Guppy frågor önskar svar tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chameleon
    • July 2005
    • 9

    Guppy frågor önskar svar tack!

    Har ett nystartat akvarium (70 l) med ett gäng neontetror, några pansarmalar och 3 guppy-par....
    En av honorna börjar bli lite rund om buken och mina frågor rör just detta fenomen....
    Ca hur lång tid tar det innan det (förhoppningsvis) kommer yngel?
    Bör man flytta honan med yngel på gång och i såfall när...?
    Har en liten "bur" där honan isoleras..med galler där yngelen faller ner...är den bra att använda?
    Kan honan vara rund om buken av andra anledningar....inegen av de 2 andra verkar rund dock!
    Tacksam för svar och tips ang. just guppys....
  • efred
    • July 2005
    • 168

    #2
    Om honan är på smällen brukar det synas en svart trekant bakom själva magen. Tycker att det var rätt svårt att beräkna födseln när jag hade ungfödare men det brukar ta nån vecka drygt från att man börjar se att honan är tjock. Det bästa för yngel är en rejäl klump med flytväxter typ http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22 Ynglena brukar växa snabbare om de får röra sig i stora akvariet istället för att vara inspärrade i en bur.

    Kommentar

    • Chameleon
      • July 2005
      • 9

      #3
      Tack för det efred!!!

      Kommentar

      • efred
        • July 2005
        • 168

        #4
        Och jaa, fiskar kan bli runda av andra anledningar. Sjukdomen bukvattusot gör att fiskarna ser ut som om de svalt stenkulor och fjällen står rakt ut.

        Kommentar

        • Queen of frogs
          • May 2005
          • 80

          #5
          Om det är så att honan ska ha "smått" så kommer du se snart att det ser ut som hon håller på o spricka, huvudet börjar peka uppåt för att magen blir så stor, då (som jag ser det) är det ca 1-6 dar kvar.
          Jag har hört att man bör inte ha honan instängd i mer 1vecka.
          Jag har skaffat mig ett litet kar (på ca 30 liter) för jag vill ju så gärna ha yngel o inte chansa att dom ska överleva i det stora karet (100liter). Jag fick precis ca 20-25 st guppy yngel i torsdags.

          Så summan av allt är att vill du att så många som möjligt ska överleva så är det bästa att skaffa ett litet kar tills dom blir tillräckligt stora.
          Dessutom kan det kanske bli lite trångt att ha många yngel i en sådan födsel-kasse som du har.

          Har du sett dom leka/para sig nåt? Det tar ca 4 veckor mellan födslarna. Dom kan få ungar flera gånger på samma parning...:o

          MVH Ann

          Lycka till med småttingar!

          Kommentar

          • Eken
            • June 2005
            • 106

            #6
            Av egen erfarenhet så tycker jag inte att du skall behöva flytta över honan för sig själv. Visserligen så kan det resultera i fler överlevande yngel men med tanke på att guppy förökar sig så pass snabbt så skadar det inte om antalet bromsas lite. På den tiden jag hade guppy köppte jag fem stycken fulvuxna (2hanar och 3honor) efter mindre än ett år (när jag skulle lämna in dem till en butik för att de blivit för många) var jag uppe i lite över 100 guppy. Så med tanke på att det är ett 70liters kar du har så skadar de inte om några få yngel stryker med. Men det är såklart upp till dig!

            Kommentar

            • Chameleon
              • July 2005
              • 9

              #7
              Guppys mm

              Ursprungligen postat av Queen of frogs
              Om det är så att honan ska ha "smått" så kommer du se snart att det ser ut som hon håller på o spricka, huvudet börjar peka uppåt för att magen blir så stor, då (som jag ser det) är det ca 1-6 dar kvar.
              Jag har hört att man bör inte ha honan instängd i mer 1vecka.
              Jag har skaffat mig ett litet kar (på ca 30 liter) för jag vill ju så gärna ha yngel o inte chansa att dom ska överleva i det stora karet (100liter). Jag fick precis ca 20-25 st guppy yngel i torsdags.

              Så summan av allt är att vill du att så många som möjligt ska överleva så är det bästa att skaffa ett litet kar tills dom blir tillräckligt stora.
              Dessutom kan det kanske bli lite trångt att ha många yngel i en sådan födsel-kasse som du har.

              Har du sett dom leka/para sig nåt? Det tar ca 4 veckor mellan födslarna. Dom kan få ungar flera gånger på samma parning...:o

              MVH Ann

              Lycka till med småttingar!
              Hej Ann!
              Tack för svar, självklart vill man att alla skall klara sig även om det kanske inte är i linje med hur det ser ut ute i naturen...
              De leker som sjutton, hela tiden är det runt varandra och "kelar" de vrkar trivas och det är man glad för. Finns det några kända tecken på lek, hur brukar det se ut?
              Ett litet kar bredvid säger du...vad krävs i det? Pump, filter osv eller kan man köra lite enklare med endast växter, sand och ev annan inredning? Hur stort, litet bör det vara...minimum enligt dig?
              Tacksam för ideér/svar
              mvh Chameleon/Mats

              Kommentar

              • Queen of frogs
                • May 2005
                • 80

                #8
                jag hade först en jätte stor burk(5 lit) o utan nån pump till mitt ensamma första yngel. Det tyckte jag blev aldelens för litet o dessutom fick jag byta vatten som en tetting, det luktade "sumpmark" o surt väldigt fort. Ingen bra lösning...

                Men har hört att flera på zoopet använder en plastlåda köpt på ikea för 19 kr (sök på flaj på ikea.se om inte länken funkar)

                Den funkar nog på samma sätt som mitt yngel kar förutom att det är svårre att titta på småttingarna.

                Men jag själv köpte mitt kar begagnat på fyndlagret för 115kr sedan hade jag en liten pump (sån vanlig luft pump, med syresten, finns även en filter tillsats till dom, tror om man ska köpa allt kostar det kanske 150-200kr), tog lite grus ur det stora karet så pass att det täckte botten, köpte en spottlight på ikea (dinge 29kr) tog några växter ur det stora karet. Sedan stoppade jag dit mitt gamla yngel o 2 amono räkor o den blivande mamman.

                SÅ:
                Jag tycker det går super med mitt 20-30 liters, 2 räkor som hjälper till o käka rester o städa. Jag matar 3-4 ggr per dag med små smulat flingfoder.
                Jag tycker att leken ser mer ut som långjagis än parning.

                Tror det kan vara bra med nån som städar (räkor eller algätare) med tanke på att det blir rätt mycke över gödning o matrester.

                Hoppas jag varit till nån hjälp o att det går bra för dig.

                MVH Ann
                Senast redigerad av Queen of frogs; 17 July 2005, 10:30.

                Kommentar

                • Chameleon
                  • July 2005
                  • 9

                  #9
                  Tack för det!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...