diskus-230l ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tessa_N
    • March 2005
    • 67

    diskus-230l ?

    Hur många kan man ha i ett 230l akvarium, tips, råd, ja allt.
    Är helt nybörjare. Har läst en massa. Svårt? lätt?.
    Senast redigerad av Tessa_N; 13 March 2005, 17:51.
    Diskus
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Ja du, 230L är lite väl litet.
    Nu så kan du få rätt lika svar beroende på vem som svarar. Jag har dragit upp fisk i 160 liters till ca 10-13 cm (6st) och det var inte riktigt så smidigt som jag trot.
    Problemen som uppstod var nitrat och mobbing, och ändå hade jag ett överdimensionerat ytterfilter som var inkört.
    Jag skulle nog rekomendera att du skulle dubla upp när de gäller volymen på akvariet, lättare säkrare och framförallt billigare.
    Några punkter som jag tycker är viktiga..
    Ordentligt med vatten per fisk ca 50 liter.
    Kör endast diskus, möjligen malar dessa kan dock ge sig på diskusen på natten....
    Hög temp, 28vuxen fisk 30 ungfisk.
    Rejält filter skadar inte att överdimensionera, dock så skall akvariet ha ett lungt flöde diskusen skall inte behöva kämpa.
    Börja gärna med röda varianter dom verkar mer förlåtande, lite större fisk brukar vara lättare.
    Mångsidig mat undvik röda mygg och större mängder oxhjärta, varför kan du leta på forumet.
    Jämna (täta)vattenbyten beroende på hur mycket fisken matas och hur nitratvärdena ser ut.
    Köp alldrig dina första fiskar utan hjälp av nån som kan diskus jag lägger stor tyngd på denna punkt efter att ha sett vad som finns i handeln..
    Sen så har jag nog glömt mycket men du bör tänka efter noga innan du ger dig in på de hela.
    Och de viktigaste är nog tid ödmjukhet och mer tid....

    Lycka till NixoN

    Kommentar

    • Tessa_N
      • March 2005
      • 67

      #3
      När du skrev 230 l är lite väl litet hur många fiskar trodde du det skulle va?
      Jag tänkte börja med 4-5 st...Läste nyss på en hemsida om en kille som hade 12 st i ett 720 akvarium är inte det ganska många fiskar för ett sånt akvarium?

      Tessan
      Diskus

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Ok men jag utgår från att du skall få en maximal chans att lyckas från början..720 dividerat med 12 blir väl en 60 liter per fisk.
        Hur högt är ditt kar?
        4-5st så blir de lite risk för mobbing, den missen har jag gjort en gång..

        Kommentar

        • Tessa_N
          • March 2005
          • 67

          #5
          40-50 ungefär har inte fått hem karet än. Men med möbeln så är den 130 cm...ganska svårt att veta...Har läst många forum å några säger att det funkar å några säger att det inte funkar. Man kanske ska testa sig fram, man kanske har tur
          Diskus

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Tänker du förlita dej på tur så kan de nog vara smartast att börja med nåt billigare och mindre krävande..
            Jag utgår ifrån att fiskarnas välmående är mitt ansvar och de är upp till mej att dom inte plågas och att dom har en miljö som så långt som möjligt motsvarar deras krav...
            Anpassa akvariet efter fisken för fisken kann inte anpassas till akvariet.
            Jag går kanske lite hårt på här men ditt svar kändes lite väl lättsamt..

            Kommentar

            • Tessa_N
              • March 2005
              • 67

              #7
              Det var lite mer som ett skämt! kanske inge bra sak att skämta om! jag vet hur det är att ha ett akvarium. väldigt mycket jobb för att fiskarna skulle må bra och jag lovar dig att innan jag skaffar diskus så ska jag va väldigt påläst och ringa till dom som har uppfödning dom borde vet hur man ska gå till väga. Man ska ju inte skaffa ett djur om man inte vet hur man ska handskas med det.
              Diskus

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Då önskar jag dej bara lycka till!
                Mvh NiXoN

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #9
                  Jag skulle pengamässigt och hälsomässigt för fiskarna inte köpa fullt så stora på en gång. Köp halvstora så kan de växa på sig och du kanske skaffar dig ett större akvarium med tiden? Vore synd om du skaffa stora dyra discusar och de dör p.g.a att den "inte får ut sina behov". Kan bara basic om discus så jag har igentligen inget invecklat att säga.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Tessa_N
                    • March 2005
                    • 67

                    #10
                    det är klart att man inte ska handla det dyraste. Man är ju nybörjare så man måste ju lära sig. Det gäller att fråga mycket å studera mycket. det är väldigt mycket jobb med dom. Men då har jag en väldigt trevlig hoobie. Nåt man kan lägga ned mycket tid på å så har jag en pojkvän som kan.
                    Diskus

                    Kommentar

                    • simosaurus
                      • July 2004
                      • 373

                      #11
                      Nja, dyrt kan vara bra, det gäller bara att det kommer från rätt uppfödare. Små discus är hundra ggr känsligare än stora discusar. Har en kompis som har haft discus i tre år och även odlar för fullt. Hur som helst så tappade han en av sina stora discusar ( 17cm) bakom ett element. När den väl kom ner i akvariet så verkade den inte bry sig, var som förut. Detta skulle inte gå med en mindre discus.

                      230L är inte speciellt stort, men dock fult tillräckligt om man vet vad man gör. Jag skulle rekomendera att du skaffade dig ett stort par. 4-5 st små discus skulle även det gå, men dom blir stora och då räcker inte 230L.

                      Ett par från Stendker, typ malboro red på 17cm skulle vara väldigt maffigt. Om du sedan investerar i en BTN bakg. så skulle det bli riktigt coolt.
                      Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

                      Kommentar

                      • Tessa_N
                        • March 2005
                        • 67

                        #12
                        om jag har 4-5 di.. kan jag då ha tex neontetra?
                        Jag ska skaffa en BTN det va kravet från min kille om jag skulle skaffa akvarium.
                        Skämt å sido men du ser allså inge problem med att ha diskus i 230 l. Dom kommer å ha amazonas
                        Diskus

                        Kommentar

                        • Tessa_N
                          • March 2005
                          • 67

                          #13
                          Men om dom blir för stora kan man ju sälja dom
                          Diskus

                          Kommentar

                          • simosaurus
                            • July 2004
                            • 373

                            #14
                            Jag skulle göra så här.

                            4-5 individer skulle gå, men då krävs även 100 ggr mer arbete, antagligen vattenbyte morgon och kväll - eftersom du måste mata ca 4-5 ggr per dag.
                            I ett akvarie med ungdiscus ska du inte ha något substrat (sand) eller andra fiskar, dock kanske en L-mal. BAkgrund är bra, bakom den gömmer du ett effektivt biologiskt filter a la BTN.

                            Om du skulle välja att ha ett fullvuxet par så skulle det gå att ha andra fiskar, som malar och neontetror. Detta förstör dock leken. Även substrat är bra i ett sådant akvarium.

                            Det är bara att välja
                            Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

                            Kommentar

                            • Tessa_N
                              • March 2005
                              • 67

                              #15
                              tanken på att jag ska ha detta som hobbie, så är det värt att lägga ned den tiden på fiskarna.
                              Jag skulle nog välja att ha ett par så man kan ha lite neontetror.
                              Men diskus ska jag ha. har hört så mycket positiva saker om den. Det är väl den enda fisken som är så pass färglad. Hade helst vilja ha ett saltvattenak.. Men det va väääldigt dyrt.
                              Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...