Är det fel eller är det så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #31
    Jag har tillochmed hållit en Corydoras paleatus i en bräckvattentank i ett par månader (den var döende, och jag hade ingen annan stans att ha den ... och när den hamnade i bräckvattnet tillfrisknade den otroligt nog).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #32
      Om filtret geggar igen varje vecka skulle nog jag se över matningen.När jag körde med innerfiler (eheim 2010 något större än ditt) så tvättade jag svampen ca 1gång/månad eller varannan månad.Tvätta bara ur svampen om cirkulationen sjunker till 0.Om filtret inte står på full spruta så är det bättre att öka på än att tvätta för att öka cirkulationen till det normala.
      Fredrik

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #33
        Azur och nilssonnet - det känns skönt att höra att jag troligen inte ställt till ytterligare fiskdöd...

        Ang filtret så är det mycket växtdelar som fastnar där och blir gegga. Men OK - visst kan jag låta bli att skölja av det, det är ju rätt skönt att slippa! Jag har haft lite problem dock att få igång pumpen om den inte är ordentligt avgeggad både i svamp och huvud så det har varit till viss del för att förebygga det.

        Men hör ni - hur ska jag göra med nya fiskar? Vänta ett tag ifall jag har nån sjukdom eller hoppas att det är fridens lilijor när inga andra fiskar visar tecken på sjukdom? Jag har inte fått nåt svar om kampfiskens död kan bero på en specifik kampfisksjuka eller på bukvattensot (vilket det liknande). Var kommer det det förresten ifrån om man inte haft något fall tidigare och om man inte stoppat i någon ny fisk eller växt?

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #34
          Ursprungligen postat av Danei
          Ursprungligen postat av Lucas_no1
          Måste bara säga att Zoegas är det bästa kaffet som finns och utmärkt till mitt mjuka Nacka vatten! :-)
          Mollbergs är en av Zoegas blandningar. Testa den om du inte gort det tidigare.

          Det har jag inte gjort så det ska jag göra!
          Tack för tipset. :-)

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #35
            Ursprungligen postat av me_trixie
            Ursprungligen postat av Lucas_no1

            Sen skulle jag inte rengöra filtret lika ofta som du gjort och aldrig samtidigt som vattenbyten.

            Lycka till :-)
            Tack!

            Filtret är ordentligt igenmojat varje vecka men jag tvättar bara bort klafset och jag gör det i akvarievattnet jag nyss tankat ut. Är inte det OK? Pumpen/filtret är en Fluval2 och ska enligt uppgift räcka till betydligt större kar men jag undrar jag...
            Det låter som det blir otroligt smutsigt på kort tid.

            Själv har jag lagt mina innerfilter på hyllan.
            Jag var så trött på dom.
            Jag kör med ytterfilter på alla mina akvarium och jag märkte en drastisk skillnand på mitt 100 liters lekakvarium för mina två diskusar när jag bytte från tetrateck innerfilter anpassat för kar upp till 160 liter.
            Jag ersatte det med ett fluval 204 och på fem dagar så slutade rutorna kännas slemmiga och vattenvärdena blev perfekta.

            Har du ekonomi för att sattsa lite mer än 700 kr så tveka inte på att byta upp dig till ytterfilter.
            Du kan då glömma bort ditt filter i upp till ett år och det är ju skönt.

            Mvh Lucas :-)

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #36
              Det lät inte bra med din kampfiskhona. Min har också blivit tjock är stillsam men äter som vanligt. Hoppas att den inte dör. Den har varit så i en vecka ca.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #37
                Sedan undrar jag över ph. Varför är det dåligt med ph6-6,5? Om man väljer fiskar som tål det? Jag bor också i skåne men har egen brunn.
                Zoegas skånerost är det bästa kaffet trots mitt vatten.
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #38
                  solbacka:
                  1) Din kampfiskhona kan vara äggstinn.
                  2) pH 6 - 6.5 är förstås inte alls dåligt om man har fisk som vill ha det.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Danei
                    • September 2004
                    • 555

                    #39
                    kaffe

                    Ursprungligen postat av solbacka
                    Jag bor också i skåne men har egen brunn.
                    Zoegas skånerost är det bästa kaffet trots mitt vatten.
                    Jo på det vattnet blir det bäst kaffe på skånerost. Det finns en anledning till att annat kaffe säljer bättre där vattnet är bättre.

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #40
                      Ursprungligen postat av Lucas_no1
                      Det låter som det blir otroligt smutsigt på kort tid.

                      Själv har jag lagt mina innerfilter på hyllan.
                      Jag var så trött på dom.
                      Jag kör med ytterfilter på alla mina akvarium och jag märkte en drastisk skillnand på mitt 100 liters lekakvarium för mina två diskusar när jag bytte från tetrateck innerfilter anpassat för kar upp till 160 liter.
                      Jag ersatte det med ett fluval 204 och på fem dagar så slutade rutorna kännas slemmiga och vattenvärdena blev perfekta.

                      Har du ekonomi för att sattsa lite mer än 700 kr så tveka inte på att byta upp dig till ytterfilter.
                      Du kan då glömma bort ditt filter i upp till ett år och det är ju skönt.

                      Mvh Lucas :-)
                      Låter ju lockande...

                      Men hur är det - låter dom? Måsta man gömma dom i ett skåp för att inte störas av ljudet?

                      Kommentar

                      • me_trixie
                        • December 2004
                        • 350

                        #41
                        Ursprungligen postat av Azur
                        solbacka:
                        1) Din kampfiskhona kan vara äggstinn.
                        2) pH 6 - 6.5 är förstås inte alls dåligt om man har fisk som vill ha det.
                        Jag har en kampfiskhona till. Dock en bellis tror jag, den andra var en splendens. Hur som, tjejen är deprimerad nu och letar efter sin kompis. Verkar det. Hur stor risk är det att stoppa in en ny hona, dvs hur stor är risken att den kvarvarande honan (eller för all del nån annan av fiskarna) är smittade - inga symptom på dem men det kan ju komma fort.

                        Kommentar

                        • me_trixie
                          • December 2004
                          • 350

                          #42
                          Eller handlar det om Ph

                          Ursprungligen postat av fredrikakesson
                          Skulle tippa på PH svaj.Gör som Azur skrev....
                          Fredrik
                          Eller om vi börjar om från början igen kan det svajiga ph:et har stressat så att just den blåa honan blev sjuk (faktiskt hennes blåa man för ett tag sen också) och eftersom ingen av de andra blivit dåliga än och vattnet nu förhoppningsvis är stabilare så finns viss chans att det reder ut sig?

                          Kommentar

                          • me_trixie
                            • December 2004
                            • 350

                            #43
                            Ursprungligen postat av me_trixie
                            Ursprungligen postat av Lucas_no1
                            Det låter som det blir otroligt smutsigt på kort tid.

                            Själv har jag lagt mina innerfilter på hyllan.
                            Jag var så trött på dom.
                            Jag kör med ytterfilter på alla mina akvarium och jag märkte en drastisk skillnand på mitt 100 liters lekakvarium för mina två diskusar när jag bytte från tetrateck innerfilter anpassat för kar upp till 160 liter.
                            Jag ersatte det med ett fluval 204 och på fem dagar så slutade rutorna kännas slemmiga och vattenvärdena blev perfekta.

                            Har du ekonomi för att sattsa lite mer än 700 kr så tveka inte på att byta upp dig till ytterfilter.
                            Du kan då glömma bort ditt filter i upp till ett år och det är ju skönt.

                            Mvh Lucas :-)
                            Låter ju lockande...

                            Men hur är det - låter dom? Måsta man gömma dom i ett skåp för att inte störas av ljudet?
                            Okej nu har filtret gått i 10 dagar men nu stannade det. Tvättade så lite som möjligt och lyckades peta igång det. Fluval 2 ska ju räcka till mycket mer än 60 liter men kanske inte så länge ;-(

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Hej me_trixie!

                              Det låter som du har lärt dig en del och försökt göra det bästa du kunnat efter en dålig start.

                              Nånting jag reagerar på är att ditt akvarium är på tok för litet för många av de arterna du har. Enligt rekommendationerna ska t ex scalare ha *minst* 275 liter, ancistrus (beroende på art) minst 120 liter, mosaikgurami minst 100 liter, botia striata minst 80 liter, osv.

                              Dessutom är en del av dessa stimfiskar och/eller bör vara fler av samma art:

                              - pansarmalar: minst 6 st
                              - otocinclus: minst 6 st
                              - botia striata: 4-6 st
                              - svart neontetra: 8-10 st
                              - Zebrafisk: 8-10 st

                              Jag förstår att du har förlorat en del fiskar och att de antagligen var fler av dessa arter. Ändå skulle de vara alltför många och allför stora.

                              En annan sak är att du har blandat vissa väldigt aktiva fiskar som zebrafiskar och svärdbärare med andra mycket lugnare fiskar som gurami och scalare som blir stressade av att bo tillsammans med de aktiva.

                              Nu är det inte så att jag klankar ner på dig. Du visste ju inte detta innan. Men det är just därför jag kände att jag måste informera lite om detta.

                              Om jag vore du skulle jag försöka omplacera några av fiskarna (de som behöver större akvarium), dra ner på antalet arter och skaffa fler av samma art. Alternativt skaffa ett bra mycket större akvarium.
                              Senast redigerad av batski; 16 March 2005, 11:24.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #45
                                Många fiskar mår bra av mjukt vatten. KH runt 4 och PH runt 6.5 är det bästa för många sydamerikanska och asiatiska arter. Av de fiskarna som du har är det bara svärdbärare, platy och molly som föredrar neutralt till lite alkaliskt vatten. Själv har jag inget som innehåller kalk i akvariet för att inte vattnet ska bli hårdare.

                                Den röda stenen låter som en lavasten. I så fall är det nog ingen fara.

                                Innerfiltrar är tystare än ytterflitrar. Jag har ett Eheim ytterfilter som jag är helt nöjd med.

                                Du borde använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten. Kranvattnet innehåller både klor och andra för fiskarna skadliga ämnen och varje vattenbyte utan vattenberedningsmedel innebär mer stress för fiskarna.

                                Jag har funderat på att en möjlig orsak till att dina fiskar dör kan vara gamla inreskador orsakade av nitrit. Med tanke på att du hade så många fiskar från starten måste du ha fått en nitritspik när akvariet varit igång i några veckor. Att starta ett akvarium är inte helt oproblematiskt.

                                När allting är som det ska ska både ammoniak-och nitrithalterna ligga på 0. Nitrat mellan 10-50 ppm.

                                Lycka till!
                                Senast redigerad av batski; 16 March 2005, 11:22.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...