diskus-230l ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #16
    Om du köper ett par vuxna och har i neoner så kommer det bara att bli en dyr måltid för diskusarna...
    Mina fiskar har vuxit upp med stora neoner och dom låter bli dom, min polare lade i ett stimm på 20 neoner med sina vuxna diskusar, nästa dag så hade diskusarna antingen dödat eller käkat upp samtliga..

    Kommentar

    • simosaurus
      • July 2004
      • 373

      #17
      Oj, det var något nytt. VAd jag vet så är det mest VF som tar neoner och kardinaler. Trots allt så är discusar väldigt fega, dock inte när de har yngel.
      Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

      Kommentar

      • Tessa_N
        • March 2005
        • 67

        #18
        va heter den sorten eller neontetra (dom vanliga) finns det fler sorter som kan passa
        Diskus

        Kommentar

        • Tessa_N
          • March 2005
          • 67

          #19
          kan nån skriva vilken fisk diskus trivs bäst ihop med så vore jag jätte glad
          Diskus

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #20
            De var vanliga neoner, men jag har inte märkt att mina diskusar skulle va specielt fega.
            I min förra kull hade jag en stöddig rackare som som plötsligt slutade äta, den var då ca 4cm och gick med ett gäng guppyn. Jag satte mig ner och glodde på den för att klura ut vad som var fel efter ca 3-5 minuter så gjorde den ett plötsligt utfall och högg en nyfödd guppy. Malar brukar fungera bra, jag har dock dåliga erfarenheter av plecon..

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #21
              Hej!

              Jag tycker du enbart ska ha discusar och ett gäng Ancistrus malar.
              Köpt gärna unga malar för dom är mer aktiva på renhållningsarbetet.
              Discusen är så vacker så du behöver inga andra fiskar än dom att njuta av.

              Du säger själv att du vill lägga ner tid på dina fiskar.
              Då tycker jag du ska köpa 8st ungfiskar inte allt för unga men snusdosa i storlek.
              Alla från samma ställe och i samma storlek.
              Tänk på att det är lika jobbigt att föda upp en billig fisk som en dyr och du tänkter ju inte misslyckas så köp dom du tycker är vackrast.
              Köper du åtta st så är chansen mycket stor att du får ett lekpar.
              När dom blir större och har parat ut sig så säljer du av dom som inte är intressanta.
              240 liter körde jag 8 discuar i 8-10 cm storlek.
              Du kommer behöva byta 30-40 procent vatten nästintill varje dag.
              Ha konstant koll på deras andning den brukar vara en bra indikator på hur nitraten i vattnet ligger.
              Så fort dom blir andfåtdda måste du direkt byta vatten om du missat någon gång.

              Lycka till!

              /Lucas

              Kommentar

              • Tessa_N
                • March 2005
                • 67

                #22
                kardenaltetra är väl ganska stora? ska ju som sakt börja med halvvuxna diskusar.
                fick reda på att diskuses blir fullvuxen vid 2 år så innan den har blivit så stor kan man ju sälja den.
                Diskus

                Kommentar

                • Tessa_N
                  • March 2005
                  • 67

                  #23
                  Tack så mycket för hjälpen
                  /Tessan
                  Diskus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...