulationspump. En luftpump suger in luft och trycker ut luft.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • alcar
                  • April 2005
                  • 1398

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gimbo
                  Ett innerfilter är uppbyggt av en filterkammare samt en cirkulationspump. En luftpump suger in luft och trycker ut luft.
                  ja men man kan kopla till ett inerfilter som drifs av en luftpump
                  mvh alexander
                  min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Ursprungligen postat av alcar
                    Ursprungligen postat av Gimbo
                    Ett innerfilter är uppbyggt av en filterkammare samt en cirkulationspump. En luftpump suger in luft och trycker ut luft.
                    ja men man kan kopla till ett inerfilter som drifs av en luftpump
                    Självklart kan man det. Inbillar mig dock att det inte är så vanligt.
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      ska du bara ha sand så kan du skipa frigoliten.

                      har du 0.8 sand 8cm djupt så kan du lägga en sten på ett par tre kilo utan problem sålänge du inte har fiskar som gräver det är främst då som frigolit rekommenderas.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • akan
                        • August 2005
                        • 629

                        #12
                        Du behöver ett underlag under akvariet om du har helglas. Sedan så är det vanligaste (enligt zooaffären jag frågade idag) att man inte har nåt underlag inne, förutom under tyngre stenar

                        Kommentar

                        • Gimbo
                          • January 2005
                          • 2734

                          #13
                          Står det på någon form av plastram eller liknande? Har sett att många mindre akvarier gör det. Då vetetusan om jag skulle använda underlag.

                          Det gör jag inte på mitt 54L och 112L Aquael. De större karen har jag däremot frigolit.
                          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                          Kommentar

                          • HenrikE
                            • September 2005
                            • 33

                            #14
                            Ursprungligen postat av akan
                            Du behöver ett underlag under akvariet om du har helglas. Sedan så är det vanligaste (enligt zooaffären jag frågade idag) att man inte har nåt underlag inne, förutom under tyngre stenar
                            Under akvariet så har jag inte frigolit men likväl ett underlag i form av en kartongbit, men jag har inget i akvariet.

                            Kommentar

                            • fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

                              #15
                              Hej

                              Skaffa frigolit om du vill slippa vatten på golvet....Kostar skit och ingenting
                              Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...